Maksymalna cena detaliczna na opakowaniach papierosów z CBD
Zgodnie z art. 99 ust. 7 ustawy o akcyzie producent, importer lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do palenia, przeznaczonych do sprzedaży na terytorium kraju, jest obowiązany wyznaczyć i wydrukować maksymalną cenę detaliczną na opakowaniu jednostkowym tych wyrobów.
Zgodnie z art. 99 ust. 7 ustawy o akcyzie producent, importer lub podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów lub tytoniu do palenia, przeznaczonych do sprzedaży na terytorium kraju, jest obowiązany wyznaczyć i wydrukować maksymalną cenę detaliczną na opakowaniu jednostkowym tych wyrobów.
Dotyczy to wszystkich papierosów i tytoniu do palenia. Także tych zawierających CBD, nawet gdyby nie zawierały tytoniu.
Kryteria uznania wyrobu za papierosy lub za tytoń do palenia
Wynika to z art. 98 ust. 8 ustawy o akcyzie, który stanowi, że produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 tej ustawy, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia.
Nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych jedynie tych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.
W przypadku papierosów z CBD należy odróżnić cele relaksacyjne od celów medycznych. W praktyce papierosy z CBD, jeśli nie są sprzedawane na receptę, nie są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych. Dlatego produkty z CBD sprzedawane np. w automatach nie są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych, w rozumieniu art. 98 ust. 8 ustawy o akcyzie, nawet jeśli CBD ma właściwości lecznicze.
W art. 98 ust. 2, 3 i 5 ustawy o akcyzie ustalono poniższe kryteria.
Za papierosy uznaje się tytoń zrolowany:
- nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami,
- który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej,
- który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.
Tytoń zrolowany uznaje się za:
- 2 papierosy – gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 cm, ale nie dłuższy niż 11 cm,
- 3 papierosy – gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 cm, ale nie dłuższy niż 14 cm,
- 4 papierosy – gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 cm, ale nie dłuższy niż 17 cm,
- 5 papierosów – gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 cm, ale nie dłuższy niż 20 cm.
Za tytoń do palenia uznaje się:
- tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego,
- odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.
Oznacza to, że zrolowany susz z konopi włóknistych jest traktowany jak papierosy dla celów akcyzy, a susz z konopi włóknistych, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, jest traktowany jak tytoń do palenia.
W obu przypadkach ich opakowanie jednostkowe powinno mieć nadrukowaną maksymalną cenę detaliczną.
Skutki braku oznaczenia
W przypadku braku takiego oznaczenia, na mocy art. 99 ust. 8 ustawy o akcyzie, do importu lub do nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów, gdy znajdują się one poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosuje się odpowiednio stawki akcyzy w wysokości określonej w art. 99 ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy, przy czym za maksymalną cenę detaliczną przyjmuje się 3-krotną wartość średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów, o której mowa w art. 99 ust. 5d ustawy o akcyzie, przeliczonej na jednostkę 1000 szt. dla papierosów, a dla tytoniu do palenia, przyjmując założenie, że jednostka 1000 szt. papierosów odpowiada 1 kg tytoniu do palenia.
Co do zasady, określone w art. 99 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o akcyzie stawki akcyzy wynoszą:
- na papierosy – 250,91 zł za każde 1000 szt. i 32,05% maksymalnej ceny detalicznej,
- na tytoń do palenia – 171,37 zł za każdy kilogram i 32,05% maksymalnej ceny detalicznej.
Przyjmując cenę detaliczną jednego papierosa z CBD jako 25 zł (w praktyce są też droższe), akcyza za każde 1000 szt. wyniesie 250,91 zł plus 32,05% od 3-krotności 25 zł pomnożonej przez 1000, a więc 250,91 zł + 24 037,50 zł, czyli 24 288,41 zł. Oznacza to, że należna akcyza od jednego papierosa z CBD sprzedawanego za 25 zł, gdy opakowanie jednostkowe nie zawiera ceny maksymalnej, wyniesie 24,29 zł.
Przyjmując podobnie najniższą cenę detaliczną 1 g tytoniu do palenia z CBD jako 30 zł, akcyza za każdy kilogram wyniesie 171,37 zł plus 32,05% od 3-krotności 30 zł pomnożonej przez 1000, a więc 171,37 zł + 28 845 zł, czyli 29 095,37 zł. Oznacza to, że należna akcyza od 1 g tytoniu do palenia z CBD sprzedawanego za 30 zł, gdy opakowanie jednostkowe nie zawiera ceny maksymalnej, wyniesie 29,02 zł.
Podobne kwoty akcyzy wystąpią na podstawie art. 99 ust. 9 ustawy o akcyzie w przypadku:
- nabycia lub posiadania papierosów lub tytoniu do palenia z CBD znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w opakowaniach jednostkowych nieoznaczonych albo oznaczonych maksymalną ceną detaliczną, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony,
- produkcji, o której mowa w art. 99 ust. 1a ustawy o akcyzie (wytwarzanie, także przez konsumenta, przy użyciu maszyny do wytwarzania papierosów), niezgodnej z art. 47 ustawy o akcyzie (tzn. odbywającej się poza składem podatkowym).
Chociaż niewyznaczenie i nienadrukowanie maksymalnej ceny detalicznej na opakowaniu jednostkowym papierosów z CBD lub tytoniu do palenia z CBD nie jest wykroczeniem ani przestępstwem skarbowym, to zastosowanie stawek akcyzy określonych w art. 99 ust. 2 pkt 1 i 2 z pominięciem art. 99 ust. 8 lub 9 ustawy o akcyzie, stanowić będzie, karane na podstawie art. 54 Kks, uchylanie się od opodatkowania poprzez nieujawnienie podstawy opodatkowania, powodujące narażenie podatku na uszczuplenie.
Nawet jeśli akcyza zostanie zapłacona w prawidłowej wysokości, to niewyznaczenie i niewydrukowanie maksymalnej ceny detalicznej na opakowaniu jednostkowym papierosów z CBD lub tytoniu do palenia z CBD stanowi naruszenie art. 98 ust. 7 ustawy o akcyzie.
Zgodnie z art. 52 ust. 2 pkt 2 tej ustawy właściwy naczelnik US cofa z urzędu zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi działalność niezgodnie z przepisami prawa podatkowego.
Z kolei art. 57 ust. 11 pkt 3 stanowi, że do cofnięcia lub do wygaśnięcia zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz do zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca stosuje się odpowiednio art. 52 ust. 2–5.
Oznacza to, że prowadzący skład podatkowy, w którym znajdują się papierosy z CBD lub tytoń do palenia z CBD w opakowaniach nieoznaczonych maksymalną ceną detaliczną, ryzykuje cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Podobnie zarejestrowany nabywca ryzykuje cofnięciem zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych