Podpisywanie informacji o cenach transferowych – odpowiedź MF
Potwierdził to MF w odpowiedzi z 30.05.2022 r. na interpelację poselską nr 31287 (DCT3.054.1.2021).
Od 2022 r. podatnicy zobowiązani do przygotowania dokumentacji cen transferowych nie składają osobno informacji TPR-C (TPR-P) i osobno oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji i rynkowości cen. Oświadczenie to jest elementem informacji o cenach transferowych (TPR). W związku z tym pojawiły się – wyrażone w interpelacji – wątpliwości co do sposobu podpisywania informacji TPR oraz odpowiedzialności za zawarte w niej oświadczenia w razie złożenia podpisu przez pełnomocnika.
W odniesieniu do tej drugiej kwestii MF wskazał, że zgodnie z art. 11t ust. 5 pkt 3 updop informacja o cenach transferowych jest podpisywana przez kierownika jednostki (w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 uor), a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wyznaczoną osobę wchodzącą w skład tego organu. Nie jest dopuszczalne podpisanie jej przez pełnomocnika, chyba że jest to adwokat, radca prawny, doradca podatkowy lub biegły rewident. Ponadto wyznaczenie osoby wchodzącej w skład organu wieloosobowego do podpisywania informacji TPR nie zwalnia pozostałych członków organu z odpowiedzialności za jej niezłożenie (art. 11t ust. 6 updop).
Profesjonalni pełnomocnicy podpisują informację o cenach transferowych, działając na podstawie upoważnienia do podpisywania deklaracji (UPL-1). Nie uprawnia ono np. do sporządzenia deklaracji (musi to wynikać z innego tytułu prawnego).
MF podkreślił, że odpowiedzialność podmiotów zobowiązanych do złożenia informacji o cenach transferowych należy określić na podstawie przepisów Op z uwzględnieniem orzecznictwa sądów administracyjnych. (…) Skutki prawnopodatkowe związane z danymi z informacji o cenach transferowych obciążają podmioty powiązane zobowiązane do złożenia informacji TPR. Op nie reguluje kwestii odpowiedzialności pełnomocnika za podanie nieprawdziwych informacji. Naruszenie obowiązków dotyczących złożenia informacji TPR-C do właściwego naczelnika US i zawartych w niej danych podlega również ocenie w zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej zgodnie z Kks.
MF stwierdził też, że osoba, która naruszyła obowiązek w zakresie składania informacji TPR, bądź złożyła ją niezgodnie z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym, może ponieść odpowiedzialność karną skarbową za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Odpowiedzialność tę może również ponieść pełnomocnik. Należy ją rozpatrywać w kontekście ogólnych zasad odpowiedzialności określonych w Kks (tj. winy i umyślności działania sprawców).