Moment korekty kosztów w przypadku niezasadnego zastosowania zwolnienia z VAT przez usługodawcę
Tak wynika z interpretacji KIS z 19.04.2024 r. (0113-KDIPT2-1.4011.169.2024.1.MAP).
O jej wydanie wystąpiła podatniczka PIT, która w listopadzie 2023 r. otrzymała faktury korygujące dotyczące zakupionych usług – w okresie od października 2021 r. do sierpnia 2023 r. U kontrahenta przeprowadzono kontrolę podatkową, która wykazała, że nie mógł stosować zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (jak wskazywał na wystawionych fakturach). W konsekwencji skorygował faktury wystawione bez kwoty podatku, ujmując na nich VAT liczony metodą w stu, według stawki 23%.
Tak wynika z interpretacji KIS z 19.04.2024 r. (0113-KDIPT2-1.4011.169.2024.1.MAP).
O jej wydanie wystąpiła podatniczka PIT, która w listopadzie 2023 r. otrzymała faktury korygujące dotyczące zakupionych usług – w okresie od października 2021 r. do sierpnia 2023 r. U kontrahenta przeprowadzono kontrolę podatkową, która wykazała, że nie mógł stosować zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (jak wskazywał na wystawionych fakturach). W konsekwencji skorygował faktury wystawione bez kwoty podatku, ujmując na nich VAT liczony metodą w stu, według stawki 23%.
Spowodowało to konieczność skorygowania przez podatniczkę rozliczenia PIT, przez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, wynikających z faktur od kontrahenta. Cała kwota wskazana na fakturach (cena za usługę) została przez nią pierwotnie ujęta jako koszt podatkowy. W wyniku korekty powinna być zmniejszona o kwotę VAT, którą podatniczka – jako czynny podatnik – ma prawo odliczyć. W takim przypadku kosztem podatkowym może być bowiem jedynie wynikająca z faktur kwota netto (bez VAT) wartości sprzedaży.
Pomniejszenie na bieżąco…
Podatniczka chciała potwierdzenia, że korekta kosztów nie jest spowodowana błędem rachunkowym ani inną oczywistą omyłką i w związku z tym powinna pomniejszyć koszty na bieżąco – w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymała faktury korygujące, a nie wstecz, poprzez korektę rozliczeń za okresy, w których wykazała koszty wynikające z pierwotnych faktur. Argumentowała, że:
- Sposób korekty kosztów podatkowych (wstecz czy na bieżąco) zależy od tego, jaki był jej rzeczywisty powód. Regułą wynikającą z art. 22 ust. 7c updof jest przy tym korekta na bieżąco.
- Wstecz dokonywana jest jedynie taka korekta, której przyczynę stanowi błąd rachunkowy lub inna oczywista omyłka. Każdą inną korektę ujmuje się na bieżąco.
- Wobec braku ustawowej definicji pojęć „błąd rachunkowy” i „oczywista omyłka” należy je rozumieć zgodnie z ich językowym znaczeniem. „Błąd” to „niezgodność z obowiązującymi regułami pisania, liczenia, wymowy itp.”, „niewłaściwe posunięcie” lub „fałszywe mniemanie o czymś”. „Omyłka” zaś to „spostrzeżenie, sąd niezgodny z rzeczywistością, niewłaściwe postępowanie, posunięcie”. „Oczywisty” natomiast to „niebudzący wątpliwości”.
- W konsekwencji: „błąd rachunkowy” to sytuacja, gdy koszt został niewłaściwie ujęty ze względu na błąd obliczeniowy, nieprawidłowość kalkulacyjną w toku obliczeń. Może to dotyczyć okoliczności leżących po stronie wystawcy faktury (np. błędne podanie na fakturze cen lub wartości towarów), jak i po stronie odbiorcy (np. wprowadzenie do ksiąg rachunkowych nieprawidłowej cyfry, zastosowanie wadliwego kursu waluty obcej przy przeliczaniu wartości przychodu na złote). Za „inną oczywistą omyłkę” należy zaś uznać błąd inny niż rachunkowy, np. ujęcie w kosztach podatkowych faktury wystawionej na podmiot inny niż faktyczny nabywca towaru, nieprawidłowe wystawienie albo nieprawidłowe ujęcie dowodu księgowego. „Omyłka” musi być oczywista, a więc niebudząca wątpliwości.
- Organy podatkowe stoją na stanowisku, że w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do charakteru przyczyn korekty kosztów powinna być ona dokonywana w okresie otrzymania dokumentu potwierdzającego przyczynę korekty. Tylko w razie jednoznacznego stwierdzenia, że nieprawidłowe ujęcie kosztu było bezpośrednim wynikiem błędu rachunkowego lub oczywistej omyłki, korekta powinna być uwzględniana „wstecznie”.
- Korekta kosztu w żaden w sposób nie wynika u podatniczki z błędu rachunkowego lub omyłki, którą można by uznać za oczywistą i niebudzącą wątpliwości. Z jej punktu widzenia pierwotne faktury dokumentujące usługi były wystawione w sposób prawidłowy. Na moment otrzymania faktur nie miała podstaw ani możliwości weryfikacji prawidłowości ich wystawienia przez sprzedawcę. O braku prawa do stosowania przez niego zwolnienia z VAT (co wykazała dopiero kontrola podatkowa) dowiedziała się, gdy wpłynęły faktury korygujące. Korekta wynagrodzenia, a w konsekwencji kosztu podatkowego ma dla niej charakter następczy i jest wynikiem otrzymania faktur korygujących od sprzedawcy.
- Uznanie, że właściwą byłaby korekta kosztów wstecz, naraziłoby podatniczkę na poważne konsekwencje w postaci powstania zaległości podatkowej w PIT w latach 2021–2023 oraz konieczności zapłaty odsetek za zwłokę. Tymczasem pierwotne faktury rozliczyła prawidłowo. Nie miała żadnego wpływu na zaistniałą sytuację.
…czy jednak wstecz
KIS nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Powołała się na uzasadnienie do projektu nowelizacji updof i updop z 10.09.2015 r. (DzU poz. 1595), wprowadzającej obecne zasady korekty kosztów podatkowych. Wskazuje ono, że moment ujęcia faktury korygującej po stronie kosztów powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura. Jeżeli pierwotna faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny (zawierała pomyłki, np. w ilości, cenie, kwocie VAT), a więc korekta jest wynikiem błędu, to powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy, czyli do daty poniesienia kosztu, wynikającego z faktury pierwotnej.
Natomiast gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała zdarzenie gospodarcze, zaistniałe w dacie jej wystawienia, a sprzedawca wystawił fakturę korygującą z powodu późniejszych zdarzeń, a więc okoliczności mających wpływ na zmianę kosztów uzyskania przychodów, powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej (takich jak obniżenie ceny, udzielenie rabatu czy zwrotu towaru), należy ją rozliczyć na bieżąco.
Konkludując, KIS stwierdziła: Przyczyną korekty (…) nie był błąd rachunkowy rozumiany jako błąd w toku wykonywania obliczeń. Przyczyną korekty była jednak inna omyłka. Korekta dotyczyła podatku VAT, który, jak wykazała przeprowadzona u (…) kontrahenta kontrola podatkowa, powinien zostać doliczony. Kontrahent, który od października 2021 r. do sierpnia 2023 r. świadczył dla Pani usługi (…), nie miał prawa do stosowania zwolnienia w podatku VAT na wystawionych fakturach pierwotnych. W tej sytuacji mamy zatem do czynienia z błędem, czyli niezgodnością z rzeczywistością. Omyłka zatem ma charakter pierwotny.
Wobec powyższego, (…) jeżeli pierwotnie sporządzone faktury od początku błędnie dokumentowały stan faktyczny, a wystawienie faktury korygującej spowodowane było błędem oraz nie wystąpiły okoliczności mające wpływ na zmianę kosztów uzyskania przychodów powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej, to powinna Pani dokonać korekty wstecz, czyli do daty poniesienia kosztu, wynikającego z faktury pierwotnej.
Nadal są wątpliwości
Przepisy wprowadzone w 2016 r. miały uprościć i ujednolicić sposób dokonywania korekt przychodów i kosztów podatkowych. Mimo upływu lat ich stosowanie nadal budzi wątpliwości i spory, o czym świadczą liczne interpretacje dotyczące tej kwestii. Omawiane pismo KIS, zrównujące de facto nieuprawnione zastosowanie przez podatnika zwolnienia z VAT (które zazwyczaj wynika z błędnej interpretacji często niejasnych przepisów, a nie ze zwykłego przeoczenia) z „inną oczywistą omyłką”, dolewa oliwy do ognia. Co ciekawe, organ unika sformułowania „oczywista”, wskazując, że chodzi o „omyłkę” bądź „błąd”, ale też wyraźnie stwierdza, że nie jest to błąd rachunkowy.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy bacznie przyglądać się otrzymywanym od kontrahentów fakturom ze zwolnieniem z VAT. W razie wątpliwości warto poprosić o doprecyzowanie podstawy zwolnienia (sama informacja na fakturze, której wymaga art. 106e ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, że jest nią art. 43 ust. 1, może nie wystarczyć, bo przepis ten zawiera kilkadziesiąt punktów).
Zakwestionowanie zwolnienia w wyniku kontroli może mieć niekorzystne skutki nie tylko dla stosującego je podatnika, ale też dla nabywców sprzedawanych przez niego towarów i usług, u których w efekcie pojawia się zaległość w podatku dochodowym (czasem nawet za kilka lat wstecz), mimo że w żaden sposób nie przyczynili się swoim działaniem do jej powstania i prawidłowo wywiązywali się z obowiązków wobec fiskusa.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych