Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Licencje komputerowe i usługi w chmurze a podatek u źródła

Aleksander Woźniak
Czy należy pobierać podatek u źródła od wypłacanego za granicę wynagrodzenia za licencję komputerową wykorzystywaną wyłącznie na własne potrzeby oraz za usługę hostingu (przechowania danych na zagranicznym serwerze)?

Podatek u źródła to zryczałtowany podatek dochodowy pobierany przez polski podmiot od przychodu podmiotów zagranicznych (podatek u źródła).

Nie jest on pobierany od wynagrodzenia za korzystanie z licencji end-user i w rezultacie jej polski nabywca nie musi mieć certyfikatu rezydencji zagranicznego odbiorcy należności ani nie sporządza informacji IFT-2/IFT-2R (informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium RP).

Spory z organami podatkowymi dotyczą natomiast usług hostingu.

Podatek u źródła to zryczałtowany podatek dochodowy pobierany przez polski podmiot od przychodu podmiotów zagranicznych (podatek u źródła).

Nie jest on pobierany od wynagrodzenia za korzystanie z licencji end-user i w rezultacie jej polski nabywca nie musi mieć certyfikatu rezydencji zagranicznego odbiorcy należności ani nie sporządza informacji IFT-2/IFT-2R (informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium RP).

Spory z organami podatkowymi dotyczą natomiast usług hostingu.

Usługa hostingu

Jest usługą udostępnienia miejsca oraz zasobów serwera w postaci wirtualnej przestrzeni pamięci komputerowej. Organy podatkowe uważają, że polega ona na oddaniu do użytkowania urządzenia przemysłowego, a zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 od wypłacanego za granicę wynagrodzenia za użytkowanie lub za prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego należy pobrać w Polsce podatek u źródła. Taką wykładnię w odniesieniu do usług hostingu prezentują od dawna, czego przykładem jest interpretacja KIS z 11.05.2022 r. (0111-KDIB1-2.4010.30.2022.2.AK).

KIS stwierdziła w niej, że infrastruktura informatyczna zarówno w wymiarze fizycznym, jak i wirtualnym stanowi mechanizm lub zespół elementów służących do wykonywania określonych czynności, tym samym należy ją traktować jako urządzenie przemysłowe. W konsekwencji wynagrodzenie za usługi hostingu w zakresie, w jakim polegają na udostępnieniu/obejmują udostępnianie urządzenia przemysłowego (udostępnienie przestrzeni dyskowej) w przedstawionym powyżej rozumieniu mieszczą się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 1 updop.

Wykładni tej nie podzielają sądy, czego dowodem są wyroki WSA w Łodzi z 25.08.2020 r. (I SA/Łd 799/19), w Warszawie z 25.01.2020 r. (III SA/Wa 1299/19) i we Wrocławiu z 22.02.2019 r. (I SA/Wr 946/18 I SA/Wr 947/18).

Dwa ostatnie uprawomocniły się wskutek orzeczeń NSA z 19.01.2022 r. (II FSK 1273/19, II FSK 1274/19). NSA orzekł, że wbrew twierdzeniom organów podatkowych umowa hostingu nie polega na udostępnieniu serwera (zespołu serwerów) do korzystania i pobierania pożytków z tego tytułu, lecz jedynie na udostępnieniu wirtualnej przestrzeni pamięci komputerowej do przechowywania danych usługobiorcy.

Prawo do użytkowania serwera (zespołu serwerów) nadal pozostaje przy usługodawcy, który wykorzystuje te urządzenia do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (świadczenia usługi przechowywania danych) – podkreślił NSA.

Podobnie sąd ten orzekł 2.12.2021 r. (II FSK 1061/21). Wyjaśnił, że płatność za korzystanie ze sprzętu komputerowego może być uznana za należność za „użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego”, gdy wiąże się z wynajęciem (dzierżawą, leasingiem) sprzętu, a nie z udostępnieniem wirtualnej przestrzeni na serwerze, umożliwiającej przechowywanie danych. W takiej sytuacji należy odróżnić przestrzeń umożliwiającą przechowywanie danych na serwerze od faktycznego użytkowania serwera.

W wyroku z 9.04.2019 r. (II FSK 1120/17) NSA stwierdził, że centrum danych to grupa serwerów połączonych ze sobą sieciowo, a jego wynajem to oddanie innym podmiotom potrzebnego im miejsca na dysku serwera. W związku z tym (…) nie jest urządzeniem przemysłowym, gdyż nie jest przeznaczone do procesu produkcji, a służy do przechowywania i wykorzystywania programów, poczty elektronicznej i innych danych komputerowych.

Usługa w chmurze obliczeniowej

We wspomnianym wyroku z 2.12.2021 r. NSA uznał, że inaczej należy traktować usługę tzw. chmury obliczeniowej. Usługa w chmurze umożliwia gromadzenie danych oraz wykonywanie na nich operacji (np. obliczeń matematycznych). Oprogramowania nie instaluje się bezpośrednio na serwerach ani na komputerze odbiorcy. Korzystanie z niego jest możliwe przy użyciu loginu lub haseł dostępu.

Funkcjonalność tej usługi – jak stwierdził NSA – bywa znacznie szersza niż samo przechowywanie danych. Dlatego może ona – według sądu – podlegać opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce jako usługa przetwarzania danych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop. Sąd nie uzasadnił tego szerzej, ponieważ usługa ta nie była przedmiotem sporu.

Potwierdziła to KIS w interpretacji z 12.10.2021 r. (0111-KDIB1-2.4010.171.2021.1.AK). Zgodziła się z tezą, że płatności za usługi w chmurze to należność za usługę przetwarzania danych lub świadczenie o podobnym charakterze (w tym wypadku obowiązek poboru podatku u źródła nie powstał tylko ze względu na zaliczenie wynagrodzenia za tę usługę do zysków przedsiębiorstw w rozumieniu polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania; zyski te są opodatkowane na terenie USA).

Inaczej stwierdziła natomiast KIS w interpretacji z 11.05.2022 r. (0111-KDIB1-2.4010.30.2022.2.AK). Uznała, że wynagrodzenie za licencję zewnętrznej usługi chmurowej oraz udostępnienie przestrzeni chmurowej (wraz z przechowywaniem w niej zasobów, z możliwością konwertowania obrazów) nie stanowi należności za usługę przetwarzania danych w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 2a updop.

Zdaniem KIS jest to należność za użytkowanie lub za prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop) i z tego tytułu powstaje obowiązek poboru podatku u źródła.

Licencje na oprogramowanie komputerowe

Opłaty z tytułu licencji na oprogramowanie komputerowe są w Polsce – co do zasady – opodatkowane podatkiem u źródła. Jest on bowiem pobierany m.in. od przychodów z praw autorskich (art. 21 ust. 1 pkt 1 updop). Zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:

1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego,

2) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała,

3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego bądź jego kopii.

Licencje na oprogramowanie komputerowe mogą być udostępniane w różnej formie, m.in. na nośnikach fizycznych, przez internet lub w modelu Software-as-a-Service (oprogramowanie jako usługa). Forma udostępnienia nie ma jednak znaczenia podatkowego.

Należności licencyjne podlegają regulacjom międzynarodowych dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jednak o zaliczeniu wypłacanych należności do odpowiedniej kategorii przychodów w rozumieniu updop oraz danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania decyduje istota praw, jakie polski podmiot nabywa w ramach umowy przewidującej prawo do korzystania z oprogramowania komputerowego.

Licencja end-user

To licencja nabywana przez użytkownika końcowego. Od wynagrodzenia za nią nie pobiera się w Polsce podatku u źródła, jeżeli jest kupowana na własny użytek i potrzeby. Licencja end-user obejmuje bowiem wyłącznie prawo do korzystania z egzemplarza danego programu (utworu, dzieła). Na kupującego nie są przenoszone majątkowe prawa autorskie, nie nabywa on praw do rozpowszechniania, sublicencjonowania, powielania, publicznego udostępniania oprogramowania. Nie może też ingerować w kod źródłowy, a więc nie ma prawa do jakichkolwiek modyfikacji. Nabywa wąski zakres uprawnień, które sprowadzają się do użytkowania nabytego oprogramowania zgodnie z jego przeznaczeniem, z reguły na określonej liczbie stanowisk.

Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD, zawartym w pkt 14 do art. 12, prawa umożliwiające jedynie faktyczne korzystanie z programu nie stanowią tytułu do naliczania opłat licencyjnych. Wynagrodzenie za korzystanie z licencji w charakterze użytkownika końcowego nie jest zatem należnością licencyjną w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie jest też wymienione w art. 21 ust. 1 updop.

Potwierdzają to liczne interpretacje KIS, m.in. z:

  • 11.05.2022 r. (0111-KDIB1-2.4010.30.2022.2.AK),
  • 22.04.2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.113.2022.1.BJ),
  • 21.04.2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.112.2022.1.BJ),
  • 14.04.2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.89.2022.1.DD),
  • 12.10.2021 r. (0111-KDIB1-2.4010.171.2021.1.AK),
  • 8.10.2021 r. (0111-KDIB1-1.4010.431.2021.1.NL),
  • 3.01.2020 r. (0114-KDIP2-1.4010.453.2019.2.MR),
  • 22.11.2019 r. (0114-KDIP2-1.4010.409.2019.1.JS),
  • 27.08.2019 r. (0111-KDIB1-1.4010.249.2019.4.BS),
  • 24.06.2019 r. (0111-KDIB2-3.4010.140.2018.2.APA).

Licencje w celu ich dalszej odsprzedaży

Podatku u źródła nie pobiera się również, jeżeli polski podmiot jest wyłącznie dystrybutorem licencji dla odbiorców końcowych. Dotyczy to także nabywanych do dalszej odprzedaży aplikacji i kodów aktywacyjnych do oprogramowania (np. antywirusowego). W takiej sytuacji polski podmiot nie nabywa prawa do użytkowania oprogramowania (aplikacji), nie są przenoszone na niego jakiekolwiek prawa autorskie ani majątkowe, uprawniające go do rozpowszechniania, udzielania sublicencji innym podmiotom czy dokonywania zmian w oprogramowaniu (aplikacjach). Jego rolą jest wyłącznie odsprzedaż poszczególnych licencji (aplikacji, kodów aktywacyjnych).

Wynagrodzenie wypłacane podmiotom zagranicznym za nabywane licencje (aplikacje, kody aktywacyjne) w celu ich dalszej odsprzedaży nie ma charakteru należności licencyjnych ani nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła (art. 21 ust. 1 updop). Potwierdzają to interpretacje KIS m.in. z 8.04.2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.40.2022.2.BJ), 20.07.2020 r. (0111-KDIB1-2.4010.152.2020.2.BG), 22.11.2019 r. (0114-KDIP2-1.4010.409.2019.1.JS), 30.11.2018 r. (0114-KDIP2-1.4010.445.2018.1.AJ).

To samo dotyczy pośredniczenia w sprzedaży (w modelu Software-as-a-Service) usługi polegającej na umożliwieniu dostępu do funkcjonalności oprogramowania, nawet gdy oprogramowanie to jest umieszczone w chmurze. Jeżeli polski nabywca jedynie pośredniczy w sprzedaży, nie są na niego przenoszone żadne prawa autorskie ani majątkowe do oprogramowania, to nie jest zobowiązany do potrącenia podatku u źródła (zob. interpretacja KIS z 21.04.2022 r., 0111-KDIB2-1.4010.91.2022.1.BJ).

Wyświetlono 5% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych