Jaka kwota wolna od potrącenia przy wypłacie w lipcu wynagrodzenia za czerwiec
Wysokość potrącenia na pokrycie świadczenia niealimentacyjnego z wynagrodzenia za pracę, zajętego przez organ egzekucyjny (np. US lub komornika), ogranicza jego ustawowy pułap oraz kwota wolna.
Wysokość potrącenia na pokrycie świadczenia niealimentacyjnego z wynagrodzenia za pracę, zajętego przez organ egzekucyjny (np. US lub komornika), ogranicza jego ustawowy pułap oraz kwota wolna.
Kodeksowa ochrona
Wynagrodzenie za pracę podlegające egzekucji administracyjnej jest objęte ochroną przed potrąceniami na warunkach określonych w art. 87 i art. 871 Kp. Zatem pracodawca potrąca na pokrycie:
- świadczenia alimentacyjnego – nie więcej niż 3/5 wynagrodzenia netto; tyle samo w razie zbiegu egzekucji świadczeń alimentacyjnych i niealimentacyjnych (art. 87 § 1 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 1 i § 4 Kp),
- świadczenia niealimentacyjnego (w pytaniu niezapłacone mandaty) – maksymalnie połowę wynagrodzenia netto (art. 87 § 1 pkt 2 w zw. z § 3 pkt 2 Kp).
Nie musi zostawiać pracownikowi kwoty wolnej od potrąceń, jeśli egzekucja dotyczy alimentów. Ma natomiast taki obowiązek w przypadku należności niealimentacyjnych.
Kwota wolna
Kwota wolna to minimalne wynagrodzenie za pracę netto, czyli po odliczeniach składkowo-podatkowych i wpłatach na pracownicze plany kapitałowe (PPK), jeśli pracownik z nich nie zrezygnował (art. 871 § 1 pkt 1 Kp). Jej wysokość dla konkretnego pracownika zależy od jego wielkości etatu, złożonej/niezłożonej rezygnacji z wpłat na PPK i uprawnień podatkowych. Może on bowiem zawnioskować o niepobieranie zaliczki podatkowej w danym roku podatkowym, jeżeli przewiduje, że jego dochody nie przekroczą 30 000 zł (art. 31c updof). Gdy nie spełnia kryterium dochodowego, przy obliczaniu obowiązującej pracownika kwoty wolnej bierze się pod uwagę:
- przysługujące mu miesięczne koszty uzyskania przychodu (KUP) w wysokości podstawowej 250 zł lub podwyższonej 300 zł, pod warunkiem że nie zawnioskował o ich niestosowanie (art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 32 ust. 6 updof),
- zadeklarowaną przez niego w złożonym oświadczeniu miesięczną kwotę zmniejszającą podatek (tzw. ulga miesięczna – UM), czyli 300, 150 lub 100 zł (art. 31b updof),
- wykorzystywaną przez niego ulgę „zerowy PIT”, czyli tzw. ulgi: dla młodych (do 26. roku życia), na powrót (dla osób, które po 31.12.2021 r. przeniosą miejsce zamieszkania do Polski), dla dużych rodzin (dla osób wychowujących co najmniej 4 dzieci) i dla pracujących seniorów (dla osób w wieku emerytalnym, które pracują i nie pobierają emerytur, rent rodzinnych, uposażenia mundurowego albo sędziowskiego) – nie pobiera się zaliczek podatkowych do osiągnięcia przez pracownika 85 528 zł przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 148 i pkt 152–154 updof).
Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są przy etacie obowiązkowe, a ich wysokość jest identyczna dla pełno- i niepełnoetatowców.
Płaca minimalna od 1.06.2024 do 30.06.2024 r. wynosiła 4242 zł na pełnym etacie. 1.07.2024 wzrosła do 4300 zł. Oznacza to, że już od początku lipca pracodawcy muszą stosować wyższą kwotę wolną od potrąceń.
Pracownik jest zatrudniony na cały etat. Zrezygnował z wpłat na PPK. Ma 250 zł KUP, 300 zł ulgi miesięcznej i nie korzysta ze zwolnień „zerowy PIT”. Kwota wolna od potrąceń przy egzekucji US na niezapłacone mandaty to:
- 3221,98 zł – od 1.01.2024 do 30.06.2024 r.,
- 3261,53 zł – od 1.07.2024 do 31.12.2024 r.
Wynika to z następujących wyliczeń:
Wyszczególnienie | Od 1.01.2024 do 30.06.2024 | Od 1.07.2024 do 31.12.2024 |
Płaca minimalna brutto | 4242 | 4300 |
Składki społeczne finansowane przez pracownika łącznie | 581,58 | 589,53 |
Składka zdrowotna | 329,44 | 589,53 |
Zaliczka na PIT | 109,00 | 115,00 |
Kwota wolna od potrąceń w wysokości 100% płacy minimalnej netto | 3221,98 | 3.261,53 |
Kwoty wolne od potrąceń dla pracowników niepełnoetatowych ustala się z płacy minimalnej proporcjonalnie do ich wymiaru czasu pracy.
Termin wypłaty
Pracodawca wypłaca wynagrodzenie za pracę „z dołu”, raz w miesiącu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości. Może ten obowiązek realizować:
- na koniec miesiąca, za który wynagrodzenie przysługuje albo
- w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca, przy czym to termin graniczny, za którego niedotrzymanie grozi grzywna od 1000 do 30 000 zł (art. 85 § 2 w zw. z art. 282 § 1 pkt 1 Kp).
Wybór drugiej opcji tworzy pytanie o kwotę wolną od potrąceń, jeśli jej wysokość jest inna w miesiącu, za który wynagrodzenie przysługuje (w pytaniu za czerwiec) niż w miesiącu jego wypłaty (w pytaniu w lipcu). Którą z nich pracodawca powinien zastosować? Przeważa pogląd (którego jestem zwolenniczką), że powinien przyjąć kwotę wolną z miesiąca wypłaty. Potwierdził go Główny Inspektorat Pracy w stanowisku z 26.01.2011 r. (GPP-364-4560- 3-1/11/PE/RP). Inspektorat uznał, że dokonując potrąceń z wynagrodzenia za pracę, pracodawca obowiązany jest stosować kwotę wolną od potrąceń w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dacie dokonywania potrącenia. Czytelnik powinien zatem stosować kwotę wolną obowiązującą od 1.07.2024 r., bo w tym miesiącu będzie wypłacał wynagrodzenie za czerwiec.
Pracownik z poprzedniego przykładu otrzymuje wynagrodzenie do 10. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Jego wynagrodzenie za czerwiec to 7200 zł brutto (5237,72 zł netto). Maksymalna kwota potrącenia wynosi zatem 2618,86 zł (5237,72 zł × ½). Pracodawca nie potrąci jej jednak, bo kwota wolna od potrąceń dla tego pracownika jest wyższa: 3261,53 zł. Pracodawca wypłaci mu więc 3261,53 zł, natomiast do US przekaże 1976,19 zł (5237,72 zł – 3261,53 zł).
Przeciwne zdanie wyraziła Krajowa Rada Komornicza w stanowisku z 18.11.2011 r. (KRK/IV/117/11). Stwierdziła konieczność stosowania kwoty wolnej od potrąceń obowiązującej w miesiącu, za który wynagrodzenie za pracę się należy, a nie w miesiącu, w którym jest wypłacane. Czytelnik może uznać to za trafniejsze, bo żadna z przedstawionych interpretacji urzędowych go nie wiąże. Nie rekomenduję jednak takiej decyzji.
Kwoty wolne od potrąceń od 1.07.2024 r. przy pełnym etacie (w zł)
Dla pracowników niekorzystających ze zwolnień „zerowy PIT” | |
Podstawowe KUP, pełna UM, bez PPK | 3261,53 |
Podstawowe KUP, pełna UM, z PPK | 3167,53 |
Podstawowe KUP, bez UM, bez PPK | 2961,53 |
Podstawowe KUP, bez UM, z PPK | 2867,53 |
Podwyższone KUP, pełna UM, bez PPK | 3267,53 |
Podwyższone KUP, pełna UM, z PPK | 3173,53 |
Podwyższone KUP, bez UM, bez PPK | 2967,53 |
Podwyższone KUP, bez UM, z PPK | 2873,53 |
Bez KUP, pełna UM, bez PPK | 3231,53 |
Bez KUP, pełna UM, z PPK | 3137,53 |
Bez KUP, UM i PPK | 2931,53 |
Bez KUP i UM, z PPK | 2837,53 |
Dla pracowników korzystających ze zwolnień „zerowy PIT” | |
W każdym wariancie | 3376,53 |
Wpłaty na PPK – 2% pokrywane przez pracownika i 1,5% przez pracodawcę.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych