Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Podatkowe skutki obniżania czynszów przedsiębiorcom w związku z COVID-19

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
więcej ⇒
Jednym z następstw trwającej pandemii jest powszechna od kilku miesięcy praktyka obniżania czynszów najemcom lokali i budynków lub zwalniania ich z obowiązku zapłaty.
Jakie są konsekwencje takich działań w podatku dochodowym i VAT?

Z uwagi na skutki podatkowe – zarówno dla wynajmujących, jak i dla najemców – istotne jest, by obniżenie najemcom czynszów/zwolnienie ich z czynszów miało podstawę w sporządzonych aneksach do umów najmu lub pisemnych porozumieniach. Ogromna większość umów najmu zawierana jest bowiem w formie pisemnej, zaś zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia (art. 77 § 1 Kc).

Z uwagi na skutki podatkowe – zarówno dla wynajmujących, jak i dla najemców – istotne jest, by obniżenie najemcom czynszów/zwolnienie ich z czynszów miało podstawę w sporządzonych aneksach do umów najmu lub pisemnych porozumieniach. Ogromna większość umów najmu zawierana jest bowiem w formie pisemnej, zaś zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia (art. 77 § 1 Kc).

Dlatego nawet jeżeli wolą wynajmującego jest obniżenie najemcy czynszu za lokal lub budynek, brak odpowiedniej zmiany umowy spowoduje, że skutek ten w rzeczywistości nie nastąpi.

Skutki niedochowania właściwej formy zmiany umowy

Nieprawidłowe jest więc wystawianie faktur za najem na niższe niż określone w umowie kwoty lub zawieszanie ich wystawiania bez uprzedniej zmiany umowy. W takich przypadkach bowiem:

  • z chwilą upływu określonego w umowie terminu płatności czynszu najmu powstanie obowiązek podatkowy w VAT odpowiednio w stosunku do pozostałej części czynszu lub całego czynszu najmu (zob. art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b w zw. z art. 19a ust. 7 ustawy o VAT), a jednocześnie, postępując w ten sposób, wynajmujący narażają się na zarzut nierzetelnego wystawiania faktur lub niewystawiania faktur wbrew ciążącemu na nich obowiązkowi (faktury za najem powinny być wystawiane najpóźniej z chwilą upływu terminu płatności – zob. art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT),
  • z końcem okresu rozliczeniowego u wynajmującego powstaje przychód w całej kwocie czynszu najmu netto (zgodnie z art. 14 ust. 1 w zw. z art. 14 ust. 1e updof oraz art. 12 ust. 3 w zw. z art. 12 ust. 3c updop).

Osoba fizyczna w ramach działalności gospodarczej wynajmuje lokal użytkowy za 4000 zł netto + 920 zł VAT. Z pisemnej umowy najmu wynika, że termin płatności przypada na 5. dzień miesiąca, którego dotyczy płatność. Na początku kwietnia 2020 r. przedsiębiorca oświadczył najemcy, że obniża mu czynsz najmu za kwiecień, maj i czerwiec 2020 r. do 1000 zł netto + 230 zł VAT i wystawi mu obniżone do tych kwot faktury za najem. Jeżeli strony nie sporządziły aneksu do umowy najmu, to mimo deklaracji przedsiębiorcy oraz wystawienia faktur na obniżone kwoty, w dniach:

  • 5 kwietnia, 5 maja i 5 czerwca – powstał u niego obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi najmu (4000 zł netto i 920 zł VAT), a więc obowiązany był wykazać te kwoty w deklaracjach VAT-7 za te miesiące,
  • 30 kwietnia, 31 maja i 30 czerwca – powstały u niego przychody z tytułu świadczenia usług najmu w kwocie 4000 zł, które obowiązany był uwzględnić przy obliczaniu zaliczek na PIT za te miesiące.

Z kolei najemca, który mimo nieskutecznego obniżenia czynszu najmu otrzymał od wynajmującego faktury na obniżone kwoty, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, gdyż nie stanowią podstawy do odliczenia faktury, które podają kwoty niezgodne z rzeczywistością (art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. b ustawy o VAT). Przy czym wskazane wyłączenie prawa do odliczenia ma zastosowanie tylko do tych pozycji faktury, w których zostały podane kwoty niezgodne z rzeczywistością. Dopuszczalne jest natomiast – według mnie – wykazanie na podstawie takich faktur kosztów uzyskania przychodów (w kwotach brutto, gdyż nie uprawniają one do odliczania VAT). Nie ma bowiem przepisu, który by to wyłączał (chociaż nie jest to kwestia zupełnie oczywista i możliwe jest także przyjęcie stanowiska, że wskazana wadliwość faktur nie pozwala na uznanie ich za dowód księgowy prawidłowo dokumentujący poniesiony koszt).

Konsekwencje dla wynajmujących

Do obniżenia czynszu lub zwolnienia najemcy z czynszu może dojść zarówno przed, jak i po powstaniu obowiązku podatkowego w VAT lub przychodu w podatku dochodowym. W pierwszym przypadku:

  • obowiązek podatkowy w VAT powstaje od razu w stosunku do niższych kwot,
  • przychód podatkowy powstaje od razu w niższej wysokości.

Spółka z o.o. wynajmuje lokal użytkowy za 5000 zł netto + 1150 zł VAT. Umowa najmu wyznacza termin płatności na 10. dzień miesiąca, którego dotyczy płatność. Na początku czerwca 2020 r. strony sporządziły aneks do umowy przewidujący obniżenie czynszu za ten miesiąc do 500 zł netto + 115 zł VAT. W związku z tym:

  • z chwilą wystawienia faktur za czerwiec lub w dniu 10.06.2020 r. powstał u spółki obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi najmu w czerwcu (500 zł netto + 115 zł VAT),
  • 30.06.2020 r. powstał u spółki przychód z najmu w kwocie 500 zł.

W drugim przypadku obniżenie czynszu/zwolnienie z czynszu stanowi przesłankę do:

  • obniżenia podstawy opodatkowania VAT (najczęściej po uzyskaniu potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez najemcę, zob. art. 29a ust. 13 ustawy o VAT),
  • obniżenia przychodu podatkowego (w dacie wystawienia faktury korygującej – art. 14 ust. 1m updof oraz art. 12 ust. 3j updop).

Spółka z o.o. wynajmuje lokal użytkowy za 3000 zł netto + 690 zł VAT. Zgodnie z umową najmu termin płatności przypada na 10. dzień miesiąca, którego dotyczy płatność. Za miesiące od kwietnia do czerwca spółka wystawiła faktury za najem na te kwoty, jak również 3-krotnie wykazała w tych miesiącach obowiązek podatkowy w VAT na te kwoty oraz przychody w wysokości 3000 zł.

Na początku lipca 2020 r. strony zawarły pisemny aneks do umowy, postanawiając o obniżeniu czynszu najmu za miesiące od kwietnia do czerwca do 1000 zł + 230 zł VAT. Spółka:

  • powinna była wystawić faktury korygujące do faktur za najem za te miesiące,
  • jeśli najemca otrzymał ww. faktury korygujące w lipcu i spółka otrzymała potwierdzenie ich otrzymania przez najemcę przed 27.07.2020 r., mogła je rozliczyć (tj. zmniejszyć podstawę opodatkowania o 6000 zł, zaś VAT o 1380 zł) w deklaracji VAT-7 za lipiec,
  • mogła zmniejszyć przychody lipca o 6000 zł.

Uważam, że w związku ze zwolnieniem najemców z czynszów lub z obniżeniem im czynszu najmu do 0 zł ze względu na COVID-19, nie dochodzi do nieodpłatnego świadczenia usług przez wynajmującego, podlegającego VAT. Na mocy art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega wyłącznie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Tymczasem w analizowanym przypadku mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem przez wynajmującego usług do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (celem jest umożliwienie najemcom kontynuowania najmu w przyszłości).

Wniosek ten nie jest jednak zupełnie oczywisty, dlatego – o ile między stronami umów najmu nie istnieją powiązania – bezpieczniejsze rozwiązanie to zamiast stosować zwolnienie z czynszu, ustalać w zmienianych umowach najmu jego symboliczne kwoty. Sprzedaż (w tym świadczenie usług) za symboliczną cenę może być bowiem zakwestionowana przez organy podatko‑

we tylko w przypadkach wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, a więc wystąpienia transakcji między podmiotami powiązanymi (zob. interpretacja KIS z 29.09.2017 r., 0114-KDIP1-3.4012.205.2017.3.ISK).

Przedsiębiorca zawarł pisemne porozumienie z najemcą, zwalniające najemcę z czynszu za wynajem lokalu użytkowego w sierpniu 2020 r. Według mnie nieodpłatne świadczenie usług, które jest tego konsekwencją, nie podlega VAT. Tym niemniej – jeśli między stronami nie istnieją powiązania – bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zastąpienie zwolnienia z czynszu obniżeniem czynszu do symbolicznej kwoty, np. 1 zł netto.

Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że do obniżenia ceny po dokonaniu sprzedaży dochodzi również w przypadku zawarcia przez strony umowy zwolnienia z długu. Jak bowiem czytamy w interpretacji IS w Katowicach z 6.02.2017 r. (2461-IBPP2.4512.981.2016.1.BW), w wyniku zawarcia umowy o zwolnienie z długu nastąpiło porozumienie stron co do wynagrodzenia na wyświadczone przez wnioskodawcę czynności (dostawę towarów, świadczenie usług). W szczególności wnioskodawca wyraził zgodę na zmniejszenie należności, tj. sumy płatności, jakie kontrahent zobowiązany był zapłacić za wyświadczone czynności. Obniżenie należności wnioskodawcy w związku z zawarciem umowy o zwolnienie z długu winno być zatem uznane za obniżenie ceny lub upust, o którym stanowi (…) art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

Choć to stanowisko może budzić wątpliwości, według mnie jest mało prawdopodobne, aby organy podatkowe kwestionowały postępowanie podatników, którzy się do niego zastosują. W konsekwencji wydaje się, że w związku ze zwalnianiem najemców z długów u wynajmujących (i najemców) występują skutki w VAT podobne, jak w przypadku gdy wierzyciel na wniosek dłużnika umarza mu zaległości. W interpretacji KIS z 8.02.2019 r. (0112-KDIL1-1.4012.838.2018.1.OA) wskazano, że umorzenie zaległości w opłacie z tytułu prawa użytkowania wieczystego na wniosek strony i za zgodą Burmistrza Miasta i Gminy stanowi obniżenie ceny lub upust, o którym mowa w (…) art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.

Konsekwencje dla najemców

Jeżeli skuteczne obniżenie czynszu najmu lub zwolnienie z niego nastąpi odpowiednio szybko, najemca otrzyma od wynajmującego fakturę za dany okres rozliczeniowy od razu na niższą kwotę (w przypadku obniżenia czynszu) lub nie otrzyma faktury za dany miesiąc (w przypadku zwolnienia z czynszu). Skutki podatkowe ograniczą się wówczas u niego do ew. powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (o czym jest mowa dalej).

Obniżenie czynszu najmu/zwolnienie z czynszu może się jednak wiązać z wystawieniem przez wynajmującego faktur korygujących do faktur wystawionych wcześniej na pełne (wynikające z umowy) kwoty czynszu. Jeżeli faktury takie zostały przez najemcę rozliczone (tj. odliczono z nich VAT oraz stanowiły podstawę do ujęcia kosztów uzyskania przychodów), konieczne jest dokonanie korekt w tym zakresie, tj. obniżenie odliczonych kwot podatku oraz kosztów uzyskania przychodów. Powinno to nastąpić w okresach rozliczeniowych, w których otrzymano faktury korygujące (art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, art. 22 ust. 7c updof oraz art. 15 ust. 3j updop).

Na początku maja 2020 r. wynajmujący wystawił fakturę za wynajem lokalu użytkowego w tym miesiącu na 3000 zł netto + 690 zł VAT. Z tej faktury najemca odliczył 690 zł VAT oraz zaliczył do kosztów uzyskania przychodów 3000 zł.

W drodze pisemnego porozumienia zawartego 3.07.2020 r. strony ustaliły, że czynsz najmu za maj został obniżony do 100 zł netto + 23 zł VAT. W związku z tym wynajmujący wystawił najemcy fakturę korygującą, którą ten otrzymał w lipcu 2020 r. W tej sytuacji najemca powinien był zmniejszyć:

  • o 667 zł (690 zł – 23 zł) kwotę podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za lipiec,
  • o 2900 zł koszty uzyskania przychodów lipca.

Updof i updop przewidują powstawanie u podatników przychodów z nieodpłatnych świadczeń oraz świadczeń częściowo odpłatnych. Nie ma jednocześnie regulacji wyłączających ich powstawanie w przypadku obniżenia czynszu/zwolnienia z czynszu w związku z COVID-19. Teoretycznie oznacza to, że najemcy, którym czynsz najmu został obniżony, powinni wykazać przychody ze świadczeń częściowo odpłatnych, zaś najemcy zwolnieni z czynszu – przychody z nieodpłatnych świadczeń, opodatkowane PIT/CIT.

Z uwagi na wyjątkowość sytuacji należałoby oczekiwać, że organy podatkowe nie będą się od podatników domagały takiego postępowania. Niemniej dopóki MF nie zaniecha oficjalnie poboru podatku od tych przychodów, trzeba się liczyć z ryzykiem podatkowym.

[1] gov.pl/web.

Zwłaszcza że w objaśnieniach podatkowych MF z 21.07.2020 r. w sprawie nowych preferencji stosowanych w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19[1] pojawiło się stwierdzenie że kwestia opodatkowania należności z tytułu umowy najmu podlega, co do zasady, ogólnym przepisom regulującym problematykę przychodów podatkowych. Ew. zmiany warunków płatności (wynikające z umowy) uprawniające do pomniejszenia przychodu do opodatkowania (obniżenie czynszu najmu/zwolnienie z czynszu najmu) stanowią tym samym o uzyskaniu przez podatnika przychodów z tytułu:

  • nieodpłatnych świadczeń lub
  • częściowo odpłatnych świadczeń.

Zapewne więc znaczna część najemców zdecyduje się na wykazywanie przychodów, o których mowa. Przypomnijmy, że jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku, przychód z nieodpłatnych świadczeń powinien być ustalony według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu/budynku (art. 11 ust. 2a pkt 3 updof oraz art. 12 ust. 6 pkt 3 updop), czyli według tzw. wartości czynszowej, zaś przychód z nieodpłatnych świadczeń – w wysokości różnicy pomiędzy równowartością takiego czynszu a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b updof oraz art. 12 ust. 6a updop).

Jednocześnie wartość czynszowa w okresie obowiązywania ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa może być niższa niż przed pandemią, a bywa, że wynosi 0 zł. W konsekwencji najemcy wykazujący przychody, o których mowa, ustalając (szacując) ich wysokość, nie muszą uwzględniać kwot wynikających z zawartych umów, lecz kwoty odpowiadające wartościom czynszowym w okresach, których dotyczy obniżenie czynszu lub zwolnienie z czynszu. Może to oznaczać brak obowiązku wykazywania przychodów z nieodpłatnych/częściowo odpłatnych świadczeń.

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych