Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Rezygnacja z PPK przez fundacje i stowarzyszenia bez działalności gospodarczej

Mariusz Sobkowiak certyfikowany specjalista ds. rachunkowości, księgowy organizacji pozarządowej

Czy fundacje i stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności gospodarczej, ale spełniają wymogi stawiane mikroprzedsiębiorcom, mogą być zwolnione z obowiązku wdrażania PPK, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o PPK?

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o PPK (ustawa z 4.10.2018 o pracowniczych planach kapitałowych, DzU z 2020 poz. 1342) ze stosowania jej przepisów wyłączeni są mikroprzedsiębiorcy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 Pp, jeżeli tylko wszyscy zatrudnieni złożą podmiotowi zatrudniającemu deklarację w formie pisemnej o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Taki mikroprzedsiębiorca jest zwolniony z obowiązku zawierania umowy o zarządzenie PPK i umowy o prowadzenie PPK.

Aby posiadać status mikroprzedsiębiorcy, należy w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat obrotowych spełniać łącznie następujące warunki:

  • zatrudniać średniorocznie mniej niż 10 pracowników,
  • osiągnąć roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych, nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro lub sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie mogą przekroczyć równowartości w złotych 2 mln euro.

Organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej, które spełniają wymogi stawiane mikroprzedsiębiorcom, nie mogą mimo to posiadać statusu mikroprzedsiębiorców i być zwolnione ze stosowania przepisów ustawy o PPK. Wynika to z tego, że definicja mikroprzedsiębiorcy z Pp obejmuje tylko podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Pojęcie przedsiębiorcy jest zdefiniowane w art. 4 ust. 1 Pp: przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Jedynie fundacje i stowarzyszenia, które prowadzą działalność gospodarczą, są więc przedsiębiorcami i mogą zostać uznane za mikroprzedsiębiorców, a co za tym idzie, być zwolnione ze stosowania przepisów ustawy o PPK.

Zaznaczmy, że wiele organizacji pozarządowych ma w swoich statutach zapis o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, ale nie jest to równoznaczne z faktycznym prowadzeniem takiej działalności. Tylko faktyczne wykonywanie działalności gospodarczej (a co za tym idzie w przypadku stowarzyszeń i fundacji wpisanie do rejestru przedsiębiorców KRS, a nie tylko do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, w którym rejestrują się organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej) sprawia, że dany podmiot jest uznawany za przedsiębiorcę.

Wszystkie fundacje i stowarzyszenia nieprowadzące działalności gospodarczej, które zatrudniają pracowników, muszą więc obowiązkowo wybrać instytucję zarządzającą i zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z instytucją finansową, najpóźniej do 23.04.2021. Do 10.05.2021 należy zaś zawrzeć z tą instytucją drugą umowę – o prowadzenie PPK.

W przypadku jednak, gdy wszyscy pracownicy zatrudnieni przez te podmioty złożą do 10 maja pisemną rezygnację z dokonywania wpłat do PPK, taka organizacja nie musi zawierać umowy o prowadzenie PPK i odprowadzać wpłat na rachunki uczestników PPK, gdyż nie będzie w niej osób, które przystąpią do programu.

Podpisanie umowy o zarządzenie PPK z wybraną instytucją nie rodzi po stronie pracodawcy żadnych kosztów, a umożliwia utworzenie rachunków dla pracowników, którzy mogliby zmienić zdanie i chcieć uczestniczyć w programie, a także zapewnia możliwość dołączenia do programu nowo zatrudnionym pracownikom. Obowiązek odprowadzania wpłat na rzecz uczestników programu wynika z drugiej umowy, czyli z umowy o prowadzenie PPK, której nie trzeba zawierać, jeśli wszyscy pracownicy złożyli pisemne rezygnacje.