Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

10 problemów branży biur rachunkowych w Polsce

Biura rachunkowe odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu firm, zapewniając im wsparcie w zakresie księgowości, podatków czy kadr – niejednokrotnie ratując przedsiębiorców przed konsekwencjami prawnymi i podatkowymi. Jednak mimo dużego zaangażowania dość często spotykają się z niedocenianiem ich wkładu przez klienta. Co więcej, muszą się mierzyć z licznymi problemami, a ich codzienna działalność jest pełna wyzwań.

Księgowi muszą nieustannie dostosowywać się do nowych realiów, aby być na bieżąco z wymogami prawnymi, sprostać oczekiwaniom klientów i zachować konkurencyjność. Przyjrzymy się 10 największym problemom, z którymi zmagają się właściciele biur rachunkowych, i spróbujemy znaleźć rozwiązania.

Materiał przygotowany przez Web INnovative Software, Partnera Technologicznego SKwP, właściciela marki „wFirma dla Biur Rachunkowych”.

Księgowi muszą nieustannie dostosowywać się do nowych realiów, aby być na bieżąco z wymogami prawnymi, sprostać oczekiwaniom klientów i zachować konkurencyjność. Przyjrzymy się 10 największym problemom, z którymi zmagają się właściciele biur rachunkowych, i spróbujemy znaleźć rozwiązania.

1. Nieustanne zmiany w przepisach

Brak aktualizacji wiedzy może prowadzić do błędów, a w konsekwencji do problemów prawnych i finansowych biura rachunkowego. Co więcej, dynamiczne zmiany w przepisach, a także wciąż pojawiające się nowe interpretacje podatkowe utrudniają bycie zawsze na bieżąco.

Chcąc zmniejszyć ryzyko pomyłek i zwiększyć jakość obsługi, należy inwestować w szkolenia i kursy, zarówno dla siebie, jak i swoich pracowników. Bywa to czasochłonne i kosztowne, dlatego warto wprowadzić system regularnego przeglądu prasy specjalistycznej i obserwacji zapowiedzi Ministerstwa Finansów. Dobrze przygotowany, merytoryczny zespół to minimalizacja błędów wynikających z niewiedzy oraz pewność dla klientów, że ich finansami zajmują się eksperci.

Z drugiej strony wiadomo, że błąd może popełnić każdy, nawet najbardziej doświadczony pracownik. Bardzo trudno samemu znaleźć pomyłkę w swoich księgowaniach, stąd często stosuje się weryfikację krzyżową przez innego pracownika. Z pomocą przychodzi też odpowiedni system księgowy, który może zabezpieczyć przed nieuniknionym błędem. Przede wszystkim powinien on być zawsze zgodny z obowiązującymi przepisami, nadążać nawet za zmianami wdrażanymi przez rząd z dnia na dzień. Dobry program księgowy dla biura rachunkowego powinien również mieć gotowe schematy i automaty księgowe, dzięki którym praca księgowego będzie polegać jedynie na weryfikacji poprawności zapisów.

2. Opóźnione płatności za usługi księgowe

Zachowanie płynności finansowej bez cyklicznych wpłat za świadczone usługi księgowe jest bardzo trudne. Niepłacący klienci w biurze rachunkowym to częsty przypadek. Przyczyną może być postrzeganie księgowości jako nieprzyjemnej konieczności, za którą można zapłacić w ostatniej kolejności, co tworzy problemy po stronie biura.

Aby zminimalizować ryzyko, niektóre biura już na początku współpracy wprowadzają jasne wytyczne i zapisy w umowie, które regulują kwestie płatności, a także ew. kary nakładane na klienta niepłacącego na czas. Pomocne w tym są również systemy monitoringu należności oraz możliwość wysyłki – zbiorczo do wszystkich – przypomnień o zbliżających się terminach zapłaty.

Integracja z bankiem w zakresie importu wyciągów bankowych ułatwia codzienną weryfikację stanu należności.

Co jednak, gdy sama prewencja nie jest wystarczająca? Niezwłoczna reakcja na nieopłacone faktury przyspiesza moment otrzymania zaległych środków. W niektórych przypadkach trzeba także rozważyć środki windykacyjne, choć należy wziąć pod uwagę, że mogą one znacznie zakłócić dalsze relacje. Mimo przyjęcia takich rozwiązań mogą się zdarzyć klienci, którzy nie mając płynności finansowej, nie będą w stanie zapłacić. Warto w porę rozwiązać umowę z taką firmą, nie dopuszczając tym samym do pracy za darmo i nawarstwiania się długów, które będzie trudno odzyskać.

3. Wysokie koszty utrzymania infrastruktury IT

Utrzymanie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury IT generuje znaczne koszty dla biur rachunkowych. Zwłaszcza gdy korzystają one z instalowanego oprogramowania, które oprócz zakupu samej licencji wymaga serwera, opieki informatyka i wdrożeniowca programu księgowego lub kadrowo-płacowego, a także dodatkowych zabezpieczeń danych czy cyklicznych aktualizacji.

Zamiast korzystać z instalowanego oprogramowania, warto rozważyć przejście na oprogramowanie on-line, czyli chmurowe. Rozwiązania te nie tylko automatyzują pracę, lecz także eliminują potrzebę posiadania własnych serwerów, zmniejszają koszty związane z infrastrukturą IT, oferują regularne aktualizacje oraz sprzyjają licznym integracjom, np. z bankowością. Ponadto przetrzymywanie danych w chmurze zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i minimalizuje ryzyko ich utraty. Umożliwia też pracę z dowolnego miejsca, a szefowi biura rachunkowego – szybki wgląd w postęp prac.

4. Brak czasu

Zbyt krótki dzień pracy to z pewnością problem wielu księgowych, a zwłaszcza właścicieli biur rachunkowych. Co zrobić w przypadku, gdy chce się znaleźć czas zarówno na życie zawodowe, jak i prywatne, a godzin wciąż jest za mało, zwłaszcza tuż przed 20. dniem każdego miesiąca? To właśnie wtedy terminy w biurze rachunkowym są najbardziej napięte, a czas płynie szybciej.

Pomocnym rozwiązaniem może być zastosowanie w pracy narzędzi, które poprzez automatyzację i rozwiązania sztucznej inteligencji znacznie przyspieszają i ułatwiają codzienną pracę księgową. Na początku należy zdefiniować obszary wymagające usprawnienia – to, co jest uciążliwe, monotonne i zajmuje dużo czasu. Przykładem może być wprowadzanie wyciągów bankowych ręcznie, podczas gdy są dostępne rozwiązania pozwalające na bezpośrednią integrację z bankiem oraz import historii wpłat i wypłat z okresu, który nas interesuje.

Jeżeli odnotowujemy znaczne braki czasu i liczne nadgodziny (zwłaszcza w terminach przypadających na końcowe dni miesiąca), problemem może być zła organizacja współpracy z klientami. Najczęstszą przyczyną jest zbyt późne dostarczanie przez nich dokumentów. Dobrze jest mieć tak skonstruowaną umowę na obsługę księgową, z której będzie wynikać obowiązek dotrzymania terminu doręczenia dokumentów i konsekwencja jego przekroczenia. Możemy również zadbać o to, aby ułatwić klientowi doręczanie dokumentów, np. przez udostępnienie mu panelu, do którego może na bieżąco dodawać wydatki lub wykonane telefonem zdjęcia otrzymanych faktur. Te rozwiązania mogą wspomóc szybsze otrzymanie kompletu dokumentów do księgowania, a efektem będzie brak konieczności nadganiania pracy i ciągłych nadgodzin.

5. Rekrutacja wykwalifikowanych pracowników

Coraz trudniejsze jest znalezienie wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, a co więcej, takich, którzy chcieliby się rozwijać, a ich cele zawodowe są większe niż praca odtwórcza typu wprowadzanie faktur do systemu. Aby pozyskać, a następnie zatrzymać najlepszych specjalistów, biura rachunkowe muszą coraz częściej decydować się na oferowanie konkurencyjnych wynagrodzeń i dodatkowych benefitów, co oznacza wysokie koszty zatrudnienia pracownika.

W obliczu rosnącej konkurencji na rynku pracy warto również rozważyć inwestowanie w rozwój młodych pracowników, którzy dopiero zaczynają ścieżkę zawodową. Mimo mniejszej wiedzy mogą oni, poprzez zaangażowanie, chęć rozwoju oraz współpracę z pozostałymi pracownikami, wiele się nauczyć i szybko podnosić swoje kwalifikacje. Trzeba jednak zwrócić uwagę, czy faktycznie wykazują taką inicjatywę. Ponadto dla pracowników ważnymi czynnikami są: atmosfera pracy, rozwój zawodowy, dostępność szkoleń, możliwość podejmowania decyzji oraz jasna ścieżka kariery – mogą przyciągnąć wartościowych specjalistów, chętnych do pracy w księgowości.

6. Pozyskiwanie nowych klientów

Brak odpowiedniej liczby klientów może oznaczać dla biura rachunkowego niepewną przyszłość ich biznesu. Pozyskiwanie nowych firm do obsługi często stanowi nie lada wyzwanie. Konkurencja na rynku jest coraz większa, a przedsiębiorcy zwykle są lojalni wobec swoich obecnych usługodawców. Właściciele biur muszą więc znaleźć sposób, by zachęcić do skorzystania właśnie z ich oferty. Strategie pozyskania nowych klientów są różne: część decyduje się prowadzić marketing samodzielnie, niektórzy korzystają z pomocy agencji reklamowych, co – w zależności od zakresu usług – może się wiązać ze sporymi kosztami.

Przede wszystkim trzeba skupić się na obecnych klientach i ich obsłudze, ponieważ to właśnie oni są bardzo ważnym elementem wizerunku i marketingu biura. Dzięki pozytywnym opiniom oraz poleceniom biuro może zyskać nowe kontakty. Należy także postawić na reklamę on-line i pokazanie swojego biznesu szerszemu gronu potencjalnych klientów, bo – zwłaszcza w mniejszych miastach – lokalni przedsiębiorcy mogą nie wystarczyć. Stworzenie własnej strony internetowej i podejmowanie działań, aby wyświetlała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google, wymaga zwykle wsparcia zewnętrznych firm, przez co stanowi kosztowne rozwiązanie. Dlatego warto sprawdzić możliwości darmowej reklamy, np. w katalogach biur rachunkowych on-line. Strony te zazwyczaj są wysoko pozycjonowane w wyszukiwarce Google oraz chętnie wyszukiwane przez firmy potrzebujące wsparcia księgowego. Potencjalny klient łatwo znajduje drogę do oferty biura.

7. Stres i wypalenie zawodowe

Księgowi często pracują pod dużą presją czasu, a w przypadku właścicieli biur dochodzą problemy związane z prowadzeniem firmy, takie jak nagłe odejścia pracowników czy wieloletnich klientów. Ciągły stres może doprowadzić do wypalenia zawodowego, co z kolei wpływa na jakość codziennej pracy zawodowej lub powoduje chęć przebranżowienia się czy porzucenia obecnego zawodu.

Aby przeciwdziałać tym problemom, biura rachunkowe powinny dbać o organizację pracy i obowiązków, uwzględniając adekwatną przestrzeń czasową do sumiennego i spokojnego wykonania zadań przy odpowiednio długich przerwach. Bardzo ważnym czynnikiem minimalizującym stres jest odpowiednie środowisko pracy. Dbanie o komfortowe warunki, w tym ergonomiczne stanowiska, odpowiednie oświetlenie i dostęp do przestrzeni relaksacyjnych, oraz z drugiej strony tworzenie kultury pracy opartej na wzajemnym szacunku, wsparciu i otwartej komunikacji – mogą się przyczynić do polepszenia jakości pracy. Co więcej, warto postawić na możliwość rozwoju zawodowego pracowników przez przydzielanie im nowych zadań czy poszerzanie kompetencji dzięki szkoleniom. Takie działania mogą zminimalizować ryzyko znużenia i poczucia bezsensu działań, prowadzących do wypalenia zawodowego oraz chęci zmiany pracy.

8. Konkurencja cenowa

Chyba każde biuro rachunkowe znalazło się w sytuacji, że klient przyszedł i stwierdził, iż w zasadzie u konkurencji byłoby taniej. Może to powodować niepotrzebną irytację właściciela biura, który wie, ile pracy kosztuje prowadzenie księgowości klienta. Z drugiej zaś strony zaniżanie cen rynkowych przez niektóre biura rachunkowe to strategia stosowana zwłaszcza przy rozpoczynaniu działalności, jednak nie wpływa ona korzystnie na sytuację branży.

Ważnym aspektem w takiej sytuacji jest edukacja klientów, czyli budowanie ich świadomości nt. wartości, jaką niosą dobrze wykonane przez księgowych i kadrowych usługi. Należy wyjaśnić, że opieka profesjonalnego biura to nie tylko wyręczenie z obowiązku prowadzenia rozliczeń, lecz przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa, poprawności zapisów księgowych i podatkowych, np. w przypadku kontroli ZUS czy US. Kompleksowa opieka nad rozliczeniami klienta i utrzymywanie w jego imieniu kontaktu z organami skarbowymi mają wpływ na końcową cenę za usługi księgowe.

9. Utrzymanie dobrych relacji z klientami

Utrzymanie długoterminowych relacji z klientami wymaga nieustannego zaangażowania i doskonałej ich obsługi, co z kolei jest czasochłonne i może się odbić na jakości oferowanych usług. Co więcej, zmiany w kadrze, błędy lub opóźnienia mogą szybko zrujnować zaufanie i prowadzić do utraty klienta.

Ważne jest, aby biura rachunkowe regularnie komunikowały się z klientami przez cały okres współpracy, co znacząco usprawnia wzajemne zrozumienie i podtrzymuje dobre relacje. Oprócz „koniecznego” kontaktu w celu uzyskania od klienta informacji potrzebnych np. do odpowiedniego zaksięgowania wydatku, warto pomyśleć o przekazywaniu mu wiadomości przydatnych w prowadzeniu firmy, m.in. o ważnych zmianach w przepisach, które mogą go dotyczyć. Personalizacja usług oraz indywidualne podejście do każdego klienta mogą się przyczynić do budowania długotrwałych i satysfakcjonujących relacji.

Dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie konwersacji w formie pisemnej z dostępem dla wszystkich pracowników biura oraz z zapisem archiwalnym wiadomości. Takie funkcje mogą się okazać przydatne np. w przypadku odejścia danego pracownika. Wtedy mamy szybki i wygodny dostęp do pisemnych ustaleń, a klient nie będzie miał poczucia, że szef biura nie panuje nad sytuacją. Co więcej, dla klienta to także wygodna forma, bo może odpowiedzieć na wiadomość lub zadać pytanie w dogodnym dla siebie czasie.

10. Nowe technologie i automatyzacja

Szybki rozwój technologii wymaga również od biur rachunkowych nieustannej adaptacji do nowych narzędzi i systemów. Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, takich jak automatyzacja procesów księgowych, może się wydawać na początku czasochłonne i trudne, zwłaszcza gdy biuro z nich nie korzystało.

Automatyzacja biura rachunkowego jest jednak niezbędna do zachowania konkurencyjności, a w dłuższej perspektywie takie inwestycje mogą przynieść znaczące oszczędności oraz zdecydowanie poprawić efektywność pracy, co niesie za sobą podniesienie marży. Warto do tematu sztucznej inteligencji, automatyzacji i nowych technologii podejść jak do szansy na wsparcie i wyręczenie księgowego w codziennych rutynowych zadaniach, a nie traktować jako zagrożenie. Wybierając nowoczesny system dla biur rachunkowych, należy także zwrócić uwagę, czy jest on postępowy oraz czy umożliwia zgłaszanie własnych pomysłów rozwojowych.

Podsumowanie

Biura rachunkowe w Polsce stoją przed wieloma wyzwaniami, które wymagają ciągłego doskonalenia i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych. Pozyskiwanie nowych klientów, radzenie sobie z opóźnionymi płatnościami, nadążanie za zmianami przepisów prawnych czy inwestowanie w nowoczesną infrastrukturę IT – to niektóre z wyzwań, z którymi muszą się mierzyć właściciele biur. Tylko niepozostawianie żadnego z tych obszarów bez opieki może zapewnić stabilny rozwój i konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych