Podczas pandemii wypowiedzenia lepiej nie wysyłać pocztą
Wymówienie wysłane pocztą za potwierdzeniem odbioru też będzie nieskuteczne. Jak zatem przekazać im wypowiedzenia, by były skutecznie i prawidłowe?
Najlepiej przesłać je w formie elektronicznej (e-mailem za potwierdzeniem odbioru), opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym. Zwrotna informacja e-mail o otwarciu przez adresata elektronicznej wiadomości od pracodawcy wyznaczy datę skutecznego i zgodnego z prawem wręczenia. Należy poczynić odpowiednią notatkę na piśmie wypowiedzenia i włączyć je do części C akt osobowych zwolnionego.
Oświadczenie każdej ze stron stosunku pracy o wypowiedzeniu lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie (art. 30 § 3 Kp). Przepis ten wprowadza obowiązek zachowania zwykłej formy pisemnej, polegającej na złożeniu własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli (art. 78 Kc). Jednak oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne ze złożonym w formie pisemnej, a aby dochować tej pierwszej, wystarczy złożyć oświadczenie woli w postaci elektronicznej i opatrzyć je kwalifikowanym podpisem elektronicznym (art. 781 Kc). Wypowiedzenie umowy o pracę należy zatem dostarczyć pracownikowi pisemnie bądź np. e-mailem, składając bezpieczny podpis elektroniczny. Tyle przepisy mówią o formie wymówienia stosunku pracy, nie odnosząc się prawie w ogóle do sposobu jego wręczenia.
Osobiste przekazanie bardzo utrudnione
Stan zagrożenia epidemicznego i epidemii oraz wprowadzone w związku z nimi przepisy antykryzysowe spowodowały, że zawodzą „tradycyjne” sposoby dostarczania pracownikom oświadczeń woli o rozwiązaniu stosunku pracy. Upowszechnienie pracy zdalnej wyklucza w zasadzie osobistą (naoczną) metodę ich wręczania.
Pracodawca oczywiście zawsze może wezwać pracownika, wykonującego obowiązki służbowe w domu, choćby na chwilę do firmy, by przekazać mu wymówienie. Jednak zatrudniony, który się tego spodziewa, raczej nie podporządkuje się poleceniu, lecz „ucieknie” na zwolnienie lekarskie. Można też wysłać dwie osoby z firmy (np. kadrową z kierowcą jako świadkiem), aby wręczyły pismo wypowiadające pracownikowi w miejscu jego zamieszkania. Ten jednak zapewne ich nie wpuści.
Przesyłka pocztowa nie zawsze dotrze
Inny sposób to przesłanie wypowiedzenia stosunku pracy pocztą, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru na adres wskazany przez zatrudnionego. Jednak i to może się okazać chybione, gdyż pracownik spodziewający się wymówienia najprawdopodobniej nie odbierze listu. W normalnych okolicznościach (poza pandemią) nieodebranie przez zatrudnionego przesyłki po drugim awizowaniu powodowało, że z upływem 7. dnia od pozostawienia drugiego awiza przez listonosza pracodawca mógł – korzystając z tzw. fikcji doręczenia – uznać pismo wypowiadające za takie, które dotarło skutecznie i zgodnie z prawem (patrz ramka). Notatkę o doręczeniu zastępczym (z upływem 7. dnia od pozostawienia pod adresem wskazanym przez zatrudnionego drugiego awiza), sporządzoną choćby odręcznie na druku wysłanego wypowiedzenia, pracodawca zamieszczał w części C akt osobowych zwolnionego. Chroniło go bowiem domniemanie prawne fikcji doręczenia, które zwolniony mógł obalić, przedstawiając przed sądem dowody, że nie mógł odebrać listu.
Jednak przepisy antykryzysowe wiele zmieniły, zawieszając od 18.04.2020 fikcję doręczeń w stosunkach pracy na czas stanu zagrożenia epidemicznego, epidemii i przez 14 dni po ich odwołaniu. Zgodnie bowiem z art. 98 ustawy z 16.04.2020 o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (DzU poz. 695, dalej tarcza 2.0) nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego w rozumieniu Prawa pocztowego, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania tych stanów oraz przed upływem 14 dni od ich zniesienia.
Tarcza 2.0 przewiduje kilka wyjątków od zawieszenia fikcji doręczeń. Dotyczy to:
- postępowań w sprawach, o których mowa w art. 15f ust. 9 ustawy o grach hazardowych,
- postępowań określonych w dziale IIIB Op,
- kontroli podatkowych, celno-skarbowych oraz postępowań podatkowych, jeżeli wiążą się z podejrzeniem popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego,
- przesyłek wysyłanych do albo przez: sądy i trybunały, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komornika sądowego.
W katalogu wyłączeń brak jest zatem przesyłek pocztowych z oświadczeniami woli w sprawie rozwiązania stosunku pracy. Dlatego gdy zatrudniony będzie podczas epidemii unikał odbioru listu poleconego z wypowiedzeniem, pracodawca może uznać to wypowiedzenie za skutecznie wręczone dopiero 15. dnia po odwołaniu staniu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.
Problematyczna może być też próba dostarczenia adresatowi pisma wypowiadającego przez kuriera. Wprawdzie wydaje się, że opisane zawieszenie fikcji doręczeń nie dotyczy przesyłek kurierskich (z wyjątkiem kurierów Poczty Polskiej), jednak jeśli pracownik będzie unikać kontaktu z kurierem, a pracodawca, korzystając z fikcji doręczeń, uzna, że list został wręczony z upływem 7. dni od drugiego zawiadomienia przez firmę kurierską o przesyłce, powinien liczyć się z tym, że pracownik będzie chciał zakwestionować takie doręczenie przed sądem. Pracodawca oczywiście może dowodzić, że kurier skutecznie przekazał wymówienie, bo zatrudniony mógł zapoznać się z jego treścią, lecz celowo unikał kuriera. Oznacza to jednak długie spory i niepotrzebne emocje.
Ratunkiem forma elektroniczna
Najlepszym sposobem jest w tych okolicznościach przekazanie zwolnionemu pisma wypowiadającego w formie elektronicznej, np. e-mailem, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Można skorzystać z tej opcji tylko wtedy, gdy w kwestionariuszu osobowym pracownik podał e-mail jako swój adres kontaktowy albo gdy podczas pracy zdalnej strony komunikują się za pośrednictwem służbowej poczty elektronicznej. Trzeba też dopilnować, by korespondencja trafiła na służbowy adres e-mail zatrudnionego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru – pozwoli to na wskazanie daty skutecznego wręczenia oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę za wymówieniem.
Wadliwe metody skuteczne, ale kończą się w sądzie
Jak widać, nie ma niezawodnego sposobu na dostarczanie „zdalnym” pracownikom pism wypowiadających stosunek pracy podczas pandemii. Pracodawca może wykorzystywać inne, „półlegalne” rozwiązania, jak przekazanie oświadczenia telefonicznie, zwykłym e-mailem (bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego), faksem czy nawet SMS. Odnoszą one skutek w postaci doręczenia wypowiedzenia, jednak pozostają obarczone wadą prawną, w efekcie czego zwolniony będzie miał prawo dochodzić przed sądem co najmniej odszkodowania.
Fikcja doręczenia w stosunkach pracy w świetle orzecznictwa
Z art. 61 § 1 Kc w zw. z art. 300 Kp wynika, że oświadczenie woli pracodawcy o rozwiązaniu z pracownikiem umowy o pracę wywiera skutek prawny w momencie, w którym adresat tego oświadczenia woli (pracownik) mógł realnie zapoznać się z jego treścią. (…) Gdy pracownik, mając realną możliwość zapoznania się z treścią oświadczenia woli, z własnej woli, celowo nie podejmuje przesyłki zawierającej to oświadczenie, należy przyjąć, iż zostało mu ono skutecznie złożone. Taką możliwość ma pracownik, któremu pismo rozwiązujące umowę o pracę wysłano listem poleconym, jeśli nie wystąpiły okoliczności uniemożliwiające mu odebranie przesyłki w urzędzie pocztowym, np. brak awiza w skrzynce pocztowej bądź dłuższa nieobecność pracownika pod wskazanym pracodawcy adresem czy też inne, niezależne od pracownika przeszkody w podjęciu przesyłki (wyrok SN z 3.10.2017, II PK 242/16).
Dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej zawierającej oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu stosunku pracy stwarza domniemanie faktyczne, że pracownik miał możliwość zapoznania się z treścią takiego oświadczenia, które może być obalone przez przeprowadzenie dowodu na okoliczność braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy przed upływem terminu na podjęcie przesyłki poleconej zawierającej to oświadczenie. Dwukrotne awizowanie i zwrot pisma do nadawcy było zatem dowodem na to, że list z oświadczeniem o wypowiedzeniu stosunku pracy został „skutecznie” doręczony (wyroki SN z 5.10.2005, I PK 37/05, i 18.01.2005, II PK 124/04).
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych