Niskie ceny za badanie sprawozdania finansowego
Zgodnie z art. 80 ust. 2 uobr wynagrodzenie za przeprowadzenie badania odzwierciedla pracochłonność oraz stopień złożoności prac i wymagane kwalifikacje[1]. Dodatkowo art. 67 ust. 3 pkt 5 uobr wskazuje, że firma audytorska sporządza dokumentację klienta, która zawiera m.in. całkowite wynagrodzenie za badanie przewidziane umową o badanie, faktyczne wynagrodzenie za badanie otrzymane w każdym roku obrotowym, całkowite wynagrodzenie za poszczególne usługi inne niż badanie przewidziane w umowie o wykonanie danej usługi oraz wynagrodzenie otrzymane z tytułu poszczególnych usług innych niż badanie w każdym roku obrotowym.
[1] W art. 80 ust. 3 uobr wskazano, że analogiczne regulacje stosuje się w przypadku świadczenia pozostałych usług atestacyjnych, a także usług pokrewnych.
[2] Krajowy Standard Kontroli Jakości.
[3] Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości.
Zgodnie z art. 80 ust. 2 uobr wynagrodzenie za przeprowadzenie badania odzwierciedla pracochłonność oraz stopień złożoności prac i wymagane kwalifikacje[1]. Dodatkowo art. 67 ust. 3 pkt 5 uobr wskazuje, że firma audytorska sporządza dokumentację klienta, która zawiera m.in. całkowite wynagrodzenie za badanie przewidziane umową o badanie, faktyczne wynagrodzenie za badanie otrzymane w każdym roku obrotowym, całkowite wynagrodzenie za poszczególne usługi inne niż badanie przewidziane w umowie o wykonanie danej usługi oraz wynagrodzenie otrzymane z tytułu poszczególnych usług innych niż badanie w każdym roku obrotowym.
W obowiązującym KSKJ[2] 1 w brzmieniu MSKJ[3] 1 Zarządzanie jakością dla firm wykonujących badania lub przeglądy sprawozdań finansowych lub zlecenia innych usług atestacyjnych lub pokrewnych w tej kwestii (poza przywołaniem art. 80 uobr) wskazuje się, że mogą wystąpić inne okoliczności, gdy wycena wynagrodzenia za zlecenie nie jest wystarczająca, biorąc pod uwagę rodzaj i okoliczności zlecenia, co może zmniejszyć zdolność firmy do wykonania zlecenia zgodnie ze standardami zawodowymi oraz mającymi zastosowanie wymogami prawnymi i regulacyjnymi. Kodeks IESBA odnosi się do wynagrodzeń i innych rodzajów honorariów, w tym okoliczności, które mogą stwarzać zagrożenie dla przestrzegania podstawowej zasady kompetencji zawodowych i należytej staranności, jeśli wynagrodzenie wycenione za zlecenie jest zbyt niskie.
Brak jest dalszych uszczegółowień ww. postanowień, zarówno w uobr, jak i w standardach zawodowych.
Samo różnicowanie stawek za badanie (i za pozostałe czynności świadczone przez firmy audytorskie) nie jest niczym nowym; nie zabraniają tego przepisy prawa. Wynika to po części z wolnej konkurencji, a po części z faktu, że w skład kalkulowanego przez firmy audytorskie wynagrodzenia wchodzą nie tylko koszty osobowe (zespół rewizyjny), lecz także koszty pośrednie związane z funkcjonowaniem danej firmy audytorskiej (np. utrzymania biura czy ubezpieczenia). Będą one odmienne w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej i w dużym podmiocie, zatrudniającym kilkaset osób. Ten czynnik odpowiada m.in. za fakt, że oferowane ceny za daną usługę są różne, w zależności od firmy audytorskiej chcącej się podjąć jej wykonania. O ile jednak zawyżanie cen (w stosunku do średnich stawek na rynku) nie budzi specjalnego zainteresowania środowiska biegłych rewidentów (akceptację takiej ceny pozostawia się klientowi), o tyle stara się ono (i szeroko rozumiany nadzór nad biegłymi rewidentami) przeciwdziałać stosowaniu rażąco niskich stawek.
[4] Przyjęty uchwałą KRBR nr 207/7a/2023 z 17.12.2023 r. w sprawie ustanowienia zasad etyki zawodowej biegłych rewidentów (Kodeks etyki ma zastosowanie do czynności, dla których warunki zlecenia zostały uzgodnione 1.07.2024 r. lub później, z możliwością ich wcześniejszego stosowania), www.pibr.org.pl, zakładka „Prawo i standardy/Etyka”.
[5] Patrz pkt 110.1 A1 lit. c oraz lit. e Kodeksu etyki.
W pkt 330.3 A2 obowiązującego biegłych rewidentów Kodeksu etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów niezależności)[4] – dalej Kodeks etyki, wskazuje się, że zawodowy księgowy może przedstawić klientowi dowolne wynagrodzenie, które jest uważane za odpowiednie. Przedstawienie wynagrodzenia niższego niż wynagrodzenie innego księgowego samo w sobie nie stanowi nieetycznego postępowania. Poziom podanego wynagrodzenia wywołuje jednak zagrożenie czerpania korzyści własnych skutkujący zagrożeniem dla przestrzegania zasad kompetencji zawodowych i należytej staranności, jeżeli podane wynagrodzenie jest tak niskie, że mogłoby to utrudniać wykonanie zlecenia zgodnie z obowiązującymi standardami technicznymi i zawodowymi.
Nie należy tego jednak rozumieć jako przyzwolenie na stosowanie jakichkolwiek stawek, również rażąco niskich, stojących w sprzeczności z postanowieniami art. 80 uobr. Każde badanie sf musi się bowiem odznaczać zarówno pożądaną jakością, jak i niezależnością od podmiotu badanego. W myśl art. 69 uobr biegły rewident, przeprowadzając badanie, wykonując usługę atestacyjną inną niż badanie lub usługę pokrewną, działa w interesie publicznym i przestrzega zasad etyki zawodowej, w szczególności:
1) zachowuje uczciwość, obiektywizm, zawodowy sceptycyzm i należytą staranność,
2) posiada odpowiednie kompetencje zawodowe,
3) przestrzega tajemnicy zawodowej.
Powyższy przepis odnosi się również do zapisów Kodeksu etyki, który wskazuje na konieczność przestrzegania tzw. podstawowych zasad etycznych, do których zalicza się m.in.[5]:
- kompetencje zawodowe i należytą staranność – chodzi o uzyskanie i posiadanie specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności zawodowych na poziomie wymaganym do zapewnienia, że klient lub zatrudniająca organizacja uzyskuje wysokiej jakości usługę profesjonalną, opartą na najnowszych standardach technicznych i zawodowych oraz odpowiednim ustawodawstwie, a także zachowywanie staranności i postępowanie zgodnie z mającymi zastosowanie standardami technicznymi i zawodowymi,
- profesjonalne postępowanie – tj. zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa i regulacjami, odpowiedzialnością zawodową za działanie w interesie publicznym we wszystkich czynnościach zawodowych i powiązaniach gospodarczych, a także unikanie wszelkich zachowań, o których biegły rewident wie lub powinien wiedzieć, że mogłyby zdyskredytować zawód.
Złamanie ww. zasad powoduje, że:
- badanie staje się nieważne z mocy prawa (art. 66 ust. 6 uor),
- firma audytorska, która nie przestrzega wymogów dotyczących wynagrodzenia za badanie, o których mowa w art. 80 uobr, podlega karze administracyjnej za naruszenie przepisów uobr (art. 182 ust. 1 pkt 1).
Moim zdaniem oferowanie rażąco niskich cen za wykonanie czynności atestacyjnych (w tym badania sf) może stać w sprzeczności z ww. podstawowymi zasadami, a – co za tym idzie – może być podstawą nieważności badania sf – jednak nie bezpośrednio.
[6] Ale nie tylko – zob. art. 182 ust. 2 uobr, gdzie wskazuje się, że kara może być również nałożona na członków zarządu lub innego organu zarządzającego oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego firmy audytorskiej, oraz członków zespołu wykonującego badanie podejmujących decyzję co do wyniku badania, oraz osoby, o których mowa w art. 23 ust. 3 akapit drugi lit. e rozporządzenia nr 537/2014, niebędących biegłymi rewidentami.
[7] Wykaz dostępny na stronie: ⇒link⇐.
Ponieważ nie ma przepisów wskazujących na minimalne stawki wynagrodzenia biegłego rewidenta i/lub czynności rewizji finansowej (na wzór stawek obowiązujących np. notariuszy), walka z tego typu procederem może się odbywać jedynie poprzez kontrole PANA pod kątem weryfikacji, czy badanie zostało wykonane zgodnie z właściwymi standardami. Dopiero po stwierdzeniu uchybień stosowne środki sankcyjne ze strony PANA mogą być skierowane przeciw samej firmie audytorskiej i/lub kluczowemu biegłemu rewidentowi[6].
Warto również dodać, że obiektem zainteresowania kontrolerów PANA jest m.in. kwestia pracochłonności badania sf (por. dokument PANA „Wykaz dokumentów i informacji związanych z zaplanowaniem kontroli”[7]). Rażąco niskie wynagrodzenie z dużą dozą pewności spotka się z zainteresowaniem ze strony PANA, a firma audytorska będzie zapewne zobligowana do obiektywnego wskazania powodu, dla którego proponowana stawka za badanie jest znacznie niższa od stawek proponowanych przez konkurencję, a także wykazania, że pomimo takiego wynagrodzenia badanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami prawa oraz standardami zawodowymi.
Podsumowując: badanie sf jest usługą o szczególnym znaczeniu, bo niejednokrotnie kształtuje decyzje zapadające w obrocie gospodarczym. Stąd powinno być wykonane w taki sposób, aby gwarantowało odpowiednią jakość i nie budziło ew. wątpliwości co do kompetencji wykonującego je biegłego rewidenta, co z kolei może mieć związek z rażąco niskimi cenami za wykonanie tej usługi.
Chociaż stawki minimalne nie zostały określone, to niedopuszczalne jest ustalanie wynagrodzenia, które stałoby w sprzeczności z art. 80 ust. 2 uobr oraz zapisami Kodeksu etyki. Oferowanie rażąco niskich cen wiąże się również z ryzykiem kontroli wykonania danej usługi przez PANA, co z kolei może spowodować – w przypadku wykazania uchybień – nałożenie kar zarówno na samą firmę audytorską, jak i na wykonujące daną czynność osoby.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych