Wynajem miejsca na reklamę na sklepowym regale a oznaczenie GTU 12
Czy świadczenie takich usług powinno być oznaczane w ewidencji VAT i pliku JPK_VAT kodem GTU 12?
Od 1.10.2020 istnieje obowiązek wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbowych od 01 do 13 dotyczących niektórych towarów i usług (zob. § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15.10.2019 w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (DzU poz. 1988). Analogiczne oznaczenia powinny być wykazywane w nowym pliku JPK_VAT poprzez zaznaczanie wartości „1” w polach GTU_01–GTU_13.
- IS – izba skarbowa
- JPK – Jednolity Plik Kontrolny
Dotyczy to m.in. świadczenia określonych przepisami usług o charakterze niematerialnym – doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej oraz w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Oznacza się je przez wskazanie liczby „12” w ewidencji VAT (§ 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia). Takie też oznaczenie powinno się znaleźć w pliku JPK_VAT.
Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że usługi udostępniania powierzchni reklamowych są usługami reklamowymi (tak np. interpretacje IS w Warszawie z 20.05.2014, IPPP3/443-190/14-2/KC, i 6.10.2014, IPPP1/443-756/14-4/AP). Jak czytamy tym w drugim piśmie, usługi udostępnienia powierzchni reklamowych np. na banerach, bilbordach, tablicach reklamowych, wiatach komunikacyjnych na przystankach, ścianach budynków na zewnątrz i wewnątrz, drzwiach różnych pomieszczeń, pojazdach itp. nie można utożsamiać z klasycznym wynajmem bądź dzierżawą. Istotą tego świadczenia jest umożliwienie drugiej stronie, tj. klientowi, przekazywania określonych informacji dotyczących towarów bądź usług w celu nakłonienia odbiorców reklamy do ich nabycia. Nie występuje tu klasyczne wydanie rzeczy do używania. Zatem, ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla usług najmu czy dzierżawy, usługi udostępniania przestrzeni promocyjnej należy w opisanym przypadku uznać za usługi reklamowe.
W mojej ocenie dotyczy to również usług wynajmu czy podnajmu takich miejsc jak powierzchnie na sklepowych regałach w celu umieszczania na nich reklam czy informacji o promocjach. Świadczenie wskazanej usługi reklamowej należy więc w ewidencji VAT i w nowym pliku JPK_VAT oznaczyć kodem GTU 12.