Podział nadwyżki bilansowej spółdzielni mieszkaniowej
Gdyby nadwyżka była wyższa od niepokrytych opłatami kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości, to zostanie przeznaczona na fundusz remontowy nieruchomości.
Jest to zgodne ze statutem spółdzielni uchwalonym przez walne zgromadzenie (wz) w 2012 r., w myśl którego pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielni przeznacza się na pokrycie określonych wydatków, związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej. Cel lub cele zagospodarowania ww. pożytków i przychodów (nadwyżki bilansowej) określa uchwała walnego zgromadzenia (§ 90 ust. 2 statutu). W myśl zaś jego § 93 ust. 6 koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości obejmują w szczególności: koszty administrowania nieruchomością, koszty dostawy energii cieplnej, dostawy wody i odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości, eksploatacji dźwigów, anteny zbiorczej oraz odpisy na fundusz remontowy.
Z kolei członkowie spółdzielni zgłosili własny projekt podziału nadwyżki bilansowej, wnioskując jej przeznaczenie na fundusz remontowy i fundusz zasobowy oraz projekt uchwały w sprawie pokrycia z funduszu zasobowego nadwyżki kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości nad opłatami, przy czym mowa jest w nim o stratach z eksploatacji i utrzymania nieruchomości.
Czy uchwała wz w sprawie pokrycia z funduszu zasobowego nadwyżki kosztów z eksploatacji i utrzymania nieruchomości nad przychodami jest zgodna z prawem i czy po jej podjęciu należy dokonać odpowiednich księgowań w księgach rachunkowych?
Nadmieniamy, że statut spółdzielni w § 90 ust. 3 stanowi, że stratę bilansową z działalności spółdzielni pokrywa się w pierwszej kolejności z funduszu zasobowego, zaś w części przekraczającej fundusz zasobowy – z funduszu udziałowego. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej spółdzielni, w tym zasady tworzenia i gospodarowania środkami funduszy, określają regulaminy uchwalane przez radę nadzorczą (§ 88 ust. 3).
Czy taka uchwała wymaga zakwestionowania przez biegłego rewidenta? Jaką opinię powinien on wydać?
W myśl art. 75–77 Ps zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych ustaw, stanowi nadwyżkę bilansową. Podlega ona podziałowi na podstawie uchwały wz, przy czym co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych. Pozostałą część nadwyżki bilansowej przeznacza się na cele określone w uchwale wz, a zasady podziału tej nadwyżki między członków spółdzielni określa statut.
[1] Ustawa z 15.12.2000 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 845).
[2] Ustawa z 16.09.1982 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1285).
Zasady funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych reguluje ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych[1] (dalej uosm), a w zakresie dotyczącym spółdzielni, lecz nieuregulowanym w uosm – Prawo spółdzielcze[2] (dalej Ps). Spółdzielnię obowiązuje również uor oraz updop.
W myśl art. 75–77 Ps zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych ustaw, stanowi nadwyżkę bilansową. Podlega ona podziałowi na podstawie uchwały wz, przy czym co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych. Pozostałą część nadwyżki bilansowej przeznacza się na cele określone w uchwale wz, a zasady podziału tej nadwyżki między członków spółdzielni określa statut.
Na sposób podziału nadwyżki bilansowej spółdzielni wpływają także postanowienia art. 5 uosm:
- bezwzględnie obowiązujące – pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej, pozostające po pokryciu kosztów jej eksploatacji i utrzymania przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej,
- stanowiące niewiążące zalecenie – pożytki i przychody z własnej działalności gospodarczej można przeznaczyć na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości obciążających członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, kulturalnej i oświatowej.
Z Ps oraz przytoczonych w pytaniu przepisów statutu spółdzielni wynika, że wz spółdzielni może podjąć uchwałę o przeznaczeniu nadwyżki bilansowej na fundusz remontowy oraz na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości.
Co do funduszu zasobowego, to zgodnie z art. 78 § 1 pkt 2 Ps powstaje on z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub z innych źródeł określonych w odrębnych przepisach. Każdy członek spółdzielni był do 9.09.2017 r. zobowiązany wnieść wpisowe, które nie podlega zwrotowi. Fundusz zasobowy co do zasady służy przede wszystkim do pokrywania strat bilansowych (art. 90 § 1 Ps). Nie podlega on podziałowi między członków spółdzielni nawet w razie jej postawienia w stan likwidacji, o czym stanowi art. 125 § 5b Ps.
Ani Ps, ani statut spółdzielni nie przewidują przeznaczania funduszu zasobowego na pokrycie wydatków z tytułu eksploatacji i utrzymania nieruchomości.
Byłoby to również sprzeczne z uosm, zgodnie bowiem z jej art. 4 ust. 1–4 oraz art. 6 ust. 1 koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości są pokrywane z opłat lokatorów, a różnica między opłatami a kosztami za rok obrotowy (nadwyżka lub niedobór) wpływa odpowiednio na wysokość opłat w następnym roku.
W myśl art. 4 ust. 41 uosm spółdzielnia ma obowiązek ustalania, na podstawie ewidencji, odrębnie dla każdej nieruchomości, przychodów oraz kosztów jej eksploatacji i utrzymania, w tym nieruchomości obejmujących lokale mieszkalne i użytkowe, stanowiących mienie spółdzielni oraz nieruchomości wspólnych. Na tej podstawie dla każdej nieruchomości ustala się nadwyżkę przychodów z opłat lokatorów nad kosztami eksploatacji i utrzymania tej nieruchomości (dalej nadwyżka) lub nadwyżkę kosztów eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości nad przychodami z opłat lokatorów (dalej niedobór). Nadwyżka lub niedobór zwiększa odpowiednio przychody lub koszty eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości w roku następnym (art. 6 ust. 1 uosm).
[3] DzUrz MF z 2015 r. poz. 81.
[4] Ustawa z 11.05.2017 r. (DzU poz. 1089).
Zgodnie ze stanowiskiem Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie wykazywania przez spółdzielnie mieszkaniowe w sprawozdaniu finansowym funduszów własnych oraz ustalania wyniku finansowego[3] wyłączenie wyniku z eksploatacji i utrzymania nieruchomości z ogólnego wyniku spółdzielni następuje pod datą dnia bilansowego drogą przeniesienia nadwyżki na Rozliczenia międzyokresowe przychodów, zaś niedoboru – na Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe kosztów.
Wz spółdzielni nie jest również uprawnione do pokrywania niedoborów z eksploatacji i utrzymania jednych nieruchomości nadwyżkami z eksploatacji i utrzymania innych. Nie zezwala na to uosm. Dlatego nadwyżki i niedobory z eksploatacji i utrzymania nieruchomości – naszym zdaniem – wykazuje się w bilansie w „rozwiniętym szyku”. Nie są to ani straty, ani zyski, bowiem rezultat eksploatacji i utrzymania nieruchomości ma w myśl uosm być – w rachunku narastającym – zerowy.
Każda uchwała wz, która rodzi skutki prawne, podlega – jako czynność prawna – odpowiednim przepisom prawa. Nie może ona naruszać bezwzględnie obowiązujących przepisów. Uchwała wz w sprawie pokrycia nadwyżki kosztów z eksploatacji i utrzymania nieruchomości z funduszu zasobowego jest zaś niezgodna z art. 78 i art. 90 Ps oraz § 90 ust. 2 statutu spółdzielni. Uchwała sprzeczna z ustawą jest w myśl art. 42 § 2 Ps nieważna.
Nieważność czynności prawnej to wada czynności prawnej, która polega na niewywołaniu przez czynność zamierzonych skutków prawnych związanych z jej dokonaniem. Natomiast uchwała sprzeczna z postanowieniami statutu bądź dobrymi obyczajami lub godząca w interesy spółdzielni albo mająca na celu pokrzywdzenie jej członka może być zaskarżona do sądu (42 § 2 Ps).
W przypadku zbiegu przepisów art. 42 § 2 i 3 Ps (który zachodziłby w rozpatrywanym przypadku), zdaniem Adama Stefaniaka, autora komentarza do prawa spółdzielczego, pierwszeństwo ma nieważność bezwzględna, będąca wynikiem sprzeczności uchwały z ustawą. Oznacza to, że sprzeczność uchwały ze statutem może stanowić podstawę uchylenia uchwały tylko wówczas, gdy nie jest ona równocześnie sprzeczna z ustawą (wyrok SA w Krakowie z 14.09.2012 r., I ACa 784/12).
Reasumując: skoro uchwala wz w sprawie pokrycia niedoboru (nadwyżki kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości nad opłatami) z funduszu zasobowego byłaby sprzeczna z Ps, to nie może ona wywoływać skutków prawnych przewidzianych w uchwale. Zatem – nawet bez wniesienia powództwa do sądu o stwierdzenie nieważności uchwały – nie podlega ona naszym zdaniem wykonaniu, tj. ujęciu w księgach rachunkowych.
W celu jednak zachowania poszanowania dla praw członków spółdzielni wskazane byłoby wniesienie powództwa do sądu o stwierdzenie nieważności uchwały.
Trzeba zarazem mieć świadomość, że dobrowolne zasilenie w przeszłości funduszu zasobowego z nadwyżki bilansowej (w części przewyższającej obowiązkowy odpis) stanowiło wyraz woli członków spółdzielni. Mogą oni w odniesieniu do odpisów nieobowiązkowych zmienić zdanie co do ich przeznaczenia, co wymagałoby zmiany podjętej w poprzednich latach uchwały wz. W sprawie podziału nadwyżki bilansowej Ps nie przesądza, że fundusz zasobowy może być wyłączenie przeznaczany na pokrycie strat bilansowych spółdzielni.
Elementem sprawozdania biegłego rewidenta z badania jest w myśl ust. 3 art. 83 ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym[4] (dalej uobr) m.in. opinia biegłego rewidenta, czy sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego badanej jednostki zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi rachunkowości i sprawozdawczości finansowej, przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości, a także opinie, czy jest ono zgodne co do formy i treści z przepisami prawa, statutem lub umową.
Opinia może być bez zastrzeżeń, z zastrzeżeniami lub negatywna. Jeżeli biegły rewident nie może wyrazić opinii o badanym rocznym sprawozdaniu finansowym (rsf), sprawozdanie z badania zawiera odmowę wydania opinii, a w razie wydania opinii z zastrzeżeniami w sprawozdaniu z badania podaje się jej uzasadnienie.
W każdym przypadku rodzaj wydanej opinii i jej uzasadnienie zależy od kluczowego biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie.
Informację o stwierdzonym podczas badania istotnym naruszeniu prawa lub statutu zamieszcza się w sprawozdaniu z badania wtedy, gdy ma ono wpływ na rsf (art. 83 ust. 6 pkt 4 uobr). W rozpatrywanym przypadku tak nie było. Naszym zdaniem podział nadwyżki bilansowej za 2017 r. dokonany w 2018 r. nie ma wpływu na opinię biegłego rewidenta, bowiem podział tej nadwyżki nastąpi po badaniu rsf za 2018 r.
Gdyby biegły rewident badał rsf za 2018 r., a w sprawozdaniu tym uwzględniono by skutki uchwały wz, o której była tu mowa, to zależnie od oceny wpływu uchwały na sytuację majątkową i finansową spółdzielni oraz obraz jej działalności, biegły rewident powinien w sprawozdaniu z badania wyrazić opinię z zastrzeżeniem albo wskazać na stan faktyczny w objaśnieniu (art. 83 § 3 pkt 13 uobr).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych