Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Co nowego w prawie - 57

Magdalena Januszewska
Radca prawny

14.06.2019 r. weszła w życie Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Kolombo 6.10.2015 r. (DzU poz. 1333 i 1334).

Umowa podatkowa ze Sri Lanką

14.06.2019 r. weszła w życie Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Demokratyczno-Socjalistycznej Republiki Sri Lanki w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Kolombo 6.10.2015 r. (DzU poz. 1333 i 1334).

Po stronie Polski dotyczy PIT i CIT, a w przypadku Sri Lanki podatku dochodowego, w tym od obrotu przedsiębiorstw. Podatek u źródła od dywidend nie może przekroczyć 10% kwoty dywidend brutto. Wprowadzono opodatkowanie u źródła odsetek stawką 10%. Należności licencyjne obejmują także oprogramowanie komputerowe oraz opłaty za usługi techniczne.

Umowa wprowadza tzw. klauzulę nieruchomościową. Zyski z przeniesienia własności akcji lub innych praw udziałowych w spółce, której ponad 50% wartości pochodzi z majątku nieruchomego, położonego w drugim państwie, mogą być tam opodatkowane.

Ustanowiono szczególne zasady opodatkowania osób fizycznych wykonujących wolny zawód lub inną działalność o samodzielnym charakterze. Uregulowano także kwestie wynagrodzeń zarządzających z tytułu członkostwa w radzie dyrektorów, zarządzie, radzie nadzorczej bądź innym podobnym organie spółki, z siedzibą w drugim państwie (tam mogą być opodatkowane).

Unikanie podwójnego opodatkowania zapewnia metoda zaliczenia proporcjonalnego, właściwa dla wszystkich kategorii dochodów.

Od 14.06.2019 r. stosowane są nowa procedura wzajemnego porozumiewania się oraz wymiana informacji. 1.01.2020 r. przestaną być stosowane pozostałe postanowienia starej umowy ze Sri Lanką (z 25.04.1980 r.) i utraci ona moc obowiązującą.

Towarowe domy maklerskie

Od 18.07.2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 10.07.2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu i warunków postępowania towarowych domów maklerskich (DzU poz. 1338). Znosi obowiązek stosowania przez nie

pieczęci.

Domy te pozostawiają kopię umowy o ustanowieniu zabezpieczenia, zaopatrzoną jedynie w podpis upoważnionego pracownika oraz datę.

Rejestr zastawów

19.07.2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 9.07.2019 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów oraz ich składania do sądów prowadzących rejestr zastawów i do centralnej informacji o zastawach rejestrowych, a także orzeczeń, odpisów, zaświadczeń i informacji doręczanych wnioskodawcom przez sądy oraz centralną informację za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (DzU poz. 1345). Powtarza dotychczasową regulację z tego zakresu, uwzględniając nowe warunki techniczne prowadzenia rejestru i składania do niego wniosków.

Klasyfikacja dochodów

Rozporządzenie MF z 16.07.2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (DzU

poz. 1363) weszło w życie 23.07.2019 r. Zmiany dotyczą m.in. świadczeń wychowawczych, podatku od wydobycia niektórych kopalin, szkolnictwa wyższego, przychodów jednostek samorządu terytorialnego.

Kontrole podatkowe

Od 26.07.2019 r. obowiązuje rozporządzenie MF z 19.07.2019 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej (DzU poz. 1380). Zawiera nowy formularz ZAW-K. Uwzględnia możliwość posługiwania się elektronicznym podpisem osobistym.

Z kolei od 31.07.2019 r. wprowadzono nowy wzór upoważnienia dla kontrolerów – KON-W. Wynika z rozporządzenia MF z 24.07.2019 r. w sprawie wzoru imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (DzU poz. 1414).

Zgłoszenie przewozu

Rozporządzenie MF z 29.07.2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zgłoszeń przewozu towarów (DzU poz. 1418) określa sposób przesyłania, uzupełniania i aktualizacji zgłoszenia oraz sposób uwierzytelniania zarejestrowanego użytkownika Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Z 1.08.2019 na 1.02.2020 r. przesunięto termin uwierzytelnienia podmiotu odbierającego w celu uzupełniania zgłoszenia o informację o odbiorze towaru przez podanie numeru identyfikacyjnego użytkownika PUESC. Zawiera też nowe dane dokumentu zastępującego zgłoszenie.

Weszło w życie 31.07.2019 r.

Zwolnienie z PIT dla młodych pracowników

Obowiązująca od 1.08.2019 r. ustawa z 4.07.2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU poz. 1394) przewiduje zwolnienie z PIT przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz umów zlecenia, otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26. roku życia.

Roczny limit wynosi 85 528 zł, wyjątkowo w 2019 r. – 35 636,67 zł. Nadwyżka jest opodatkowana według skali, na ogólnych zasadach, w tym z uwzględnieniem tzw. kwoty wolnej oraz preferencyjnych zasad obliczania podatku przewidzianych dla małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci. Więcej na ten temat pisaliśmy w „Rachunkowości” nr 8/2019.

Rachunkowość BFG

Od 1.08.2019 r. obowiązuje rozporządzenie MF z 28.06.2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (DzU poz. 1329). Ujednolicono terminologię rachunkową, doprecyzowano warunki korekty sprawozdania finansowego, wyceny należności oraz zobowiązań finansowych, sposób ujęcia odpisów aktualizujących i należności z tytułu obowiązkowych składek. Nowe zasady należy stosować po raz pierwszy do rocznego sprawozdania finansowego BFG za rok obrotowy kończący się 31.12.2019 r.

Waloryzacja refundacji wynagrodzeń młodocianych

1.08.2019 r. weszło w życie rozporządzenie MRPiPS z 24.07.2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom (DzU poz. 1395). Przewidziano, że pracodawca, który ma zawarte z OHP umowy o refundację na cały okres kształcenia, może wnioskować o zmianę kwoty refundacji, jeśli w międzyczasie dojdzie do podwyższenia stawek wynagrodzeń pracowników młodocianych. Ma na to 30 dni od wejścia w życie nowych przepisów o podwyżce – wtedy otrzyma zwiększoną refundację wstecznie. Jeśli złoży wniosek później, zmiana jej wysokości obejmie tylko czas od złożenia wniosku.

Formularze KRS

17.08.2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 15.07.2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu i miejsca ich udostępniania (DzU poz. 1496). Ze względu na konieczność składania sprawozdań finansowych wyłącznie elektronicznie, uchylono formularze KRS-Z30 i KRS-ZM, zmodyfikowano też pozostałe.

Wielka nowelizacja Kpc

Ustawa z 4.07.2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1469) to obszerna nowelizacja procedury cywilnej. Wskazujemy na niektóre z wprowadzanych zmian.

  • W postępowaniach procesowych nie trzeba będzie stosować formularzy.
  • Wprowadzono doręczenie pism przez komornika. Jeżeli pozwany pomimo powtórzenia zawiadomienia nie odebrał pozwu, a w sprawie nie doręczono mu wcześniej żadnego pisma w sposób przewidziany w Kpc i nie ma zastosowania przepis szczególny przewidujący skutek doręczenia, przewodniczący zawiadamia o tym powoda, przesyłając mu przy tym odpis pisma dla pozwanego i zobowiązując do doręczenia tego pisma pozwanemu za pośrednictwem komornika. Powód, w terminie 2 mies. od doręczenia mu powyższego zobowiązania, składa do akt potwierdzenie doręczenia pisma pozwanemu przez komornika albo zwraca pismo i wskazuje aktualny adres pozwanego lub dowód, że pozwany przebywa pod adresem wskazanym w pozwie. Po bezskutecznym upływie terminu 2 mies. sąd może zawiesić postępowanie. Za doręczenia pism trzeba zapłacić komornikowi 60 zł od doręczenia na jeden adres, a 40 zł od wniosku o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia adresu zamieszkania adresata.
  • Postanowienia mają być zasadniczo wydawane na posiedzeniach niejawnych. Ich uzasadnienia sporządza się tylko wówczas, gdy podlegają one zaskarżeniu oraz na wniosek strony. Sąd może odstąpić od uzasadnienia, gdy w całości uwzględnia zawarty w piśmie procesowym wniosek strony.
  • Ograniczono możliwość podnoszenia zarzutu potrącenia – chodzi tylko o wierzytelności, które są niesporne lub udowodnione dokumentem niepochodzącym wyłącznie od pozwanego, względnie wierzytelności powstałe z tego samego stosunku prawnego, co wierzytelność dochodzona pozwem.
  • Wprowadzono nowe zasady tzw. organizacji postępowania, polegające m.in. na tym, że pozwany będzie musiał złożyć odpowiedź na pozew pod rygorem wydania wyroku zaocznego.
  • Będą się odbywały tzw. posiedzenia przygotowawcze – odformalizowane, na których sędzia będzie nakłaniał do ugody albo sporządzi plan rozprawy. Obie strony będą musiały do tego czasu zgłosić wszystkie twierdzenia i dowody.
  • Wprowadzono rozwiązania mające przeciwdziałać przewlekaniu procesu.
  • Jeśli pismo nie będzie spełniać warunków pozwu, sąd będzie mógł je zwrócić.
  • Jeśli strona nadużywa prawa procesowego, sąd będzie mógł nałożyć na nią sankcje, np. grzywnę, zwiększoną partycypację w kosztach procesu.
  • Warunkiem wniesienia apelacji będzie złożenie wniosku o doręczenie orzeczenia z pisemnym uzasadnieniem, ze wskazaniem, czy żąda się uzasadnienia wyroku w całości, czy w części. Wniosek taki podlega opłacie w wysokości 100 zł. Opłata będzie zaliczana na poczet środka zaskarżenia, jeśli strona go wniesie.
  • Przywrócono odrębne postępowanie w sprawach gospodarczych, jednocześnie wprowadzając w nim znaczny rygoryzm, np. dowód z zeznań świadków ma być wyjątkiem po wyczerpaniu innych możliwości. Strony mogą się umówić na wyłączenie określonych dowodów w postępowaniu w sprawie z określonego stosunku prawnego powstałego na podstawie umowy (umowa dowodowa). Sprawa może być jednak rozpoznana w zwykłym trybie na wniosek przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną.

Obszerne zmiany dotyczą też ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

  • W razie rozszerzenia powództwa w sposób powodujący wzrost wartości przedmiotu sporu, trzeba będzie wnieść uzupełniającą opłatę.
  • Rosną opłaty sądowe za wniesienie pozwu. Przy wartości przedmiotu sporu lub zaskarżenia wynoszącej:
    • do 500 zł – 30 zł,
    • ponad 500 zł do 1500 zł – 100 zł,
    • ponad 1500 zł do 4000 zł – 200 zł,
    • ponad 4000 zł do 7500 zł – 400 zł,
    • ponad 7500 zł do 10 000 zł – 500 zł,
    • ponad 10 000 zł do 15 000 zł – 750 zł,
    • ponad 15 000 zł do 20 000 zł – 1000 zł,
    • ponad 20 000 zł – 5% tej wartości, nie więcej jednak niż 200 000 zł.
  • Zrezygnowano z odrębnego uregulowania opłat stałych w postępowaniu uproszczonym.

Nowelizacja wchodzi w życie 7.11.2019 r., ale część przepisów w innych terminach. Przepisy dotyczące kosztów i część z Kpc obowiązują od 21.08.2019 r.

Zmiany w VAT

1.09.219 r. weszła w życie ustawa z 4.07.2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1520). Została ona omówiona na s. 6.

Zmiany w opłacie recyklingowej

Ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1579) m.in. uszczelnia system poboru opłaty recyklingowej. Od 1.09.2019 r. zostały nią objęte nie tylko lekkie, ale także pozostałe torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału 50 mikrometrów i większej. Stawka opłaty nadal wynosi 20 gr (rozporządzenie Ministra Środowiska z 27.08.2019 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej, DzU poz. 1639). Inspekcja handlowa za jej niepobieranie może nałożyć karę od 500 zł do 20 tys. zł.

Opłaty pobrane w 2020 r. trzeba będzie odprowadzać do marszałka województwa kwartalnie, do 15. dnia kolejnego miesiąca po zakończeniu kwartału. Od 2020 r. konieczne też będzie prowadzenie ewidencji (w formie elektronicznej lub papierowej), oddzielnej w każdym sklepie, wskazującej liczbę nabytych i wydanych toreb. Okres jej przechowywania wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą.

Handlowcy będą także składać marszałkowi województwa roczne sprawozdania nt. liczby nabytych i wydanych toreb objętych opłatą recyklingową – do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Od 2020 r. będzie to możliwe poprzez Bazę danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). Pierwsze sprawozdanie należy złożyć już za 2019 r. Podmioty, które jeszcze nie są zarejestrowane w BDO, muszą uzyskać wpis do 31.12.2019 r. Za brak wpisu grożą kary od 5 tys. zł do 1 mln zł.

Telekonferencja zamiast zgromadzenia wspólników

Od 3.09.2019 r. obowiązuje ustawa z 19.07.2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych (DzU poz. 1543), która dopuszcza zdalny udział w zgromadzeniu wspólników w przypadku spółki z o.o. Wspólnicy muszą przewidzieć taką możliwość w umowie spółki, wprowadzając do niej postanowienia, że udział w zgromadzeniu wspólników może się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poprzez:

  • transmisję obrad zgromadzenia wspólników w czasie rzeczywistym,
  • dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której wspólnicy mogą się wypowiadać w toku obrad zgromadzenia wspólników, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad zgromadzenia,
  • wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed zgromadzeniem wspólników lub w jego toku.

Konieczne będzie też wprowadzenie wymogów i ograniczeń niezbędnych do identyfikacji wspólników oraz zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej.

W wypadku takiego zdalnego udziału w zgromadzeniu do protokołu zgromadzenia trzeba dodatkowo dołączyć listę wspólników głosujących przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Do księgi protokołów załącza się też – jak dotychczas – listę obecności z podpisami wspólników oraz dowody zwołania zgromadzenia wspólników.

Elektroniczny list przewozowy

Protokół dodatkowy do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczący elektronicznego listu przewozowego, sporządzony w Genewie 20.02.2008 r. (DzU poz. 1487 oraz Oświadczenie rządowe poz. 1488) w stosunku do Polski obowiązuje od 11.09.2019 r. Polscy przewoźnicy mogą zatem korzystać z e-CMR, co umożliwia monitorowanie przewozu ładunków. Dostęp do zapisanych tam danych mają także spedytorzy, odbiorcy. Strony mogą przekazywać sobie tą drogą instrukcje, zgłaszać reklamacje i wystawiać rachunki. Stronami protokołu są: Białoruś, Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Iran, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Mołdawia, Holandia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Turcja.

Wsparcie dla kredytobiorców

Ustawa z 4.07.2019 r. o zmianie ustawy o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1358) wprowadza łagodniejsze kryteria udzielania wsparcia. Przewiduje m.in. wydłużenie okresu pomocy z 18 do 36 mies. oraz zwiększenie wysokości maksymalnego wsparcia z 1500 do 2000 zł miesięcznie (w sumie do 72 000 zł). Kredytobiorca może wystąpić do Rady Funduszu Wsparcia Kredytobiorców z wnioskiem o dodatkową weryfikację wniosku o udzielenie wsparcia lub pożyczki na spłatę zadłużenia – w przypadku jego odrzucenia przez kredytodawcę. Zmiany dotyczą też ustaw podatkowych. Z PIT zostały zwolnione dochody kredytobiorców z tytułu umorzonych należności otrzymanych na podstawie nowelizowanej ustawy, a także z tytułu niepodlegających zwrotowi kwot pokrywanych ze środków kredytodawcy za okres dodatkowej weryfikacji.

W przypadku CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dwóch nowych kategorii wydatków – wpłat na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców i kwot pokrywanych ze środków kredytodawcy za okres dodatkowej weryfikacji.

Wchodzi w życie 1.01.2020 r.

Likwidacja obciążeń regulacyjnych

Kolejna obszerna nowelizacja obejmująca wiele aktów prawnych to ustawa z 31.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (DzU poz. 1495). Wejdzie w życie 1.01.2020 r., ale niektóre jej przepisy zaczną obowiązywać w innych terminach. Poniżej opis części z wprowadzonych zmian.

  • W Prawie przedsiębiorców wprowadzono tzw. prawo do błędu, ale tylko dla tych wpisanych do CEIDG, którzy prowadzą działalność gospodarczą pierwszy rok. Zamiast kary administracyjnej dostaną pouczenie.
  • Działalność rzemieślniczą można będzie wykonywać w formie spółki.
  • W odniesieniu do przedsiębiorstw w spadku nie tylko zmieniono nazwę ustawy na ,,o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw”, lecz także rozszerzono jej treść. Przewidziano m.in., że nabywca przedsiębiorstwa może złożyć do organu administracji publicznej, który wydał decyzję związaną z przedsiębiorstwem, wniosek o przeniesienie na niego tej decyzji w terminie 3 mies. od dnia nabycia. Określono też zasady zarządu, gdy umrze małżonek przedsiębiorcy, a mienie przedsiębiorstwa należało wyłącznie do małżonków. W zakresie zarządu sukcesyjnego dokonano m.in. nowelizacji ustawy o VAT, updof, updop, uor, Op, usus.
  • Sprawozdania finansowe można będzie podpisywać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo osobistym.

Postępowanie egzekucyjne w administracji

Ustawa z 4.07.2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1553) wejdzie w życie 20.03.2021 r., ale niektóre przepisy zaczną obowiązywać wcześniej.

Za wszczęcie postępowania egzekucyjnego dotyczącego należności pieniężnej trzeba będzie zapłacić 40 zł, natomiast z chwilą wszczęcia egzekucji administracyjnej opłata wzrośnie do 100 zł. W miejsce opłaty za czynności egzekucyjne wprowadzono maksymalną opłatę egzekucyjną – 10% wyegzekwowanych środków pieniężnych, pomniejszonych o koszty egzekucyjne, jednak nie więcej niż 40 tys. zł. Mniej zapłaci ten, kto dobrowolnie uiści zaległość – 5% uzyskanej należności pieniężnej, jednak nie więcej niż 20 tys. zł.

Do wydatków egzekucyjnych zaliczono także: opłaty od wpisu w księdze wieczystej i KRS, koszty uzyskania dokumentów i informacji, przesłania pism organu egzekucyjnego oraz udzielania pomocy lub asystowania przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych m.in. przez Policję, Służbę Ochrony Państwa, Straż Graniczną, ABW, AW, Żandarmerię Wojskową, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, CBA.

Przesłanką umorzenia kosztów egzekucyjnych obciążających zobowiązanego będzie ważny interes zobowiązanego lub interes publiczny, natomiast kosztów egzekucyjnych obciążających wierzyciela korzystającego z egzekucji sądowej przejętej przez organ egzekucyjny w wyniku zbiegu – ważny interes tego wierzyciela, a w przypadku wierzyciela, na wniosek którego wszczęto egzekucję administracyjną – interes publiczny. Organ może umorzyć koszty egzekucyjne z urzędu, gdy są niższe niż 4-krotność kosztów upomnienia.

Obowiązek zapłaty kosztów upomnienia przedawnia się z upływem 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wygasł egzekwowany obowiązek. Bieg terminu przedawnienia nie ulega przerwaniu i zawieszeniu. Obowiązek zapłaty kosztów egzekucyjnych przedawnia się z upływem 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wygasł egzekwowany obowiązek; jeśli obciążają wierzyciela – 3 lat, licząc od dnia, w którym postanowienie w sprawie wysokości tych kosztów stało się ostateczne.

W Op zmodyfikowano art. 108 § 4, stanowiąc, że egzekucja zobowiązania wynikającego z decyzji o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej może być wszczęta dopiero wówczas, gdy egzekucja z majątku podatnika okazała się w całości lub w części bezskuteczna, odstąpiono od czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych albo nie przystąpiono do egzekucji administracyjnej w wyniku uprawdopodobnienia przez organ egzekucyjny braku możliwości uzyskania w toku egzekucji administracyjnej kwoty przewyższającej koszty egzekucyjne (dotychczas wydatki egzekucyjne).

W DzU z 2019 r. ogłoszono teksty jednolite następujących

  • ustaw:
    • o podatku dochodowym od osób fizycznych (poz. 1387),
    • o podatku od sprzedaży detalicznej (poz. 1433),
    • o podatku od czynności cywilnoprawnych (poz. 1519),
    • o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (poz. 1352),
    • o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (poz. 1482),
    • o czasie pracy kierowców (poz. 1412),
    • o ochronie przeciwpożarowej (poz. 1372),
    • o Krajowym Rejestrze Sądowym (poz. 1500),
    • o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (poz.1291),
    • Prawo przedsiębiorców (poz. 1292),
    • Kodeks postępowania cywilnego (poz. 1460),
    • o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (poz. 1421),
    • o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (poz. 1440),
    • o partnerstwie publiczno-prywatnym (poz. 1445),
    • o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (poz. 1314),
    • o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (poz. 1438),
    • o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (poz. 1373),
  • rozporządzeń:

MRiF w sprawie:

szczegółowego zakresu danych przekazywanych w informacji o grupie podmiotów oraz sposobu jej wypełniania (poz. 1339),

    • sprawozdawczości budżetowej (poz. 1393),

MF w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniach finansowych i skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, wymaganych w prospekcie emisyjnym dla emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których właściwe są polskie zasady rachunkowości (poz. 1449),


Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wzorców dotyczących spółki z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnionych w systemie teleinformatycznym (poz. 1483).

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych