Ochrona stosunku pracy pracowników, którzy są radnymi
Rozwiązanie stosunku pracy z radnym gminy, powiatu oraz sejmiku województwa wymaga uprzedniej zgody odpowiednio rady gminy, powiatu albo sejmiku województwa, których radny jest członkiem. Rada (sejmik) odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu. Tak wskazują wszystkie trzy ustawy „samorządowe” – art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, art. 22 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, art. 27 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa.
Zakres ochrony
Ochrona obejmuje jednostronne działania pracodawcy zmierzające wprost do zakończenia stosunku pracy lub mogące doprowadzić do rozwiązania stosunku pracy:
- wypowiedzenie umowy o pracę,
- zwolnienie dyscyplinarne,
- zwolnienie bez wypowiedzenia w związku z przedłużającą się nieobecnością pracownika (na mocy art. 53 Kp).
Przepisy wprost wskazują na konieczność uzyskania zgody rady (sejmiku) na rozwiązanie stosunku pacy, niemniej należy rozciągnąć to również na wypowiedzenie zmieniające. Jego nieprzyjęcie przez pracownika prowadzi bowiem wprost do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem (wypowiedzenie zmieniające przekształca się wówczas w definitywne). Tak też wynika z orzecznictwa sądowego – zob. wyroki SN z 2.09.2003 r., I PK 338/02, 23.02.2006 r., III BP 4/05, 17.09.2007 r., III PK 36/07).
Ochrona radnych przed zwolnieniem jest wyłączona:
- w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy (art. 41¹ § 1 Kp),
- w przypadku rozwiązania stosunku pracy na podstawie zwolnienia grupowego przewidzianego w ustawie z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 61).
Ważne: stosunek pracy radnego nie może być rozwiązany ani zmieniony w uregulowanym w art. 10 ust. 1–4 ww. ustawy w trybie tzw. zwolnienia indywidualnego z przyczyn niedotyczących pracownika. Ochrona trwałości stosunku pracy radnego została wyłączona tylko w razie rozwiązania z nim stosunku pracy w ramach grupowych zwolnień z przyczyn określonych w art. 5 tej ustawy (wyrok SN z 4.11.2010 r., II PK 111/10).
Ochrona nie obejmuje oczywiście działań samego pracownika (wypowiedzenie złożone przez pracownika, zwolnienie z winy pracodawcy) ani nie dotyczy tych działań, które dla swoich skutków wymagają porozumienia stron (porozumienie zmieniające, porozumienie dotyczące rozwiązania umowy o pracę – niezależnie, czy stroną inicjującą jego zawarcie jest pracownik, czy pracodawca). Nie dotyczy również wygaśnięcia stosunku pracy, będącego skutkiem następującym z mocy prawa w razie zaistnienia sytuacji, z którą przepisy wiążą wygaśnięcie zatrudnienia.
Poinformowanie rady (sejmiku)
Pracodawca zamierzający rozwiązać stosunek pracy z radnym musi poinformować o tym odpowiednio radę (sejmik), której (którego) radnym jest pracownik, wskazując tryb, w jakim ma dojść do zakończenia zatrudnienia oraz przede wszystkim rzeczywiste powody, jakimi się kieruje. Powody te muszą być takie same jak te, które później zostaną przez niego wskazane w oświadczeniu woli o wypowiedzeniu lub o rozwiązaniu umowy skierowanym do pracownika.
Rada (sejmik) musi ocenić wskazane przez pracodawcę powody i obligatoryjnie odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą do tego są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
Rada ma 30 dni na podjęcie uchwały. Jeżeli tego nie zrobi w tym terminie, należy przyjąć, że zgoda została wyrażona (zob. wyrok WSA w Warszawie z 13.12.2012 r., II SA/Wa 1417/12).
Dokonanie wypowiedzenia czy zwolnienia bez wypowiedzenia bez uzyskania zgody rady (sejmiku) skutkuje niezgodnością z prawem tych działań i daje pracownikowi będącemu radnym możliwość dochodzenia bezskuteczności wypowiedzenia, przywrócenia do pracy lub odszkodowania.
Zakres oceny dokonywanej przez radę (sejmik)
W orzecznictwie sprzed ok. 10 lat dość szeroko zakreślono kompetencje ocenne rady (sejmiku). NSA w wyroku z 9.7.2015 r. (II OSK 625/15) orzekł, że o ile w sytuacji, gdy podstawą rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę są zdarzenia wiążące się z wykonywaniem mandatu przez radnego, decyzja rady jest niejako na nią narzucona przez przepisy, o tyle pozostałe przypadki wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy bądź odmowy takiej zgody zostały pozostawione swobodnemu uznaniu rady gminy, która decyduje, czy zachodzą przesłanki uwzględnienia wniosku pracodawcy.
Nowsze orzecznictwo sądowe konsekwentnie jednak wskazuje, że odpowiednio rada lub sejmik nie są sądem pracy i nie dokonują oceny podanych powodów, wkraczając w kompetencje pracodawcy i sam stosunek pracy. Przykładowo WSA we Wrocławiu w wyroku z 28.02.2024 r. (III SA/Wr 339/23) orzekł: art. 25 ust. 2 ustawy (...) o samorządzie gminnym powinien być wykładany w ten sposób, że rada gminy nie może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku nie są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. W związku z tym rada gminy jest uprawniona do oceny zasadności podstaw rozwiązania z radnym stosunku pracy w takim zakresie, w jakim jest konieczny do wykazania, że podane przez pracodawcę przyczyny są pozorne, zaś rzeczywistymi przyczynami są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. Rada nie jest władna do rozstrzygania sporów z zakresu prawa pracy i do oceny (pod tym kątem) okoliczności uzasadniających rozwiązanie stosunku pracy. Są to bowiem kompetencje sądu pracy, przed którym to radny, jak każdy inny pracownik, może wykazywać, że powody rozwiązania z nim stosunku pracy, niezwiązane z wykonywanym mandatem radnego, są niezgodne z prawem i nieuzasadnione. Do kompetencji rady należy natomiast ocena, czy podane przyczyny rozwiązania z radnym stosunku pracy są związane (czy też nie są związane) z wykonywaniem przez niego mandatu radnego.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych