Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Estoński CIT nie dla spółki z ważną decyzją o wsparciu

Anna Koleśnik
Doradca podatkowy
Czy spółka, która w ubiegłym roku uzyskała decyzję o wsparciu nowej inwestycji, ale nie korzysta i nie zamierza korzystać z wynikającej z niej ulgi podatkowej (nie osiąga dochodu zwolnionego z CIT), może przejść na estoński CIT?

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 3 updop zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT), uregulowanych w rozdz. 6b updop, nie stosuje się do „podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a”.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 3 updop zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT), uregulowanych w rozdz. 6b updop, nie stosuje się do „podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a”.

Chodzi o dochody zwolnione na podstawie ww. przepisów z podatku dochodowego, osiągnięte z:

  • działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) na podstawie zezwolenia oraz
  • realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (działalności w Polskiej Strefie Inwestycji, PSI).

Nie można więc łączyć zwolnienia w ramach SSE/PSI z inną preferencja podatkową, jaką jest estoński CIT.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisu, uzyskiwanie dochodów zwolnionych z podatku na podstawie zezwolenia czy decyzji o wsparciu (w całości lub w części) wyklucza możliwość wyboru ryczałtu od dochodów spółek. A contrario podatnik, który nie uzyskuje takich dochodów, po spełnieniu pozostałych warunków przewidzianych w updop może skorzystać z tej formy opodatkowania. Podatnicy wyciągają z tego wniosek, że np. jeśli:

  • wykorzystali cały dostępny limit pomocy publicznej (zwolnienia podatkowego) z tytułu działalności w SSE i ich dochody z działalności strefowej nie podlegają zwolnieniu od CIT, lub
  • nie ponieśli jeszcze wydatków uprawniających do stosowania zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu, lub
  • ponieśli wprawdzie takie wydatki, ale nie uzyskali jeszcze dochodu z działalności w PSI,

mogliby być opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek, choć mają ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w SSE bądź decyzję o wsparciu.

Organy podatkowe aktualnie przyjmują jednak inną interpretację przepisów.

Jak czytamy w objaśnieniach podatkowych MF z 23.12.2021 r. „Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek”, wyłączeniu z prawa do korzystania z ryczałtu podlega również podatnik nieosiągający dochodów z ww. działalności w SSE lub PSI prowadzonej w oparciu odpowiednio o zezwolenie lub decyzję, ale ponoszący na niej stratę. Wyłączeniu podlega również podatnik, który posiadając ww. zezwolenie lub decyzję na działalność gospodarczą, nie zaczął jeszcze osiągać z niej przychodów. Podatnicy tacy podlegają bowiem pod reżim stosowania art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a updop. Oznacza to, że podatnicy osiągający aktualnie dochody zwolnione na podstawie decyzji o wsparciu lub zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE – bez względu na to, czy w całości, czy w części – są wyłączeni z możliwości opodatkowania ryczałtem. Po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tę formę opodatkowania.

Z objaśnień wynika więc, że z ww. sytuacji jedynie wyczerpanie limitu pomocy publicznej pozwoli podatnikowi z ważnym zezwoleniem/decyzją o wsparciu na skorzystanie z estońskiego CIT.

W świetle interpretacji organów podatkowych samo posiadanie ważnej decyzji o wsparciu, nawet jeśli podatnik nie zaczął jeszcze osiągać dochodu zwolnionego, a już zdecydował, że nie będzie chciał korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, skutkuje niemożnością wyboru estońskiego CIT.

Jak wskazano w interpretacji KIS z 19.04.2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.76.2022.1.JKU), z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a updop wprost wynika, które dochody są wolne od podatku. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość skorzystania przez podatnika lub nieskorzystania przez niego z konkretnego zwolnienia przedmiotowego, to byłoby to wyraźnie stwierdzone w ustawie, przy pomocy sformułowań typu „wolne od podatku mogą być”. (…) Spełnienie przez spółkę warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a updop, tj. posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności, oznacza, że dochody osiągnięte na terenie SSE lub PSI z działalności gospodarczej, mieszczącej się w ramach (…) udzielonego spółce zezwolenia lub z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, są zwolnione z opodatkowania.

Zatem nie można zgodzić się z wnioskodawcą, że w związku z posiadanymi zezwoleniami na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE oraz z decyzją o wsparciu wnioskodawca byłby uprawniony do opodatkowania zysku na zasadach ryczałtu od dochodów spółek (…) w sytuacji, gdy (…) zakończył w latach poprzednich korzystanie z ulgi w podatku dochodowym, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, wyczerpując limit dostępnej pomocy publicznej, i jednocześnie (…) nie zamierza korzystać z ulgi wynikającej z decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. (…) Jak już wyżej wskazano, dopiero po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji/zezwolenia podatnik spełniający warunki określone w przepisach o ryczałcie może wybrać tę formę opodatkowania.

[1] Chodzi o rozporządzenie RM z 28.08.2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (DzU poz. 1713 ze zm.). W myśl przywołanego przepisu wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Identyczne stanowisko KIS zajęła w piśmie z 2.05.2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.83.2022.2.JKU), odnosząc się do pytania podatnika, który poniósł pierwsze koszty kwalifikowane, ale deklarował, że nie zaczął korzystać ze zwolnienia podatkowego, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Argumentował, że przepisy umożliwiają mu wybór momentu korzystania z niego, a na poparcie tej tezy przytoczył m.in. interpretację KIS z 18.06.2019 r. (0113-KDIPT2-1.4011.237.2019.1.MD), potwierdzającą, że skorzystanie ze zwolnienia ma charakter uprawnienia, a nie obowiązku, oraz że możliwa jest sytuacja, w której beneficjent pomocy publicznej uzyska decyzję o wsparciu, natomiast nie rozpoczął jeszcze prowadzenia działalności na terenie nowej inwestycji, np. z uwagi na długotrwały proces inwestycyjny (projekt, prace przygotowawcze, budowa). Dlatego § 9 rozporządzenia[1] określa jedynie ramy dotyczące okresu, w którym można korzystać ze zwolnienia, a (…) § 9 ust. 1 rozporządzenia wyznacza jedynie pierwszy możliwy moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia (wsparcie „przysługuje” od miesiąca, w którym poniósł koszty). Podatnik podnosił też, że niezależnie od wcześniejszego poniesienia kosztów kwalifikowanych, po raz pierwszy mógłby skorzystać ze zwolnienia najwcześniej od momentu osiągnięcia dochodu z działalności prowadzonej w ramach decyzji o wsparciu (wcześniej dochód podlegający takiemu zwolnieniu nie powstanie).

Co ciekawe, na gruncie przepisów o estońskim CIT obowiązujących w 2021 r. (warunek określony w art. 28k ust. 1 pkt 3 updop był w nich sformułowany identycznie, jak w obecnym stanie prawnym) organy podatkowe zajmowały bardziej liberalne stanowisko. Jak czytamy w piśmie KIS z 2.06.2021 r. (0111-KDIB1-3.4010.52.2021.1.APO), skoro wnioskodawca nie uzyskał żadnych dochodów z działalności gospodarczej w SSE prowadzonej na podstawie zezwolenia (…), gdyż w związku z pandemią COVID-19 podjął decyzję o nierozpoczynaniu planowanej inwestycji w SSE oraz działania w celu wygaszenia/cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE, to należy uznać, że art. 28k ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do spółki. (…) Zatem (…) niezależnie od tego, że jako podmiot posiada zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE oraz poniósł część kosztów związanych z inwestycją wskazaną w zezwoleniu na działalność w SSE, tak długo, jak nie wygenerował/nie wygeneruje dochodu, który podlegałby zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, nie spełnia warunku, który uniemożliwia skorzystanie z opodatkowania dochodu ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych w 2021 r.

Reasumując: w świetle interpretacji przyjętej aktualnie przez MF i podległe mu organy podatkowe spółka nie może przejść na estoński CIT, chyba że doprowadzi do uchylenia decyzji o wsparciu. Nie jest jednak wykluczone, że sądy administracyjne w przyszłości zajmą w tej kwestii odmienne stanowisko.

Wyświetlono 2% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych