Jak skorzystać z jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych
Te udogodnienia dla przedsiębiorców wprowadziła ustawa z 7.07.2017 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU poz. 1448, dalej nowelizacja), która weszła w życie 12.08.2017. Ich celem jest zachęcenie podmiotów gospodarczych do ponoszenia wydatków na nowe maszyny i urządzenia, które poprawią konkurencyjność przedsiębiorstw. W założeniu nowe przepisy mają stymulować inwestycje w gospodarce poprzez umożliwienie szybszego zaliczenia wydatków inwestycyjnych do kosztów uzyskania przychodów. Jednak ich stosowanie może nastręczać trudności, gdyż zawierają one sporo niedomówień.
Preferencje już w 2017
Nowe regulacje mają zastosowanie do środków trwałych nabytych od 1.01.2017 i dokonanych od tego dnia wpłat na poczet ich nabycia. Podatnicy skorzystają więc z nich już w bieżącym roku podatkowym. Dotyczy to także spółek, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i zakończył się po 31.12.2016, ale przed 12.08.2017 (zob. art. 3 nowelizacji).
Przewidując możliwość wstecznego zastosowania przepisów o jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych do środków nabytych od 1.01.2017, ustawodawca nie sprecyzował jednocześnie, jak ma to wyglądać w praktyce – czy wymagana jest korekta wcześniej naliczonych od tych składników majątku odpisów, czy też w momencie podjęcia takiej decyzji podatnik może ująć w kosztach podatkowych jednorazowy odpis po pomniejszeniu go o dotychczasową amortyzację, naliczoną na ogólnych zasadach. Jak się wydaje, właściwe jest to drugie rozwiązanie (przez analogię do art. 16k ust. 17 updop i art. 22k ust. 17 updof – patrz s. 21).
Przykład 1
Rok podatkowy Alfa spółka z o.o. rozpoczął się 1.01.2016, a zakończył 30.06.2017. Spółka kupiła i przyjęła do używania następujące środki trwałe spełniające warunki wskazane w nowych przepisach (podana wartość jest kwotą netto, bez VAT):
- w październiku 2016 – za 35 tys. zł,
- w grudniu 2016 – za 30 tys. zł,
- w lutym 2017 – za 50 tys. zł,
- w maju 2017 – za 25 tys. zł.
Spółka ma prawo jednorazowo zamortyzować środki trwałe kupione w lutym i maju 2017, wykazując koszty w roku podatkowym, który zakończył się 30.06.2017, a więc przez korektę dotychczasowych rozliczeń.
Warunki jednorazowej amortyzacji
W myśl art. 16k ust. 14 updop (art. 22k ust. 14 updof) podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 KŚT w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wnip, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 tys. zł.
Dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego obwarowane jest wieloma warunkami:
- środek trwały musi zostać nabyty, a nie wytworzony we własnym zakresie; nie jest możliwe jednorazowe rozliczenie nabytych wnip,
- nabyty środek trwały musi być fabrycznie nowy – wykluczona jest jednorazowa amortyzacja używanych środków trwałych,
- środek trwały musi należeć do grupy KŚT: 3 (Kotły i maszyny energetyczne), 4 (Maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania), 5 (Maszyny, urządzenia i aparaty specjalistyczne), 6 (Urządzenia techniczne) albo 8 (Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie, gdzie indziej niesklasyfikowane); jednorazowa amortyzacja nie obejmuje: budynków i lokali (grupa 1), budowli (grupa 2) ani środków transportu (grupa 7),
- środek trwały podlega jednorazowej amortyzacji tylko w roku podatkowym, w którym został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wnip,
- łączna wartość zamortyzowanych jednorazowo środków trwałych w roku podatkowym nie może przekroczyć 100 tys. zł.
Dodatkowym warunkiem (zob. art. 16k ust. 15 updop oraz art. 22k ust. 15 updof) jest to, by w przypadku nabycia w roku podatkowym:
- jednego środka trwałego – jego wartość początkowa wynosiła co najmniej 10 tys. zł,
- większej liczby środków trwałych – ich łączna wartość początkowa wynosiła co najmniej 10 tys. zł, a wartość początkowa każdego z nich przekraczała 3500 zł.
W tym ostatnim przypadku, dopóki łączna wartość środków trwałych nie osiągnie 10 tys. zł, podatnik nie wie, czy ma prawo skorzystać z preferencyjnych zasad amortyzacji. Jeśli rozpocznie amortyzację na zasadach ogólnych, to w chwili spełnienia warunków jednorazowej amortyzacji pomniejsza jednorazowy odpis o odpisy obliczone wcześniej na zasadach ogólnych (zob. art. 16k ust. 17 updop i art. 22k ust. 17 updof).
Fabrycznie nowy środek trwały
Updop i updof nie zawierają nigdzie definicji pojęcia „fabrycznie nowy środek trwały”. Odwołując się do definicji językowej, będzie to środek trwały, który nie był wcześniej przez nikogo używany w jakikolwiek sposób, a jego nabycie nastąpiło bezpośrednio po wyprodukowaniu.
Pewne wątpliwości może budzić, czy ustawodawca miał na myśli jedynie pierwotne nabycie (bezpośrednio od producenta przez samego podatnika), czy też możliwa jest jednorazowa amortyzacja fabrycznie nowego środka trwałego wniesionego aportem do spółki bądź otrzymanego w darowiźnie od osoby innej niż producent. Za tą drugą możliwością przemawia uzasadnienie do projektu nowelizacji. Wynika z niego, że sformułowanie „fabrycznie nowe” odnosi się do środków trwałych, które nie były używane wcześniej przez ich nabywcę ani innego podatnika.
Przykład 2
W 2017 przedsiębiorca kupił samochód osobowy, który wprowadził do ewidencji środków trwałych oraz wnip. Jest on fabrycznie nowy, wartość początkowa wynosi 86 tys. zł. Nie można go jednak jednorazowo zamortyzować, bo samochody osobowe klasyfikowane są w grupie 7 (741) KŚT.
Przykład 3
Jan Kowalski rozpoczął w 2017 indywidualną działalność gospodarczą. Na jej potrzeby kupił: we wrześniu nowy laptop o wartości początkowej 3700 zł, w październiku nowy smartfon o wartości początkowej 3200 zł oraz używane biurko o wartości początkowej 800 zł, a w listopadzie nowe urządzenie wielofunkcyjne o wartości początkowej 3000 zł.
Żaden z tych składników majątku nie podlega jednorazowej amortyzacji na nowych zasadach. Choć bowiem ich łączna wartość przekracza 10 tys. zł w roku podatkowym, to tylko jeden z nich ma wartość wyższą niż 3500 zł. Dodatkowo niektóre z nich nie są fabrycznie nowe, lecz używane.
Wartość smartfona, biurka oraz urządzenia wielofunkcyjnego może być jednorazowo ujęta w kosztach podatkowych na zasadach przewidzianych dla niskocennych środków trwałych (art. 16d ust. 1 i art. 16f ust. 3 updop oraz art. 22d ust. 1 i art. 22f ust. 3 updof). Natomiast laptop, którego wartość początkowa przekracza 3500 zł, podlega amortyzacji na ogólnych zasadach (ew. może być zamortyzowany jednorazowo na podstawie art. 22k ust. 13 updof – w ramach pomocy de minimis, patrz s. 27).
Limit w spółce osobowej
W przypadku spółek osobowych, które są transparentne podatkowo (tzn. nie są podatnikami podatku dochodowego, bo podatek ten rozliczają wspólnicy – od przychodów i kosztów ustalonych proporcjonalnie do ich udziału w zysku spółki), limit odpisów amortyzacyjnych wynoszący 100 tys. zł odnosi się do łącznej wartości odpisów przypadających na wszystkich wspólników takiej spółki (art. 16k ust. 19 updop i art. 22k ust. 19 updof). Limit dotyczy więc całej spółki (na każdego wspólnika przypada jego odpowiednia część).
Przykład 4
Spółka jawna, w której udział posiada 3 wspólników, kupiła w 2017 fabrycznie nowy środek trwały o wartości początkowej 120 tys. zł. Limit jednorazowej amortyzacji na 2017 (100 tys. zł) został w spółce przekroczony, wspólnicy nie mogą więc jednorazowo zamortyzować całej wartości nabytego środka trwałego. Każdy z nich wykaże jednorazowy odpis jako swój koszt uzyskania przychodów do wysokości 1/3 limitu, tj. 33 333 zł. Pozostała część wartości początkowej środka trwałego (20 001 zł) będzie amortyzowana w kolejnych latach, na zasadach ogólnych.
Przekroczenie limitu 100 tys. zł
Jeżeli podatnik kupi w danym roku podatkowym jeden fabrycznie nowy środek trwały o wartości początkowej przekraczającej limit 100 tys. zł, może jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu część jego wartości początkowej odpowiadającą temu limitowi, a nadwyżka ponad tę kwotę podlega zaliczeniu do kosztów w formie amortyzacji naliczanej na zasadach ogólnych (metodą liniową lub degresywną) w kolejnych latach.
Przykład 5
Jan Kowalski kupił i przyjął do używania w 2017 fabrycznie nową maszynę produkcyjną. Wartość początkowa maszyny to 270 tys. zł. Podatnik w 2017 zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jednorazowy odpis w wysokości 100 tys. zł, natomiast pozostałą część wartości maszyny (170 tys. zł) rozliczy w kosztach w postaci odpisów amortyzacyjnych obliczanych – począwszy od 2018 – na zasadach ogólnych.
Analogicznie postępuje się w przypadku nabycia kilku środków trwałych. Te, których wartość początkowa mieści się w limicie 100 tys. zł, mogą być w całości jednorazowo zamortyzowane, natomiast środek trwały, który spowoduje przekroczenie limitu, może być odpisany w koszty tylko w tej części, która mieści się w limicie. Pozostała część jego wartości początkowej stanowi koszt w formie amortyzacji naliczanej na zasadach ogólnych w kolejnych latach podatkowych.
Przykład 6
ABC spółka z o.o. w 2017 i 2018 kupiła i przyjęła do używania fabrycznie nowe środki trwałe:
- w lutym 2017 – maszynę produkcyjną A o wartości początkowej 60 tys. zł,
- w czerwcu 2017 – serwer o wartości początkowej 18 tys. zł,
- w listopadzie 2017 – maszynę produkcyjną B o wartości początkowej 150 tys. zł.
Spółka w 2017 miała prawo zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów wartość początkową środków trwałych nieprzekraczającą 100 tys. zł, czyli całą wartość maszyny A, całą wartość serwera, a także 22 tys. zł wartości początkowej maszyny B. Pozostałe 128 tys. zł wartości początkowej maszyny B nie może być uznane za koszt podatkowy w 2017. Zostanie zaliczone do kosztów w kolejnych latach w formie odpisów amortyzacyjnych obliczonych na ogólnych zasadach.
Zaliczki na poczet środków trwałych
Do kosztów uzyskania przychodów można też (nie jest to obowiązek) zaliczać wpłaty na poczet nabycia środków trwałych (np. zaliczki, przedpłaty), spełniających powyższe warunki, których dostawa zostanie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych – do limitu 100 tys. zł (który jest wspólny dla zaliczek i jednorazowych odpisów – art. 15 ust. 1zd updop oraz art. 22 ust. 1s updof). W razie dokonania wpłaty przekraczającej wskazany limit do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć tylko tę jej część, która mieści się w limicie.
Gdy środek trwały zostanie dostarczony do podatnika i przyjęty do ewidencji, kwotę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego pomniejsza się o wysokość zaliczonej uprzednio do kosztów uzyskania przychodów wpłaty na poczet jego nabycia (art. 16k ust. 16 updop i art. 22k ust. 16 updof).
Przykład 7
ABC spółka z o.o. w roku podatkowym 2017 kupiła 2 środki trwałe kwalifikujące się do objęcia jednorazowym odliczeniem – o wartości początkowej 20 tys. i 40 tys. zł. W tym samym roku wpłaciła 25 tys. zł zaliczki na poczet ceny zakupu innego środka trwałego spełniającego kryteria jednorazowego odliczenia, który zostanie jej dostarczony dopiero w 2018. Jego wartość początkowa wyniesie 90 tys. zł.
Spółka w 2017 jednorazowo zamortyzuje oba nabyte środki trwałe, a dodatkowo może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu całą kwotę wpłaconej zaliczki. Wykorzysta tym samym 85 tys. zł limitu jednorazowej amortyzacji.
Z kolei w 2018 naliczy jednorazowy odpis amortyzacyjny, zaliczając do kosztów uzyskania przychodów wartość początkową przyjętego do używania środka trwałego, pomniejszoną o kwotę zaliczki rozliczonej już w 2017 (90 tys. zł – 25 tys. zł = 65 tys. zł). Oznacza to, że w 2018 pozostanie jej jeszcze do wykorzystania 35 tys. zł limitu jednorazowych odpisów.
Co to jest okres sprawozdawczy
Warunkiem uznania wpłaty na poczet nabycia środka trwałego za koszt podatkowy jest jego dostarczenie „w następnych okresach sprawozdawczych”. W updop i updof nie ma definicji tego pojęcia. W odpowiedzi na pytanie Redakcji rzecznik prasowy KIS wyjaśnił, że przez pojęcie „okres sprawozdawczy” użyte w (...) art. 15 ust. 1zd updop (art. 22 ust. 1s updof) należy rozumieć okres miesiąca, kwartału lub roku. Powołał się przy tym na uzasadnienie projektu ustawy nowelizującej, w którym zapisano: proponuje się w art. 22 ust. 1s updof i art. 15 ust. 1zd updop umożliwienie podatnikom zaliczania bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów dokonanych wpłat (np. zaliczek) na poczet nabycia środka trwałego, którego dostawa zostanie wykonana w następnych okresach sprawozdawczych, tj. w następnym miesiącu, kwartale lub roku.
Skoro zaliczona do kosztów uzyskania przychodów wpłata na poczet nabycia środka trwałego zgodnie z wolą ustawodawcy pomniejsza kwotę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, to należy przyjąć, że nie zalicza się jej na poczet odpisów amortyzacyjnych ani w inny sposób nie wpływa ona na wartość początkową tego środka trwałego – jedynie pomniejsza jednorazowy odpis.
W związku z tym część wartości początkowej środka trwałego odpowiadająca zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów wpłacie na poczet jego nabycia pozostanie niezamortyzowana. Wynika to wprost z art. 16k ust. 18 updop i art. 23k ust. 18 updof, które stanowią, że suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych i wpłaty na poczet nabycia środka trwałego (…), zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów, nie może przekroczyć wartości początkowej tych środków trwałych. Ma to swoje konsekwencje także w przypadku odpłatnego zbycia takiego środka trwałego, o czym jest mowa dalej.
Obliczenie odpisu może być trudniejsze, gdy wartość początkowa środka trwałego jest większa niż 100 tys. zł albo gdy na moment przyjęcia środka trwałego do używania limit jednorazowych odpisów ulegnie wyczerpaniu.
Przykład 8
Gdyby spółka z przykładu 7 kupiła w styczniu 2018 jeszcze jeden fabrycznie nowy środek trwały, o wartości początkowej 50 tys. zł, a dopiero w lutym przyjęła do używania środek trwały, na poczet którego wpłaciła zaliczkę w 2017, to rozliczenie byłoby następujące:
- styczeń 2018:
- jednorazowy odpis w wysokości 50 tys. zł,
- do dalszego wykorzystania w formie odpisów jednorazowych w 2018 pozostaje 50 tys. zł,
- luty 2018:
- jednorazowy odpis w wysokości 50 tys. zł (tylko tyle można jeszcze jednorazowo odliczyć), pomniejszony jednak o wcześniejszą zaliczkę w wysokości 25 tys. zł – kwota odpisu wynosi więc 25 tys. zł),
- pozostałe 40 tys. zł wartości początkowej środka trwałego (90 tys. zł minus 25 tys. zł zaliczki i minus 25 tys. zł jednorazowego odpisu) podlega w kolejnych latach zaliczeniu do kosztów w formie amortyzacji obliczonej na zasadach ogólnych.
W efekcie spółka ABC wykorzysta limit jednorazowej amortyzacji na 2018 w kwocie 75 tys. zł i będzie jeszcze dysponowała 25 tys. zł do wykorzystania w tymże roku.
Przykład 9
X spółka z o.o. w 2017 wpłaciła 30 tys. zł zaliczki na poczet ceny zakupu środka trwałego. W 2018 przyjęła ten środek trwały do używania. Jego wartość początkowa to 150 tys. zł.
W 2017 kosztem uzyskania przychodów spółki jest cała kwota zaliczki. Natomiast w 2018:
- spółka zaliczy do takich kosztów jednorazowy odpis obliczony jako 100 tys. zł (pełny limit na rok 2018), minus 30 tys. zł wcześniejszej zaliczki – kwota odpisu wyniesie więc 70 tys. zł,
- pozostałe 50 tys. zł wartości początkowej będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w kolejnych latach w formie amortyzacji obliczonej na zasadach ogólnych.
Zwiększenie przychodów o kwotę wpłaconej zaliczki
W niektórych sytuacjach kwota wpłaty na poczet nabycia środka trwałego uprzednio uznana przez podatnika za koszt uzyskania przychodów powinna być zaliczona do przychodów podatkowych. Zostały one enumeratywnie wymienione w art. 16k ust. 21 i art. 22k ust. 21 updof. Omawiamy je poniżej.
Naliczenie odpisów liniowych lub degresywnych
Jeżeli po nabyciu środka trwałego podatnik nie dokona od jego wartości jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, to musi on o tę samą kwotę zwiększyć przychody w dniu, w którym dokonał pierwszego odpisu amortyzacyjnego metodą liniową lub degresywną.
Może się to okazać pułapką dla nieświadomych konsekwencji podatników, którzy zapomną o konieczności jednorazowego zamortyzowania zaliczkowanego środka trwałego.
Przykład 10
Podatnik w grudniu 2017 wpłacił 50 tys. zł zaliczki na poczet ceny zakupu środka trwałego o wartości początkowej 90 tys. zł. Uznał ją za koszt uzyskania przychodów. Następnie w lutym 2018 kupił 2 fabrycznie nowe środki trwałe o wartości początkowej 50 tys. zł każdy i jednorazowo je zamortyzował, wyczerpując tym samym cały dostępny limit takich odpisów na 2018. Przyjmując w kwietniu 2018 zaliczkowany uprzednio środek trwały do ewidencji, nie może naliczyć jednorazowego odpisu, co skutkuje w maju 2018 (moment rozpoczęcia odpisów metodą liniową lub degresywną) obowiązkiem zwiększenia przychodów o kwotę zaliczki rozliczonej w kosztach grudnia 2017.
Z ciekawym przypadkiem mamy do czynienia, gdy kwota wpłaconej wcześniej zaliczki zrówna się z dostępnym do wykorzystania limitem jednorazowego odpisu bądź go przekroczy.
Przykład 11
Spółka jawna XYZ w grudniu 2017 wpłaciła 100 tys. zł zaliczki na poczet nabycia środka trwałego o wartości początkowej 150 tys. zł. Przyjęła ten środek trwały do używania w 2018. Kwotę zaliczki uznała za koszt podatkowy grudnia 2017. W 2018 przysługuje jej pełny limit jednorazowego odpisu (100 tys. zł). Ponieważ jednak odpis ten pomniejsza wcześniejsza zaliczka w wysokości 100 tys. zł, kwota jednorazowego odpisu wyniesie 0 zł. Wartość początkowa środka trwałego w wysokości 50 tys. zł podlega amortyzacji na zasadach ogólnych. Jak się wydaje, w tym przypadku można uznać, że jednorazowy odpis został dokonany, tylko wyniósł 0 zł. Naliczenie odpisu amortyzacyjnego w kolejnym roku metodą liniową lub degresywną nie powinno pozbawić podatnika preferencji podatkowej (skutkować obowiązkiem wykazania kwoty zaliczki po stronie przychodów).
Przykład 12
Dane jak w przykładzie 10, z tą modyfikacją, że środki trwałe jednorazowo zamortyzowane przez podatnika w lutym 2018 miały wartość początkową 50 tys. i 49 tys. zł. Do wykorzystania pozostał w 2018 limit jednorazowych odpisów w kwocie 1 tys. zł.
Przyjmując do używania w kwietniu 2018 zaliczkowany środek trwały o wartości początkowej 90 tys. zł, podatnik dokona jednorazowego odpisu w wysokości 1 tys. zł, który musi pomniejszyć o wpłaconą wcześniej i zaliczoną do kosztów podatkowych zaliczkę w kwocie 50 tys. zł. Odpis wyniesie więc 0 zł. Podobnie jak w przykładzie 10 należałoby uznać, że mimo to jednorazowy odpis został dokonany i podatnik nie musi wykazywać kwoty odpowiadającej wpłaconej wcześniej zaliczce po stronie przychodów podatkowych. W kolejnych latach podatnik zaliczy do kosztów podatkowych 40 tys. zł w formie odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego, dokonywanych na zasadach ogólnych.
Rozwiązanie zaproponowane w przykładach 9 i 10 nie wynika jednak wprost z przepisów. Praktyka pokaże, jak do tego podejdą organy podatkowe.
Opłatne zbycie środka trwałego
Kolejny przypadek, kiedy konieczne jest zwiększenie przychodów o kwotę wpłaty na poczet nabycia środka trwałego zaliczonej do kosztów podatkowych, to taki, gdy po nabyciu środka trwałego podatnik dokona jego odpłatnego zbycia.
Dochód z odpłatnego zbycia jest ustalany na zasadach ogólnych. W uproszczeniu jest nim przychód ze sprzedaży pomniejszony o wartość początkową środka trwałego i powiększony o dokonane odpisy amortyzacyjne, co oznacza, że niezamortyzowana część wartości początkowej odpowiadająca dokonanej przedpłacie zaliczonej do kosztów podatkowych stanowi ponownie koszt uzyskania przychodów. Dlatego podatnik na dzień odpłatnego zbycia jest obowiązany do zwiększenia swoich przychodów o tę przedpłatę.
Likwidacja działalności i zmiana formy opodatkowania
Ponadto, jeżeli podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodów zaliczkową wpłatę na poczet nabycia środka trwałego, a następnie:
- zlikwiduje działalność gospodarczą lub
- zmieni formę opodatkowania na zryczałtowaną, określoną odpowiednio w ustawie z 24.08.2006 o podatku tonażowym albo w ustawie z 6.07.2016 o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, albo w uzpd (co dotyczy tylko podatników PIT),
to o tę samą kwotę ma obowiązek zwiększyć przychody odpowiednio na ostatni dzień prowadzenia działalności przed jej likwidacją bądź na ostatni dzień prowadzenia działalności przed zmianą formy opodatkowania.
Jednorazowa amortyzacja w ramach pomocy de minimis
Równolegle z nowymi rozwiązaniami obowiązuje „stara” jednorazowa amortyzacja przewidziana w art. 16k ust. 7 updop i 22k ust. 7 updof. Jest ona pomocą publiczną de minimis. Prawo do niej mają bowiem wyłącznie podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w danym roku podatkowym oraz mali podatnicy (u których wartość przychodu brutto ze sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty odpowiadającej równowartości 1,2 mln euro).
Mogą oni jednorazowo amortyzować środki trwałe, zarówno nowe, jak i używane, zaliczone do grupy 3–8 KŚT (z wyłączeniem samochodów osobowych), w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wnip, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości 50 tys. euro (w 2017 limit ten wynosi 215 tys. zł).
Jednorazowa amortyzacja na podstawie nowych art. 16k ust. 14 updop i art. 22k ust. 14 updof nie jest ograniczona podmiotowo – rozwiązanie to jest więc dostępne dla wszystkich podatników, także dużych.
Podatnik rozpoczynający działalność w danym roku podatkowym albo kwalifikowany jako mały, uprawniony do skorzystania ze „starej” i „nowej” jednorazowej amortyzacji powinien każdorazowo zdecydować, z której ulgi będzie korzystał w odniesieniu do danego środka trwałego. Nie jest możliwe stosowanie obu tych ulg jednocześnie w stosunku do jednego środka trwałego. Gdy więc podatnik rozliczy amortyzację w ramach limitu 100 tys. zł, lecz przekroczy limit, nie może w stosunku do wartości nie w pełni odpisanego środka trwałego (przekraczającej limit) skorzystać z drugiego limitu jednorazowych odpisów, wynoszącego 50 tys. euro.
Choć updop i updof nie przewidują wprost takiego wymogu, podatnik powinien zadbać o to, aby w prowadzonej dokumentacji księgowej (ewidencji środków trwałych i wnip) wskazać, na jakiej podstawie dokonuje jednorazowej amortyzacji.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych