Zasady sporządzania i przekazywania elektronicznych sprawozdań finansowych
Od tej daty:
- wszystkie roczne sf, jednostkowe i skonsolidowane oraz inne towarzyszące im dokumenty powinny być sporządzone w formie elektronicznej, zaopatrzone w bezpieczny podpis elektroniczny i przekazane urzędom i instytucjom drogą elektroniczną,
- sf jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS oraz podatników PIT prowadzących księgi rachunkowe sporządza się/przekazuje[1] w ujednoliconej postaci, w strukturze logicznej i formacie określonym przez Ministerstwo Finansów (które odpowiadają załącznikom do uor lub rozporządzeń w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości).
Elektroniczna postać sprawozdania
Obowiązek sporządzania sf w formie elektronicznej został nałożony ustawą z 26.01.2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw[2], która wprowadziła zmiany m.in. w ustawie o rachunkowości, ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (uobr), a także ustawach o podatku dochodowym.
W myśl art. 45 ust. 1f znowelizowanej uor – od 1.10. 2018 r. – sf wymaga sporządzenia[3] w postaci elektronicznej. Powinno ono być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (zwanym obecnie podpisem zaufanym[4]). Oznacza to, że wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe zgodnie z uor zobowiązane są do sporządzenia sf w postaci elektronicznej. Sf nie mogą już być przekazywane do KRS i US w wersji papierowej.
Obowiązek sporządzania (a ściślej przekazywania do właściwych instytucji) sf w postaci elektronicznej dotyczy również skonsolidowanych sf, które – podobnie jak jednostkowe sf – wymagają opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym (art. 63c ust. 2a uor).
Wyświetlono 6% treści artykułu
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Możesz mieć dostęp do pełnej treści tego artykułu jeżeli:
masz abonament on-line
- miesiąc - 50,00
- kwartał - 120,00
- pół roku - 200,00
- rok - 290,00
jesteś prenumeratorem miesięcznika „Rachunkowość”
Pomoc
- telefon: 22 826 56 21
- email: ⇒ pren@rachunkowosc.com.pl