Jak ustalić ryczałt za godziny nadliczbowe
Dla pracowników stale wykonujących pracę poza zakładem pracy („stale” nie oznacza przy tym wyłącznie, lecz regularnie, w powtarzalny sposób) można ustalić ryczałt za nadgodziny. Z pytania wynika, że wskazane osoby mogą być nim objęte. Pracodawca powinien bazować na przewidywanej ilości pracy nadliczbowej (pomocne w jej ocenie będzie przeanalizowanie wynikającej z ewidencji czasu pracy liczby wypracowywanych godzin nadliczbowych) oraz wynagrodzeniu pracownika. Pamiętać także należy o jego zmianie np. w związku z podwyżką pensji.
W zamian za pracę w godzinach nadliczbowych pracownik otrzymuje wynagrodzenie oraz dodatek lub czas wolny. Art. 1511 § 4 Kp wprowadza również możliwość zastąpienia rekompensaty finansowej, naliczanej za każdą godzinę nadliczbową, ryczałtem. Zgodnie z tym przepisem, w stosunku do pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy, wynagrodzenie wraz z dodatkiem może być zastąpione ryczałtem, którego wysokość powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych.
Kiedy można stosować ryczałt
Ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych może się odnosić tylko do tej grupy pracowników, którzy wykonują pracę stale poza zakładem pracy. Nie może objąć wszystkich zatrudnionych. Przez „stałe wykonywanie pracy poza zakładem” należy rozumieć jej powtarzalne, regularne świadczenie poza siedzibą pracodawcy lub poza innymi miejscami prowadzenia działalności przez pracodawcę – praca w terenie, praca bezpośrednio u klienta. Jak wskazał SN w wyroku 12.11.2009 r. (III PK 44/09), wymóg „stałości” nie jest równoważny z wymogiem, aby praca była wykonywana poza zakładem „bez przerwy” czy też „wyłącznie”. Wystarczy, że są to powtarzające się, zaplanowane okresy pracy poza zakładem pracy.
W orzecznictwie sądowym słusznie wskazuje się na dodatkowy warunek. Przykładowo SN w wyroku z 19.05.2004 r. (I PK 630/03) stwierdził, że ustalenie ryczałtu za pracę w godzinach nadliczbowych zwalnia pracodawcę z ewidencjonowania czasu pracy wówczas, gdy pracownik świadczy pracę ponad normę czasu pracy, ale dokładna kontrola liczby przepracowanych godzin nadliczbowych jest wysoce utrudniona.
Nieprawidłowe byłoby zatem ustalenie ryczałtu np. dla pracownika ochrony, który regularnie pilnuje fizycznie konkretnego obiektu klienta (pracuje poza zakładem pracy), gdyż przy tak zorganizowanej pracy jest możliwa kontrola liczby przepracowanych godzin.
Wskazane w pytaniu osoby wykonują prace serwisowe u różnych klientów – w różnym zakresie czasowym, w różnych lokalizacjach. Występują tu obie przesłanki ustalenia ryczałtu: regularność takiej pracy i faktyczne utrudnienia kontroli rzeczywiście przepracowanych godzin. Możliwe jest więc ustalenie dla tych pracowników ryczałtów za nadgodziny.
Konieczne wyraźne uzgodnienie
Warunkiem uznania, że wypłacane pracownikowi świadczenie ma charakter ryczałtu, jest co najmniej świadomość pracodawcy, że pracownik świadczy pracę w godzinach nadliczbowych z jednoczesną choćby dorozumianą akceptacją jej wykonywania (wyrok SN z 8.08.2018 r., I PK 170/17). Ważna jest pełna jasność dla pracownika, że jego nadgodziny objęte są rozliczeniem ryczałtowym. Ryczałt – aby uznać jego dopuszczalność – musi być ponadto wyraźnie przez strony uzgodniony, a jego wysokość nie może odbiegać na niekorzyść w stosunku do wysokości wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, ustalonego w myśl zasad wyrażonych w art. 1511 Kp (wyrok Sądu Rejonowego w Człuchowie z 19.10.2021 r., IV P 9/21).
Ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych może zostać wprowadzony dla pewnej grupy stanowisk w regulaminie wynagradzania lub w umowach o pracę. Nawet jeżeli ryczałty są ustanowione w regulaminie, to w treści umowy należy je doprecyzować – zindywidualizować, biorąc pod uwagę przewidywaną sytuację „nadgodzinową” danej osoby oraz jej zarobki. Od nich bowiem uzależnione jest, czy ryczałt może zostać uznany za ustalony prawidłowo.
Wysokość ryczałtu
Jak podkreślił SN w wyroku z 25.07.2018 r. (I PK 94/17), wysokość ryczałtu powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych. Do wyliczenia ryczałtu należy zatem przyjąć najbardziej prawdopodobną liczbę nadgodzin. Powinna zostać przeanalizowana historia czasu pracy na danym stanowisku. Należy odnieść się do:
- przeciętnej wypracowywanej liczby nadgodzin,
- podziału nadgodzin na te, które dają uprawnienie do 50 i 100% dodatku, gdyż w istotny sposób będzie to wpływać na kwotę ryczałtu,
i uwzględnić obowiązujące limity godzin nadliczbowych.
Najważniejsze zasady dotyczące ustalenia ryczałtu za pracę nadliczbową
- można go wprowadzić jedynie dla pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy
- powinien być ustalony w regulaminie wynagradzania lub w umowach o pracę
- powinien maksymalnie odpowiadać kwocie, jaką pracownik otrzymywałby przy zwykłym rozliczaniu finansowym (wynagrodzenie plus dodatek) pracy nadliczbowej
- liczba godzin nadliczbowych przyjęta do ryczałtu nie może przekraczać obowiązujących limitów pracy nadliczbowej – średniotygodniowego w okresie rozliczeniowym oraz rocznego ustalonego na podstawie Kp lub regulacji wewnętrznych obowiązujących u pracodawcy
Maksymalny miesięczny ryczałt za godziny nadliczbowe będzie uzależniony od stosowanego w zakładzie pracy rocznego limitu nadgodzin. Standardowo – na podstawie limitów ustawowych – może zostać ustalony dla:
- 12,5 godz. – przy stosowaniu rocznego limitu nadgodzin 150, dla każdego pracownika, lub
- 21,66 godz. – w stosunku do kierowców przy stosowaniu ustawowego limitu nadgodzin (dla kierowców – zgodnie z przepisami ustawy o czasie pracy kierowców – wynosi 260 godz. rocznie).
W razie podwyższenia limitów nadgodzin w regulaminie pracy lub w umowie o pracę wysokość ryczałtu będzie uzależniona od stosowanego limitu. Przykładowo przy limicie 360 godz. będzie to 30 godz. miesięcznie.
Przykład
Pracownik serwisu w ciągu ostatniego roku wypracowywał średnio 10 godz. nadliczbowych miesięcznie. Wszystkie były nadgodzinami dobowymi, nie występowały nadgodziny w nocy lub w innych okresach, które dawałyby dodatek 100%. Pracownik zarabia 4000 zł miesięcznie oraz otrzymuje dodatki stałe i premie (łącznie 1500 zł miesięcznie). Strony chcą od 2023 r. ustalić ryczałt za godziny nadliczbowe na poziomie 10 nadgodzin miesięcznie.
Przy ustalaniu ryczałtu trzeba pamiętać o innych zasadach wyliczania wynagrodzenia za godzinę nadliczbową oraz dodatku. Przy wynagrodzeniu przyjmuje się wszystkie miesięczne składniki wynagrodzenia (w tym przypadku pensja wraz z premią oraz dodatkami). Ustalając dodatek za pracę nadliczbową, bierze się pod uwagę tylko pensję zasadniczą.
Ustalenie ryczałtu:
- normalne wynagrodzenie za godzinę pracy: 5500 zł : 166,67 godz. (średni miesięczny wymiar czasu pracy w 2022 r., tj. 1/12 z 2000 godz.) = 33 zł,
- dodatek za nadgodziny: 4000 zł : 168,67 godz. = 24 zł; 24 zł × 50% = 12 zł,
- wysokość ryczałtu: 10 × 45 zł = 450 zł miesięcznie.
Ustalony ryczałt powinien być weryfikowany:
- w zakresie ilości nadgodzin,
- przy zmianach wysokości wynagrodzenia.
Oczywiste jest to, że jeżeli pracownik wskazany w powyższym przykładzie uzyska podwyżkę pensji zasadniczej np. o 500 zł, to ustalony ryczałt będzie nieadekwatny do kwot, jakie uzyskiwałby przy rozliczaniu każdej godziny nadliczbowej.
Przy wypłatach ryczałtu należy uwzględniać nieobecności pracownika. W zapisach regulaminu wynagradzania lub w umowie o pracę warto wyraźnie wskazać, że ryczałt jest proporcjonalnie obniżany za czas nieobecności, za który pracownik nie zachowuje wynagrodzenia (urlop bezpłatny, wychowawczy, choroba itp.).
Ryczałt za pracę w godzinach nadliczbowych to stały, miesięczny składnik wynagrodzenia, a zatem w miesiącach, w których pracownik korzysta z urlopu wypoczynkowego, jest wypłacany w stałej, zwykłej kwocie.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych