Usługi doradztwa biznesowego – nowa perspektywa dla firm księgowych

Danuta Olszewska dział współpracy z zagranicą SKwP
Księgowy powinien być doradcą biznesowym – te słowa jak mantrę powtarza się na wszystkich spotkaniach księgowych z biur rachunkowych. Ale czy rzeczywiście bierzemy je sobie do serca? Połączenie tradycyjnie świadczonych usług księgowych z doradztwem biznesowym nie jest łatwe. Bywa, że takie próby kończą się porażką i zniechęceniem. Warto jednak podjąć wyzwanie i konsekwentnie wzbogacić ofertę swojej firmy o nowy rodzaj relacji z klientami.

Przez ostatnie lata firmy księgowe (biura rachunkowe) świadczące usługi w zakresie rachunkowości i finansów podejmowały próby rozszerzenia gamy tradycyjnych usług o różnego rodzaju usługi doradcze. Starały się wykorzystywać potencjał, który już miały, czyli zaufanie, jakim darzyli je klienci. Niektóre z nich odniosły sukces, inne poniosły porażkę, a większość jest ciągle w trakcie poszukiwania właściwej drogi.

Dlaczego warto

Teraz wzbogacanie oferty biura to już właściwie konieczność. I chociaż nowe technologie nie wpływają aż tak bardzo negatywnie na przychody biur, jak przewidywano, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że stawki za tradycyjne usługi będę powoli, ale sukcesywnie spadać. Klienci mogą coraz więcej zadań wykonywać sami za pomocą odpowiednich programów komputerowych, które są coraz bardziej dostępne, proste w obsłudze i tanie. Małe firmy czy osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą świetnie radzą sobie bez korzystania z profesjonalnych usług, na co też wpływają uproszczone przepisy. Duże firmy natomiast często rezygnują z rozbudowanych działów księgowości lub korzystania z biur rachunkowych, a usługi w tym zakresie powierzają tzw. centrom usług wspólnych. W takich warunkach małe i średnie firmy księgowe muszą szukać nowych sposobów pozyskiwania klientów.

Nie można przy tym zwlekać z decyzją o podjęciu działań mających na celu rozszerzanie oferty usług, bo teraz jest na to najlepszy moment. Po pierwsze postępuje obniżka stawek za tradycyjne usługi. Dlatego póki firma ma zgromadzone środki za świadczenie standardowych usług, może inwestować w nowości. Takie podejście wynika z jednej z najbardziej znanych i najszerzej stosowanych analiz portfelowych. Zgodnie z jej założeniami tradycyjne usługi księgowe można uznać za tzw. dojne krowy – czyli produkty mające udział w dojrzałym, wolno rozwijającym się rynku, które przynoszą firmie nadwyżkę i finansują rozwój jej działalności, w tym inwestycje. Firma może inwestować dochody z dojnych krów w „gwiazdy” – produkty bardzo dobrze rokujące, mające udział w szybko rozwijającym się rynku, ale wymagające na początku nakładów inwestycyjnych. Takimi „gwiazdami” są usługi doradcze. Ważne jest, aby nie przeoczyć momentu, w którym firmę stać na takie inwestycje. Wolne środki będą stopniowo topnieć wraz z pogarszającą się sytuacją na rynku tradycyjnych usług księgowych. Poza tym dobrzy klienci po jakimś czasie dojrzewają i zaczynają potrzebować coraz więcej wysokiej jakości usług, m.in. pomocy przy rozwiązywaniu bieżących problemów, strategicznym planowaniu itp. Poza kwestiami związanymi ściśle z finansami potrzebują również doradztwa w wielu innych sprawach. Jeśli nie dostaną tego od swojej firmy księgowej, mogą przenieść się do konkurencji.

Wyświetlono 23% treści artykułu

w sprzedaży

Spis treści artykułu
Spis treści artykułu:

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....