2.7. Pakiet e-commerce – nowe obowiązki i uproszczenia w VAT przy sprzedaży na rzecz konsumentów z UE
Dla wyjaśnienia istoty i praktycznego znaczenia zmian wynikających z pakietu e-commerce warto w pierwszej kolejności odnieść się do charakteru podatku VAT oraz problemów z jego egzekwowaniem i rozliczaniem w państwach UE. Otóż VAT jest zharmonizowanym na terytorium UE powszechnym podatkiem obciążającym konsumpcję, który powinien zostać naliczony i zapłacony przez podatnika od każdej transakcji sprzedażowej zrealizowanej w ramach działalności gospodarczej. Stanowi przy tym podatek terytorialny, do którego poboru jest uprawnione państwo, na terytorium którego transakcja została zrealizowana, a ujmując rzecz precyzyjnie – na terytorium którego przypada miejsce świadczenia dla danego rodzaju transakcji, określone zgodnie z regułami VAT, odzwierciedlającymi zasadę obciążenia podatkiem towarów i usług w miejscu jak najbliższym miejsca ich konsumpcji.
- 2.7.1. Miejsce świadczenia przy sprzedaży na rzecz konsumentów z UE
- 2.7.2. Pakiet e-commerce w ustawie o VAT
- 2.7.3. Podstawowe pojęcia
- 2.7.4. Rejestracja na potrzeby procedur szczególnych
- 2.7.5. Rozliczenia VAT z tytułu WSTO
- 2.7.6. Limit sprzedaży uprawniający do opodatkowania WSTO oraz usług elektronicznych krajowym VAT
- 2.7.7. Rozliczenie VAT z tytułu WSTO w kraju zakończenia wysyłki towarów
- 2.7.8. Dokumentowanie, ewidencja, raportowanie WSTO w ramach procedury OSS
- 2.7.9. Procedura importu (IOSS)
- 2.7.10. Szczególne uregulowania dotyczące deklarowania i zapłaty VAT z tytułu importu (USZ)
- 2.7.11. Podsumowanie
Wyświetlono 2% treści artykułu
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Możesz mieć dostęp do pełnej treści tego artykułu jeżeli:
masz abonament on-line
- miesiąc - 59,00
- kwartał - 140,00
- pół roku - 235,00
- rok - 340,00
jesteś prenumeratorem miesięcznika „Rachunkowość”
Pomoc
- telefon: 22 826 56 21
- email: ⇒ pren@rachunkowosc.com.pl