Sprawdzenie konta kontrahenta na „białej liście” a koszty uzyskania przychodów
Czy sprawdzenie w dniu przelewu rachunku, na jaki ma być zrealizowana zapłata, zachowuje ważność (dla zleconej płatności) również wtedy, gdy termin zapłaty jest odległy?
Od 1.01.2020 r. przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zapłatę za towary i usługi zakupione od podatnika VAT (będącego przedsiębiorcą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców[1]), zarejestrowanego jako podatnik czynny lub zwolniony, gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza 15 tys. zł brutto (lub równowartość tej kwoty w walucie obcej), pod warunkiem że zapłata przelewem zostanie dokonana na rachunek rozliczeniowy (imienny rachunek w skok) umieszczony na dzień zlecenia przelewu w prowadzonym przez Szefa KAS wykazie podatników VAT (dalej wykaz), czyli na białej liście (art. 15d ust. 1 pkt 2 updop).
[1] Ustawa z 6.03.2018 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1292).
[2] Zob. art. 15zzn ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (DzU poz. 374 ze zm.). Mocą ustawy z 6.05.2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku do‑ chodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (w chwili oddawania miesięcznika do druku czekała na rozpatrzenie przez Senat) czas na złożenie ZAW-NR został – od 1.07.2020 r. – wydłużony do 7 dni. Ten 7-dniowy termin będzie jednak obowiązywał po odwołaniu stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemiologicznego – przyp. red.
[3] Od 1.07.2020 r. zawiadomienie to ma być składane do US właściwego dla podatnika (zawiadamiającego).
Od 1.01.2020 r. przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zapłatę za towary i usługi zakupione od podatnika VAT (będącego przedsiębiorcą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców[1]), zarejestrowanego jako podatnik czynny lub zwolniony, gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza 15 tys. zł brutto (lub równowartość tej kwoty w walucie obcej), pod warunkiem że zapłata przelewem zostanie dokonana na rachunek rozliczeniowy (imienny rachunek w skok) umieszczony na dzień zlecenia przelewu w prowadzonym przez Szefa KAS wykazie podatników VAT (dalej wykaz), czyli na białej liście (art. 15d ust. 1 pkt 2 updop).
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztu w części, w jakiej płatność została dokonana z naruszeniem powyższej zasady, powoduje, że w tej części przedsiębiorcy:
- zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo
- w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów zwiększają przychody
- w miesiącu, w którym odpowiednio została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego (art. 15d ust. 2 updop).
Sankcji tej nie stosuje się, jeżeli podatnik po zapłacie należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na białej liście złożył zawiadomienie, o którym mowa w art. 117ba § 3 Op (tj. ZAW-NR).
Ustawowy termin na złożenie takiego zawiadomienia to 3 dni, jednak w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii został on wydłużony do 14 dni[2]. ZAW-NR składa się do naczelnika US właściwego dla wystawcy faktury[3].
Jak wyjaśnił MF w objaśnieniach podatkowych z 20.12.2019 r., dla weryfikacji, czy rachunek kontrahenta znajduje się w wykazie, decydujący będzie dzień zlecenia przelewu bankowi/skok, a nie dzień obciążenia rachunku nabywcy bądź uznania rachunku sprzedawcy. Nie jest zasadne, aby przedsiębiorca ponosił negatywne konsekwencje wprowadzane ustawą zmieniającą w związku z tym, że został wykreślony rachunek jego kontrahenta z wykazu przykładowo następnego dnia po dniu, w którym zlecił bankowi/skok dokonanie przelewu.
Organy podatkowe przyjmują, że jedynie w przypadku, gdy rachunek kontrahenta na dzień zlecenia przelewu znajduje się na białej liście, podatnik ma prawo zaliczyć płatność do kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 15d ust. 1 pkt 2 updop (o ile spełnione są ogólne warunki zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych, wynikające z art. 15 ust. 1 updop).
W momencie sprawdzenia przez podatnika dokonującego zlecenia przelewu, czy rachunek znajduje się w wykazie, otrzymuje on informację o dacie i godzinie sprawdzenia oraz o tym, czy rachunek figuruje w wykazie. Jeżeli dzień zlecenia przelewu będzie zgodny z datą sprawdzenia rachunku, podatnik będzie miał pewność, że dokonał przelewu na właściwy i aktualny rachunek. Nawet jeśli dane zawarte w wykazie uległy aktualizacji, w wyniku której rachunek został z niego usunięty, dokonujący przelewu nie poniesie z tego tytułu żadnych negatywnych konsekwencji. Zatem pozytywne sprawdzenie rachunku bankowego w wykazie dokonane na dzień zlecenia przelewu zachowuje swą ważność, nawet jeśli zlecający przelew podatnik wskaże odległy termin zapłaty (interpretacja KIS z 21.01.2020 r., 0111-KDIB1-2.4010.418.2019.2.MS).
[4] gov.pl.
Pojawia się tu pytanie, czy podatnik powinien przechowywać dowód sprawdzenia rachunku bankowego kontrahenta (wydrukowany lub w formacie PDF). W jednych z wyjaśnień Ministerstwo Finansów wskazało, że aby udowodnić weryfikację kontrahenta, należy wygenerować plik PDF zawierający informację o sprawdzaniu wykazu w konkretnym dniu na wybrany dzień i zachować go w formie elektronicznej (np. zrobić zrzut ekranu) lub wydrukować[4]. Czy jednak faktycznie taki obowiązek istnieje i podatnik powinien tak postępować przy każdym zlecanym przelewie (co oznaczałoby konieczność przechowywania przez ok. 6 lat setek, a może tysięcy dokumentów)?
Z pewnością żaden z przepisów ustawy o VAT nie nakłada takiego wymogu. Warunkiem potrącenia kosztu jest zapłata na rachunek figurujący na białej liście, a nie sprawdzenie, czy rachunek kontrahenta na niej figuruje. Nawet jeśli podatnik nie sprawdzi rachunku kontrahenta, lecz dokona zapłaty na prawidłowy rachunek, zachowuje prawo do wykazania kosztu uzyskania przychodów.
Jak stanowi art. 96b ust. 2 ustawy o VAT, wykaz jest udostępniany w BIP na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w sposób umożliwiający sprawdzenie, w tym automatycznie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Dane tego podmiotu są udostępniane według stanu na wybrany dzień, z wyjątkiem danych, o których mowa w art. 96b ust. 3 pkt 1–3, które są udostępniane według stanu na dzień sprawdzenia.
Dane o rachunkach bankowych są wymienione w art. 96b ust. 3 pkt 13 ustawy o VAT, więc zarówno organ podatkowy, jak i podatnik mają możliwość sprawdzenia numerów tych rachunków w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot (kontrahent) jest sprawdzany.
Potwierdził to MF w objaśnieniach podatkowych z 20.12.2019 r.: Podatnik będzie mógł sprawdzić historię rejestracji kontrahenta dla celów VAT oraz jego dane zamieszczone w wykazie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. (…) W przypadku takich danych, jak: firma (nazwa), imię i nazwisko, numer NIP, status podmiotu, w odniesieniu do którego nie dokonano rejestracji albo który wykreślono z rejestru jako podatnika VAT, zarejestrowanego jako „podatnik VAT czynny” albo „podatnik VAT zwolniony”, w tym podmiotu, którego rejestracja została przywrócona, oraz numer REGON, w wykazie będą uwidaczniane dane aktualne na dzień sprawdzenia (…). Zatem, przykładowo, podatnik numery rachunków kontrahentów w przypadku wpłat dokonywanych w 2020 r. będzie sprawdzać w wykazie do końca 2025 r.
Podatnicy nie powinni mieć obaw, czy faktycznie dane te będzie można wyszukać do 5 lat wstecz, skoro art. 96b ust. 2 ustawy o VAT gwarantuje taką możliwość.
W świetle powyższego przechowanie dowodów sprawdzenia rachunku na białej liście (np. w formacie PDF), w celu udowodnienia poprawnego wykazania kosztu podatkowego, można by więc uznać za całkowicie zbędne, gdyby nie to, że zobowiązanie podatkowe w CIT przedawnia się po 5 latach, ale licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin jego płatności.
Zobowiązanie podatkowe w CIT za 2020 r. przedawniłoby się – na ogólnych zasadach – z końcem 2026 r. W 2026 r. dostępne będzie sprawdzenie danych kontrahenta na dowolny dzień za lata 2021–2026, jednak nie za 2020 r., a tym samym podatnik – nie dysponując zrzutami ekranu czy wydrukami dowodzącymi sprawdzenia rachunku kontrahenta, w razie ew. kontroli w 2026 r. zostanie pozbawiony możliwości udowodnienia, że rachunek – na dzień zlecenia przez niego przelewu w 2020 r. – figurował na białej liście. W urzędowym wykazie już bowiem nie będzie tych danych. Należałoby zatem postulować zmianę przepisów oraz umożliwienie podatnikom i organom podatkowym weryfikacji danych kontrahenta za dłuższy okres, uwzględniający termin przedawnienia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym (który jest dłuższy niż w podatku VAT, a dodatkowo może być przedłużony z uwagi na zawieszenie biegu terminu przedawnienia).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych