Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Rozliczenie kosztów używania samochodów elektrycznych

Marcin Szymankiewicz doradca podatkowy

Spółka z o.o. wykorzystuje w działalności samochody osobowe o napędzie elektrycznym – na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Auta są używane przez pracowników wyłącznie do celów służbowych (wykluczona jest możliwość prywatnego użytku). Dla każdego pojazdu spółka złożyła VAT-26 w US, prowadzi też ewidencję przebiegu pojazdu zgodnie z przepisami o VAT, w celu wykluczenia wykorzystania do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Użytkując samochody, spółka ponosi następujące wydatki: miesięczne raty leasingowe, opłaty miesięczne za świadczone usługi relokacji samochodów, ładowanie, mycie, czyszczenie, ubezpieczenia OC, AC, NNW, usuwanie szkód komunikacyjnych, naprawy (w tym części zamienne), koszty eksploatacyjne (wymiany części) i administracyjne (np. rejestracji), abonament rtv (radio).
Czy ma prawo zaliczenia 100% tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów?

Przepisy updop wyłączają z kosztów uzyskania przychodów:

  • 25% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 51),
  • składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia (art. 16 ust. 1 pkt 49),
  • dotyczące samochodu osobowego opłaty wynikające z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości samochodu będącego przedmiotem tej umowy (art. 16 ust. 1 pkt 49a); w przypadku pojazdów elektrycznych w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11.01.2018 o elektromobilności i paliwach alternatywnych limit wynosi 225 tys. zł (art. 16 ust. 5e).

Dodatkowo z updop wynika, że:

  • gdy opłata, w tym czynsz, z tytułu umowy leasingu została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, art. 16 ust. 1 pkt 51 stosuje się do tej części opłaty, która obejmuje te koszty (art. 16 ust. 3b),
  • poniesione wydatki, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51, oraz kwota, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a, obejmują także podatek od towarów i usług, który zgodnie z przepisami o VAT nie stanowi podatku naliczonego, oraz podatek naliczony, w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku (art. 16 ust. 5a),
  • w przypadku samochodu osobowego oddanego do używania na podstawie umowy leasingu, ograniczenie z art. 16 ust. 1 pkt 49a stosuje się do tej części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego (art. 16 ust. 5c),
  • w przypadku nieprowadzenia przez podatnika ewidencji, o której mowa w art. 86a ust. 4 ustawy o VAT, uznaje się, że samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika (art. 16 ust. 5f); przepisu tego nie stosuje się, jeżeli podatnik na podstawie przepisów ustawy o VAT nie jest obowiązany do prowadzenia takiej ewidencji, z wyjątkiem sytuacji gdy brak tego obowiązku wynika z art. 86a ust. 5 pkt 2 lit. a ustawy o VAT (art. 16 ust. 5g),
  • w przypadku ustalenia, że podatnik, niezgodnie ze stanem faktycznym, nie stosował ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 51, przepis ten stosuje się od dnia rozpoczęcia używania przez podatnika danego samochodu osobowego (art. 16 ust. 5h).

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „wydatków z tytułu używania samochodów”, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop. W praktyce przyjmuje się, że chodzi o wydatki na posługiwanie się samochodem, wykorzystywanie go. Do takich wydatków (eksploatacyjnych) można zaliczyć m.in. koszty: paliw silnikowych, serwisu samochodu, wymiany opon, myjni, naprawy i części zamiennych, wymiany płynu hamulcowego oraz płynu do spryskiwaczy, opłat parkingowych, opłat za przejazd autostradą, opłat rejestracyjnych, badań diagnostycznych oraz opłat abonamentowych za używanie odbiornika radiofonicznego zamontowanego w samochodzie.

Wydatki te są kosztem w 100% tylko pod warunkiem, że samochód osobowy wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej, a podatnik prowadzi ewidencję – o której mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT – potwierdzającą takie jego wykorzystywanie. Z pytania wynika, że spółka spełnia ten warunek. Zatem wskazane w pytaniu wydatki eksploatacyjne nie podlegają ograniczeniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop, i w pełnej wysokości stanowią koszty podatkowe.

Jeśli chodzi o koszty ubezpieczenia OC, AC, NNW, to ww. ograniczenie ich nie dotyczy. Pod uwagę należy natomiast wziąć limit określony w art. 16 ust. 1 pkt 49 updop. W przepisie tym nie wskazano wprost, o który rodzaj ubezpieczenia chodzi, ale należy przyjąć, że wyłącznie o ubezpieczenie AC, bowiem ustawodawca odnosi się do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia, a tę przyjmuje się tylko dla AC. Koszty ubezpieczenia AC mogą więc być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje 150 tys. zł w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Natomiast koszty ubezpieczeń OC oraz NNW stanowią koszty podatkowe w pełnej wysokości, bez stosowania jakichkolwiek limitów.

Wydatki na miesięczne raty leasingowe podlegają natomiast limitowi z art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, wynikającemu z proporcji ustalonej na podstawie wartości samochodu oraz kwoty 225 tys. zł. Proporcja ta jest stosowana do każdej płatności dokonywanej w ramach umowy leasingu operacyjnego, z tym że w myśl art. 16 ust. 5c updop limitowaniu podlega wyłącznie ta część opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego (rata kapitałowa).

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (zob. interpretacja KIS z 4.02.2020, 0114-KDIP2-2.4010.500.2019.2.AG).