Zmiany w akcyzie od 1.03.2017
W wyniku reformy administracji skarbowej większość spraw akcyzowych leżących dotąd zasadniczo w gestii urzędów celnych trafiła od 1.03.2017 do właściwych miejscowo naczelników urzędów skarbowych. Część kompetencji z tego zakresu przekazano jednak do właściwości naczelników urzędów celno-skarbowych (np. plombowanie ewidencji akcyzowych).
- US – urząd skarbowy
- MRiF – minister rozwoju i finansów
Właściwość miejscową poszczególnych US i izb administracji skarbowej (IAS) w zakresie akcyzy i znaków akcyzy określają rozporządzenia MRiF z 21.02.2017 (DzU poz. 371) i 17.02.2017 (DzU poz. 331). Właściwym ws. wydawania wiążącej informacji akcyzowej został dyrektor IAS we Wrocławiu, a organem odwoławczym w tym zakresie jest dyrektor IAS w Warszawie (rozporządzenie MRiF z 13.02.2017, DzU poz. 303).
Na mocy rozporządzeń MRiF zmieniły się też m.in. wzory:
- dokumentów rejestracyjnych w zakresie akcyzy – AKC-R, AKC-PR i AKC-Z (DzU poz. 324),
- deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego: formularza głównego (AKC-4/AKC-4zo) i deklaracji szczegółowych, formularza dla płatników (AKC-P), deklaracji uproszczonej dla nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U) (DzU poz. 384, DzU poz. 330, DzU poz. 323),
- zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (DzU poz. 257),
- wniosków o wydanie zezwoleń na wykonywanie działalności objętej akcyzą – prowadzenie składu podatkowego, nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego, zezwolenia wyprowadzenia, prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający, nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca (DzU poz. 411),
- wniosku o wydanie wiążącej informacji akcyzowej (DzU poz. 280),
- dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju (DzU poz. 345).
Wydano także szereg innych rozporządzeń wykonawczych, dostosowujących przepisy do nowego zakresu zadań organów podatkowych.
W związku ze zmianami nie ma potrzeby ponownego składania dokumentów zgłoszeniowych, powiadomień, wniosków czy informacji w sprawach akcyzowych w nowych organach podatkowych. Dotychczasowe zachowują ważność (o ile nie zmieniły się objęte nimi dane).