Koniec z wyższą gratyfikacją dla płatników PIT
Z upływem 2023 r. wygasa preferencja wprowadzona czasowo, jako forma rekompensaty za zamieszanie wprowadzone przepisami tzw. Polskiego Ładu, a polegająca na podwojeniu „zwykłej” stawki wynagrodzenia przysługującego płatnikom podatków stanowiących dochód budżetu państwa.
Przypomnijmy, że na mocy art. 28 Op płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków (także zaliczek na podatek) pobranych na rzecz budżetu państwa. Jego wysokość określa MF w drodze rozporządzenia.
Z upływem 2023 r. wygasa preferencja wprowadzona czasowo, jako forma rekompensaty za zamieszanie wprowadzone przepisami tzw. Polskiego Ładu, a polegająca na podwojeniu „zwykłej” stawki wynagrodzenia przysługującego płatnikom podatków stanowiących dochód budżetu państwa.
Obowiązujące stawki
Przypomnijmy, że na mocy art. 28 Op płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków (także zaliczek na podatek) pobranych na rzecz budżetu państwa. Jego wysokość określa MF w drodze rozporządzenia.
Obowiązujące obecnie rozporządzenie MF z 28.06.2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (DzU poz. 1377) przewiduje dwie stawki wynagrodzenia:
- 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników,
- 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów.
Ponadto ustanowiono w nim trzecią, czasową stawkę w wysokości 0,6%, przysługującą płatnikom z tytułu terminowego wpłacania PIT, pobranego przez nich w okresie od 1.07.2022 do 31.12.2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej. Miała być ona rodzajem rekompensaty za konieczność dostosowania systemów księgowych płatników do obniżki stawki PIT wprowadzonej w trakcie 2022 r. w ramach poprawiania Polskiego Ładu.
A zatem podwyższona do 0,6% stawka będzie ostatni raz stosowana do obliczenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty podatku pobranego w grudniu 2023 r.
Należy podkreślić, że dla możliwości zastosowania tej wyższej stawki istotne jest to, kiedy został pobrany podatek będący podstawą do obliczenia wysokości wynagrodzenia, a nie kiedy płatnik korzysta ze swojego uprawnienia do potrącenia tego wynagrodzenia z kwoty pobranych przez siebie podatków.
Moment potrącenia
Obowiązujące przepisy nie określają terminu, w jakim płatnicy korzystają z uprawnienia do zryczałtowanego wynagrodzenia. Op nie nakazuje potrącania wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym płatnik wpłaca uprzednio pobrany podatek na rachunek US. Płatnicy mogą więc potrącać je z kwoty pobieranych przez siebie podatków np. co miesiąc, co kwartał czy też raz do roku, a nawet za kilka lat – według własnego wyboru (pismo Ministerstwa Finansów z 26.03.1998 r., RS-7250-487/OP/O/98/ZB).
Prawo to przysługuje im do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z którym wynagrodzenie jest związane, co potwierdzają liczne interpretacje KIS, np. z 6.06.2023 r. (0111-KDIB2-2.4017.1.2023.2.MM), 21.04.2023 r. (0111-KDIB1-2.4017.1.2023.1.EJ), 1.10.2021 r. (0113-KDIPT2-3.4011.587.2021.3.KS), 30.12.2020 r. (0111-KDIB2-1.4017.26.2020.1.MK), 17.02.2020 r. (0111-KDIB2-1.4017.25.2019.1.EN).
Płatnicy mogą, ale nie muszą z niego korzystać. Warto więc przy okazji prac związanych z rocznym rozliczeniem przyjrzeć się, czy jest ono potrącane, ew. podjąć decyzję o korzystaniu z tego prawa na bieżąco bądź wstecz.
Uwaga: z końcem 2023 r. przedawni się zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek na PIT/zryczałtowanego podatku, pobranych za okres od grudnia 2017 do listopada 2018 r., natomiast z końcem 2024 r. – pobranych za okres od grudnia 2018 do listopada 2019 r. (patrz ramka).
Jak liczyć termin przedawnienia
W myśl art. 71 pkt 1 w zw. z art. 70 § 1 Op należności przypadające od płatników przedawniają się z upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin ich płatności.
W przypadku zaliczek na PIT okres przedawnienia biegnie od końca roku, w którym powstał obowiązek wpłaty do US pobranych przez płatnika zaliczek. Zgodnie z updof podlegają one wpłacie do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich poboru. Zobowiązanie z tytułu zaliczek na PIT uległo więc przedawnieniu, jeśli od końca roku, w którym płatnik był zobowiązany do odprowadzenia zaliczki, upłynęło 5 lat.
Przykład
Z końcem 2023 r. przedawnia się zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek n PIT za miesiące od stycznia do listopada 2018 r., bo terminy płatności zaliczek za te miesiące przypadały w 2018 r., zatem 5 lat liczone od końca tego roku kalendarzowego upływa z końcem 2023 r. Natomiast termin płatności zaliczki za grudzień 2018 r. przypadał na styczeń 2019 r., zatem 5-letni termin liczony od końca 2019 r. upłynie z końcem 2024 r.
Nie ma konieczności każdorazowego informowania US o fakcie dokonania potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia. Wystarczy, że płatnik wykaże jego kwotę w przewidzianym miejscu we właściwych rocznych deklaracjach podatkowych (np. PIT-4R, PIT-8AR) składanych za bieżące okresy (interpretacja KIS z 4.01.2019 r., 0111-KDIB1-2.4017.12.2018.1.AW).
Z wzorów tych deklaracji wynika, że podaje się wynagrodzenie za poszczególne miesiące – zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych należy uznać, że chodzi o wynagrodzenie faktycznie potrącone w tych miesiącach. Aby dokonać potrącenia za przeszłe okresy, nie trzeba korygować deklaracji za lata, w których płatnik nie pobierał wynagrodzenia (nie jest to nadpłata). Przykładowo, potrącone w grudniu 2023 r. należne wynagrodzenie za lata 2018–2022 trzeba wykazać w deklaracji PIT-4R za 2023 r. (jako wynagrodzenie za grudzień). Można też np. w styczniu 2024 r. potrącić wynagrodzenie należne z tytułu poboru zaliczek na PIT za cały 2023 r. (obliczone według stawki 0,6%). Trzeba je będzie wykazać w deklaracji PIT-4R za 2024 r. (jako wynagrodzenie za styczeń tego roku).
Wymóg wpłaty
Należy podkreślić, że tytułem do uzyskania wynagrodzenia przez płatnika jest terminowe wpłacenie podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Przepis zawiera trzy kryteria, które łącznie muszą być spełnione przez płatnika:
- podatek został pobrany na rzecz budżetu państwa,
- dokonano jego wpłaty,
- wpłata nastąpiła w terminie wynikającym z przepisów.
Jak potwierdza interpretacja KIS z 20.11.2020 r. (0111-KDIB1-2.4017.14.2020.1.SK), prawo do zryczałtowanego wynagrodzenia nie jest uzależnione od uiszczenia pełnej kwoty należnej zaliczki.
Jeżeli płatnik dochował terminu wpłaty tylko w odniesieniu do części pobranego podatku, to co do zasady może otrzymać wynagrodzenie naliczone tylko od części wpłaconej w terminie.
Późniejsza dopłata podatku wraz z należnymi odsetkami nie wpłynie na możliwość realizacji jego uprawnień w zakresie potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia od terminowo wpłaconej kwoty. Jednak od pozostałej części podatku, wpłaconej później, wynagrodzenie nie przysługuje.
Również podatki wpłacone w kwotach przekraczających należne zobowiązanie nie mogą być (w tej części) brane pod uwagę przy obliczaniu wynagrodzenia. Jeżeli płatnik skorzysta z możliwości pobrania wynagrodzenia, a potem się okaże, że obliczył i pobrał oraz wpłacił podatek (zaliczkę na podatek) nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, ma obowiązek zwrócić na rachunek właściwego US nienależne wynagrodzenie wraz z odsetkami za zwłokę (wyrok NSA z 30.06.2014 r., II FSK 1725/12). Wynagrodzenie potrącone nienależnie lub w zawyżonej wysokości traktuje się – na mocy art. 52a Op – jak zaległość podatkową.
Ulga na innowacyjnych pracowników i wpłaty na PFRON pomniejszą należną kwotę
Ponieważ wysokość zryczałtowanego wynagrodzenia należnego płatnikowi jest uzależniona od kwoty podatku/zaliczki wpłaconej terminowo do US (a nie jedynie pobranej), negatywnie wpływa na nie ulga na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db updop i art. art. 26eb updof. W uproszczeniu polega ona na pomniejszeniu podlegających przekazaniu na rachunek US zaliczek na PIT i zryczałtowanego podatku pobranych od pensji, o określoną kwotę z tytułu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Płatnik korzystający z tej ulgi przekazuje więc do US niższą kwotę PIT, niż pobrał, zatrzymując resztę dla siebie (albo nawet nie przekazuje jej wcale).
Jak potwierdziła KIS w interpretacji z 23.11.2023 r. (0111 KDIB13.4017.4.2023.4.MBD), w przypadku skorzystania z uprawnienia do pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, wynagrodzenie płatnika będzie ustalane na podstawie pomniejszonej kwoty zaliczek i zryczałtowanego podatku dochodowego (tylko od kwoty PIT faktycznie wpłaconej w terminie, a nie pobranej).
Z kolei z interpretacji KIS z 24.01.2023 r. (0114-KDIP3-1.4017.1.2022.1.MZ2023-01-24) wynika, że wpłaty pobranych zaliczek na PIT dokonywane przez płatników będących zakładami pracy chronionej i zatrudniających osoby – zgodnie z art. 38 ust. 2 i 2a updof – na PFRON, zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz zakładowy fundusz aktywności nie są wpłatami na rzecz budżetu państwa. Wobec tego płatnikom tym nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków od części pobranych zaliczek przekazanej na ww. fundusze.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych