Brak umowy o zakazie konkurencji nie zwalnia z lojalności względem pracodawcy
Tak orzekł Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w wyroku z 20.05.2021 (VII P 46/15).
M była zatrudniona w latach 2010–2012 jako księgowa w biurze rachunkowym. Została zwolniona w trybie dyscyplinarnym (art. 52 § 1 Kp). Jako powód właścicielka biura wskazała m.in. odmowę przedstawienia przez pracownicę raportów rozliczenia kasy biura oraz podpisania tzw. lojalki, czyli aneksu do umowy o pracę dotyczącego dobrowolnego poddania się karze 50 tys. zł za każdego klienta biura przejętego do księgowania na własny rachunek w trakcie trwania stosunku pracy i do 5 lat po jego rozwiązaniu.
Powodem „dyscyplinarki” było także samowolne opuszczenie miejsca pracy. Gdy bowiem właścicielka biura poprosiła pracownicę o rozliczenie się z kasy biura i podpisanie aneksu, ta bez słowa zabrała swoje rzeczy osobiste i opuściła miejsce pracy.
Zanim do tego doszło, księgowa sama złożyła propozycję rozwiązania umowy za porozumieniem stron, jednak właścicielka biura wtedy się na to nie zgodziła.
Były pracownik pozywa biuro
Po zwolnieniu z pracy księgowa złożyła pozew do sądu pracy, żądając 6 tys. zł jako rekompensaty za zwolnienie bez wypowiedzenia. Skierowała też donos na właścicielkę biura do inspektoratu pracy i do US. Obie instytucje nie stwierdziły nieprawidłowości i nie wszczęły interwencji.
Gdy sprawa znalazła się na wokandzie sądowej, księgowa wystąpiła z propozycją ugody. W zamian za zmianę świadectwa pracy i rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron była gotowa odstąpić od roszczenia zapłaty 6 tys. zł. Ugodę zawarto, więc sąd rejonowy umorzył postępowanie.
Potem jednak właścicielka biura nabrała podejrzeń co do działań byłej pracownicy. Stwierdziła manko w kasie biura na ponad 9 tys. zł i braki w dokumentacji klientów. Odnalazła też wypowiedzenia umów złożone przez klientów, którzy przeszli do biura założonego przez byłą pracownicę.
Biuro pozywa byłego pracownika
Role się więc odwróciły i tym razem pozew do sądu złożyła właścicielka biura. Dołączyła listę 18 klientów – przejętych przez byłą pracownicę – wraz z kwotami za dotychczasowe usługi księgowe (stanowiącymi podstawę obliczenia poniesionej straty). Zarzuciła jej, że nakłaniała klientów do odejścia, pomagała im sporządzić wypowiedzenia, a pisma te ukryła w archiwum. Bez wiedzy pracodawczyni i pokwitowania wywiozła też zestawienie sprzedaży bezrachunkowej.
Właścicielka biura wyliczyła, że z powodu przejęcia klientów straciła w ciągu 3 lat ponad 244 tys. zł przychodu, a w efekcie płynność finansową. Musiała zamknąć działalność. Takiego więc odszkodowania się domagała, a ponadto odsetek od dnia wniesienia pozwu i 9 tys. zł z powodu manka w kasie biura.
Księgowa zaprzeczyła wszystkim zarzutom. Wyjaśniła, że w czasie pracy w biurze obsługiwała ok. 70 firm. Początkowo były tam zatrudnione również dwie inne osoby, pracowała także właścicielka i jej córka. Potem jednak pracownice odeszły, a właścicielka przestała bywać w biurze, bo pomagała córce w opiece nad dziećmi.
Pracownica podnosiła, że wielokrotnie informowała właścicielkę biura, że ilość pracy znacznie przewyższa możliwości jednej osoby i prosiła o zatrudnienie dodatkowego pracownika lub o większe zaangażowanie w pracę samej pracodawczyni. Ta obiecywała poprawę i zatrudniła nową osobę, która jednak nie dała sobie rady i po miesiącu odeszła z pracy.
Księgowa przyznała, że zarejestrowała własną działalność, jednak zaprzeczyła, jakoby podstępem przejęła część klientów. Wyjaśniła, że klienci, przychodząc do biura, wielokrotnie chcieli skontaktować się z właścicielką, ale była nieobecna i nie odbierała telefonów. W rozmowach z nimi księgowa przyznawała, że zamierza odejść z pracy, bo nie daje sobie rady z nadmiarem obowiązków. Wielu klientów – jak twierdziła – zgłosiło wtedy chęć kontynuowania z nią współpracy. Zastrzegała natomiast, że sama ich do tego nie nakłaniała.
Zaprzeczyła też, jakoby kiedykolwiek zabrała pieniądze biura lub nienależycie się z nich rozliczyła. Wyjaśniła, że prokuratura już to badała i w tym zakresie postępowanie umorzono. Podkreśliła, że wpłacane przez klientów pieniądze były rejestrowane w biurze, dokumentowane dowodami KP, podpisywane przez wpłacającego i przyjmującego gotówkę w zeszycie wpłat. Dowody KP były podpinane pod faktury klientów. Właścicielka biura rozliczała te wpłaty na koniec miesiąca, a poza tym każdego dnia uzgadniała gotówkę w kasie. Nie stwierdzała braków, a jeżeli na koniec miesiąca były pewne różnice, to weryfikowała, który z klientów zalega z wpłatami. Zdarzało się, że klienci biura płacili za usługi nieregularnie i z opóźnieniem.
Pozwana podkreśliła też, że właścicielka biura nie zawarła z nią umowy o zakazie konkurencji ani nie podjęła żadnych czynności mających na celu ochronę swojej firmy. Przede wszystkim nie informowała, jakie dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i w jaki sposób należy je chronić. Kwestionowała także wysokość ew. szkody byłej pracodawczyni. Twierdziła, że nie ma żadnego związku między jej pracą w 2012 a tym, że właścicielka poniosła stratę w 2015 i zakończyła działalność. Argumentowała, że klienci mogą rezygnować z usług biura, gdy zamykają swoją działalność albo są niezadowoleni ze standardu obsługi.
Ponadto zwróciła uwagę, że w tym samym czasie córka właścicielki biura uruchomiła własne biuro i zgłosiła 3 miejsca prowadzenia działalności tożsame z wskazywanymi przez swoją matkę. Co więcej, zatrudniła matkę na część etatu. Wszystko to miało dowodzić kontynuacji i dochodowości działalności prowadzonej przez córkę i matkę. Bezpodstawne jest więc twierdzenie, że działanie pracownicy sprzed 3 lat doprowadziło właścicielkę biura do bankructwa.
W dalszej fazie procesu właścicielka biura zażądała ponad 296 tys. zł odszkodowania wraz ze skapitalizowanymi odsetkami powyżej 51 tys. zł, a od łącznej kwoty ponad 347 tys. zł – dodatkowo odsetek do dnia zapłaty.
Obciążające zeznania klientów
Sąd przesłuchał byłych klientów biura. Ci zeznali, że w czasie rozmów z księgową dowiedzieli się, iż chce odejść z pracy i otworzyć własne biuro. Potwierdzili, że na jej ręce złożyli wypowiedzenia umów, nie informując o tym właścicielki biura. Wyjaśnili także, z jakich powodów zrezygnowali z dotychczasowych usług i skorzystali z oferty księgowej – to ona odbierała od nich dokumenty, prowadziła ich księgowość, a z właścicielką kontakt był utrudniony.
Sąd nie dał wiary zeznaniom samej pozwanej w zakresie, w jakim bagatelizowała liczbę klientów rezygnujących z usług biura. Stwierdził, że odejście w krótkim czasie 18 osób to nie tak mało. Za sprzeczne z prawdą uznał także jej zeznania, że wypowiedzenia klientów zostawiała w biurze w widocznym miejscu.
Ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych
Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy, sąd stwierdził, że księgowa w ciężki sposób naruszyła obowiązki pracownicze, co mogło być podstawą nie tylko „dyscyplinarki”, ale też odpowiedzialności odszkodowawczej względem pracodawcy.
Zdaniem sądu była pracownica nie wywiązała się z obowiązku lojalności i uczciwości wobec pracodawcy i nie dbała o dobro zakładu pracy. Poprzez informację, że odchodzi z pracy i zakłada własną działalność, spowodowała bądź przyśpieszyła decyzje klientów o wypowiedzeniu umów z biurem. Wprawdzie nie było dowodów, by nakłaniała ich do rezygnacji, ale – jak stwierdził sąd – w imię lojalności, uczciwości i obowiązku dbałości o dobro zakładu pracy mogła nie informować ich, że ma plany otwarcia własnego biura rachunkowego, i nie pytać, czy odejdą wraz z nią. W końcu mogła nie składać ofert klientom biura, tylko szukać własnych klientów. Tymczasem swoją nowo uruchomioną działalność oparła właśnie na klientach byłej pracodawczyni, a dopiero później pojawili się inni.
Wszystko to wskazuje na wyrachowanie pozwanej, nieuczciwość względem pracodawcy oraz w pełni świadome, umyślne zachowanie. O skali nieuczciwości świadczyło według sądu to, że przejęła nie 2–3 klientów biura, lecz kilkanaście osób. Trudno uwierzyć, że tak wielu klientów odeszłoby z biura w podobnym czasie, gdyby nie to, że obsługująca ich księgowa zakładała swoją działalność. Takiego zachowania nie usprawiedliwiało niezadowolenie klientów spowodowane brakiem kontaktu z właścicielką biura czy podniesieniem cen usług.
Rolą pracownika nie jest to, by utwierdzać klientów w przekonaniu, że jego pracodawca nie zapewnia odpowiedniego standardu obsługi klientów. Wreszcie zadaniem pracownika nie jest przekazywanie skarg na warunki pracy klientom. To pracodawca powinien być adresatem uwag, jakie ma pracownik – podkreślił sąd. Tymczasem – jak wskazał – pracownica skarżyła się klientom na ogrom pracy i brak wsparcia, stawiając pracodawcę w negatywnym świetle i przyczyniając się w dalszej perspektywie do tego, że klienci złożyli wypowiedzenia.
Za przejaw nielojalności księgowej sąd uznał także niepoinformowanie pracodawczyni, że w trakcie trwania stosunku pracy zarejestrowała własną działalność o tym samym profilu i że klienci biura składali wypowiedzenia. Stwierdził, że księgowa z premedytacją ukrywała swoje działania, a składane przez klientów wypowiedzenia celowo umieszczała w takim miejscu, aby właścicielka – nie bywając często w biurze – nie zapoznała się z nimi.
Odpowiedzialność odszkodowawcza
Sąd wyjaśnił, że nawet jeżeli nie ma umowy o zakazie konkurencji, to nie powoduje to automatycznie, iż pracownik może działać na szkodę pracodawcy, prowadzić działalność konkurencyjną i przejmować klientów.
Art. 100 § 2 pkt 4 Kp nie tylko nakłada na pracownika obowiązek pozytywnego zachowania się, ale także wymaga od niego powstrzymania się od określonych działań, jeśli godzą one w dobro pracodawcy. Zakaz wynikający z tego przepisu jest więc dalej idący niż wynikający z zawarcia pomiędzy pracodawcą i pracownikiem umowy na podstawie art. 1011 Kp – stwierdził sąd.
Wyjaśnił, że przepisy Kp częściowo odmiennie regulują odpowiedzialność materialną pracowników za szkody wyrządzone pracodawcy niż czyni to Kc w zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania (art. 471 i nast.). Jednak przepisy Kc mają odpowiednie zastosowanie do odpowiedzialności materialnej pracowników w sprawach nieuregulowanych Kp (art. 300 Kp). Dotyczy to np. pojęcia szkody, okoliczności wyłączających bezprawność działania lub zaniechania pracownika.
Sąd uznał, że dowody świadczą niezbicie, iż księgowa bezprawnie naruszyła obowiązki pracownicze z art. 100 § 2 pkt 4 Kp oraz umowy o pracę i powinna ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą.
Gdyby nie postawa pozwanej, jej zachowanie, to powódka nie utraciłaby klientów i przychodów związanych z ich obsługą. Oczywiście można rozważyć, czy nadal byliby oni klientami dotychczasowego biura. Jednak w ustalonym stanie faktycznym odpowiedź może być tylko jedna.
M wiedziała, że bezprawnie narusza swoje obowiązki pracownicze, wyrządzając tym szkodę pracodawcy, i chciała tak postąpić, a co najmniej się na to w pełni godziła, obejmując swoją świadomością nie tylko to, że może naruszać swoje obowiązki, ale i to, że jej działanie wyrządzi pracodawcy szkodę. W takiej sytuacji, jak orzekł sąd, odpowiedzialność jest bez ograniczeń, w pełnym zakresie, ponieważ zgodnie z art. 122 Kp, jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.
Sąd uznał, że w tym wypadku szkoda wyniosła 89 902,80 zł i taką kwotę zasądził od pozwanej wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie. Właścicielka biura domagała się większej kwoty, ale sąd uznał, że szkodę należy liczyć tylko do października 2014, a więc do miesiąca poprzedzającego miesiąc zawieszenia działalności przez właścicielkę biura. Nawet bowiem gdyby przyjąć, że faktycznie wskutek utraty klientów miała problemy finansowe, to nie oznacza, że zawiesiła, a potem zakończyła działalność tylko z powodu działań byłej pracownicy.
Sąd zwrócił uwagę, że nadal obsługiwała ona klientów (tych, którzy pozostali), pozyskała także nowych i do listopada 2014 wykonywała usługi. Pod uwagę wziął również to, co zeznała sama powódka – że w latach 2014–2015 na rynku biur finansowych istniała trudna sytuacja, spowodowana znaczną konkurencją. Nie można było żądać za usługi takich kwot jak wcześniej. Zdaniem sądu to także mogło istotnie wpłynąć na decyzję o zawieszeniu, a potem zakończeniu działalności.
Uwadze sądu nie uszło też, że w dniu, w którym właścicielka biura zawiesiła działalność, jej córka otworzyła identyczną, przejmując klientów matki, a ją samą zatrudniła na część etatu.
Co do manka w kasie (ponad 9 tys. zł) to sąd oddalił roszczenie. Wziął pod uwagę, że właścicielka biura na bieżąco dokonywała rozliczeń gotówki, sprawdzała stan dowodów KP ze stanem środków w kasie i nie stwierdzała nieprawidłowości. Nielogiczne jest więc – stwierdził – że takie nieprawidłowości wystąpiły dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę z pozwaną, tym bardziej że nigdy wcześniej żadnych uchybień w tym zakresie nie stwierdzono. O takim rozstrzygnięciu przesądziło również to, że nie tylko księgowa miała dostęp do kasy biura, ale także inne osoby – córki jego właścicielki, a okresowo inne pracownice.
Istotne znaczenie miał także fakt, że w postępowaniu karnym księgowa nie została skazana za przestępstwo przywłaszczenia tej kwoty. Prokurator umorzył to postępowanie.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych