Elektroniczna ewidencja wyrobów akcyzowych obowiązkowa dopiero od 2023 r.
Przypomnijmy, że ustawą z 30.03.2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 694) nałożono obowiązek prowadzenia od 1.01.2022 r. ewidencji akcyzowych wyłącznie w formie elektronicznej. Termin ten został przesunięty o rok ustawą z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 2313).
Do końca 2022 r. ewidencje akcyzowe i dokumentacja, o których mowa w art. 138a–138l i art. 138o ustawy akcyzowej (np. prowadzone przez składy podatkowe, podatników dokonujących sprzedaży energii elektrycznej, pośredniczące podmioty węglowe, pośredniczące podmioty gazowe), mogą być zatem prowadzone zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.
Na temat obowiązku prowadzenia ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej piszemy w artykule: Elektronizacja rozliczenia akcyzy.