Skutki poszerzenia zakazu palenia o beznikotynowe e-papierosy
Palenie w pomieszczeniach zakładu pracy wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych, oraz papierosów elektronicznych jest zabronione. Zakaz został zapisany w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z 9.11.1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 1162, dalej ustawa antynikotynowa). Chociaż treść przepisu nie zmieniła się, to od 5.07.2025 r. zakaz palenia jest szerszy na skutek wejścia w życie nowelizacji tej ustawy z 21.05.2025 r. (DzU poz. 799). Wpłynęło to na obowiązki pracodawcy i pracownika.
Wymiana informacji
Nowelizacja zmodyfikowała dwie definicje, kluczowe z punktu widzenia zakazu palenia w zakładach pracy. Obecnie:
• palenie papierosów elektronicznych oznacza spożycie pary zawierającej nikotynę albo pary niezawierającej nikotyny, wydzielanych przez papieros elektroniczny (art. 2 pkt 17 ustawy antynikotynowej),
• papieros elektroniczny to wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia za pomocą ustnika pary zawierającej nikotynę lub pary niezawierającej nikotyny, lub wszystkie elementy tego wyrobu, w tym kartridże, zbiorniki i urządzenia bez kartridża lub zbiornika; papierosy elektroniczne mogą być jednorazowego użytku albo wielokrotnego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika bądź do wielokrotnego ładowania za pomocą kartridżów jednorazowych (art. 2 pkt 20 ustawy antynikotynowej).
W obu definicjach nowością jest „para niezawierająca nikotyny”. W efekcie pracodawcy musieli/muszą (jeśli jeszcze tego nie zrobili) wymienić dotychczasowe znaki o zakazie palenia. Do ich obowiązków należy bowiem umieszczenie w widocznych miejscach odpowiednich oznaczeń słownych i graficznych informujących o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i palenia papierosów elektronicznych na terenie obiektu (art. 5 ust. 1a ustawy antynikotynowej). Oznaczenie powinno uwzględniać beznikotynowe e-papierosy.
Pracodawca, który nie wykona obowiązku umieszczenia informacji o zakazie palenia z jego aktualnym zakresem, naraża się na grzywnę do 2000 zł (art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy antynikotynowej).
Skutki dla pracownika
Pracownik musi przestrzegać zakazu palenia, w tym beznikotynowych e-papierosów, na terenie zakładu pracy. Jeśli go zignoruje, musi się liczyć z karą do 500 zł (art. 13 ust. 2 ustawy antynikotynowej). Nałoży ją Policja lub Straż Miejska w formie mandatu (art. 96 § 1 Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia w zw. z art. 13 ust. 3 ustawy antynikotynowej).
Na mandacie nie musi się jednak skończyć. Pracodawca ma prawo pociągnąć pracownika do odpowiedzialności porządkowej za złamanie zakazu palenia, nakładając karę:
• upomnienia lub nagany, bo pracownik, paląc wyroby tytoniowe lub e-papierosy nikotynowe albo beznikotynowe, nie przestrzegał ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych (art. 108 § 1 Kp),
• pieniężną, jeśli zachowanie pracownika prowadzi na do naruszania przepisów bhp i przeciwpożarowych (art. 108 § 2 Kp).
Łamiący zakaz palenia musi ponadto wziąć pod uwagę ewentualność utraty zatrudnienia. Pracodawca może mu bowiem wypowiedzieć umowę o pracę z tego powodu, a nawet ją rozwiązać bez wypowiedzenia, z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych (tzw. zwolnienie dyscyplinarne). O ile wypowiedzenie jest zwykłym sposobem zakończenia stosunku pracy, o tyle zwolnienie dyscyplinarne ma charakter nadzwyczajny i wymaga zachowania szczególnej ostrożności oraz warunków kodeksowych i wskazanych orzecznictwem (art. 30 § 1 pkt 2 i 3 oraz § 2–5, art. 52 Kp oraz m.in. postanowienia SN z 25.01.2023 r., II PSK 411/21, i 27.06.2023 r., III PSK 97/22, oraz wyrok SN z 16.12.2021 r., II PSKP 88/21).
W postanowieniu z 8.02.2023 r. (I PSK 25/22) SN przypomniał swoje konsekwentne stanowisko: W użytym w art. 52 § 1 pkt 1 Kp pojęciu „ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych” mieszczą się trzy elementy. Są to: bezprawność zachowania pracownika (naruszenie podstawowego obowiązku pracowniczego); naruszenie albo zagrożenie interesów pracodawcy; zawinienie obejmujące zarówno winę umyślną, jak i rażące niedbalstwo. To są te wspomniane warunki wynikające z orzecznictwa, które muszą być spełnione łącznie, żeby pracownik stracił pracę dyscyplinarnie (m.in. wyrok SN z 22.03.2016 r., I PK 94/15). Przesłanki ustawowe to:
• dotrzymanie miesięcznego terminu na wręczenie dyscyplinarki, licząc od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o złamaniu zakazu palenia,
• zasięgnięcie opinii reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej,
• przygotowanie oświadczenia o zwolnieniu dyscyplinarnym na piśmie wraz z przyczyną uzasadniającą ten sposób rozwiązania umowy o pracę oraz z pouczeniem o możliwości odwołania się do sądu.
Nieobowiązkowa palarnia
Pracodawca może (nie musi) zorganizować palarnię na ternie zakładu pracy (art. 5a ust. 3 pkt 5 ustawy antynikotynowej). Ma to być pomieszczenie wyodrębnione konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych, odpowiednio oznaczone, służące wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych, lub papierosów elektronicznych, zaopatrzone w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy, para z papierosów elektronicznych lub substancje uwalniane za pomocą nowatorskiego wyrobu tytoniowego nie przenikały do innych pomieszczeń (art. 2 pkt 15 ustawy antynikotynowej).
Jeśli pracodawca utworzy palarnię, to pracownicy złamią zakaz palenia jedynie wtedy, gdy będą palić poza pomieszczeniem, w którym się ona znajduje.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych