Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Antykryzysowe dopłaty do pensji zatrudnionych

Renata Majewska
Renata Majewska
prawnik, ekspert prawa pracy
więcej ⇒

Przedsiębiorcy, którzy z powodu COVID-19 mierzą się ze spadkiem obrotów, mogą uzyskać z FGŚP i FP dofinansowanie do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom i zleceniobiorcom.

Przewiduje je ustawa z 2.03.2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (DzU poz. 374, dalej specustawa), w wersji zmienionej od 1.04.2020 przez dwie nowelizacje z:

  • 31.03.2020 tzw. tarczę antykryzysową (DzU poz. 568),
  • 9.04.2020 o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza antykryzysowa 2.0).

O obie formy wsparcia mogą występować przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 Pp, czyli osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujące działalność gospodarczą, oraz wspólnicy spółki cywilnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Dopłaty przysługują nie tylko na pracowników, lecz także na objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi chałupników, zleceniobiorców, wykonawców innych umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu (np. kontrakt menedżerski), i członków rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną (z wyłączeniem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną). Pomoc nie przysługuje jednak na osoby, które:

  • w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku dostały wynagrodzenie wyższe od 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020, czyli wyższe niż 15 681 zł (5227 × 300%),
  • zostały już wcześniej dotowane z FP/PFRON w ramach pomocy de minimis na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy skierowanego bezrobotnego lub niepełnosprawnego na podstawie odpowiednio ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Dotacje na ochronę miejsc pracy

Oprócz przedsiębiorców o dopłaty z FGŚP na ochronę miejsc pracy (do przestoju ekonomicznego – PE, lub ograniczonego wymiaru czasu pracy – OW) mogą się starać:

  • organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z 24.04.2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (DzU z 2019 poz. 688), czyli osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia: niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, przedsiębiorcami, bankami, instytutami badawczymi i spółkami prawa handlowego w formie państwowych lub samorządowych osób prawnych oraz niedziałające w celu osiągnięcia zysku,
  • podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, czyli osoby prawne i jednostki organizacyjne kościołów i związków wyznaniowych, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, spółdzielnie socjalne, spółki akcyjne i sp. z o.o. oraz kluby sportowe działające (3 ostatnie podmioty, jeśli: nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników),
  • państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z 27.08.2009 o finansach publicznych (DzU z 2019 poz. 869), a więc utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

Aby otrzymać dofinansowanie, wskazane podmioty zatrudniające (w tym przedsiębiorcy) muszą łącznie spełnić 5 warunków (2 pierwsze pozytywne i 3 kolejne negatywne – patrz ramka).

Warunki przyznania dopłat

Podmiot ubiegający się o dotacje z FGŚP:

1) powinien zanotować spadek obrotów w następstwie wystąpienia COVID-19, czyli spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym bądź wartościowym nie mniejszy niż:

    • o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych mies. kalendarzowych przypadających między 2.01.2020 a dniem poprzedzającym datę złożenia wniosku – w porównaniu z łącznymi obrotami z analogicznych 2 kolejnych mies. kalendarzowych roku poprzedniego, lub
    • o 25%, obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego przypadającego między 2.01.2020 a dniem poprzedzającym datę złożenia wniosku – w porównaniu z obrotami z miesiąca poprzedniego (w obu wariantach za miesiąc uważa się także 30 kolejnych dni kalendarzowych, jeśli okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca),

2) powinien wprowadzić w firmie PE lub OW w porozumieniu z pracownikami,

3) nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FGŚP, FP lub Fundusz Solidarnościowy na koniec III kwartału 2019, chyba że w stanie zadłużenia zawarł z ZUS umowę lub otrzymał decyzję US w sprawie spłaty zaległości i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności,

4) nie może spełniać przesłanek ogłoszenia upadłości z art. 11 lub art. 13 ust. 3 Prawa upadłościowego (nie można mu zarzucić utraty zdolności do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych ani wyzbycia się majątku wystarczającego na zaspokojenie kosztów postępowania upadłościowego),

5) nie może uzyskać na tych samych pracowników pomocy w zakresie takich samych tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy.

Wdrożenie przestoju ekonomicznego i ograniczonego wymiaru czasu pracy

Przed złożeniem wniosku zainteresowany podmiot (spełniający przesłanki z pkt 1 i 3–5, patrz ramka) wprowadza PE i/lub OW w rozumieniu art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z 11.10.2013 o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (DzU z 2019 poz. 669, dalej uomp), w porozumieniu z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi, zakładową organizacją związkową, a jeśli takie u niego nie działają – z przedstawicielami pracowników wybranymi w trybie u niego przyjętym, zaś w razie trudności z wyborami – może je podpisać z reprezentacją pracowników wyłonioną uprzednio do innych celów. W porozumieniu strony określają warunki i tryb wykonywania pracy podczas PE i/lub OW, a przynajmniej okres ich obowiązywania, objęte nimi grupy zawodowe i obniżony wymiar czasu pracy.

Wdrożenie postanowienia nie wymaga wręczania pracownikom wypowiedzeń zmieniających, a w zakresie i przez czas w nim określony nie stosuje się wynikających z układu zbiorowego pracy warunków umów o pracę i innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy. Kopię porozumienia pracodawca przesyła okręgowemu inspektorowi pracy w ciągu 5 dni roboczych od dnia jego zawarcia.

Uwaga: wydaje się, że pracodawca ma prawo wdrożyć równocześnie oba stany kryzysowe dotowane przez FGŚP (PE i OW), byleby oba na raz nie objęły jednego pracobiorcy.

Jakie dopłaty do przestoju ekonomicznego

Pracobiorcy podlegającemu PE należy się od pracodawcy wynagrodzenie zmniejszone, ale nie więcej niż o 50% i nie niższe od minimalnego, z uwzględnieniem jego wymiaru czasu pracy. Pracodawca otrzymuje z tego tytułu z FGŚP:

  • świadczenie w kwocie 50% minimalnego wynagrodzenia, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy dotowanej osoby,
  • środki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne od tego świadczenia należne od pracodawcy (przy założeniu składki wypadkowej 2% jest to łącznie 18,26% kwoty świadczenia z FGŚP).

Zakładamy, że przedsiębiorca obniżył wynagrodzenia pracobiorców objętych PE o 30%, finansuje składkę wypadkową 2%, a wniosek o pomoc z FGŚP złożył w kwietniu 2020.

Wariant A

PE został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na pełnym etacie i otrzymujący pensję 8000 zł brutto/mies.

  • miesięczna pensja brutto za czas PE: 8000 zł – (8000 zł × 30%) = 5600 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP: 2600 zł × 1 etat × 50% = 1300 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę podczas PE: 5600 zł – 1300 zł = 4300 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 1300 zł × 18,26% = 237,38 zł.

Wariant B

PE został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na pełnym etacie i otrzymujący pensję 2700 zł brutto/mies.

  • miesięczna pensja brutto za czas PE: 2700 zł – (2700 zł × 30%) = 1890 zł, podwyżka do minimalnej płacy stosownej do wymiaru czasu pracy: 2600 zł brutto,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP: 2600 zł × 1 etat × 50% = 1300 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę podczas PE: 2600 zł – 1300 zł = 1300 zł brutto,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 1300 zł × 18,26% = 237,38 zł.

Wariant C

PE został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na 1/2 etatu i otrzymujący pensję 1700 zł brutto/mies.

  • miesięczna pensja brutto za czas PE: 1700 zł – (1700 zł × 30%) = 1190 zł, podwyżka do kwoty minimalnej płacy stosownej do wymiaru czasu pracy: 1300 zł brutto,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP: 2600 zł × 1/2 etatu × 50% = 650 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę podczas PE: 1300 zł – 650 zł = 650 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 650 zł × 18,26% = 118,69 zł.

Wariant D

PE został objęty zleceniobiorca pracujący dotychczas przez 120 godz./mies. i otrzymujący pensję 3200 zł brutto/mies.

  • miesięczna pensja brutto za czas PE: 3200 zł – (3200 zł × 30%) = 2240 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP: 120/168 godz. = 0,71, 2600 zł × 0,71 × 50% = 923 zł brutto (168 godz. – nominał czasu pracy),
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę podczas PE: 2240 zł – 923 zł = 1317 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 923 zł × 18,26% = 168,54 zł.

Wariant E

PE został objęty menedżer kontraktowy, który w marcu 2020 dostał wynagrodzenie 18 000 zł brutto.

  • miesięczna pensja brutto za czas PE: 18 000 zł – (18 000 zł × 30%) = 12 600 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP – nie przysługuje, ponieważ w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku o pomoc wynagrodzenie menedżera przekroczyło górny pułap 15 681 zł,
  • realny koszt wynagrodzenia menedżera obciążający pracodawcę podczas PE: 12 600 zł brutto,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 0 zł.

Jakie dotacje do ograniczonego wymiaru czasu pracy

Pracobiorcy objętemu OW wolno obniżyć wymiar zatrudnienia o 20% (jednak nie więcej niż do połowy etatu) z gwarancją zachowania minimalnej pensji i uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Przysługuje mu za ten czas odpowiednio zmniejszone wynagrodzenie (o stopień redukcji wymiaru zatrudnienia), ale przynajmniej minimalne, odpowiednie do jego wymiaru czasu pracy.

Podmiot zatrudniający dostaje z tego tytułu z FGŚP:

  • świadczenie w wysokości do połowy obniżonego wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie ustawy emerytalnej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie – dla wniosków składanych w kwietniu i maju – w wysokości 2079,43 zł (5198,58 zł × 40%).
  • środki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne od tego świadczenia należnych od pracodawcy (przy założeniu składki wypadkowej 2% jest to łącznie 18,26% kwoty świadczenia z FGŚP).

Załóżmy, że przedsiębiorca obniżył o 20% wymiar zatrudnienia i wynagrodzenia pracobiorców objętych OW, wniosek o pomoc z FGŚP złożył w kwietniu 2020 i finansuje składkę wypadkową 2% podstawy wymiaru.

Wariant A

OW został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na pełnym etacie i otrzymujący pensję 8000 zł brutto/mies.

  • obniżony wymiar czasu pracy za czas trwania OW (o 20%): 0,8 etatu,
  • miesięczna pensja brutto podczas OW: 8000 zł × 0,8 etatu = 6400 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP za czas OW: 6400 zł : 2 = 3200 zł; obniżka do górnego limitu świadczenia 2079,43 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę: 6400 zł – 2079,43 zł = 4320,57 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 2079,43 zł × 18,26% = 379,70 zł.

Wariant B

OW został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na pełnym etacie i otrzymujący pensję 2700 zł brutto/mies.

  • obniżony wymiar czasu pracy podczas OW: 0,8 etatu,
  • miesięczna pensja brutto podczas OW: 2700 zł – (2700 zł × 20%) = 2160 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP za czas OW: 2160 zł × 50% = 1080 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę: 2160 zł – 1080 zł = 1080 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 1080 zł × 18,26% = 197,21 zł.

Wariant C

OW został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na 0,75 etatu i otrzymujący pensję 2000 zł brutto/mies.

  • obniżony wymiar czasu pracy podczas OW: 0,75 etatu – (0,75 × 20%) = 0,6 etatu,
  • miesięczna pensja brutto podczas OW: 2000 zł – (2000 zł × 20%) = 1600 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP: 1600 zł × 50% = 800 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę: 1600 zł – 800 zł = 800 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 800 zł × 18,26% = 146,08 zł.

Wariant D

OW został objęty zleceniobiorca pracujący dotychczas przez 120 godz./mies. i otrzymujący pensję 3200 zł brutto/mies.

  • obniżony wymiar pracy podczas OW: 120 godz. – (120 godz. × 20%) = 96 godz.,
  • miesięczna pensja podczas OW: 3200 zł – (3200 zł × 20%) = 2560 zł,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP za czas OW: 2560 zł × 50% = 1280 zł brutto,
  • realny koszt wynagrodzenia zleceniobiorcy obciążający pracodawcę: 2560 zł – 1280 zł = 1280 zł,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 1280 zł × 18,26% = 233,73 zł.

Wariant E

OW został objęty pracownik zatrudniony dotychczas na pełnym etacie i otrzymujący pensję 16 000 zł brutto/mies.

  • obniżony wymiar pracy podczas OW: 0,8 etatu,
  • miesięczna pensja podczas OW: 12 800 zł brutto,
  • miesięczne świadczenie z FGŚP za czas OW: brak, ponieważ wynagrodzenie pracownika w marcu 2020 przekroczyło górny limit,
  • realny koszt wynagrodzenia pracownika obciążający pracodawcę: 12 800 zł brutto,
  • refundacja składek finansowanych przez pracodawcę z tytułu świadczenia z FGŚP: 0 zł.

Z wnioskiem do WUP

Świadczenia z FGŚP na ochronę miejsc pracy są wypłacane w okresie objęcia pracobiorców – w następstwie COVID-19 – PE lub OW łącznie przez 3 mies., przypadające od miesiąca złożenia wniosku o nie. RM może przedłużyć ten okres, biorąc pod uwagę szerzącą się epidemię oraz jej skutki. Wniosek składa się do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy (WUP), deklarując w nim spełnienie wymogów przyznania dofinansowania i załączając dokumenty to potwierdzające, na podstawie odpowiednio art. 7–16 (z wyjątkiem art. 8 ust. 3 pkt 8 i art. 13 pkt 2) uomp oraz rozporządzenia MPiPS z 29.01.2015 w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (DzU z 2017 poz. 1854). Gdy zainteresowany podmiot spełnia warunki uzyskania dopłat, dyrektor WUP w ciągu 7 dni roboczych po zgłoszeniu kompletnego wniosku występuje do dysponenta FGŚP (ministra pracy) o przyznanie limitu wydatków, a w ciągu 7 dni od jego uzyskania zawiera z nim umowę o wypłatę świadczeń.

Uwaga: dopłaty z FGŚP do PE i OW nie stanowią pomocy publicznej de minimis, której limit wynosi 200 000 euro w ciągu kolejnych 3 lat.

Środki z FGŚP wypłaca się na podstawie dostarczanych przez pracodawcę – jednorazowo harmonogramu miesięcznych dopłat i refundacji składek oraz co miesiąc do końca każdego miesiąca – wykazu dotowanych pracobiorców. Pracodawca ma zakaz wypowiedzenia umowy pracobiorcy podczas pobierania za niego dofinansowań do PE lub OW.

Zgodnie z art. 36 ust. 4 specustawy przepisy art. 15g tracą moc po upływie 180 dni od wejścia tarczy w życie, czyli 1.10.2020.

Dofinansowania z FP

Do starosty, właściwego dla swojej siedziby bądź miejsca pracy pracobiorców (za pośrednictwem powiatowego urzędu pracy, dalej PUP), można aplikować o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracobiorców i należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne (nowy art. 15zzb specustawy). W tym celu przedsiębiorca musi spełniać warunki negatywne wskazane w pkt 3–5 w ramce powyżej i ponadto:

  • odnotować w następstwie szerzącej się pandemii spadek obrotów, czyli zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym bądź wartościowym obliczone jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych mies. kalendarzowych, przypadających między 2.01.2020 a dniem poprzedzającym datę złożenia wniosku, w porównaniu z łącznymi obrotami z analogicznych 2 kolejnych mies. kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, jeśli 2-miesięczny okres porównawczy zaczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego (kryterium spadku obrotów jest inne niż w przypadku przedsiębiorcy ubiegającego się o dopłaty z FGŚP),
  • mieć status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy w rozumieniu Pp (patrz ramka).

Dla kogo pomoc z FP

Mikroprzedsiębiorca – przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat obrotowych: zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników i osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający 2 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły 2 mln euro.

Mały przedsiębiorca – przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat obrotowych: zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników i osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów, usług i z operacji finansowych nieprzekraczający 10 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły 10 mln euro, niebędący mikroprzedsiębiorcą.

Średni przedsiębiorca – przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z 2 ostatnich lat obrotowych: zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników i osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający 50 mln euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły 43 mln euro, niebędący mikroprzedsiębiorcą ani małym przedsiębiorcą.

Na ile można liczyć

Jeśli spadek obrotów przedsiębiorcy wyniósł:

  • co najmniej 30% – należy się dofinansowanie do sumy 50% wynagrodzeń pracobiorców objętych wnioskiem wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak na jednego pracobiorcę maksymalnie 50% minimalnego wynagrodzenia powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy, czyli maksymalnie 1537,38 zł na osobę (zakładając składkę wypadkową na poziomie 2%),
  • co najmniej 50% – należy się dofinansowanie do sumy 70% wynagrodzeń pracobiorców objętych wnioskiem wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak na 1 pracobiorcę maksymalnie 70% minimalnego wynagrodzenia powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy, czyli maksymalnie 2152,33 zł na osobę (zakładając składkę wypadkową na poziomie 2%),
  • co najmniej 80% – należy się dofinansowanie do sumy 90% sumy wynagrodzeń pracobiorców objętych wnioskiem wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak na 1 pracobiorcę maksymalnie 90% minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy, czyli maksymalnie 2767,28 zł na osobę (zakładając składkę wypadkową na poziomie 2%).

Przedsiębiorca zanotował w marcu i kwietniu 2020 spadek obrotów o 45% w porównaniu z analogicznymi miesiącami 2019. W kwietniu złożył do PUP wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń pracobiorców. W kwietniu 2020 pracownik dostał wynagrodzenie 6000 zł brutto. Pracodawcy przysługuje dofinansowanie 1537,38 zł (połowa minimalnej płacy plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy z tytułu dofinansowania).

Przedsiębiorca odnotował w marcu i kwietniu 2020 spadek obrotów o 82% w porównaniu z analogicznymi miesiącami 2019. W kwietniu złożył do PUP wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń pracobiorców. W kwietniu 2020 zleceniobiorca dostał wynagrodzenie 1700 zł brutto. Pracodawcy przysługuje dofinansowanie do kwoty 90% jego wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia: 1700 zł × 90% + (1700 zł × 31,97%) = 2073,49 zł.

Jak się ubiegać

Przedsiębiorca składa wniosek o dofinansowanie do PUP w ciągu 14 dni od ogłoszenia naboru przez dyrektora PUP. Jest ono przyznawane ze środków FP (nowy art. 31q specustawy) po podpisaniu umowy ze starostą najwyżej na 3 mies. przypadające od miesiąca złożenia wniosku RM – biorąc pod uwagę szerzącą się pandemię – może ten okres wydłużyć.

Uwaga: dobra wiadomość jest taka, że zgodnie z nowym art. 15zzzh specustawy dofinansowanie do wynagrodzeń pracobiorców z PUP stanowi pomoc publiczną, mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Komunikacie Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01, DzUrz UE z 20.03.2020).

Dofinansowanie wypłaca się w okresach miesięcznych, po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz o kosztach wynagrodzenia każdego z pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który pomoc się należy.

Przedsiębiorca jest obowiązany do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową przez okres dofinansowania oraz po jego zakończeniu – przez okres równy okresowi dotowania. W przeciwnym razie musi zwrócić dofinansowanie bez odsetek, proporcjonalnie do okresu nieutrzymania w zatrudnieniu pracownika, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Uwaga: przedsiębiorca nie otrzyma wsparcia z FP w części, w jakiej te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
08.05.2024 Ewidencja czasu pracy w praktyce SKwP Bielsko-Biała, SKwP Włocławek
08.05.2024 Fundacja rodzinna – zasady działania i rozliczeń podatkowych - zabezpieczenie majątku i optymalizacja podatkowa SKwP Bielsko-Biała, SKwP Bydgoszcz, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Olsztyn, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
08.05.2024 Lista płac w praktyce w 2024 r. z uwzględnieniem zmian: nowe wyzwania, problemy, wątpliwości SKwP Kraków
08.05.2024 Podatek CIT – zrozumieć przychody i koszty podatkowe SKwP Warszawa
08.05.2024 Podatek minimalny CIT 2024 SKwP Bielsko-Biała, SKwP Bydgoszcz, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Olsztyn, SKwP Rzeszów, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
08.05.2024 Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w praktyce z uwzględnieniem stanowisk urzędowych i orzecznictwa oraz omówieniem wzorów dokumentacji SKwP Warszawa
08.05.2024 Estoński CIT 2023 SKwP Kielce, SKwP Łódź
Kursy dla księgowych