Odpowiedzialność biura rachunkowego za wybór formy opodatkowania
Tak orzekł SA w Lublinie w wyroku z 15.02.2023 r. (I AGa 182/22). Sąd zmienił wyrok I instancji, z którego wynikało, że biuro rachunkowe ma pokryć ...
Tak orzekł SA w Lublinie w wyroku z 15.02.2023 r. (I AGa 182/22). Sąd zmienił wyrok I instancji, z którego wynikało, że biuro rachunkowe ma pokryć klientowi szkodę w wysokości 82 580 zł oraz koszt odsetek za zwłokę w kwocie 40 353 zł.
Szkodą miała być różnica pomiędzy kwotą podatku, jaki klient zapłaciłby, gdyby w 2016 r. był objęty liniowym 19% PIT, a kwotą, którą był zmuszony zapłacić wskutek decyzji organu podatkowego nakazującej zapłatę PIT według zasad ogólnych, czyli skali podatkowej. Decyzja ta była następstwem odmowy prawa do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czyli formy, w jakiej biuro rozliczało klienta w 2016 r.
Klient ten osiągnął w latach 2015 i 2016 przychody w wysokości przekraczającej ówczesny limit uprawniający do opodatkowania ryczałtem (wtedy było to 150 tys. euro, obecnie są to 2 mln euro, przy czym dziś limit odnosi się wyłącznie do przychodów z poprzedniego roku podatkowego).
Mimo przekroczenia przez klienta w 2015 r. ustawowego limitu przychodów biuro rachunkowe nadal obliczało mu podatek w formie zryczałtowanej. Klient nie wybrał na 2016 r. innej formy opodatkowania (podatku liniowego), przez co prawo do takiego wyboru na tamten rok definitywnie mu przepadło.
Gdy w 2019 r. przeprowadzono u niego kontrolę za 2016 r., decyzja naczelnika US mogła być tylko jedna – wynikało z niej, że podatnik powinien był w 2016 r. rozliczać się według skali podatkowej. Oznaczało to dla niego obowiązek dopłaty ponad 173 tys. zł podatku dochodowego. Do tego doszło ponad 52 tys. zł odsetek za zwłokę.
Podatnik nie odwołał się od tej decyzji. W 2021 r. uregulował zaległość, która łącznie z kosztami egzekucji wyniosła już wtedy ponad 239 tys. zł.
Jednocześnie zwrócił się do biura rachunkowego z żądaniem pokrycia szkody w wysokości 82 580 zł. Wyliczył taką różnicę między zaległością podatkową określoną przez organ podatkowy a podatkiem liniowym, który mógłby wybrać, gdyby nie – jak twierdził – błąd biura. Zażądał też pokrycia odsetek od zaległości podatkowej.
Biuro odmówiło zapłaty, sprawa trafiła do sądu. Sąd I instancji uznał winę właścicielki biura. Orzekł, że nieprawidłowo wykonała umowę łączącą ją z klientem. Miała bowiem świadomość, że najkorzystniejszą formą opodatkowania klienta w 2016 r. byłby podatek liniowy, a mimo to nadal obliczała ryczałt, choć ta forma opodatkowania klientowi już nie przysługiwała – wytknął sąd.
Ustalił także, że klienta poinformowano w 2015 r. jedynie o tym, że zbliża się on do górnej granicy progu opodatkowania ryczałtem. Nie powiadomiono go natomiast, że ma zmienić formę opodatkowania. Przekazująca mu informację pracownica biura zapewniła tylko, że limit ma być podniesiony ze 150 tys. do 250 tys. euro.
Sąd orzekł, że biuro powinno było: jasno poinformować klienta o konieczności rozliczania w 2016 r. w innej formie niż ryczałt, wskazać mu inne możliwości rozliczeń oraz poinformować, że jeśli chce wybrać podatek liniowy, to powinien złożyć odpowiednie oświadczenia do US w wymaganym ustawowo terminie.
Pozwana czynności tych nie wykonała, a w konsekwencji pozbawiła powoda możliwości rozliczenia się za 2016 r. zgodnie z przepisami prawa i w najkorzystniejszej formie podatku liniowego – orzekł SO.
Zarzucił też właścicielce biura zaniedbanie, ponieważ wiedząc, że klient nie złożył w US oświadczenia o wyborze podatku liniowego, powinna była obliczać mu podatek według zasad ogólnych, czyli skali podatkowej. Dalsze rozliczanie w formie zryczałtowanej było działaniem niezgodnym z przepisami prawa – wytknął sąd.
Wyrok ten zmienił w istotnej części SA w Lublinie. Zwrócił bowiem uwagę na rodzaj umowy łączącej biuro rachunkowe z klientem oraz na uprawnienia osób zatrudnionych w biurze.
Podkreślił, że strony łączyła umowa zbliżona do umowy zlecenia (Kc), a nie umowa o dzieło (art. 627 Kc). To oznacza – wyjaśnił – że przyjmujący zamówienie w umowie zlecenia (umowie o świadczenie usług) nie bierze na siebie ryzyka pomyślnego wyniku spełnionej czynności. Odpowiada za właściwe wykonanie umowy – na zasadzie starannego działania (art. 355 § 1 Kc), a nie za rezultat.
SA przypomniał, że zgodnie z art. 355 Kc dłużnik jest obowiązany do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność). Przy czym należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu jej zawodowego charakteru (art. 355 § 2 Kc).
Sąd nie dopatrzył się w tym zakresie zaniedbań i błędów biura. Stwierdził, że w należyty sposób wywiązywało się ono z umowy z klientem. Owszem, US zakwestionował wybraną przez podatnika w 2016 r. formę opodatkowania, ale – jak orzekł SA – klient biura samodzielnie ją wybrał.
Biuro nie mogło tego zrobić, bo – jak podkreślił sąd – nikt w biurze nie miał uprawnień doradcy podatkowego. Właścicielka biura nie tylko nie miała więc obowiązku udzielania klientowi informacji o wyborze formy opodatkowania w 2016 r., a zatem udzielania pomocy wykraczającej poza zakres ujęty w art. 2 ust. 1a ustawy o doradztwie podatkowym. Więcej – dodał sąd – odnosił się do niej kategoryczny zakaz udzielania kontrahentowi jakichkolwiek informacji i porad (doradztwa sensu stricto) objętych zakresem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o doradztwie podatkowym, pod rygorem sankcji karnych (art. 81 tej ustawy).
SA orzekł, że przestrzeganie przez pozwaną obowiązującego porządku prawnego w żadnej mierze nie może być poczytywane za zachowanie naruszające art. 355 § 2 Kc.
Sąd miał świadomość, że klient inaczej wyobrażał sobie zakres usług, na które się umówił. Jednak przekonanie to – jak podkreślił SA – było fałszywe i co gorsza gargantuicznie powszechne w realiach krajowych przedsiębiorców współpracujących z biurami rachunkowymi czy księgowymi.
Taki błąd, związany z nieznajomością prawa, nie może być oceniany w aspekcie niewłaściwego wykonywania umowy przez kontrahenta – orzekł SA. Uznał więc, że brak wyboru właściwej formy opodatkowania dochodów w 2016 r. obciąża wyłącznie podatnika.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych