Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Auta w leasingu – stare umowy, nowe zasady

Bartosz Przybysz
Radca prawny, doradca podatkowy.

Od 1.01.2026 r. zmienią się reguły ujmowania w kosztach podatkowych wydatków na nabycie (w tym leasing) samochodów osobowych. Dotychczasowe limity, uzależnione od wartości pojazdu, zostaną zastąpione nowymi, powiązanymi z poziomem emisji dwutlenku węgla.

Nowe regulacje wpisują się w politykę promowania rozwiązań proekologicznych w transporcie – ograniczania emisji CO i wspierania elektromobilności. Mogą jednak prowadzić do zwiększenia obciążeń podatkowych przedsiębiorców, w tym korzystających z pojazdów w ramach umów leasingu zawartych przed wejściem w życie tych przepisów.

Podstawę zmian stanowi ustawa z 2.12.2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 2269 ze zm., dalej nowelizacja). Przewidziane w niej rozwiązania wchodzą w życie 1.01.2026 r. Są to m.in. nowe limity wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów w związku z nabyciem samochodów osobowych.

Jak jest teraz

W przypadku samochodów osobowych elektrycznych oraz napędzanych wodorem, zaliczanych do środków trwałych przedsiębiorstwa, amortyzacja nie stanowi obecnie kosztu uzyskania przychodów w części ustalonej od wartości pojazdu przekraczającej kwotę 225 tys. zł. Dla pozostałych samochodów osobowych limit wynosi 150 tys. zł.

Analogiczne ograniczenia dotyczą samochodów osobowych użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu lub dzierżawy. Opłaty wynikające z tych umów nie są kosztami podatkowymi w części ustalonej w proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł (lub 225 tys. zł w odniesieniu do pojazdów elektrycznych i wodorowych) pozostaje do wartości auta.

Proporcję tę stosuje się wyłącznie do części kapitałowej rat leasingowych.

Co się zmieni

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 4 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 updop, obowiązującym od 2026 r., kosztem podatkowym nie będą odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych, w części ustalonej od wartości pojazdu przewyższającej:

225 tys. zł – w przypadku samochodów elektrycznych w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z 11.01.2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (tekst jedn. DzU z 2024 poz. 1289) oraz samochodów napędzanych wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,

150 tys. zł – w przypadku samochodów spalinowych, których emisja CO wynosi mniej niż 50 g/km,

100 tys. zł – w przypadku samochodów spalinowych, których emisja CO wynosi co najmniej 50 g/km.

Emisję określa się na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z 20.06.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 1251).

Analogiczne zmiany obejmą samochody osobowe wzięte w leasing, najem i dzierżawę. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 47a updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a updop kosztów podatkowych nie będą stanowiły opłaty wynikające z takich umów (część kapitałowa raty) w części ustalonej w proporcji, w jakiej ww. kwoty (100 tys. zł, 150 tys. zł lub 225 tys. zł) pozostają do wartości samochodu osobowego będącego ich przedmiotem.

Ustawodawca powiązał więc wysokość kosztów z tytułu wydatków na nabycie aut nie tylko z ich wartością, lecz także z poziomem emisji CO. Rozwiązanie to ma charakter prosprzedażowy wobec pojazdów zero- i niskoemisyjnych, jednocześnie wprowadzając istotne ograniczenia dla użytkowników pojazdów spalinowych.

Zasada praw nabytych nie dla wszystkich

Zmodyfikowane przepisy będą mieć zastosowanie do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika od 1.01.2026 r., co wynika z art. 30 nowelizacji. Przedsiębiorca, który planuje nabycie samochodu osobowego o emisji CO równej lub wyższej niż 50 g/km, powinien zatem rozważyć ten zakup jeszcze w 2025 r. Pozwoli to rozliczać w kosztach odpisy amortyzacyjne w ramach obecnego limitu 150 tys. zł (zamiast obniżonego do 100 tys. zł).

Co istotne, ta regulacja przejściowa odnosi się wyłącznie do pojazdów ujmowanych w ewidencji środków trwałych. Powstaje pytanie, co z samochodami osobowymi użytkowanymi na podstawie umów leasingu operacyjnego, najmu czy dzierżawy, które nie podlegają wpisowi do takiej ewidencji (nie stanowią środków trwałych). Czy obniżka limitu do 100 tys. zł dla samochodów spalinowych o emisji CO co najmniej 50 g/km będzie dotyczyć także aut używanych na podstawie umów zawartych przed 1.01.2026 r.?

MF w odpowiedzi z 17.09.2025 r. (DD2.054.16.2025) na interpelację poselską nr 12100 stwierdził, że tak.

Argumenty za (nie)równym traktowaniem

MF podkreślił, że wynika to jednoznacznie z brzmienia przepisu przejściowego (który nie dotyczy pojazdów niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych) i że ustawodawca przewidział wyjątkowo długi, bo 4-letni okres vacatio legis, co miało umożliwić podatnikom odpowiednie przygotowanie się do nowych regulacji. W ocenie MF okres ten był wystarczający, aby przedsiębiorcy świadomie ułożyli swoje interesy gospodarcze w obliczu nadchodzących zmian. Jednocześnie MF poinformował, że nie są prowadzone prace legislacyjne zmierzające do zachowania dotychczasowych limitów w odniesieniu do samochodów użytkowanych w ramach umów leasingu, najmu czy dzierżawy, zawartych przed 1.01.2026 r.

Choć literalna wykładnia przepisów może uzasadniać takie stanowisko, to jednak – moim zdaniem – rodzi ono poważne wątpliwości z perspektywy zasady równości wobec prawa, wyrażonej w art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. TK wielokrotnie wskazywał, że równość oznacza obowiązek jednakowego traktowania podmiotów prawa, charakteryzujących się tą samą istotną cechą relewantną. Nie ma racjonalnego uzasadnienia różnicowanie podatników kupujących samochody i ujmujących je w ewidencji środków trwałych oraz tych, którzy decydują się na korzystanie z pojazdów na podstawie umów leasingu operacyjnego czy najmu długoterminowego.

Nie można wykluczyć, że w przyszłości – w przypadku sporów podatników z organami podatkowymi – sądy administracyjne dokonają prokonstytucyjnej wykładni przepisów, która pozwoli na stosowanie dotychczasowych limitów również do umów leasingu zawartych przed 1.01.2026 r. Takie podejście sądów mogłoby zapewnić spójność systemu podatkowego i poszanowanie zasady równości wobec prawa.

Ile można stracić na zmianach?

Redukcja limitu ze 150 tys. zł do 100 tys. zł dla większości podatników korzystających z samochodów spalinowych i hybrydowych, w tym hybryd plug-in (PHEV), spowoduje spore ograniczenie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wartości wydatków poniesionych na ich zakup, leasing czy najem.

Koszty ubezpieczenia i eksploatacji bez zmian

Proporcja 150 tys. zł do wartości samochodu wyznacza również limit kosztów podatkowych z tytułu składek ubezpieczeniowych AC i GAP. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 49 updop nie stanowią kosztów uzyskania przychodów składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w części ustalonej od wartości pojazdu przewyższającej kwotę 150 000 zł. Ograniczenie to nie dotyczy składek OC, które mogą być zaliczane do kosztów podatkowych w pełnej wysokości, a także wydatków eksploatacyjnych, takich jak serwis, opony czy paliwo – które rozlicza się w kosztach w wysokości 20%, 75% lub 100%, w zależności od sposobu wykorzystania pojazdu w działalności gospodarczej.

Sposób ujęcia tych wydatków od 1.01.2026 r. nie ulegnie modyfikacji.

Indywidualny przedsiębiorca rozlicza się z PIT liniowo (stawka 19%). W 2024 r. zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, którego emisja CO wynosi co najmniej 50 g/km. Wartość pojazdu to 300 tys. zł (z uwzględnieniem nieodliczonego VAT). Zgodnie z umową samochód ma zostać wykupiony w 2027 r. za 120 000 zł (kwota zawiera nieodliczony VAT).

Raty leasingowe w 2025 r.

Podatnik rozlicza 50% wartości auta w kosztach podatkowych (150 000 zł z 300 000 zł). Przy rocznych ratach leasingowych wynoszących 100 000 zł, w kosztach ujmuje 50 000 zł. Dzięki temu oszczędza 9500 zł PIT (50 000 x 19%) oraz 2450 zł składki zdrowotnej (50 000 x 4,9%) – łącznie 11 950 zł rocznie.

Raty leasingowe w 2026 r.

Od 1.01.2026 r. proporcja spadnie do 33,33% (100 000 zł z 300 000 zł). Przy ratach w wysokości 100 000 zł rocznie kosztem podatkowym będzie jedynie 33 333 zł. Oznacza to zmniejszenie kosztów o 16 667 zł. W rezultacie podatnik zapłaci wyższe:

• PIT – o 3167 zł (16 667 x 19%),

• składkę zdrowotną – o 817 zł (16 667 x 4,9%).

Łącznie dodatkowe obciążenie wyniesie zatem 3984 zł.

Wykup pojazdu w 2027 r.

Kwota wykupu wynosi 120 000 zł. Podatnik uwzględni w kosztach podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne jedynie 100 000 zł (83,33%). Utrata możliwości rozliczenia 20 000 zł (w stosunku do tego, jaką kwotę mógłby ująć w kosztach w stanie prawnym obowiązującym do końca 2025 r.) przełoży się na dodatkowe obciążenie w wysokości:

• PIT – 3800 zł (20 000 x 19%),

• składka zdrowotna – 980 zł (20 000 x 4,9%).

Łącznie kwota dodatkowego obciążenia wyniesie 4780 zł.

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
29.09.2025 KSeF – wdrożenie i fakturowanie - 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
29.09.2025 Jak uniknąć błędów w jednostce samorządu terytorialnego pod kątem kontroli RIO SKwP Poznań
29.09.2025 NKUP-y w CIT – czyli wszystko o wydatkach, których nie można zaliczać do kosztów w 2025 r. – kompendium na setkach przykładów SKwP Białystok, SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Olsztyn, SKwP Opole, SKwP Radom, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
29.09.2025 Podatek VAT od podstaw SKwP Białystok, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Łódź
29.09.2025 Rachunek przepływów pieniężnych – warsztaty SKwP Białystok, SKwP Częstochowa, SKwP Kielce
29.09.2025 Naliczanie wynagrodzeń w Comarch Optima od podstaw SKwP Kraków
30.09.2025 AI – Sztuczna inteligencja w zastosowaniach biurowych i księgowych – warsztaty komputerowe SKwP Poznań, SKwP Wrocław
Kursy dla księgowych