Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Ewidencja w jednostce budżetowej płatności środków w ramach realizacji zadań KPO

Maria Borkowska
Jesteśmy państwową jednostką budżetową. Na mocy zawartego z instytucją odpowiedzialną za realizację inwestycji (IOI) porozumienia ws. powierzenia zadań związanych z realizacją inwestycji w ramach planu rozwojowego, zostaliśmy wyznaczeni jako jednostka wspierająca plan rozwoju (JW) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
W porozumieniu zostały również wyszczególnione kwoty wydatków administracyjnych, w tym wynagrodzeń, naszej jednostki (jako JW), niezbędnych do realizacji zleconych zadań. Mamy w NBP wydzielony rachunek dla wydatków dotyczących KPO.
Jednocześnie jako JW jesteśmy zobowiązani – na mocy porozumienia – do ewidencjonowania zleceń płatności, należności, a także rozliczania środków przekazywanych, w ramach KPO, do ostatecznych odbiorców wsparcia (beneficjentów) realizujących finansowane z tych środków inwestycje. Środki te są przekazywane przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) na podstawie zleceń płatności składanych m.in. przez naszą JW. Nie przechodzą przez nasz rachunek bankowy, lecz trafiają bezpośrednio do beneficjentów.
W celu usprawnienia przepływu informacji w ramach KPO, PFR i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) podpisały umowę, na podstawie której PFR udostępnił instytucjom realizującym inwestycje system teleinformatyczny umożliwiający tworzenie oraz przekazywanie do PFR zleceń wypłaty środków na projekty inwestycyjne przygotowane przez ministerstwa, samorządy i inne instytucje.
Prosimy o wskazanie sposobu ewidencji zdarzeń dotyczących realizacji KPO, w tym sposobu ujęcia:
● środków otrzymanych na realizację zadań naszej JW, tj. na pokrycie wydatków administracyjnych, w tym wynagrodzeń pracowników jednostki,
● ponoszonych przez nas kosztów administracyjnych, w tym wynagrodzeń,
● ewidencji zleceń płatności i innych rozliczeń środków przekazywanych przez PFR, w ramach KPO, do ostatecznych odbiorców wsparcia (beneficjentów).

Należy jednak podkreślić, że przedsięwzięcia realizowane w ramach KPO nie są finansowane bezpośrednio z budżetu środków europejskich. Zgodnie bowiem z art. 209a ust. 2 ufp środki te, w części dotyczącej planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z 6.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1259, dalej uzppr), są przekazywane PFR przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na podstawie umowy z MF. Ich odbiorcą jest więc PFR, który w następnej kolejności, na podstawie przepisów szczególnych zawartych w uzppr, zapewnia finansowanie planu rozwojowego m.in. z płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich (art. 14ln w zw. z art. 14ll ust. 1 uzppr), tj. wypłaca środki przeznaczone na jego realizację uprawnionym podmiotom, zgodnie z art. 14lp uzppr, na podstawie zleceń wypłaty wystawianych przez te podmioty.

Z art. 5 ust. 3 pkt 5d ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1270, dalej ufp) wynika, że środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, są zaliczane do środków europejskich (zdefiniowanych w art. 2 pkt 5 ufp).

Środki z KPO jako środki pozabudżetowe

Należy jednak podkreślić, że przedsięwzięcia realizowane w ramach KPO nie są finansowane bezpośrednio z budżetu środków europejskich. Zgodnie bowiem z art. 209a ust. 2 ufp środki te, w części dotyczącej planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z 6.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1259, dalej uzppr), są przekazywane PFR przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na podstawie umowy z MF. Ich odbiorcą jest więc PFR, który w następnej kolejności, na podstawie przepisów szczególnych zawartych w uzppr, zapewnia finansowanie planu rozwojowego m.in. z płatności otrzymanych z budżetu środków europejskich (art. 14ln w zw. z art. 14ll ust. 1 uzppr), tj. wypłaca środki przeznaczone na jego realizację uprawnionym podmiotom, zgodnie z art. 14lp uzppr, na podstawie zleceń wypłaty wystawianych przez te podmioty.

Trzeba ponadto zaznaczyć, że w myśl art. 14lp ust. 8 uzppr państwowe jednostki budżetowe gromadzą otrzymane od PFR środki na wydzielonych rachunkach dochodów i przeznaczają je na wydatki związane z realizacją inwestycji i przedsięwzięć objętych wsparciem z planu rozwojowego, w ramach planu finansowego tych rachunków. Z wykonania planu finansowego – zgodnie z art. 14lp ust. 11 i 12 uzppr – państwowe jednostki budżetowe sporządzają sprawozdania kwartalne i roczne. Wzory sprawozdań są umieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego ds. finansów publicznych.

Jest to więc odrębny system finansowania inwestycji i przedsięwzięć realizowanych w ramach KPO, do którego nie mają zastosowania zasady przepływu środków z budżetu środków europejskich, określone w ufp.

Pytanie dotyczy środków, którymi dysponuje PFR, tj. podmiot niebędący jednostką sektora finansów publicznych, oraz środków przekazywanych z wyodrębnionych IOI. W obu przypadkach są to środki pozabudżetowe.

Księgowość państwowej jednostki budżetowej

Państwowa jednostka budżetowa jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z uor i ufp, z uwzględnieniem zasad szczególnych określonych w rozporządzeniu z 13.09.2017 r.

Art. 3 ust. 1 pkt 20 uor zawiera definicję „zobowiązań”, przez które należy rozumieć wynikający z przeszłych zdarzeń obowiązek wykonania świadczeń o wiarygodnie określonej wartości, które spowodują wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów jednostki. Z kolei pkt 32 lit. h tego artykułu określa, jakie przychody i koszty trzeba kwalifikować odpowiednio do pozostałych przychodów lub kosztów operacyjnych. Zalicza się do nich przychody i koszty, które są pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki, a w szczególności z otrzymaniem bądź przekazaniem nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny, aktywów, w tym środków pieniężnych na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych.

Natomiast art. 20 ust. 1 uor zobowiązuje wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe, w tym państwowe jednostki budżetowe, do wprowadzenia do ksiąg okresu sprawozdawczego, w postaci zapisu, każdego zdarzenia, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Pozwala to uznać księgi rachunkowe za prowadzone na bieżąco, gdyż pochodzące z nich informacje – zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 1 uor – umożliwiają m.in. sporządzenie sprawozdań finansowych i innych sprawozdań oraz dokonanie rozliczeń finansowych.

Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe jest zobowiązana do sporządzenia i aktualizowania dokumentacji opisującej przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, w tym zakładowy plan kont ustalający wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej (art. 10 ust. 1 pkt 3a uor). Jednocześnie § 19 ust. 1 pkt 3 oraz § 20 ust. 1 pkt 1 i 4b rozporządzenia z 13.09.2017 r. wskazują, że plan kont dla jednostek budżetowych określa zał. nr 3 do tego rozporządzenia.

Ustalając zakładowy plan kont, jednostka powinna się kierować zasadą, że plan kont z rozporządzenia zawiera standardową liczbę kont, którą można ograniczyć jedynie o konta służące do księgowania operacji gospodarczych niewystępujących w jednostce albo uzupełnić o konta zgodne co do treści ekonomicznej, nadając im symbole, które dotychczas nie miały zastosowania w jednostce.

Ponadto zakładowy plan kont powinien zapewniać możliwość sporządzenia sprawozdań finansowych, sprawozdań budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach.

Z kolei zgodnie z § 20 ust. 3 ww. rozporządzenia ewidencja na kontach pozabilansowych może być prowadzona w sposób ustalony przez jednostkę, pod warunkiem że zapewni wykonanie obowiązków sprawozdawczych wynikających z odrębnych przepisów.

Ewidencja środków z KPO

Wobec powyższego, jeśli chodzi o ewidencję środków pieniężnych otrzymanych przez państwową jednostkę budżetową z PFR w ramach KPO i wydatkowanych przez nią na pokrycie kosztów administracyjnych (wynagrodzeń), należałoby – moim zdaniem – potraktować ich równowartość jako zobowiązanie (do czasu rozliczenia się z tych środków, czyli w opisanym przypadku – przeznaczenia ich na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników jednostki, realizujących zadania w ramach KPO) i ująć w księgach rachunkowych jednostki np. zapisem:

Wn konto 139 „Inne rachunki bankowe”,

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: środki otrzymane w ramach KPO).

Ponoszone przez jednostkę koszty administracyjne (np. wynagrodzenia), sfinansowane ze środków, o których mowa, należałoby ujmować na ogólnych zasadach wynikających z przepisów o rachunkowości, np.:

Wn konto 404 „Wynagrodzenia”,

Ma konto 231 „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”.

Po zrealizowaniu wydatków, czyli wypłacie wynagrodzeń dla pracowników JW wykonujących zadania w ramach KPO (Wn konto 231, Ma konto 139), równowartość otrzymanych z PFR środków trzeba przeksięgować z konta 240 na pozostałe przychody operacyjne, zapisem:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: środki otrzymane w ramach KPO),

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jednocześnie w przypadku, gdy na podstawie podpisanego porozumienia z IOI państwowa jednostka budżetowa została wyznaczona jako JW, do ewidencji rozliczeń płatności środków, które PFR przekazał ostatecznym odbiorcom wsparcia, należałoby zastosować rozwiązanie polegające na ujęciu tych rozliczeń w księgach rachunkowych JW z wykorzystaniem kont rozrachunkowych, np. zapisem:

Wn konto 241 „Rozliczenie płatności w ramach KPO”,

Ma konto 242 „Rozliczenie wydatków z KPO”.

Z kolei zlecenia płatności dotyczące środków z KPO składane przez JW do PFR mogą być ewidencjonowane na kontach pozabilansowych, np. na koncie 975 „Płatności w ramach KPO”.

Decyzję w sprawie zastosowanych rozwiązań ewidencyjnych powinien podjąć – na podstawie analizy dokumentów źródłowych, w tym podpisanych porozumień, umów, wytycznych oraz wymogów sprawozdawczych MFiPR i IOI – kierownik jednostki, który zgodnie z art. 4 ust. 5 uor ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości. Przyjęte rozwiązania powinny mieć odzwierciedlenie w – wymaganej art. 10 uor – dokumentacji opisującej stosowane przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości.

Wyświetlono 10% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych