MF wyjaśnił, jak korzystać z funduszu na cele inwestycyjne
Jak wskazano w "Objaśnieniach podatkowych z 10.12.2021 r. dotyczących zasad rozliczania dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych środków z funduszu na cele inwestycyjne", modyfikacje wprowadzone przez tzw. Polski Ład nie zmieniły – co do zasady – sposobu tworzenia i funkcjonowania funduszu. Nadal mogą z niego korzystać niektórzy podatnicy CIT rozliczający się w „klasycznym” systemie CIT (niekorzystający z ryczałtu od dochodów spółek) i spełniający wskazane w przepisach warunki. Nowością od 1.01.2022 r. jest to, że poza spółkami akcyjnymi i z o.o. fundusz mogą tworzyć również proste spółki akcyjne, ska i komandytowe, a także spółdzielnie. Zniesiono też limit przychodów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym (nie mogły przekroczyć 100 mln zł brutto, z VAT).
W objaśnieniach MF szczegółowo omówiono m.in. którzy podatnicy nie mają możliwości korzystania z tego rozwiązania, a także warunki, jakie muszą spełnić podmioty tworzące fundusz, zasady dokonywania odpisów, ujęcie w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym, termin wydatkowania środków.
Wskazano też na sposób postępowania w przypadku omyłkowego wydatkowania środków z rachunku funduszu na cele inne niż wskazane w przepisach. Przykładowo podatnik, który opłacił wartość brutto należności ze środków rachunku inwestycyjnego, w przypadku gdy zapłata obejmowała również podlegający odliczeniu VAT, powinien niezwłocznie uzupełnić środki funduszu o kwotę tego podatku. Powinien także właściwie udokumentować omyłkę i w razie kontroli potrafić udowodnić, że nie było to działanie celowe.
Pełna treść objaśnień jest dostępna tu: