Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Czy można reklamować usługi firmy audytorskiej

Maciej Chorostkowski
Biegły rewident
Jestem biegłym rewidentem prowadzącym firmę audytorską w formie działalności gospodarczej. Chciałbym poszerzyć krąg klientów, dlatego zastanawiam się nad reklamą firmy. Czy taka reklama jest w ogóle możliwa (nie widuję reklam firm audytorskich)? Chciałbym zamieścić ogłoszenie w miejscowej gazecie ze wskazaniem, że „jestem najlepszy w okolicy”. Czy jest jakakolwiek różnica w podejściu do kwestii ew. reklamowania usług badania sprawozdań finansowych i usług pozostałych (np. prowadzenia ksiąg rachunkowych)?

Zgodnie z art. 8 pkt 3 uobr każdy biegły rewident ma obowiązek przestrzegać m.in. wymogów niezależności oraz zasad etyki zawodowej. W myśl art. 139 uobr biegły rewident podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej, jeśli dopuścił się przewinienia dyscyplinarnego, które polega na naruszeniu przez niego m.in. przepisów dotyczących zasad etyki zawodowej.

Zgodnie z art. 8 pkt 3 uobr każdy biegły rewident ma obowiązek przestrzegać m.in. wymogów niezależności oraz zasad etyki zawodowej. W myśl art. 139 uobr biegły rewident podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej, jeśli dopuścił się przewinienia dyscyplinarnego, które polega na naruszeniu przez niego m.in. przepisów dotyczących zasad etyki zawodowej.

Należy zauważyć, że uobr nie wskazuje na konieczność/możliwość przestrzegania zasad etyki zawodowej w zależności od tego, czy biegły rewident wykonuje badanie sprawozdania finansowego (sf), czy też inne czynności.

[1] Pełny katalog zawiera art. 47 uobr.

Przypomnijmy, że w ramach firmy audytorskiej biegły rewident ma prawo wykonywać zawód, tj. świadczyć czynności rewizji finansowej (w tym badanie sf), a więc czynności zastrzeżone do wykonywania tylko przez niego, a także świadczyć pozostałe usługi atestacyjne oraz usługi pokrewne. Przedmiotem działalności firmy audytorskiej może być również m.in.[1]:

  • usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych,
  • doradztwo podatkowe,
  • prowadzenie postępowania upadłościowego lub likwidacyjnego,
  • działalność wydawnicza lub szkoleniowa w zakresie rachunkowości, rewizji finansowej i podatków,
  • wykonywanie ekspertyz lub sporządzanie opinii ekonomiczno-finansowych,
  • świadczenie usług doradztwa lub zarządzania, wymagających posiadania wiedzy z zakresu rachunkowości, rewizji finansowej, prawa podatkowego oraz organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw,
  • świadczenie innych usług zastrzeżonych w odrębnych przepisach do wykonywania przez biegłych rewidentów.

[2] Por. Kodeks etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów niezależności) – dalej Kodeks etyki, www.pibr.org.pl , zakładka „Prawo i standardy/Etyka”.

Innymi słowy, ogólne zasady etyki zawodowej[2] mają odniesienie do wszystkich biegłych rewidentów, niezależnie od wykonywanych przez nich usług (podczas gdy część zapisów o charakterze szczegółowym dotyczy np. wyłącznie badań i przeglądów sf) i od tego, czy pracują w firmach audytorskich, czy w innych podmiotach (np. jako dyrektorzy finansowi). Oznacza to, że z racji posiadania tytułu biegłego rewidenta osoby te mają obowiązek przestrzegania wielu reguł, które nie dotyczą osób bez tych uprawnień.

Analogicznie jest z firmami audytorskimi, które – z racji swojego statusu – też muszą przestrzegać po części regulacji (w tym etycznych), które nie dotyczą innych jednostek gospodarczych. Oznacza to, że firma audytorska, która świadczy usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, będzie zobligowana do przestrzegania części regulacji, które nie obowiązują biur rachunkowych nieposiadających statusu firmy audytorskiej – pomimo świadczenia tej samej usługi.

Ponieważ biegły rewident jest zawodem zaufania publicznego i pełni szczególną funkcję w zapewnianiu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, stąd z jednej strony mamy przywileje przynależne tej grupie zawodowej (w tym wyłączne prawo do przeprowadzania badań sf), a z drugiej związany z tym pożądany sposób postępowania w określonych sytuacjach, mający chronić wizerunek całej grupy zawodowej.

[3] Przez „reklamę” Kodeks etyki rozumie „przekazywanie do wiadomości publicznej informacji o świadczonych usługach lub posiadanych umiejętnościach przez biegłych rewidentów (…) w celu pozyskania zleceń zawodowych”.

Odnosząc się wprost do możliwości reklamowania się[3] przez biegłego rewidenta (firmę audytorską), Kodeks etyki wskazuje, że:

  • wymaga się od biegłych rewidentów przestrzegania podstawowych zasad etyki – Kodeks etyki wymaga od nich również stosowania ramowych założeń koncepcyjnych w celu identyfikacji, oceny i reakcji na zagrożenia, aby zapewnić postępowanie zgodnie z podstawowymi zasadami;
  • cechą wyróżniającą zawód biegłego rewidenta jest przyjęcie odpowiedzialności za działanie w interesie publicznym; zaufanie do tego zawodu jest powodem, dla którego przedsiębiorstwa, rządy i inne organizacje angażują biegłych rewidentów w wielu obszarach, takich jak sprawozdawczość finansowa i sprawozdawczość przedsiębiorstw, czynności atestacyjne i inne czynności zawodowe; biegli rozumieją i zdają sobie sprawę z tego, że zaufanie to opiera się na umiejętnościach i wartościach, jakie wnoszą do czynności zawodowych, których się podejmują; są to m.in.:
    • przestrzeganie zasad etycznych i norm zawodowych,
    • wyczucie biznesowe; wykorzystywanie specjalistycznej wiedzy w sprawach merytorycznych i innych,
    • stosowanie zawodowego osądu;
  • istnieje pięć podstawowych zasad etycznych dla biegłych rewidentów:
    • uczciwość – postępowanie w sposób otwarty i uczciwy we wszystkich powiązaniach zawodowych i gospodarczych,
    • obiektywizm – dbałość, aby na stosowanie osądów o charakterze zawodowym lub gospodarczym nie wpływały: uprzedzenia, konflikt interesów lub niepożądane oddziaływanie/poleganie na osobach, organizacjach, technologii lub innych czynnikach,
    • kompetencje zawodowe i należyta staranność – uzyskanie i posiadanie specjalistycznej wiedzy oraz umiejętności zawodowych na poziomie wymaganym do zapewnienia, że klient lub zatrudniająca organizacja uzyskuje wysokiej jakości usługę profesjonalną, opartą na najnowszych standardach technicznych i zawodowych oraz odpowiednim ustawodawstwie, oraz zachowywanie staranności i postępowanie zgodnie z mającymi zastosowanie standardami technicznymi i zawodowymi,
    • zachowanie poufności – przestrzeganie poufności informacji uzyskanych w wyniku powiązań zawodowych i gospodarczych,
    • profesjonalne postępowanie – postępowanie zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa i regulacjami oraz zgodnie z odpowiedzialnością zawodową za działanie w interesie publicznym we wszystkich czynnościach zawodowych i powiązaniach gospodarczych, a także unikanie wszelkich zachowań, o których biegły rewident wie lub powinien wiedzieć, że mogłyby zdyskredytować zawód.

Podstawowe zasady etyczne ustalają wzorzec postępowania oczekiwany od biegłego rewidenta.

Udzielając odpowiedzi na pytanie Czytelnika, należy wskazać, że Kodeks etyki w kwestii:

1. uczciwości – uszczegóławia, że biegły rewident nie może przyzwalać na świadome kojarzenie jego osoby ze sprawozdaniami, rozliczeniami, komunikatami lub innymi informacjami, jeżeli uważa, że: zawierają istotnie nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd stwierdzenie, zawierają oświadczenia lub informacje podane nierozważnie, pomijają lub utrudniają zrozumienie wymaganych informacji, jeśli takie pominięcie lub utrudnienie mogłoby wprowadzać w błąd;

2. profesjonalnego postępowania – wskazuje, że:

    • biegły rewident nie może się angażować świadomie w żadną działalność, zajęcie lub czynność, które wpływają lub mogłyby wpłynąć niekorzystnie na uczciwość, obiektywizm lub dobrą reputację zawodu, a w rezultacie byłyby niezgodne z podstawowymi zasadami (zachowanie, które mogłoby zdyskredytować zawód, obejmuje zachowanie, które racjonalna i dobrze poinformowana strona trzecia prawdopodobnie uznałaby za wpływające niekorzystnie na dobrą reputację zawodu);
    • podejmując działania marketingowe lub promocyjne, biegły rewident nie może powodować szkody dla reputacji zawodu; ma obowiązek pozostawania uczciwym i prawdomównym, a ponadto nie może reklamować przesadnie oferowanych usług, kwalifikacji lub doświadczenia, lub nie może czynić dyskredytujących uwag bądź nieuzasadnionych porównań do pracy innych osób;
    • jeżeli biegły rewident ma wątpliwości co do tego, czy proponowana forma reklamy lub marketingu jest odpowiednia, zachęca się go do konsultacji z PIBR.

Odpowiadając wprost na pytanie Czytelnika, moim zdaniem, jak najbardziej istnieje możliwość zamieszczenia reklamy firmy audytorskiej (np. w lokalnej gazecie), jednak z zachowaniem zasad, o których mowa powyżej, w tym nie należy porównywać się z innymi firmami ani używać sformułowań pokroju „najlepszy”, „najbardziej rzetelny” (przymiotniki w stopniu najwyższym) itp., co stanowiłoby ewidentne naruszenie norm etycznych.

W kwestii różnicy w podejściu do reklamowania usług badania sf i usług pozostałych (np. prowadzenia ksiąg rachunkowych), wydaje mi się, że takiej różnicy nie ma, co powoduje, że niezależnie od rodzaju reklamowanej usługi biegły rewident każdorazowo powinien w identyczny sposób przestrzegać regulacji etycznych.

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych