Wynagrodzenie dyrektora przedszkola finansowane dotacją objęte PIT
Potwierdził to NSA w wyroku z 12.02.2020 (II FSK 877/18).
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- updof – ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Spór dotyczył sposobu opodatkowania PIT wynagrodzenia finansowanego z dotacji udzielonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, pobieranego z racji pełnienia funkcji dyrektora przedszkola, będącego jednocześnie organem prowadzącym dla tego przedszkola.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 updof – w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2017 – wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36. Ten przepis zaś stanowi, że powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Skarżący, powołując się na art. 170 ust. 1 i 2 Prawa oświatowego (DzU z 2020 poz. 910), twierdził, że przychody z prowadzenia niepublicznego przedszkola nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz z innych źródeł. Z regulacji tych wynika bowiem, że działalność oświatowa nie jest działalnością gospodarczą, zaś działalność przedszkola wyłącza się spod działania Pp (wcześniej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
W ocenie NSA w żaden sposób wyłączenie to nie może przesądzać o zasadach opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tej działalności. Wyłączna właściwość regulacji co do podmiotu, przedmiotu opodatkowania należy do ustawy podatkowej. (…) Nie ma żadnego uzasadnienia, aby działalność odpowiadającą ustawowej definicji działalności gospodarczej klasyfikować do innego źródła z tego tylko powodu, że jest to działalność oświatowa, a więc poprzez wyróżnik branży – orzekł sąd.
Skoro działalność skarżącego polegająca na prowadzeniu niepublicznego przedszkola ma charakter zarobkowy, nosi znamiona działalności zorganizowanej, ma cechę ciągłości i jest prowadzona we własnym imieniu i na własny rachunek, jest to działalność gospodarcza w rozumieniu art. 5a pkt 6 updof, kwalifikowana do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 updof.
Zdaniem NSA chybiony jest argument, że przychody z działalności oświatowej powinny zostać sklasyfikowane jako przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 updof). Do tego źródła przychodów zalicza się te przychody, które nie mogą zostać ujęte w pozostałych źródłach. Skoro więc prowadzenie niepublicznego przedszkola mieści się w definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 5a ust. 6 updof, to przychody uzyskiwane z tego tytułu powinny zostać zaliczone do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 updof.
Identyczne stanowisko NSA zajął też w wyrokach z 29.11.2019 (II FSK 6/18, II FSK 7/18).