Nieodpłatnie otrzymane testery przekazane klientom – czy są przychodem
Czy wartość otrzymanych nieodpłatnie testerów jest dla spółki przychodem podatkowym? Czy z racji wydania ich kontrahentom powstaje taki przychód?
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 updop przychodami są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
Updop nie definiuje pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, powszechnie akceptowaną przez organy podatkowe, ma ono szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy (por. uchwały NSA z 18.11.2002, FPS 9/02, i 16.10.2006, II FPS 1/06).
Niepodatne otrzymanie testerów nie powoduje u spółki przysporzenia majątkowego mającego konkretny wymiar finansowy, ponieważ nawet pośrednio nie przyczynia się do wzrostu wartości majątku czy zmniejszenia pasywów spółki. Testery nie stanowią towaru handlowego i nie podlegają sprzedaży. Rola spółki sprowadza się do pośrednictwa w ich przekazywaniu między producentami a sprzedawcami detalicznymi (salonami).
Nieodpłatne otrzymanie testerów ani ich wydanie kontrahentom w celu przeprowadzenia akcji marketingowej nie skutkuje więc powstaniem u niej przychodu podatkowego (por. interpretacje KIS z 28.08.2020, 0111-KDIB1-2.4010.218.2020.4.AW, i 23.03.2015, IPPB5/4510-97/15-2/JC).