Jak w praktyce stosować nowe kwoty wolne od potrąceń, podwyższone o 25%
Wynika to z art. 52 ustawy z 14.05.2020 o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się̨ wirusa SARS-CoV-2 (DzU poz. 875, tzw. tarcza 3.0).
Ustawodawca przyjął, że jeżeli z powodu podjętych na terytorium RP działań służących zapobieganiu zarażeniem SARS-CoV-2 pracownikowi obniżono wynagrodzenie lub jego członek rodziny utracił źródło dochodu, kwoty określone w art. 871 § 1 Kp ulegają̨ zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego ten pracownik ma na utrzymaniu.
Definicje członka rodziny i dziecka
- Przez członka rodziny należy rozumieć odpowiednio:
- małżonka albo rodzica wspólnego dziecka,
- dziecko w wieku do 25. roku życia,
- dziecko, które ukończyło 25. rok życia, z orzeczeniem o niepełnosprawności, jeżeli w związku z nią przysługuje świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy, o którym mowa w ustawie z 28.11.2003 o świadczeniach rodzinnych (DzU z 2020 poz. 111), albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z 4.04.2014 o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (DzU z 2017 poz. 2092).
Natomiast dziecko to dziecko:
- własne pracownika,
- współmałżonka,
- rodzica wspólnego dziecka.
Poza kręgiem członków rodziny znalazły się dzieci pozostające pod opieką opiekuna prawnego, dzieci pozostające w związkach małżeńskich, a także pełnoletnie dzieci mające już własne potomstwo.
Na potrzeby stosowania tego przepisu zdefiniowano „członka rodziny” oraz „dziecko”.
Uprawnienie do wyższej kwoty wolnej przysługuje po zajściu wymienionych przesłanek, a więc gdy pracownikowi obniżono wynagrodzenie w związku z kłopotami pracodawcy spowodowanymi COVID-19 lub gdy to członek jego rodziny utracił swoje źródło zarobku, np. etat czy umowę zlecenia. Jeśli tak, to podwyższenie przypada na każdego krewnego bez dochodu, który pozostaje na utrzymaniu pracownika.
Kwoty określone w art. 871 Kp, o których mowa w art. 52 tarczy 3.0, to kwoty wolne obowiązujące przy ściąganiu – bez zgody pracownika – należności wymienionych w art. 87 § 1 Kp. Są to kwoty gwarancyjne, które pracodawca musi pozostawić pracownikowi na utrzymanie, z wyjątkiem sytuacji gdy zaspakajane są alimenty. Wówczas kwoty ochronnej się nie stosuje.
Wolna od potrąceń jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości:
1) 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne (oraz zdrowotne), zaliczki na PIT oraz wpłat dokonywanych do PPK, jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania – przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne,
2) 75% wynagrodzenia określonego w pkt 1 – przy potrącaniu zaliczek pieniężnych udzielonych pracownikowi,
3) 90% wynagrodzenia określonego w pkt 1 – przy potrącaniu kar pieniężnych przewidzianych w art. 108 Kp.
Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy, kwoty wolne ulegają zmniejszeniu proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.
Wysokość kwot wolnych jest zróżnicowana, dopasowana indywidualnie do danego pracownika. Zależy to od jego wieku (do 26. roku życia lub powyżej), przynależności – bądź nie – do PPK, a także od wielkości zajmowanego etatu, stosowanych u pracownika kosztów uzyskania przychodów oraz od odliczania – lub nie – miesięcznej kwoty zmniejszającej podatek (PIT-2).
W 2020 100% podstawowa kwota wolna wynosi 1920,62 zł. Jest to kwota dla pracownika w wieku powyżej 26 lat lub pracownika, któremu na jego wniosek nie stosuje się zwolnienia z podatku dochodowego przychodów ze stosunku pracy (art. 21 ust. 1 pkt 148 updof), nienależącemu do PPK, któremu są odliczane koszty uzyskania w wysokości 250 zł oraz kwota zmniejszająca 43,76 zł.
W związku z tym na członka rodziny przysługuje podwyższenie kwoty wolnej o 480,16 zł (1920,62 zł × 25%). Im większa rodzina, tym wyższa kwota wolna (o wielokrotność podwyższenia).
Niestety, przepisy tarczy nie dają odpowiedzi na wiele pytań, które nasuwają się w związku z tą zmianą i jej wdrożeniem. Przykładowo: na jakiej podstawie podwyższać kwoty wolne, jak długo je stosować, a także czy pracownik musi powiadomić pracodawcę (w jakim terminie), gdy członek rodziny pozyska nowe źródło dochodu.
Można więc jedynie przyjąć, że na razie pracodawca powinien powiadomić pracowników, którzy mają obciążone pensje, o takiej możliwości jak podwyższenie kwoty wolnej i stosować ją na podstawie pisemnego oświadczenia, które złoży pracownik. W oświadczeniu powinien on wskazać, ilu niezarabiających członków rodziny ma na utrzymaniu i czy ktoś z najbliższych stracił dochód. Generalnie więc musi wykazać, że spełnia warunki do podniesienia kwoty wolnej i o ile.
Wydaje się, że jeśli pracownikowi zostanie przywrócone wynagrodzenie (np. wygaśnie porozumienie ze stroną społeczną o obniżeniu wynagrodzeń na określony czas) lub członek rodziny będzie miał nowe źródło dochodu, pracownik-dłużnik powinien zawiadomić o tym pracodawcę.
Każdą zmianę, która powoduje, że któraś z przesłanek wygaśnie, należy zgłosić pracodawcy.
Pracownika od 1.04.2020 objęto przestojem ekonomicznym i od tego czasu ma obniżone wynagrodzenie o 50%. Obecnie wynosi ono 2750 zł (wcześniej 5500 zł). W maju pracownik złożył oświadczenie, że na utrzymaniu ma małoletnie dziecko i wnioskuje o podwyższenie kwoty wolnej. Ma bowiem zajęcie komornicze niealimentacyjne na ok. 5000 zł. Obowiązywała go kwota wolna w wysokości 1920,62 zł. Wynagrodzenie netto pracownika po obniżeniu wynosi 2026,40 zł, a nowa kwota wolna to 2400,78 zł (1920,62 zł + 1920,62 zł × 25%). W związku z tym pracodawca nie może dokonać w maju żadnego potrącenia, gdyż kwota wolna przewyższa pensję netto pracownika. Wcześniej, tj. w kwietniu, potrącenie wynosiło 105,78 zł (2026,40 zł – 1920,62 zł).
Od 1.05.2020 pracownikowi (38 lat) obniżono wymiar czasu pracy o 20%, czyli obecnie pracuje na 4/5 etatu. Wynagrodzenie wynosi 4000 zł. W stosunku do jego wynagrodzenia prowadzona jest egzekucja niealimentacyjna. Złożył oświadczenie, że na utrzymaniu ma żonę, która została zwolniona z pracy w związku z epidemią koronawirusa, oraz małoletnie dziecko.
Prześledźmy listę płac za maj (firma jeszcze nie prowadzi PPK):
4000 zł × 13,71% = 548,40 zł – składki społeczne po stronie pracownika,
4000 zł – 548,40 zł = 3 451,60 zł – podstawa wymiaru składki zdrowotnej,
3451,60 zł × 9% = 310,64 zł – składka zdrowotna do ZUS,
3451,60 zł × 7,75% = 267,50 zł – składka zdrowotna do odliczenia od zaliczki na PIT,
3451,60 zł – 250 zł = 3202 zł – dochód do opodatkowania,
(3202 zł × 17%) – 43,76 zł = 500,58 zł – zaliczka na PIT,
500,58 zł – 267,50 zł = 233 zł – zaliczka na PIT po odliczeniu składki zdrowotnej, do US,
3451,60 zł – 310,64 zł – 233 zł = 2907,96 zł – wynagrodzenie netto.
Kwota wolna dla 4/5 etatu to 1553,30 zł. Na dwoje członków rodziny pracownika kwota podwyższenia wynosi:
1553,30 zł × 50% = 776,65 zł i o tyle kwota wolna zostanie podniesiona, czyli ostatecznie wynosi:
1553,30 zł + 776,65 zł = 2329,95 zł.
Potrącenie:
2907,96 zł – 2329,95 zł = 578,01 zł
Do wypłaty po potrąceniu:
2907,96 zł – 578,01 zł = 2329,95 zł (nowa kwota wolna).
Jednocześnie kwota potrącenia nie przekroczyła kwoty granicznej w wysokości połowy wynagrodzenia (2907,96 zł × 1/2 = 1453,98 zł, 1453,98 zł > 578,01 zł).
Gdyby nie oświadczenie pracownika i zmiana wprowadzona tarczą 3.0, należałoby mu potrącić 1354,66 zł (2907,96 zł – 1553,30 zł).
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych