Przedterminowe zamknięcie instrumentów zabezpieczających – źródło przychodów w CIT
Z uwagi na sporą kwotę uzyskanego finansowania i zmienność kursów walut korzystamy z pochodnych instrumentów finansowych. Zabezpieczyliśmy – na okres trwania umowy kredytowej – ryzyko stóp procentowych oraz ryzyko kursu walutowego. W tym celu podpisaliśmy z kilkoma bankami umowy dotyczące CIRS, w zakresie wymiany stałej stopy procentowej w PLN na stałą stopę procentową w EUR oraz zmiennej stopy procentowej w PLN na stałą stopę procentową w EUR. Instrument CIRS polega na zamianie rat kapitałowych z tytułu kredytu w PLN na raty kapitałowe w EUR oraz na zamianie płatności odsetkowych opartych o zmienny WIBOR na płatności odsetkowe w EUR oparte na stałej stopie procentowej.
W terminach płatności rat kapitałowych i odsetek, równolegle z uiszczeniem tych kwot na rachunek kredytodawcy, dokonujemy rozliczeń z bankami, z którymi zawarliśmy kontrakty CIRS. Różnica między kwotą płatności do banku, z którym mamy umowę na CIRS, a kwotą płatności otrzymywaną przez nas od tego banku, stanowi wynik na rozliczeniu instrumentu finansowego CIRS – dodatni (zysk) albo ujemny (strata). Do tej pory ujmowaliśmy go jako zysk/stratę w tzw. innych źródłach, ponieważ instrumenty te zabezpieczały kredyty zaciągnięte na działalność niebędącą działalnością kapitałową.
Zastanawiamy się nad przedterminowym zamknięciem instrumentów (kredyt byłby spłacany nadal, ale z ryzykiem zmian w zakresie wahań kursów walut i stóp procentowych). Zamknięcie transakcji dotyczyłoby wszystkich „przepływów”, jakie wystąpią od momentu zamknięcia do umownej daty zakończenia kredytowania. Decyzja taka może być podyktowana np. wysoką dodatnią wyceną elementu walutowego i stóp procentowych. Zamknięcie instrumentów przez spieniężenie takiej dodatniej wyceny CIRS może wpłynąć na poprawę płynności firmy czy jej wskaźników finansowych.
Czy wynik na takiej przedterminowej realizacji instrumentów pochodnych, które przestaną zabezpieczać tzw. pozostałą działalność spółki, powinien zostać zakwalifikowany do działalności kapitałowej?
Wydaje się, że odpowiedź na powyższe pytanie powinna być twierdząca. Wskazuje na to interpretacja KIS z 13.06.2024 r. (0111-KDIB11.4010.206.2024.1.SG), dotycząca skutków przedterminowego rozwiązania instrumentów pochodnych zabezpieczających. Organ zgodził się z wnioskodawcą, że takie instrumenty tracą swój charakter zabezpieczający, a stają się instrumentem spekulacyjnym.
Wydaje się, że odpowiedź na powyższe pytanie powinna być twierdząca. Wskazuje na to interpretacja KIS z 13.06.2024 r. (0111-KDIB11.4010.206.2024.1.SG), dotycząca skutków przedterminowego rozwiązania instrumentów pochodnych zabezpieczających. Organ zgodził się z wnioskodawcą, że takie instrumenty tracą swój charakter zabezpieczający, a stają się instrumentem spekulacyjnym.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. b updop za przychód z zysków kapitałowych uznaje się m.in. przychody z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych służących zabezpieczeniu przychodów/kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych.
Tym samym, a contrario, do przychodów z pozostałej działalności podatnika (innych niż zyski kapitałowe) powinny być kwalifikowane przychody osiągane z tytułu realizacji transakcji z udziałem:
- instrumentów, które nie mają na gruncie CIT statusu pochodnych instrumentów finansowych, albo
- pochodnych instrumentów finansowych (w rozumieniu updop), których celem jest zabezpieczenie dochodu z pozostałej działalności podatnika.
Nie ma już obecnie wątpliwości, że instrumenty CIRS, podobnie jak opcje walutowe, zaliczają się do finansowych instrumentów pochodnych. Tym samym są one pochodnymi instrumentami finansowymi w rozumieniu updop.
KIS w przywołanej interpretacji wskazała, że pochodnymi instrumentami finansowymi o charakterze niezabezpieczającym są takie instrumenty, które stanowią samoistne, niezależne operacje (niezwiązane z przedmiotem działalności podatnika), mające na celu osiągnięcie zysku z posiadanego kapitału. Natomiast instrumenty o charakterze zabezpieczającym to instrumenty niestanowiące samoistnych, niezależnych operacji zawieranych w celu osiągnięcia zysku z posiadanego kapitału, mające na celu zapewnienie stosownego zabezpieczenia dla określonego rodzaju działalności podmiotu (w szczególności zabezpieczenie przychodów/kosztów tej działalności).
Można zakładać, że w przypadku większości podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ich codzienna działalność operacyjna nie obejmuje obrotu instrumentami finansowymi.
Co do zasady, umowy na CIRS – zarówno w omawianej sytuacji, jak i w przypadku, którego dotyczyła przywołana interpretacja – zostały zawarte i zabezpieczały przez jakiś czas kredyty zaciągnięte w celu finansowania własnej działalności operacyjnej oraz finansowania działalności innych podmiotów (w ramach udzielanych odpłatnie pożyczek). Transakcje CIRS nie miały więc na celu zabezpieczenia przychodów/kosztów kredytobiorcy zaliczanych do zysków kapitałowych. Uzyskiwane do tej pory z transakcji CIRS przychody (i ponoszone koszty) nie miały również charakteru spekulacyjnego, tj. ich celem nie było w szczególności uzyskanie przychodów w wyniku zmian stóp procentowych, a jedynie zabezpieczenie ryzyka związanego z potencjalnymi ich zmianami. Transakcje CIRS nie funkcjonowały zatem w oderwaniu od innych transakcji podatnika, rozliczanych w jego pozostałej działalności.
Jednak dodatkowe wypłaty ze strony banków, z którymi zawarto umowy na instrumenty CIRS, wynikające z zamknięcia przez podatnika dodatnio wycenionych na ten moment instrumentów, moim zdaniem będą miały inny charakter. Instrumenty nie zostaną bowiem wykorzystane w celu zabezpieczenia przychodów/kosztów działalności operacyjnej podatnika, a w konsekwencji przychody/koszty związane z ich rozliczeniem nie mogą być zaliczone do innych źródeł.
Decyzja podatnika co do przedterminowego zakończenia instrumentu zabezpieczającego ma już charakter spekulacyjny. Podejmując ją, podatnik równocześnie decyduje się na to, że wysokość jego przyszłych przychodów/kosztów podatkowych będzie obarczona ryzykiem (nie będą zabezpieczone).
Warto w tym miejscu przywołać wyrok WSA w Gdańsku z 11.05.2022 r. (I SA/Gd 1568/21), w którym sąd wskazał, że pierwotny cel zawarcia transakcji pochodnych instrumentów finansowych, określony jako zabezpieczenie podstawowego źródła przychodów, nie może wyłącznie wpływać na kwalifikację wyniku z realizacji danego instrumentu. Jak czytamy w uzasadnieniu, znaczenie w tym przypadku ma również realizacja danego instrumentu w poszczególnych okresach. Jeśli realizacja instrumentu pochodnego w poszczególnych okresach, w części nie dotyczy zabezpieczenia przychodów/kosztów, niezaliczanych do zysków kapitałowych, to w tej części powinna zostać zaliczona do źródła zysków kapitałowych, określonego w art. 7b updop, stosownie do brzmienia ust. 1 pkt 6 lit. b przedmiotowego przepisu.
Brak w danym momencie realizacji faktycznego zabezpieczenia przychodów/kosztów działalności operacyjnej stanowi zatem o konieczności rozliczania wyniku na instrumentach w ramach źródła przychodów z zysków kapitałowych.
Podsumowując: są podstawy do uznania, że w przypadku przedterminowego rozwiązania pochodnego instrumentu finansowego w postaci kontraktu CIRS, zabezpieczającego wcześniej ryzyka np. zmiennej stopy procentowej dotyczącej spłacanych przez firmę kredytów, podatnik powinien wykazać zysk/stratę (przychód/koszt) w źródle zyski kapitałowe.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych