Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Opłata za anulowanie rezerwacji – czy podlega VAT

Marcin Szymankiewicz

Spółka prowadzi działalność w zakresie zapewniania miejsc krótkoterminowego zakwaterowania. Klienci rezerwują wybrany przez siebie pokój lub apartament w określonym terminie, uiszczając na jej rzecz zaliczkę albo podając dane karty kredytowej lub płatniczej bądź dane do płatności wirtualnej, niezbędne do obciążenia stosowną kwotą. Zdarza się, że klienci rezygnują z rezerwacji lub jest ona anulowana przez spółkę, bo klient nie stawia się w określonym terminie w recepcji. Na opłatę za zbyt późne anulowanie rezerwacji/rezygnację z usługi zakwaterowania wystawiana jest nota księgowa (obciążeniowa).
Czy prawidłowo? Czy może opłaty te powinny być opodatkowane VAT i dokumentowane fakturą?

VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Tymczasem opłata pobierana od klienta, który nie odwoła w ustalonym terminie rezerwacji i/lub nie skorzysta z usług zakwaterowania, nie jest ekwiwalentem za świadczoną przez spółkę usługę. Nie stanowi więc wynagrodzenia za usługę zakwaterowania, lecz pełni funkcję odszkodowawczą.

Należność inkasowana od gościa, który zbyt późno odwołał rezerwację, nie ma związku ze świadczonymi przez spółkę usługami zakwaterowania, bowiem opłata ta pobierana jest wyłącznie w przypadku, gdy do wyświadczenia usługi hotelowej nie dochodzi. Stanowi tylko rekompensatę za poniesione przez spółkę koszty bądź za utracone korzyści spowodowane późniejszym niż wynikające z zawartej umowy anulowaniem rezerwacji.

W konsekwencji skoro kwoty należne spółce od klientów za spóźnione anulowanie rezerwacji i/lub rezygnację z usługi zakwaterowania nie stanowią odpłatności za czynność określoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, to nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Nie powinny więc być dokumentowane fakturą, lecz innymi dokumentami księgowymi, np. notami księgowymi.

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe (zob. interpretacja KIS z 13.02.2020, IBPP2/4512-214/16-1/ICz).

Jednostronny charakter odszkodowania

Odszkodowanie jest pojęciem niezdefiniowanym w ustawie o VAT. Natomiast w świetle Kc jest ono zapłatą za wyrządzone szkody, poniesione straty. Zgodnie z art. 483 § 1 Kc można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna).

Kara ta ma charakter czynności jednostronnej i nie wiąże się z otrzymaniem przez klienta jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego. Zapłata kary nie jest też związana z zobowiązaniem się otrzymującego daną kwotę do wykonania czynności, powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Ma charakter odszkodowawczy. Co do zasady jest rodzajem sankcji cywilnoprawnej zastrzeżonej na wypadek szkód powstałych w wyniku niewłaściwego wykonania umowy.