Weterynarz może w 2022 r. wybrać ryczałt ewidencjonowany
Od 1.01.2022 r. prawa do karty podatkowej nie mają weterynarze wykonujący działalność na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej. Wynika to ze zmienionych objaśnień do części IX („Świadczenie usług weterynaryjnych”), zamieszczonej w zał. nr 3 do uzpd.
Prawo do karty podatkowej zachowali tylko weterynarze, którzy prowadzą praktykę bezpośrednio na rzecz indywidualnych klientów i ich podopiecznych (nie wykonują działalności na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej ani na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej). Mogą oni – na zasadzie wyjątku – kontynuować w 2022 r. rozliczanie się w formie karty. Ci podatnicy co do zasady z dniem 1.01.2022 r. stracili bowiem prawo do złożenia wniosku o opodatkowanie w tej formie. Wynika to z art. 65 ust. 1 i 2 tzw. Polskiego Ładu, czyli ustawy z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 2105).
W pytaniu wskazano, że weterynarz utracił prawo do karty podatkowej. Nie wyklucza to jednak wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Weterynarza nie dotyczy stawka 14%, ponieważ jest zastrzeżona dla usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86) – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku.
Usługi weterynaryjne są sklasyfikowane w dziale 75.00 PKWiU. Żaden z przepisów uzpd nie odnosi się do nich bezpośrednio, zatem zastosowanie ma tu zasada ogólna, zgodnie z którą usługi nieprzyporządkowane do poszczególnych stawek ryczałtu są objęte stawką 8,5%.
Wynika to z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd, w którym jest mowa o przychodach z szeroko rozumianej działalności usługowej, bez wskazania konkretnych symboli PKWiU, a jedynie z zastrzeżeniem pkt 1–4 i 6–8 (żaden z nich nie dotyczy weterynarzy). Zatem wszystkie usługi niewymienione w pkt 1–4 i 6–8 są objęte stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
Wymienione w tym przepisie przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% są podane tylko jako przykład. Wskazuje na to użyte sformułowanie „w tym”.
Na wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest w tym roku czas do 21 lutego (ustawowy termin 20 lutego upływa w niedzielę).
W tym celu nie trzeba rezygnować z karty podatkowej, skoro prawo do niej i tak weterynarzowi wygasło.
Jak potwierdziło Ministerstwo Finansów w komunikacie zamieszczonym 18.01.2022 r. na swojej stronie internetowej, podatnicy, którzy w związku ze zmianą przepisów utracili w 2022 r. prawo do karty podatkowej (oprócz weterynarzy dotyczy to również lekarzy i pielęgniarek świadczących usługi na rzecz przedsiębiorców, osób prawnych i jednostek nieposiadających osobowości prawnej), mogą też wybrać podatek liniowy – w terminie do 21 lutego (a jeśli nie osiągnęli przychodu w styczniu – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągną pierwszy przychód w 2022 r). Jeśli w powyższym terminie nie wybiorą ryczałtu ani podatku liniowego, to w 2022 r. będą opodatkowani według skali podatkowej.
Weterynarz może pozostać na karcie, jeśli świadczy usługi na rzecz osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji
Czy lekarz weterynarii opodatkowany w 2021 r. w formie karty podatkowej może być nadal opodatkowany w tej formie w 2022 r., jeżeli będzie wykonywać usługi na rzecz osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej (zarówno opodatkowane na podstawie norm szacunkowych, jak i od rzeczywistego dochodu obliczonego na podstawie ksiąg rachunkowych)?
O odpowiedź na to pytanie Czytelnika poprosiliśmy Ministerstwo Finansów. Jest korzystna dla podatników. Jak potwierdził resort finansów, przepisy nie wyłączają możliwości stosowania karty podatkowej, w przypadku gdy usługi weterynaryjne są świadczone na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonych przez te osoby działów specjalnych produkcji rolnej.