Czy trzeba pobrać podatek od wypłacanej komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku
KIS twierdzi, że spółka jako płatnik ma obowiązek pobrać od tej wypłaty 19-proc. zryczałtowany podatek, mimo że sądy administracyjne w kilkudziesięciu już wyrokach zakwestionowały prawidłowość takiej wykładni.
Zdaniem KIS zaliczki na poczet udziału w zysku, wypłacane wspólnikom przez spółkę komandytową, stanowią ich przychód i podlegają opodatkowaniu. W przypadku komplementariuszy nie można pomniejszyć podatku o odpowiednią część CIT obliczonego od dochodu spółki (przypadającą na tego wspólnika), bo w trakcie roku nie jest jeszcze znana jego ostateczna kwota.
Takie stanowisko KIS konsekwentnie prezentuje od początku obwiązywania spornych regulacji, czego przykładami są m.in. interpretacja z 19.04.2021 r. (0115-KDIT1.4011.61.2021.1.MR) czy jedne z najnowszych pism – z 19.07.2023 r. (0113-KDIPT2-3.4011.428.2023.1.JŚ) i 12.07.2023 r. (0115-KDIT1.4011.396.2023.1.PSZ).
KIS twierdzi, że spółka jako płatnik ma obowiązek pobrać od tej wypłaty 19-proc. zryczałtowany podatek, mimo że sądy administracyjne w kilkudziesięciu już wyrokach zakwestionowały prawidłowość takiej wykładni.
Zdaniem KIS zaliczki na poczet udziału w zysku, wypłacane wspólnikom przez spółkę komandytową, stanowią ich przychód i podlegają opodatkowaniu. W przypadku komplementariuszy nie można pomniejszyć podatku o odpowiednią część CIT obliczonego od dochodu spółki (przypadającą na tego wspólnika), bo w trakcie roku nie jest jeszcze znana jego ostateczna kwota.
Takie stanowisko KIS konsekwentnie prezentuje od początku obwiązywania spornych regulacji, czego przykładami są m.in. interpretacja z 19.04.2021 r. (0115-KDIT1.4011.61.2021.1.MR) czy jedne z najnowszych pism – z 19.07.2023 r. (0113-KDIPT2-3.4011.428.2023.1.JŚ) i 12.07.2023 r. (0115-KDIT1.4011.396.2023.1.PSZ).
Opodatkowanie spółki komandytowej i jej wspólników
Przypomnijmy, że od 1.01.2021 r. (lub od 1.05.2021 r.) spółki komandytowe stały się podatnikami CIT. Osiągnięty przez nie dochód jest opodatkowany na dwóch poziomach:
- w spółce – CIT, według stawki 9 lub 19%,
- u wspólników (komplementariuszy i komandytariuszy) – zryczałtowanym PIT lub CIT (w zależności od tego, czy chodzi o osobę fizyczną, czy prawną), według stawki 19%, który spółka pobiera, wypłacając udział w zysku, i odprowadza do US do 20. dnia następnego miesiąca; zobowiązanie podatkowe wspólnika powstaje dopiero w momencie faktycznej wypłaty udziału w zysku spółki komandytowej.
W przypadku komplementariuszy, aby uniknąć podwójnego opodatkowania, ustawodawca zezwolił na pomniejszenie ich podatku o CIT zapłacony przez spółkę. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej od 2021 r. nowe zasady opodatkowania, w konsekwencji komplementariusz spółki komandytowej miał podlegać „podobnym obciążeniom podatkowym jak wspólnicy spółek podatkowo transparentnych (spółek niebędących podatnikami podatku dochodowego)”.
Na mocy art. 30a ust. 6a updof (art. 22 ust. 1a updop) zryczałtowany podatek, obliczony od przychodów osiąganych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 updop, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Pomniejszenia dokonuje spółka wypłacająca udział w zysku, pełniąc funkcję płatnika podatku (art. 41 ust. 4e updof i art. 22 ust. 1 updop). Kwota pomniejszenia nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od dochodu komplementariusza.
Z kolei w myśl art. 30a ust. 6c updof (art. 22 ust. 1c updop) zasady te stosuje się również, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej za dany rok podatkowy będzie osiągnięty przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.
Wątpliwości przy zaliczkach
Przywołane przepisy (identyczne jak odnoszące się do komplementariuszy spółek komandytowo-akcyjnych) nie budzą wątpliwości, gdy wypłata wspólnikom zysków spółki, osiągniętych w danym roku obrotowym, następuje po zakończeniu tego roku. Powszechną praktyką jest jednak wypłata wspólnikom w trakcie roku obrotowego zaliczek na poczet udziału w zysku. Po zakończeniu roku i ustaleniu kwoty wypracowanego przez spółkę zysku rozlicza się wypłacone zaliczki – zgodnie z zasadami ustalonymi przez wspólników.
Czy zaliczki te spełniają definicję przychodu podatkowego? Z ugruntowanego stanowiska sądów administracyjnych wynika, że przychód, aby podlegał opodatkowaniu, musi mieć charakter definitywny. Są nim wyłącznie takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego (np. wyroki NSA z 13.04.2021 r., II FSK 3439/18, i 28.10.2021 r., II FSK 3615/18).
WSA w Gdańsku w wyroku z 13.07.2023 r. (I SA/Gd 291/23) podzielił pogląd podatnika, że zaliczki wypłacane w trakcie roku obrotowego komplementariuszowi na poczet zysku nie mają ww. cech przychodu podatkowego. Nierzadko kwota zaliczek pobranych w ciągu roku przez komplementariusza jest wyższa niż ostateczna kwota zysku przeznaczona dla niego do wypłaty (możliwa do ustalenia dopiero po zakończeniu roku). Jest on wówczas zobligowany zwrócić spółce pobraną nadwyżkę. Zwrot może dotyczyć nawet całości zaliczek, jeśli wspólnicy ostatecznie postanowią pozostawić cały zysk w spółce.
Spór o pomniejszenie podatku komplementariusza
KIS nie ma jednak wątpliwości co do tego, że zaliczkowo wypłacony zysk jest przychodem z udziału w zyskach osób prawnych, od którego spółka jako płatnik ma obowiązek pobrać 19-proc. PIT. Według KIS nie może przy tym zastosować pomniejszenia podatku o przypadającą na komplementariusza część CIT należnego za dany rok podatkowy od tego zysku, bo kwota tego podatku nie jest jeszcze znana (a zdaniem KIS nie wchodzi w grę odliczenie CIT zapłaconego zaliczkowo przez spółkę).
Podatek komplementariusza od zaliczek na poczet zysku nie może być też pomniejszony o zapłacony przez spółkę CIT wynikający z zeznania za rok poprzedni. Pomniejszenie nie dotyczy bowiem jakichkolwiek przychodów z udziału w zyskach spółki, wypłacanych wspólnikom, ale wyłącznie tych przychodów, które wynikają z osiągnięcia przez spółkę zysku za dany rok podatkowy. Oznacza to, że kwota pomniejszenia ustalona według:
- procentowego udziału komplementariusza w zysku spółki za dany rok podatkowy (np. 2023) i
- wartości podatku należnego od dochodu spółki za rok podatkowy (np. 2023)
może pomniejszać wyłącznie przychód komplementariusza osiągnięty z tytułu udziału w zysku spółki wypracowanym w 2023 r. (o ile przychód ten zostanie wypłacony do końca 2029 r.).
Co na to sądy
KIS zajmuje takie stanowisko, mimo że NSA zanegował je w wyroku z 3.12.2020 r. (II FSK 2048/18) w odniesieniu do spółki komandytowo-akcyjnej i mimo że pogląd NSA znalazł potwierdzenie w licznych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych dotyczących tego problemu.
Według sądów zaliczkowa wypłata zysku w trakcie roku obrotowego nie rodzi po stronie spółki obowiązku poboru zryczałtowanego PIT/CIT. Nie byłby to bowiem podatek, a de facto zaliczka na podatek, którego ostateczne obliczenie jest możliwe dopiero po obliczeniu CIT spółki należnego za dany rok.
Zdaniem sądów sam fakt powstania przychodu nie wystarczy, aby móc stwierdzić konieczność poboru zryczałtowanego podatku. Jeżeli do obliczenia wysokości przychodu i podatku komplementariusza, zgodnie z art. 30a ust. 6a updof, konieczne jest poznanie:
- zysku osiągniętego przez spółkę za dany rok obrotowy, który wynika z zatwierdzonego sprawozdania finansowego,
- sposobu podziału tego zysku między wspólników,
- dochodu spółki obliczonego na podstawie art. 19 updof,
- podatku dochodowego należnego od tak obliczonego dochodu,
to obowiązek podatkowy komplementariusza – powstały z chwilą wypłaty mu zaliczki na poczet udziału w zyskach – przekształci się w zobowiązanie podatkowe nie wcześniej niż w momencie obliczenia tych wartości. Dopiero wówczas znana będzie wysokość podatku do zapłaty przez komplementariusza i spółka – jako płatnik – będzie mogła wykonać swój obowiązek w postaci obliczenia podatku, pobrania go i wpłacenia właściwemu organowi podatkowemu.
Taki pogląd wynika m.in. z wyroków WSA w: Poznaniu z 13.06.2023 r. (I SA/Po 218/23), 14.02.2023 r. (I SA/Po 881/22); Wrocławiu z 27.04.2023 r. (I SA/Wr 523/22), 28.03.2023 r. (I SA/Wr 270/22); Krakowie z 24.02.2023 r. (I SA/Kr 26/23), 20.12.2022 r. (I SA/Kr 1098/22); Gliwicach z 31.05.2023 r. (I SA/Gl 202/23), 16.03.2023 r. (I SA/Gl 685/22), 5.07.2022 r. (I SA/Gl 525/22); Łodzi z 15.03.2023 r. (I SA/Łd 60/23); Gdańsku z 13.07.2023 r. (I SA/Gd 291/23); Rzeszowie z 23.06.2022 r. (I SA/Rz 256/22); Szczecinie z 21.10.2021 r. (I SA/Sz 672/21) i Warszawie z 10.08.2022 r. (III SA/Wa 2965-66/21).
Czy fiskus może ignorować jednolitą linię orzeczniczą sądów administracyjnych? Jak wskazał WSA w Poznaniu w przywołanym wyżej wyroku z 13.06.2023 r., jeśli na mocy art. 14e § 1 pkt 1 Op możliwa jest zmiana interpretacji indywidualnej na skutek stwierdzenia jej wadliwości w świetle orzecznictwa sądowego, to oznacza, że organ interpretacyjny winien analizować orzecznictwo sądów w postępowaniu zmierzającym do wydania takiej interpretacji, a zwłaszcza w przypadku, gdy na takie orzecznictwo powołuje się podmiot składający wniosek o jej wydanie. Niemożliwe jest przyjęcie takiej wykładni art. 14a § 1 i art. 14e § 1 Op, według której z jednej strony ustawodawca nie nakłada na organ wydający interpretacje (…) obowiązku analizowania orzecznictwa zapadłego w innych sprawach dotyczącego analogicznych sytuacji prawnopodatkowych, a z drugiej strony przyjmuje jednocześnie, że pominięcie takiego orzecznictwa może być przyczyną zmiany tak wydanej interpretacji (wyrok NSA z 21.11.2012 r., II FSK 545/11).
Niestety, KIS nie wyciąga wniosków z tych zaleceń i prawdopodobnie dopiero jednolita linia orzecznicza NSA pozwoli ostatecznie rozwiązać zaistniały problem.
Dodajmy, że jeżeli z uwagi na stanowisko organów podatkowych spółka pobierze 19-proc. PIT (lub CIT) od wypłaconej komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku, to ma on prawo zwrócić się z wnioskiem do właściwego US o stwierdzenie nadpłaty podatku (na podstawie art. 75 § 1 Op). Ostatecznie więc powinien odzyskać nadpłaconą kwotę, ale będzie to wymagać czasu i zachodu – także ze strony urzędników, co stawia pod znakiem zapytania racjonalność podejścia organów podatkowych.
Inne zasady w przypadku komandytariusza
Omawiany problem nie dotyczy komandytariuszy spółek komandytowych. Nie przysługuje im podobne odliczenie jak komplementariuszom. Mogą natomiast korzystać ze zwolnienia od PIT/CIT, które obejmuje 50% przychodów z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej, nie więcej niż 60 tys. zł w danym roku (art. 21 ust. 1 pkt 51a updof i art. 22 ust. 4e updop). Zwolnienia tego nie stosuje się jednak w przypadkach, gdy powiązania między wspólnikami (polegające m.in. na tym, że komandytariusz jest członkiem zarządu spółki kapitałowej będącej komplementariuszem spółki komandytowej lub ma w niej co najmniej 5% udziałów) wskazują na optymalizacyjny charakter spółki (art. 21 ust. 40 updof i art. 22 ust. 4f updop).
Ponadto w przypadku komandytariusza będącego podatnikiem CIT w grę wchodzi również tzw. zwolnienie dywidendowe na podstawie art. 22 ust. 4 updop (zob. odpowiedź MF z 3.02.2021 r., DD5.054.7.2021, na interpelację poselską nr 17368).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych