Zwrot zapłaty w ramach split payment, która miała trafić na ror kontrahenta

Paweł Ziółkowski

Firma dokonała płatności za fakturę w systemie split payment (kwota była znaczna). Okazało się, że kontrahent (osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą) nie ma rachunku bieżącego, a do celów działalności używa rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (ror). W efekcie nie ma także konta VAT – banki nie zakładają takiego konta do ror. Bank kontrahenta nie był w stanie zaksięgować wpłaty (brak rachunku VAT) i dokonał zwrotu kwoty na rachunek firmy. Mimo że kwota pierwotnie zeszła z rachunku bieżącego, zwrot został zaksięgowany na tym rachunku jedynie w kwocie netto – kwota podatku zasiliła rachunek VAT.
Czy bank postąpił prawidłowo? Jak wyjąć pieniądze, które niesłusznie zasiliły konto VAT?

Na podstawie art. 108a ust. 1–2 ustawy o VAT podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku VAT, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności (split payment, MPP), polegający na tym, że zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej:

  • US – urząd skarbowy
  • MPP – mechanizm podzielonej płatności w VAT
  • kwocie podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT,
  • wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo w skok, dla których jest prowadzony rachunek VAT, bądź jest rozliczana w inny sposób.

Innymi słowy bank dostaje wraz z przelewem informację, jaka część przelewu stanowi kwotę netto, a jaka kwotę VAT.

W omawianym przypadku podatnik dokonał płatności w ramach MPP. Ze względów technicznych bank kontrahenta nie mógł rozksięgować kwoty – posługiwał się on bowiem rachunkiem ror, a tym samym nie miał konta VAT. Bank kontrahenta zwrócił zatem należność, a bank firmy otrzymał zwrot transakcji w ramach MPP i tym samym – zgodnie z zasadami narzuconymi przez ustawodawcę – zaksięgował część kwoty na rachunku bieżącym (netto), a część – na rachunku VAT (kwota VAT). Do działania banku trudno mieć w takim przypadku zastrzeżenia – postąpił tak, jak powinien.

Skoro firma nie przekazała skutecznie środków, cały czas ma dług wobec kontrahenta (ten może zatem domagać się odsetek), wobec czego należałoby jak najszybciej dokonać ponownej płatności, tym razem w zwykły sposób (poza MPP). Jednocześnie jednak firma ma zamrożoną część kwoty na rachunku VAT, co może być kłopotliwe przy większej należności. Oczywiście nie powinno być dużego problemu z przelaniem tej kwoty z rachunku VAT (o ile firma nie ma zaległości podatkowej lub jej działalność nie budzi wątpliwości US – zob. art. 108b ust. 5 ustawy o VAT), ale niestety trzeba będzie na to poczekać. Zgodnie z art. 108b ust. 1 i 3 ustawy o VAT na wniosek podatnika naczelnik US wydaje, w drodze postanowienia, zgodę na przekazanie środków zgromadzonych na wskazanym przez podatnika rachunku VAT na podany przez niego rachunek bankowy albo w skok, dla którego jest prowadzony ten rachunek VAT. Na wydanie takiego postanowienia naczelnik US ma niestety aż 60 dni od dnia otrzymania wniosku. W efekcie środki firmy mogą być zamrożone przez ok. 2 mies.

w sprzedaży

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....