Zmiany podatkowe w ustawie o elektromobilności oraz Konstytucji biznesu

Łukasz Chłond partner w TaxTone
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych[1] oraz pakiet ustaw, tzw. Konstytucja biznesu[2], wprowadzają kilka zmian w ustawach podatkowych i przepisach składkowych.

W związku z promowaniem elektromobilności mają być zmienione limity umożliwiające zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych (art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop).

Preferencje w amortyzacji aut elektrycznych

Obecnie nie stanowią kosztów uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne od samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości początkowej samochodu, przewyższającej równowartość 20 tys. euro, przeliczonej na złote po średnim kursie euro (ogłaszanym przez NBP) z dnia przekazania samochodu do używania. Dla pojazdów o wartości większej niż równowartość 20 tys. euro odpisy są więc kosztem podatkowym tylko częściowo.

Po zmianach limit ten zostanie podwyższony do 30 tys. euro, ale tylko dla samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznymi w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o elektromobilności. Chodzi tu o pojazdy samochodowe wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Podwyższony limit nie obejmie więc m.in. pojazdów hybrydowych.

Przepisy podwyższające limit kosztów dla pojazdów elektrycznych nie weszły jeszcze w życie. Ponieważ mogą stanowić pomoc publiczną, podlegają obowiązkowi notyfikacji do Komisji Europejskiej (KE). Zaczną zatem obowiązywać dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji KE o zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem lub stwierdzenia przez KE, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. Będą stosowane w odniesieniu do pojazdów elektrycznych oddanych do używania po tym dniu.

Wyświetlono 17% treści artykułu

Spis treści artykułu
Spis treści artykułu:
Nowe artykuły na naszych stronach:
Koronawirus

Zasady wykonywania pracy zdalnej określa pracodawca

Renata Majewska
Po zamknięciu szkół i przedszkoli oraz ogłoszeniu zagrożenia epidemicznego spółka handlowa wdraża pracę zdalną w jak najszerszym zakresie. Do wytypowanych do niej pracowników prezes skieruje pisemne polecenia realizacji zadań w domach – na razie przez 3 tyg., z ewentualnością przedłużenia tego okresu w razie pogłębienia się kryzysu.
Czy w tym piśmie możemy zobowiązać zatrudnionych do pozostawania w dyspozycji e-mailowej i telefonicznej w godzinach pracy oraz do przesyłania bieżących raportów, jakie zadania danego dnia wykonali?

Pracodawca ma prawo żądać od „zdalnego” pracownika pozostawania w dyspozycji e-mailowej i telefonicznej w godzinach pracy pod warunkiem, że dostarczy mu służbowy komputer i telefon. Może też wymagać, aby codziennie komunikował mu wyniki pracy.


Koronawirus

Przymusowy urlop wykluczony nawet w dobie pandemii

Renata Majewska
W związku z koronawirusem i ogłoszeniem zagrożenia epidemicznego racjonalizujemy zatrudnienie (sieć punktów drogeryjnych). Kierujemy do pracy zdalnej każdego, kogo możemy, np. personel administracyjny. Do obsługi klientów salonów zostawiamy tylko niezbędnych pracowników, jednak i tak znacznie ograniczyliśmy pracę stacjonarną kasjerek. Niebawem do pracy wraca, z urlopu rodzicielskiego wziętego bezpośrednio po macierzyńskim, pracownica zatrudniona właśnie na stanowisku kasjerki. W obecnej sytuacji nie jest nam niezbędna w sklepie.
Czy mamy prawo wysłać ją odgórnie na urlop wypoczynkowy (ma do wykorzystania łącznie 56 dni), który i tak powinna odebrać po urlopach na dzieci? Jest to dla niej rozwiązanie korzystniejsze od pozostawania w stanie przestoju. Czy na urlop wypoczynkowy musi wyrazić zgodę?

Pracodawca nie może zmusić pracownicy do przejścia na urlop wypoczynkowy bezpośrednio po urlopie macierzyńskim czy rodzicielskim. W tym celu ona sama składa dobrowolnie wniosek o wypoczynek, który trzeba uhonorować.


Koronawirus

Czasowa zmiana miejsca pracy niepełnosprawnego – tylko za jego zgodą

Renata Majewska
Z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca chce – na podstawie art. 42 § 4 Kp – czasowo powierzyć inne obowiązki pracownikowi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Po zmianie swoje zadania wykonywałby on w tej samej miejscowości, ale pod innym adresem niż określony w umowie o pracę.
Czy zgodnie z przywołanym przepisem wystarczy wydać mu polecenie, czy jednak należy uzyskać jego zgodę?

Nie można szybko przenieść niepełnosprawnego do innego miejsca pracy, choćby przejściowo, w trybie polecenia pracodawcy. Do tego potrzebna jest pisemna akceptacja pracownika, a więc zmiana angażu na mocy porozumienia stron (aneks) albo wypowiedzenia zmieniającego.


Koronawirus

Pandemia a sprawozdanie finansowe

Rozprzestrzenianie się COVID-19 na całym świecie może potencjalnie wpłynąć na działalność firmy w 2020 r. Obecnie wpływ nie jest znany i dlatego nie został uwzględniony przy ocenie kontynuacji działalności.

Pandemia koronawirusa jest groźna nie tylko dla ludzi, wpływa na światowe rynki, w tym na stabilność kursów. Nie ma wątpliwości, że pandemia będzie miała konsekwencje makroekonomiczne, które w mniejszym lub większym stopniu wpłyną na działalność większości polskich przedsiębiorstw w 2020 r. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce podpowiada, w jaki sposób w sprawozdaniu finansowym za rok 2019 poinformować o zagrożeniach kontynuacji działalności jednostki.


Koronawirus

Badania okresowe dopiero po pandemii

Krzysztof Tandecki
Pracownik, któremu skończy się ważność badań profilaktycznych, może je wykonać, gdy minie zagrożenie epidemiologiczne. Bez badań wstępnych i kontrolnych nadal nie wolno dopuścić do pracy.

Taki sposób postępowania zaproponował Główny Inspektor Pracy w skierowanym do jednostek Państwowej Inspekcji Pracy stanowisku z 23.03.2020 (GIP-GNN.50.2.2020.1).


Koronawirus

ZUS odroczy składki przedsiębiorcom, którzy stracili wskutek epidemii

Krzysztof Tandecki
Przedsiębiorcy, których koronawirus wpędził w kłopoty finansowe, mogą się starać o odroczenie płatności składek albo o zawieszenie układów ratalnych. Na razie tylko za 3 mies.

Tak wynika z zarządzenia Prezesa ZUS z 17.03.2020. Na jego podstawie odroczeniem terminu płatności mogą być objęte składki za okres od lutego do kwietnia 2020. Nie ma znaczenia, że termin na uregulowanie składek za luty 2020 już minął (odpowiednio 10. lub 16. marca), a odroczenie może co do zasady dotyczyć tylko składek bieżących bądź przyszłych, których termin płatności jeszcze nie upłynął. W obecnej, wyjątkowej sytuacji ZUS pominie ten warunek.


Koronawirus

Zasiłki opiekuńcze i wynagrodzenie przestojowe za czas niewykonywania pracy z powodu epidemii koronawirusa

Izabela Nowacka
Opisujemy zasady przyznawania świadczeń z ubezpieczenia społecznego pracownikom, którzy zostali w domach, aby opiekować się młodszymi dziećmi w okresie zamknięcia placówek oświatowych czy też w czasie kwarantanny, a także zasady obliczania wynagrodzenia za okres niewykonywania pracy z powodu zamknięcia zakładu pracy[1].

Z powodu zagrożenia koronawirusem zostały zawieszone zajęcia w szkołach, przedszkolach, żłobkach, na razie na 2 tyg., tj. od 12 do 25 marca 2020 r. Zamknięcie tych placówek oznacza dla pracowników rodziców konieczność zorganizowania opieki młodszym dzieciom, które zostają w domu.


Procedury

Przeciwdziałanie koronawirusowi w miejscu pracy

Renata Majewska
Praca zdalna w domu oraz dłuższy zasiłek opiekuńczy to nowe narzędzia walki pracodawców z zagrożeniem epidemią w zakładach pracy.

Metody te wynikają z ustawy z 2.03.2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (DzU poz. 374, dalej ustawa). Weszła ona w życie następnego dnia po dacie ogłoszenia, czyli 8.03.2020. Niżej omówione przepisy mają obowiązywać maksymalnie przez 180 dni.


Finanse

Kształtowanie polityki dywidendowej

Andrzej Niemiec
Artykuł omawia przesłanki uwzględniane zazwyczaj przy wypracowywaniu zasad polityki dywidendowej, tj. ustalaniu wysokości zysku przeznaczonego do wypłaty właścicielom spółek kapitałowych.

Osoby fizyczne, lokujące swoje środki pieniężne w udziały w spółce z o.o. lub akcje spółki akcyjnej, kierują się różnymi przesłankami, głównie natury finansowej. Najczęściej oczekują, że wkład do spółki pozwoli im:

  • uzyskać stałą, satysfakcjonującą – także płacowo – pracę,
  • zwiększyć wartość udziałów/akcji w wyższym stopniu i szybszym tempie niż gdyby środki w nie zainwestowane umieszczono na lokacie bankowej lub w funduszu inwestycyjnym,
  • otrzymać co roku, w postaci dywidendy, wyższe od dostępnego na rynku wynagrodzenie za powierzenie spółce środków finansowych.

Inwestycje w nieruchomości

Zakres nieruchomości inwestycyjnych – głos w dyskusji

Jerzy Gierusz
Kluczowym problemem, jaki musi rozwiązać księgowy, aby prawidłowo ująć w księgach i przedstawić w sprawozdaniu finansowym nieruchomości inwestycyjne, jest określenie, co kwalifikować do tej kategorii.

W „Rachunkowości” nr 12/2019 ukazał się artykuł dr Katarzyny Trzpioły „Nieruchomości inwestycyjne – wyodrębnianie, ujęcie i prezentacja według ustawy o rachunkowości”. Przedstawione w nim problemy uważam za ważne i zarazem trudne z dwóch powodów:

  • niestabilność rynków finansowych sprawia, że wiele podmiotów lokuje wolne środki pieniężne w nieruchomościach, uznając takie inwestycje za bezpieczniejsze i bardziej zyskowne niż zakup akcji, udziałów czy obligacji,
  • polskie uregulowania w omawianym zakresie, od 2002 r. stopniowo ewoluują w stronę rozwiązań przyjętych w MSR 40 Nieruchomości inwestycyjne, jednak wciąż pozostają lakoniczne – nasze prawo bilansowe poświęca nieruchomościom inwestycyjnym niewiele miejsca.

Rachunkowość zarządcza

Analiza rentowności działalności handlowej (cz. II)

Monika Łada Ewelina Grandys-Więckowska
W artykule przedstawiono przykład analizy rentowności działalności handlowej w średnim polskim przedsiębiorstwie oraz nowe trendy w tej analizie[1].

Przedsiębiorstwo, na którego przykładzie zostanie przedstawiona analiza rentowności działalności handlowej, jest spółką działającą w sektorze okołoobuwniczym, oferującą w kraju i za granicą takie wyroby, jak: produkty pielęgnacyjne do butów, wkładki, sznurowadła oraz specjalistyczne surowce dla szewców. Spółka ta z powodzeniem łączy działalność handlową (sprzedaż towarów obcej produkcji) z dystrybucją wytworzonych przez siebie produktów.

Dzięki szerokiej ofercie towarów i różnym kanałom sprzedaży dociera do szerokiej grupy klientów indywidulanych (głównie szewcy) i biznesowych (wytwórcy obuwia, sklepy z obuwiem). Jest to możliwe – jak wspomniano – dzięki wielu kanałom dystrybucji: bezpośredniej sprzedaży do sieci sklepów lub producentów obuwia, sprzedaży do pośredników prowadzących handel hurtowy, ścisłej współpracy z powiązanymi partnerami zagranicznymi, a także sprzedaży internetowej. Taka wszechstronna i otwarta polityka sprzedaży zapewniła przedsiębiorstwu w ostatnich latach bardzo dynamiczny wzrost oraz przyczyniła się do przejęcia konkurencyjnej, uznanej firmy zagranicznej.


Podatki 2020

Ograniczanie zatorów płatniczych (cz. II) – porównanie rozwiązań przyjętych w podatku dochodowym i VAT oraz ewidencja księgowa

Aneta Szwęch
Uldze w podatku dochodowym dla wierzycieli i sankcji dla dłużników nieregulujących zobowiązań odpowiada analogicz‑ na ulga i sankcja w VAT. Niekoniecznie oznacza to jednak, że do korekty rozliczeń z tytułu obu podatków dojdzie w tym samym momencie. Różne będzie też ujęcie tych korekt w ewidencji księgowej.

Od 1.01.2020 r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, które na potrzeby podatku dochodowego (CIT oraz PIT) wprowadziły nowy mechanizm rozliczenia należności nieopłaconej przez nabywcę w określonym terminie. Regulacje te – dotyczące zarówno wierzyciela, jak i dłużnika – nie są jednak nowością, ponieważ rozwiązania przyjęte w ustawach o podatku dochodowym w dużej mierze zostały oparte na tzw. uldze na złe długi, znanej czynnym podatnikom VAT od 1.06.2005 r.

W sposobie rozliczenia „złego” długu na potrzeby obu podatków oprócz wielu podobieństw można zaobserwować istotne różnice.


Rachunkowość

Zaliczka otrzymana na poczet dywidendy lub udziału w zysku

Spółka kapitałowa mająca udziały w innej spółce kapitałowej oraz w spółce osobowej otrzymuje zaliczki na poczet dywidendy, a także na poczet udziału w zysku.
Czy wpływ zaliczek (Wn konto 13) wykazać jako:
⋅ przychód finansowy (Ma konto 75-0), czy
⋅ pozostałe rozrachunki i zobowiązania (Ma konto 24)?

Zaliczki na poczet dywidendy oraz na poczet udziału w zysku mają charakter tymczasowy. Jeżeli przekraczają ostateczną wysokość należnej udziałowcowi dywidendy lub udziału w zysku, to podlegają zwrotowi. Dlatego – do czasu zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz podjęcia uchwały o sposobie podziału zysku i wysokości dywidendy (udziału w zysku) należnej poszczególnym udziałowcom/wspólnikom – zaliczkę traktuje się jako zobowiązanie (Ma konto 24, Wn konto 13).


Rachunkowość

Koszty prac rozwojowych a podział zysku netto

Czy przewidziane w Ksh (art. 191 § 4, art. 347 § 4) ograniczenia kwot zysku do podziału dotyczą wyłącznie kosztów nieodpisanych zakończonych prac rozwojowych, figurujących w bilansie w pozycji aktywów trwałych, czy także kosztów niezakończonych prac rozwojowych, wykazanych w bilansie jako długo- lub krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe?

Od 2016 r. przepisy Ksh ograniczają możliwość wypłaty dywidendy na rzecz właścicieli spółek kapitałowych, uzależniając kwotę wypłaty od tego, czy w pełni odpisano wcześniej aktywowane koszty prac rozwojowych.

Zgodnie z art. 191 § 4 Ksh – w przypadku spółek z o.o., i art. 347 § 4 Ksh – w przypadku spółek akcyjnych, i w konsekwencji analogicznie w przypadku ska, nie można dokonać podziału części zysku odpowiadającej równowartości kwoty nieodpisanych kosztów prac rozwojowych, figurującej w aktywach bilansu. Ograniczenie to nie działa, jeżeli kwota kapitałów rezerwowych i zapasowego, powstałych z zysków z lat ubiegłych, dostępnych do podziału, jest co najmniej równa kwocie nieodpisanych kosztów.


Rachunkowość

Rozliczenie kosztów zarządu i kosztów pośrednich w spółdzielni mieszkaniowej

Ewa Hrebin
Jak rozliczyć koszty zarządu i koszty pośrednie przypadające na budynki (nieruchomości) w spółdzielni mieszkaniowej?
W spółdzielni – jak wiadomo – występują trzy poziomy kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości: koszty bezpośrednie dotyczące nieruchomości, koszty zarządu jako koszty wspólne i koszty mienia spółdzielni. Jak rozliczyć koszty wspólne i koszty mienia? Moim zdaniem nie jest możliwy ich podział kluczem – w proporcji do kosztów bezpośrednich.
Uważam, że elementy kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości powinny być rozliczone po zakończeniu roku obrotowego w następnym roku.
Wpłaty członków powinny zaś następować „z dołu”, czyli wówczas, gdy wydatki zostały już poniesione; tymczasem opłat dokonuje się „z góry”, gdy jeszcze nie poniesiono kosztów.

Rachunkowość

Ujęcie w księgach spółdzielni mieszkaniowej przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności gruntu

Ewa Hrebin
Spółdzielnia mieszkaniowa otrzymała z gminy zaświadczenie potwierdzające przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności. Opłata przekształceniowa będzie wnoszona przez 20 lat. Na razie spółdzielnia nie będzie występować o ustalenie opłaty jednorazowej.
Jak zaksięgować to przekształcenie i jak zaewidencjonować obciążenie lokatorów z tytułu należnej za każdy rok opłaty przekształceniowej? Czy to prawda, że opłaty lokatorów księguje się na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów i Ministerstwo Finansów wydało w tej sprawie pismo?

Od 1.01.2019 r. będące własnością spółdzielni mieszkaniowej prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe, przekształciło się z mocy prawa w prawo własności gruntu, o ile spełnione są warunki określone w ustawie o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Przekształcenie potwierdza zaświadczenie wydane przez właściwy organ, określony w ustawie z 20.07.2018 r., które zawiera m.in. kwotę rocznej opłaty przekształceniowej (dalej opłata).

Opłatę wnosi obecny właściciel gruntu (spółdzielnia) na rzecz jego dotychczasowego właściciela, tj. Skarbu Państwa lub gminy, przez 20 lat, licząc od dnia przekształcenia, chyba że właściciel gruntu złoży wniosek o opłatę jednorazową lub właściciel będący przedsiębiorcą w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, w terminie 3 mies. od dnia przekształcenia, złoży właściwemu organowi oświadczenie o zamiarze wnoszenia opłaty przez okres wskazany w art. 7 ust. 6a ustawy z 20.07.2018 r.


Podatki i prawo gospodarcze

Prawo do korekty „pustej” faktury

Marcin Szymankiewicz
Spółka z o.o. w grudniu 2019 r. pomyłkowo wystawiła fakturę sprzedażową za usługę marketingową, niedokumentującą faktycznych zdarzeń gospodarczych, tj. odpłatnego świadczenia usług. Spółka nie otrzymała nigdy zapłaty za tę usługę i nie wykazała faktury w złożonej deklaracji VAT-7.
Czy ma obowiązek uregulowania VAT wynikającego z tej faktury? Czy może złożyć jej korektę, wykazując w niej zerową kwotę należności za usługę?

Podatki i prawo gospodarcze

Dodatki do żywności na bazie oleju rzepakowego a obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności

Marcin Szymankiewicz
Spółka zajmuje się handlem stabilizatorami i emulgatorami wykorzystywanymi w przemyśle spożywczym. W jej ofercie znajdują się m.in. dodatki do żywności (CN 1516 2098; PKWiU 10.41.60.0), które są mieszaniną oleju rzepakowego i palmowego.
Czy faktury dokumentujące sprzedaż tych towarów powinny być opatrzone adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”?

VAT

Wzory nowych JPK_VAT już dostępne

Krzysztof Hałub
Ministerstwo Finansów opublikowało 25.02.2020 struktury JPK_V7M oraz JPK_V7K. Na stronie internetowej BIP można się też zapoznać z broszurą informacyjną na ich temat.

Elektroniczne wzory dokumentów (w formacie XSD) zostały umieszczone w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP. Są to obowiązujące od 1.04.2020 struktury JPK_VAT z deklaracją:

  • miesięczną (JPK_V7M),
  • kwartalną (JPK_V7K).

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....