Kontrola rozliczenia dotacji w barze mlecznym nie leży w gestii urzędów skarbowych
Okazuje się, że nagminną praktyką są kontrole podatkowe prowadzone przez US w zakresie wywiązywania się przez bary mleczne z warunków przyznania im dotacji przedmiotowych do sprzedawanych posiłków. Takie kontrole są jednak bezprawne.
Rozporządzenie MF z 30.03.2015 r. w sprawie dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych (DzU z 2020 r. poz. 1318) zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 130 ust. 7 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2021 r. poz. 305). Nie ma w nim mowy o odpowiednim stosowaniu Op. Z kolei w ustawie o finansach publicznych mowa jest jedynie - w art. 67 ust. 1 - o odpowiednim stosowaniu przepisów działu III Op.
Oznacza to, że do wywiązywania się przez bary mleczne z warunków przyznania im dotacji przedmiotowych do sprzedawanych posiłków nie stosuje się przepisów działu IV Op „Postępowanie podatkowe” ani działu V Op „Czynności sprawdzające”, ani też działu VI Op „Kontrola podatkowa”.
Wszelkie postępowania podatkowe, czynności sprawdzające czy kontrole podatkowe w zakresie wywiązywania się barów mlecznych z warunków przyznania im dotacji są bezprawne, gdyż nie wynikają z żadnych przepisów prawa.
Zgodnie z § 2a rozporządzenia dotacja dla barów mlecznych stanowi pomoc publiczną, o której mowa w decyzji Komisji z 20.12.2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (DzUrz UE L 7 z 11.01.2012 r.).
O ile do 28.02.2017 r. kontrola wywiązywania się z warunków finansowania pomocy ze środków pomocy publicznej należała do zakresu kontroli skarbowej i była wykonywana przez urząd kontroli skarbowej, to od 1.03.2017 r., na mocy art. 95 ust. 1 pkt 3 ustawy o KAS, ocena wywiązywania się z warunków finansowania pomocy ze środków tej pomocy publicznej jest dokonywana wyłącznie w drodze audytu.
Wykonywanie takich audytów, na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS, należy do zadań dyrektora izby administracji skarbowej.