Co nowego w rachunkowości - 66
COVID-19 a sprawozdawczość finansowa
Epidemia COVID-19 ma ogromny wpływ na życie gospodarcze i funkcjonowanie praktycznie wszystkich jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych (sf). Dlatego liczne krajowe i zagraniczne instytucje zajmujące się rachunkowością oraz rewizją finansową publikują na swoich stronach internetowych materiały i wytyczne, które mają pomóc księgowym oraz audytorom zmierzyć się z wyzwaniami stojącymi przed sprawozdawczością finansową, a wywołanymi epidemią. Poniżej przedstawiono główne źródła informacji na ten temat.
COVID-19 a sprawozdawczość finansowa
Epidemia COVID-19 ma ogromny wpływ na życie gospodarcze i funkcjonowanie praktycznie wszystkich jednostek zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych (sf). Dlatego liczne krajowe i zagraniczne instytucje zajmujące się rachunkowością oraz rewizją finansową publikują na swoich stronach internetowych materiały i wytyczne, które mają pomóc księgowym oraz audytorom zmierzyć się z wyzwaniami stojącymi przed sprawozdawczością finansową, a wywołanymi epidemią. Poniżej przedstawiono główne źródła informacji na ten temat.
[1] gov.pl.
[2] gov.pl.
[3] Rozporządzenie MF z 31.03.2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (DzU poz. 570).
[4] Ustawa z 21.07.2006 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 180).
[5] pana.gov.pl.
Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie internetowej wytyczne[1], które mogą być pomocne przy sporządzaniu sf w czasie epidemii. Dotyczą one oceny możliwości kontynuowania działalności przez jednostkę oraz zdarzeń po dniu bilansowym. W wytycznych zawarto wskazówki dla dwóch scenariuszy: sf sporządzanych na dzień bilansowy przypadający przed ogłoszeniem stanu epidemii COVID-19, co nastąpiło 20.03.2020 r. (a więc np. 31.12.2019 r.), oraz sf sporządzanych na dzień bilansowy przypadający w okresie epidemii (np. 31.03.2020 r.). Uwzględniono zarówno przepisy uor, jak i KSR 7 Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym – ujęcie i prezentacja.
Jednocześnie na stronie internetowej MF utworzono specjalną zakładkę poświęconą rachunkowości w okresie epidemii[2]. Oprócz wspomnianych wytycznych znajdują się w niej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące zarówno sporządzania sf, jak i ujmowania w ewidencji księgowej zdarzeń wynikających z korzystania z pomocy udzielanej w ramach tzw. tarczy antykryzysowej i finansowej.
Pytania można zgłaszać na adres poczty e-mail sf-covid@mf.gov.pl. W zakładce zamieszczono również szczegółowe informacje nt. możliwości przesunięcia przez jednostkę terminów sporządzenia, zatwierdzenia i udostępnienia sprawozdań, które przewiduje rozporządzenie MF wydane w związku z epidemią[3]. Na mocy rozporządzenia terminy m.in. sporządzenia i zatwierdzania sf zostały przedłużone o:
- 2 mies. – dla jednostek prowadzących działalność, do której stosuje się przepisy ustaw, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym[4] (tzw. jednostki sektora finansowego), oraz jednostek działających w sferze budżetowej,
- 3 mies. – dla pozostałych jednostek.
Polska Agencja Nadzoru Audytowego (PANA) zamieściła komunikaty w sprawie wpływu SARS-CoV-2 na badanie sf, a także podsumowanie Stanowiska Komitetu Europejskich Organów Nadzoru Audytowego (KEONA) z 25.03.2020 r.[5]
[6] pibr.org.pl.
[7] pibr.org.pl.
Polska Izba Biegłych Rewidentów (PIBR) zamieściła na swojej stronie internetowej wytyczne dotyczące badania przez biegłych rewidentów sf w okresie epidemii. Wytyczne wskazują ogólnie na skutki epidemii koronawirusa dla badania sf za 2019 r[6]. Odnoszą się do zasad bezpiecznej współpracy z klientem, podejścia do badania oraz sporządzania sprawozdania z badania z uwzględnieniem zdarzeń po dacie bilansu, a także oceny zdolności jednostki do kontynuowania działalności. Zawierają również przykłady ujawnień w sf, dotyczące wpływu epidemii koronawirusa na działalność klienta.
Kolejne wytyczne[7] nawiązują do poprzednich i je rozszerzają. Są poświęcone przede wszystkim ocenie – w toku badania – zdolności do kontynuacji działalności. Opierają się na KSB 570 (znowelizowanym) Kontynuacja działalności i zawierają m.in. przykłady różnych czynników, które, indywidualnie lub łącznie z innymi, mogą zostać uznane za poważnie zagrażające zdolności do kontynuacji działalności przez jednostkę lub wskazywać na istotną niepewność; diagram (ścieżkę decyzyjną), który pokazuje wpływ wniosków biegłego rewidenta na rodzaj opinii z badania.
Stowarzyszenie Księgowych w Polsce utworzyło na swojej stronie internetowej specjalną zakładkę „Antykryzysowe pogotowie dla księgowych”, w której udostępnia przydatne księgowym informacje związane z COVID-19.
[8] podatkibezryzyka.pl.
[9] knf.gov.pl.
[10] ifrs.org.
[11] ifac.org.
[12] iaasb.org.
[13] ipsasb.org.
[14] accountancyeurope.eu.
Krajowa Izba Doradców Podatkowych opracowała informator dla przedsiębiorców „Przewodnik dla przedsiębiorców po tarczy antykryzysowej 2.0”[8].
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zamieszcza dla nadzorowanych podmiotów informacje związane z koronawirusem[9].
Materiały i informacje poświęcone zagadnieniom sprawozdawczości finansowej w czasie epidemii publikuje na swoich stronach internetowych również wiele instytucji międzynarodowych:
- IASB zamieściła materiały edukacyjne dotyczące zastosowania w okresie epidemii MSSF 9 Instrumenty finansowe i MSSF 16 Leasing; zmieniła swój plan pracy, dostosowując terminy do zmienionych warunków; zaproponowała także pewne zmiany standardów w związku z COVID-19 (szerzej na ten temat dalej)[10];
- Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) w specjalnej zakładce na stronie internetowej[11] opublikowała materiały własne oraz wydane przez inne instytucje, m.in. wytyczne przygotowane przez pracowników Rady Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych (IAASB), dotyczące istotnych kwestii badania w okresie epidemii, oraz wytyczne odnoszące się do badania kontynuacji działalności[12];
- Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSASB)[13] – organ działający pod auspicjami IFAC, odniosła się do kwestii, jakie rodzi sporządzanie sf przez jednostki sektora publicznego;
- Accountancy Europe (AE) – europejska organizacja zrzeszająca zawodowe organizacje księgowych i biegłych rewidentów utworzyła na swojej stronie internetowej repozytorium materiałów dotyczących COVID-19[14]; przygotowała również dokument poświęcony problemom powstającym przy sporządzaniu oraz badaniu sf w czasie epidemii; opracowała materiały dotyczące zarówno pomocy rządowej dla MŚP, jak i możliwości udzielenia w tym trudnym okresie pomocy MŚP przez zawodowych księgowych.
MSSF w prawie UE
Na przyjęcie do porządku prawnego UE w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej (KE) oczekują: nowy standard oraz nowelizacja.
[15] Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/551 z 21.04.2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1126/2008 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 3 (DzUrz UE L 127 z 22.04.2020 r.).
[16] ifrs.org.
[17] ifrs.org.
[18] ifrs.org.
[19] ifrs.org.
W porównaniu z poprzednim zestawieniem („Rachunkowość” nr 3/2020 s. 49) brak zmiany MSSF 3 Połączenia jednostek gospodarczych, dotyczącej definicji biznesu, wobec jej przyjęcia i opublikowania w DzUrz UE[15]. Zmiana ta ma na celu ulepszenie zawartej w MSSF 3 definicji „przedsięwzięcia” (business), co ułatwi jej praktyczne stosowanie. Zmiana ma zastosowanie do sf za lata obrotowe rozpoczynające się 1.01.2020 r. i później.
W tabeli na następnej stronie zamieszczono odniesienie do nowelizacji MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych, dotyczącej klasyfikacji zobowiązań do krótko- lub długoterminowych[16]. Nie przynosi ona podstawowych zmian, lecz uściśla zasady prezentacji zobowiązań w sf. Dotyczy to w szczególności zobowiązań, których data zapłaty jest niepewna oraz których uregulowanie możliwe jest drogą konwersji na instrumenty kapitałowe. Choć nowelizacja nie zmienia obecnych wymogów, a jedynie je uściśla, to jej wejście w życie może powodować reklasyfikację określonych zobowiązań, co z kolei może wpłynąć na warunki umów kredytowych.
IASB przyjęła dość długi okres dostosowawczy, określając datę obowiązkowego zastosowania standardu na 1.01.2022 r. Dokonując jednak przeglądu zagadnień w związku z epidemią COVID-19, IASB proponuje wydłużyć termin wejścia w życie nowelizacji o rok, tak aby obowiązywała od 1.01.2023 r.[17]
Przyjęcie standardu MSSF 17 Umowy ubezpieczeniowe jest nadal wstrzymane, gdyż toczą się prace nad jego zmianami[18]. Zgodnie z wstępnymi decyzjami podjętymi przez IASB datę obowiązkowego zastosowania MSSF 17 odroczono do 1.01.2023 r. (opublikowany projekt zakładał przesunięcie o rok, tj. do 1.01.2022 r.). Do tego samego terminu zostanie też przesunięta możliwość korzystania przez niektóre jednostki prowadzące działalność ubezpieczeniową ze zwolnienia od stosowania MSSF 9 Instrumenty finansowe.
Wyszczególnienie | Data wejścia w życie określona przez IASB | Przewidywana data głosowania Komitetu | Regulacyjnego ds. Rachunkowości (ARC) | Przewidywana data opublikowania w DzUrz UE |
Standardy i interpretacje | ||||
MSSF 17 Umowy ubezpieczeniowe (z 18.05.2017) | 1.01.2021 | nieokreślona | ||
Zmiany standardów | ||||
Klasyfikacja zobowiązań jako krótko- lub długoterminowe – zmiana MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych (z 23.01.2020) | 1.01.2022[*] | nieokreślona |
[*] Planowane jest przesunięcie daty wejścia w życie do 1.01.2023 r.
Według informacji na 6.05.2020 r. (efrag.org). Szarym kolorem zaznaczono zmiany w stosunku do poprzedniego zestawienia.
Nowelizacja MSSF 16 Leasing w związku z COVID-19
IASB opublikowała projekt zmian MSSF 16 Leasing[19], których celem jest ułatwienie jednostkom prezentacji w sf skutków przyznania leasingobiorcom (korzystającym) ułatwień w wykonaniu umów leasingu. Leasingodawcy (finansujący), w związku z trudnościami płatniczymi spowodowanymi epidemią koronawirusa, przyznają korzystającym ułatwienia w spłatach rat leasingowych. Często wiążą się one z oferowanymi przez rządy różnych krajów pakietami pomocowymi, które zachęcają do tego typu działań. Jak zauważa IASB w informacji towarzyszącej publikacji projektu, MSSF 16 wymaga oceny, czy ułatwienia stanowią modyfikację umowy leasingu. Jeżeli tak jest, leasingobiorca powinien ponownie wycenić zobowiązania z tytułu leasingu przy zastosowaniu zmodyfikowanej stopy dyskontowej.
Zmiana standardu pozwoli na uznanie, że związane z COVID-19 ułatwienia w spłacie rat leasingowych będzie można z góry uznać za niepowodujące modyfikacji umowy leasingowej. Tym samym jednostka nie będzie musiała dokonywać ponownej wyceny. Rozwiązanie to będzie miało charakter czasowy; będzie można je stosować do opłat leasingowych należnych w 2020 r.
Raport nt. roli regulatorów giełdowych w rozwoju zrównoważonych finansów
[20] Sustainable Finance and the Role of Securities Regulators and IOSCO. Final Report, The Board of the IOSCO, FR04/2020, iosco.org.
[21] Zgodnie z raportem przez termin „zrównoważone finanse” rozumie się uwzględnienie w decyzjach dotyczących finansowania (inwestowanie, kredytowanie) kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych (ESG – economic, social, and governance – issues).
[22] Nazwy standardów przytaczamy w brzmieniu nadanym im przez PIBR.
[23] iaasb.org.
Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (International Organization of Securities Commissions, IOSCO) opublikowała raport[20], którego celem jest wsparcie uczestników rynku przy raportowaniu kwestii dotyczących zrównoważonego rozwoju, w tym zmian klimatu. Raport identyfikuje zagadnienia, które wynikają z potrzeby rozwoju zrównoważonych finansów[21]. Należą do nich: wielość i różnorodność dostępnych zestawów standardów nt. raportowania zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem, brak jednolitych definicji działań wspierających zrównoważony rozwój, praktyki zmierzające do wprowadzenia inwestorów w błąd przez pozorne powiązanie inwestycji z celami zrównoważonego rozwoju (greenwashing) oraz inne wyzwania służące ochronie inwestorów.
Jak zwraca uwagę IOSCO w informacji prasowej towarzyszącej publikacji raportu, wielu emitentów oraz zarządzających aktywami prowadzi działalność w różnych krajach. W związku z tym mają do czynienia z odmiennymi przepisami prawa oraz inicjatywami podejmowanymi przez regulatorów z uwagi na różne cele, polityki i wymogi poszczególnych krajów. Czynniki te ograniczają możliwości spójnego przedstawiania potrzebnych interesariuszom informacji nt. szans i zagrożeń zrównoważonego rozwoju.
Raport podsumowuje dotychczasowe działania IOSCO dotyczące zrównoważonych finansów, przedstawia opis obecnie podejmowanych inicjatyw w tej dziedzinie oraz sposób angażowania się w nie IOSCO, umożliwiający organizacji aktywne uczestniczenie w rozwoju zrównoważonych finansów.
IOSCO powołała w tym celu grupę roboczą ds. zrównoważonych finansów. Do jej zadań należy: działanie na rzecz poprawy jakości ujawnianych przez emitentów i zarządzających aktywami informacji nt. zrównoważonego rozwoju; współpraca z innymi organizacjami międzynarodowymi oraz regulatorami w celu uniknięcia dublowania, umacniania koordynacji inicjatyw regulacyjnych i nadzorczych; opracowywanie studiów przypadków oraz analiz raportów z punktu widzenia przejrzystości, ochrony inwestorów i innych istotnych kwestii związanych z rozwojem zrównoważonych finansów.
Nowelizacja standardu dotyczącego badania skonsolidowanych sprawozdań finansowych[22]
IAASB opublikowała w kwietniu 2020 r. projekt MSB 600 (znowelizowany) Szczególne rozważania – badania skonsolidowanych sprawozdań finansowych (w tym praca biegłych rewidentów części składowych grupy[23]). Jak stwierdza w informacji towarzyszącej publikacji projektu, badanie skonsolidowanych sprawozdań finansowych (ssf) jest zazwyczaj bardzo skomplikowane i niesie za sobą wiele wyzwań. Wynikają one m.in. z faktu, że grupa kapitałowa może obejmować jednostki działające w różnych krajach, a to z kolei wiąże się z udziałem biegłych rewidentów z różnych krajów, badających te jednostki. IAASB wyjaśnia, że propozycja nowelizacji MSB 600 stanowi reakcję na zgłaszane przez regulatorów obawy, że ryzyko niezachowania właściwej jakości takich badań jest znaczne.
Projekt nowelizacji zawiera wzmocniony, oparty na ryzyku model planowania i przeprowadzania audytów ssf, w którym kładzie się nacisk na identyfikację i ocenę ryzyka istotnego zniekształcenia ssf, a także proponuje stosowne procedury badania, odpowiednie do rozpoznanego ryzyka. Uwypuklono w nim znaczenie zaangażowania zespołu badającego ssf w pracę biegłych rewidentów badających jednostki wchodzące w skład grupy. W nowelizacji uściślono też zakres i zastosowanie standardu oraz podkreślono znaczenie kierowania się zawodowym sceptycyzmem podczas całego badania ssf.
W projekcie podkreśla się, że podczas badania ssf grupy powinny być stosowane wszystkie standardy badania. Dlatego zawarto w nim liczne odniesienia do innych standardów, a w szczególności do: MSB 220 (znowelizowanego) Kontrola jakości badania sprawozdania finansowego, MSB 315 (znowelizowanego w 2019 r.) Identyfikacja i oszacowanie ryzyk istotnego zniekształcenia poprzez zrozumienie jednostki i jej otoczenia oraz MSB 330 Reakcje biegłego rewidenta na oszacowane ryzyka. W nowelizacji zawarto też dodatkowe zapisy, mające na celu podkreślenie znaczenia odpowiedniej komunikacji między głównym rewidentem grupy a zespołem badającym grupę oraz audytorami jednostek wchodzących w skład grupy.
Uwagi do projektu można zgłaszać do 2.10.2020 r.
Nowy MSUP 4400
IAASB opublikowała w kwietniu 2020 r. znowelizowany Międzynarodowy Standard Usług Pokrewnych 4400 Uzgodnione procedury. W znowelizowanym standardzie uporządkowano wymogi i wytyczne stosowania, aby poprawić jednolitość postępowania. Poszerzono zakres standardu i objęto nim usługi świadczone na rynku (znowelizowana wersja nie ogranicza się wyłącznie do kwestii finansowych, jak to było w przypadku pierwotnego standardu).
Uściślono postanowienia standardu:
- rozstrzygające, kiedy biegły rewident wykonujący uzgodnione procedury powinien spełniać wymogi niezależności, a także wskazano na odpowiednie ujawnienia w sprawozdaniu z wykonania usługi, w razie istnienia obowiązku zachowania niezależności,
- dotyczące stosowania osądu zawodowego przy wykonywaniu uzgodnionych procedur, a także akceptacji zlecenia oraz dokumentacji i raportowania.
MSUP 4400 (znowelizowany) będzie stosowany do przeprowadzania uzgodnionych procedur, co do których warunki zaangażowania zostały uzgodnione po 1.01.2022 r.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych