Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Pracownik nie zapłaci podatku od paliwa do firmowego auta zużywanego na własne potrzeby

Krzysztof Hałub

Koszty paliwa finansowane przez pracodawcę, udostępniającego pracownikowi samochód służbowy do wykorzystywania do celów prywatnych, mieszczą się w zryczałtowanym przychodzie, o którym mowa w art. 12 ust. 2a updof. Nie podlegają więc odrębnemu opodatkowaniu. Inaczej jest z opłatami parkingowymi czy za przejazdy autostradą.

Tak wynika z interpretacji ogólnej MF z 11.09.2020 (DD3.8201.1.2020). MF przychylił się tym samym do jednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.

Przypomnijmy, że przywołany przepis określa wartość nieodpłatnego świadczenia pracownika, z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych, stanowiącego jego przychód do opodatkowania, wskazując konkretne kwoty, zróżnicowane w zależności od pojemności silnika samochodu (250 zł miesięcznie – do 1600 cm3 i 400 zł miesięcznie – powyżej 1600 cm3).

Gdy podatnik korzysta z samochodu w prywatnych celach tylko przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do tych celów w wysokości 1/30 ww. kwot (art. 12 ust. 2b updof). Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną według powyższych zasad, a ponoszoną przez niego odpłatnością (art. 12 ust. 2c updof).

W praktyce powstał spór, co mieści się w ww. kwotach zryczałtowanego przychodu. Organy podatkowe stały na stanowisku, że obejmują one koszty użytkowania samochodu takie jak: ubezpieczenie, bieżące naprawy i przeglądy, jednak z wyłączeniem paliwa, do którego powinno się stosować zasady ustalania przychodu przewidziane w art. 11 ust. 2 i 2a pkt 4 updof, a tym samym odrębnie naliczać od nich podatek. Sądy były przeciwnego zdania.

Wykładnia MF ucina ten spór: Przyjmując (…) argumentację zawartą w jednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych w zakresie interpretacji art. 12 ust. 2a updof, należy stwierdzić, że ryczałtowo określona w tym przepisie wartość nieod‑

płatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, przykładowo takie jak: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy, okresowe przeglądy, które zakład pracy – jako właściciel samochodu – musi ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym.

MF zwrócił jednocześnie uwagę, że używanie udostępnionego pracownikowi samochodu wiąże się czasami z dodatkowymi kosztami, które pokrywa pracodawca, takimi jak opłaty parkingowe czy za przejazdy autostradą.

Zdaniem MF świadczenia te nie są objęte kwotą zryczałtowanego przychodu określoną w art. 12 ust. 2a updof. Ustawodawca wskazał bowiem wyraźnie, że chodzi o świadczenie związane z wykorzystaniem samochodu służbowego (czy z oddaniem do używania – bezpłatnie – dla celów prywatnych), a nie wszelkimi pochodnymi kosztami związanymi z podróżą samochodem udostępnionym do wykorzystywania w celach prywatnych – czytamy w interpretacji.