Ulga na zakup kasy on-line w mobilnej placówce gastronomicznej
Tak wynika z interpretacji KIS z 16.06.2020 (0112-KDIL3.4012.190.2020.2.MŁ).
- ustawa o VAT – ustawa o podatku od towarów i usług
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
KIS przypomniała, że zasadniczo ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej on-line przysługuje tym podatnikom, którzy po raz pierwszy rozpoczynają prowadzenie ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących, a na zasadzie wyjątku (każdy wyjątek należy traktować bardzo ściśle i wąsko) tym podatnikom, którzy już prowadzą tę ewidencję, ale na podstawie art. 145b ust. 3 ustawy o VAT zostali zobowiązani do wymiany dotychczas stosowanych kas na kasy on-line.
Do tej drugiej grupy podatników należą m.in. ci, którzy świadczą usługi związane z wyżywieniem wyłącznie w stacjonarnych placówkach gastronomicznych, w tym również sezonowo. Początkowo mieli oni wymienić kasy fiskalne starego typu na kasy on-line do końca czerwca 2020, ale w związku z epidemią koronawirusa termin prowadzenia ewidencji w starych kasach został przedłużony do końca grudnia.
Podatnik wskazywał, że sprzedaż ciepłych posiłków (takich jak zapiekanki, hot dogi, tortille i panini) w sklepie mobilnym w postaci kontenera będzie prowadzona wyłącznie w czasie ściśle określonych wydarzeń (np. sportowych, kulturalnych czy targowych) trwających od 2 do 3 dni. Po zakończeniu danej imprezy kontener zostanie zdemontowany i przetransportowany do miejsca, w którym odbywa się kolejna impreza albo do miejsca jego przechowania, a następnie znów do miejsca kolejnej imprezy.
KIS stwierdziła, że trudno uznać ww. sklep mobilny za placówkę gastronomiczną o charakterze stacjonarnym, skoro kontener nie znajduje się na stałe w jednym miejscu, ale zmienia swoje położenie co parę dni (w zależności od czasu i miejsca odbywania się poszczególnych wydarzeń, w trakcie których w sklepie mobilnym dokonywana jest sprzedaż usług gastronomicznych w imieniu i na rzecz wnioskodawcy). Również z punktu widzenia klientów tego sklepu nie można uznać, że placówka ta jest placówką stacjonarną, nie jest ona bowiem zlokalizowana w jednym konkretnym miejscu (nie ma stałego adresu), do którego klient może się zawsze udać i skorzystać z oferowanych usług astronomicznych. (…) Wprawdzie (…) sklep mobilny w postaci kontenera nie jest przyczepą gastronomiczną, a ponadto kontener nie został wymieniony w PKD jako ruchoma placówka gastronomiczna (…), ale kontener tak samo jak przyczepa czy wózek z żywnością może być przenoszony z miejsca na miejsce i podobnie jak przyczepa jego transport jest dokonywany przy wykorzystaniu odrębnego środka transportu.
W efekcie KIS uznała, że usługi związane z wyżywieniem świadczone w ramach sklepu mobilnego nie podlegają obowiązkowemu ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej on-line (od 1.01.2021), a zatem podatnik, nie będąc zobowiązany do posiadania takiej kasy, nie będzie jednocześnie uprawniony do skorzystania z ulgi na jej zakup.