Jak rozliczać nadgodziny w równoważnym systemie czasu pracy
Praca w godzinach nadliczbowych to – w najprostszym ujęciu – dodatkowa praca zlecana przez pracodawcę. Dodatkowa, czyli poza to, co zostało zaplanowane. Często jednak praca taka może wynikać z błędów w planowaniu i trudno wówczas wprost mówić o poleceniu wykonywania dodatkowej pracy.
Rozliczenia komplikują się z powodu występowania dwóch rodzajów nadgodzin – dobowych i średniotygodniowych – co wiąże się zarówno z różnymi wysokościami i sposobami ich rekompensaty, jak i z ryzykiem (zwłaszcza w odniesieniu do tych drugich) naruszenia limitów godzin nadliczbowych.
System równoważny
Równoważny czas pracy jest uregulowany w kilku przepisach Kp. Najczęściej występujący („zwykły” system równoważny) pozwala na dobowe wydłużenie maksymalnie do 12 godz., przy braku szczególnych regulacji dotyczących odpoczynków, liczby dni pracy z rzędu, w których planuje się w harmonogramie dobowe wydłużenia czasu pracy ponad 8 godz. na dobę, itp.
Przy pracach przy dozorze urządzeń i związanych z pozostawaniem w częściowym pogotowiu do pracy (art. 136 Kp) można wprowadzić system z wydłużeniem do 16 godz. na dobę, zaś dla pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób oraz pracowników zakładowych straży pożarnych i zakładowych służb ratowniczych (art. 137 Kp) – do 24 godz. na dobę. W obu tych systemach bezpośrednio po każdym okresie wykonywania pracy w przedłużonym dobowym wymiarze czasu pracy, przysługuje odpoczynek przez czas odpowiadający co najmniej liczbie przepracowanych godzin, niezależnie od odpoczynku przewidzianego w art. 133 Kp.
Poniżej będziemy odnosić się do „standardowo” stosowanego systemu równoważnego, z maksymalnym dobowym wydłużeniem do 12 godz.
W systemie równoważnym nie wydłuża się norm czasu pracy. Daje on możliwość wydłużania dobowego wymiaru czasu pracy, przy uśrednieniu liczby godzin pracy dziennie do 8.
Praca w godzinach nadliczbowych
Zgodnie z definicją zawartą w art. 151 § 1 Kp pracą w godzinach nadliczbowych jest praca wykonywana ponad obwiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, który wynika z obowiązującego danego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy.
Nadgodziny występują jako:
- dobowe (przekroczenie dobowej 8-godzinnej normy czasu pracy lub wydłużonego dobowego wymiaru czasu pracy),
- średniotygodniowe (przekroczenie przeciętnie 40-godzinnej normy tygodniowej czasu pracy, które nie zostało wcześniej zakwalifikowane jako nadgodziny dobowe).
Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie:
- konieczności prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii,
- szczególnych potrzeb pracodawcy.
Obie przesłanki umożliwiające polecenie pracy nadliczbowej odnoszą się do sytuacji niecodziennych, nieregularnych. Organizacja pracy, wygoda czy kwestia rachunku ekonomicznego związanego z nieopłacalnością zatrudnienia kolejnej osoby nie mogą być kwalifikowane jako szczególne potrzeby pracodawcy. Nie mogą być wynikiem stałych, powtarzalnych sytuacji związanych z organizacją pracy, lecz powinny dotyczyć pewnych konkretnych sytuacji uzasadniających zwiększone zapotrzebowanie na pracę. Są to potrzeby specjalne, niecodzienne, odróżniające się od zwykłych potrzeb związanych z prowadzoną działalnością (wyrok SN z 26.05.2000 r., I PKN 667/99).
Nadgodziny dobowe
Powstają po przekroczeniu dziennej normy czasu pracy lub wydłużonego dobowego wymiaru czasu pracy zaplanowanego na dany dzień.
Ważne: błędem jest kwalifikowanie jako pracy nadliczbowej w systemie równoważnym dopiero przekroczenia 12 godz. Nadgodzinami nie jest przekroczenie maksymalnego możliwego wymiaru, jaki pracodawca mógłby zaplanować, lecz tego, który faktycznie zaplanował.
Przykład
Pracownik pracuje w systemie równoważnym. W harmonogramie czasu pracy w danym tygodniu zaplanowano następującą liczbę godzin pracy: poniedziałek – 8, wtorek – 10, środa – 6, czwartek – 9, piątek – 5. Na polecenie przełożonego, ze względu na konieczność zrealizowania dodatkowego zamówienia, w każdym z tych dni pracował jednak po 12 godz. W tym przypadku powstaną nadgodziny dobowe: poniedziałek – 4, wtorek – 2, środa – 4, czwartek – 3, piątek – 4.
W środę i piątek pracownik przepracował po 12 godz., mając zaplanowane odpowiednio 6 i 5 godz. Praca powyżej zaplanowanego wymiaru nie stanowi w tej sytuacji od razu pracy nadliczbowej, taką jest dopiero praca przekraczająca normę czasu pracy. Te 2 godz. dodatkowe w środę i 3 godz. dodatkowe w piątek, które nie są nadgodzinami dobowymi, najprawdopodobniej z końcem okresu rozliczeniowego staną się przekroczeniem średniotygodniowym. Na tym jednak etapie nie mogą być zakwalifikowane jako praca nadliczbowa.
Nadgodziny średniotygodniowe
Można ustalić dopiero po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wynikają z przekroczenia średniotygodniowej normy czasu pracy, które nie zostało wcześniej zaliczone do nadgodzin dobowych.
Nadgodziny średniotygodniowe ustala się w następujący sposób: od faktycznej liczby przepracowanych w okresie rozliczeniowym godzin odejmuje się wymiar czasu pracy dla danego okresu rozliczeniowego, następnie odejmuje się nadgodziny zakwalifikowane jako godziny nadliczbowe dobowe. Ostateczny wynik to godziny nadliczbowe średniotygodniowe.
Powstają one na skutek:
- przekroczenia planowanego dobowego wymiaru czasu pracy niższego niż norma czasu pracy (powyższy przykład – praca przez 2 godz. w środę i 3 godz. w piątek),
- nieprawidłowego rozplanowania czasu pracy w okresie rozliczeniowym – zaplanowania w harmonogramie (lub łącznie we wszystkich harmonogramach tworzonych na okres rozliczeniowy) większej liczby godzin niż wymiar czasu pracy dla okresu rozliczeniowego,
- niezrekompensowania dniami wolnymi pracy w dniach wolnych od pracy, jak również niepełnej rekompensaty tej pracy.
Przykład
Pracodawca, planując pracę na okres rozliczeniowy obejmujący sierpień 2022 r., zaplanował 10 dni pracy po 12 godz., 5 dni po 10 godz. i 4 dni po 8 godz. Łącznie dało to 202 godz. pracy, przy wymiarze czasu pracy w sierpniu 2022 r. wynoszącym 176 godz. W konsekwencji powstało 26 godz. nadliczbowych. Dodatkowo pracodawca narusza przepisy o czasie pracy, planując w okresie rozliczeniowym pracę wyższą od wymiaru czasu pracy dla tego okresu.
Przykład
Pracownik pracuje od poniedziałku do piątku. Jest zatrudniony w systemie równoważnym, przełożony planuje pracę zwykle po 10–12 godz., stąd wyznaczane są dodatkowe dni wolne. W konkretnym tygodniu rozkład pracy wskazywał na pracę od poniedziałku do czwartku po 10 godz. Piątek był wolny harmonogramowo, sobota jest stałym dniem wolnym od pracy wynikającym z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracownik w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy otrzymał polecenie świadczenia pracy w piątek przez 10 godz. Dwie ostatnie godziny kwalifikowane są od razu jako praca w godzinach nadliczbowych dobowych. Ponieważ piątek jest w rozkładzie czasu pracy tej osoby oznaczony jako dzień wolny harmonogramowo (dodatkowy dzień wolny wykraczający poza minimalną liczbę dni wolnych w okresie rozliczeniowym), nie ma konieczności dążenia do udzielenia za pracę w tym dniu dnia wolnego. Pierwsze przepracowane 8 godz. doprowadzi z końcem okresu rozliczeniowego do powstania przekroczenia średniotygodniowego.
Przekroczenie kwalifikowane jako średniotygodniowe może też powstać w związku z pracą pomiędzy dobami pracowniczymi. Jak wskazano w piśmie MPiPS z 13.09.2013 r. („Rzeczpospolita” 2013/9652/5), pracą w godzinach nadliczbowych jest praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy. Jeśli więc praca wykonywana w określonych godzinach nie może być zakwalifikowana jako praca nadliczbowa na dobę, bowiem nie przypada w dobie pracowniczej, a między kolejnymi dobami pracowniczymi, to powinna być ona rozliczona jako praca nadliczbowa wynikająca z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy.
Przykład
Pracownik ma zaplanowaną w grafiku pracę we wtorek od 8.00 do 18.00, a w środę od 10.00 do 16.00. Ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy otrzymał polecenie świadczenia pracy w środę od godz. 7.00. W jaki sposób rozliczyć czas pracy i nadgodziny?
W tym przypadku wystąpiły 3 godz. nadliczbowe. Czas od 7.00 do 8.00 to przekroczenie dobowe z tytułu przekroczenia wydłużonego wymiaru czasu pracy w dobie rozpoczętej o 8.00 we worek, kończącej się o 8.00 w środę. Koleje 2 godz. dodatkowej pracy przypadają pomiędzy dobami pracowniczymi (kolejna doba rozpoczyna się o 10.00 w środę – godzina rozpoczęcia pracy zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownika). Są to więc dwie nadgodziny średniotygodniowe.
Dodatek za godziny nadliczbowe
Podział na pracę nadliczbową dobową i średniotygodniową wpływa na możliwości i terminy rekompensaty tej pracy. Za nadgodziny dobowe zasadniczo przysługuje – oprócz wynagrodzenia – 50% dodatek (poza wyjątkami takimi jak np. przekroczenia dobowe przypadające na niedzielę będącą dla pracownika dniem wolnym od pracy czy na porę nocną, za które dodatek wynosi 100%), zaś za nadgodziny średniotygodniowe – dodatek 100%.
W opinii GIP (pismo z 21.04.2009 r., GPP-306-4560-32/09/PE/RP) wskazano, że o ile godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy powstają dopiero z upływem okresu rozliczeniowego, o tyle godziny nadliczbowe z przekroczenia dobowej normy czasu pracy powstają w dniu, w którym wystąpiły. Wtedy też pracownik nabywa prawo do opłacenia tych godzin, oprócz normalnego wynagrodzenia, stosownym dodatkiem. Pracodawca może zostać zwolniony z obowiązku finansowej rekompensaty przekroczeń dobowych (wypłaty dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych) jedynie wtedy, gdy przed terminem płatności wynagrodzenia za pracę przypadającym bezpośrednio po wystąpieniu godzin nadliczbowych z przekroczenia normy dobowej pracownik wystąpi z wnioskiem o udzielenie czasu wolnego bądź pracodawca skorzysta z możliwości przewidzianej w art. 1512 § 2 Kp i oznaczy w grafiku pracownika termin udzielenia czasu wolnego w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych.
W opinii Departamentu działania pracownika (złożenie wniosku) lub pracodawcy (wskazanie terminu odbioru czasu wolnego) zmierzające do uniknięcia wypłaty dodatku za przepracowane godziny ponad normę dobową powinny nastąpić przed najbliższym terminem wypłaty wynagrodzenia. W przeciwnym razie pracodawca jest obowiązany wypłacić dodatek, mimo że okres rozliczeniowy nie uległ zakończeniu.
Przy pracy nadliczbowej dobowej do wyliczenia dodatku powinno zostać przyjęte wynagrodzenie z miesiąca, w którym powstały nadgodziny. Ponieważ ostateczne rozliczenie przekroczeń średniotygodniowych czasu pracy powstaje dopiero w ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego, do ustalania dodatku za nadgodziny średniotygodniowe jest konieczne przyjęcie pensji z tego miesiąca (nie można brać pod uwagę wynagrodzeń w poszczególnych miesiącach). W razie stosowania długich okresów rozliczeniowych czasu pracy może to prowadzić do globalnie wyższej kwoty dodatku, niż gdyby były stosowane krótkie okresy (w przypadku podwyższania wysokości wynagrodzenia zasadniczego w trakcie okresu rozliczeniowego).
GIP w stanowisku z 26.08.2008 r. (GPP-306-4560-646/08/PE) stwierdził, że przy obliczaniu dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych wypracowanych w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym wynagrodzenie za 1 godz. ustala się, dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego.
Czas wolny
Praca nadliczbowa może być również rekompensowana czasem wolnym. W zależności od tego, czy czas wolny jest udzielany na pisemny wniosek pracownika, czy taka forma rozliczania nadgodzin narzucana jest przez pracodawcę, udziela się go w wymiarze 1 : 1 (gdy wniosek złożył pracownik) lub 1,5 godz. wolnego za każdą godzinę nadliczbową (gdy wniosku takiego nie ma). Tutaj jednak również widoczna jest różnica – bez wniosku pracownika pracodawca może udzielić czasu wolnego od pracy najpóźniej do końca okresu rozliczeniowego. Skoro nadgodziny średniotygodniowe są wyodrębniane z końcem okresu rozliczeniowego, to nie ma już możliwości narzucenia za nie czasu wolnego. Możliwe jest zaś udzielenie go za pracę nadliczbową po zakończeniu okresu rozliczeniowego, jeżeli z wnioskiem o to wystąpi pracownik.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych