Inwentaryzacja
Inwentaryzacja w czasie pandemii COVID-19 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów zamieszczonej na stronie internetowej www.gov.pl (zakładka Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19).
Doprowadzenie stanu aktywów stwierdzonego drogą inwentaryzacji do stanu na dzień bilansowy
Mowa o tym w art. 26 ust. 3 pkt 1 uor.
Jak zaprzyjaźnić się z inwentaryzacją
Zależnie od jej przedmiotu następuje ona – jak wiadomo – drogą spisu z natury, za który odpowiada kierownik jednostki (art. 4 ust. 5 uor), potwierdzenia sald rozrachunków z kontrahentami albo weryfikacji sald, gdy spis z natury lub potwierdzenie sald nie są możliwe. Za inwentaryzację drogą potwierdzenia sald lub weryfikacji odpowiada osoba, która przejęła prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki.
Rozliczenie ubytków w towarach – nie można stosować uproszczeń
Inwentaryzacja w praktyce (z doświadczeń biegłego rewidenta)
Inwentaryzacja stanu objętych ewidencją aktywów i pasywów stanowi istotny warunek zapewnienia prawidłowości ksiąg rachunkowych i sprawozdań finansowych (sf) jednostek, pozwala bowiem na weryfikację i urealnienie danych ewidencji. Obowiązek przeprowadzania inwentaryzacji oraz jej terminy i częstotliwość wynikają z rozdz. 3 uor, a w szczególności art. 26.
Uor przewiduje 3 metody inwentaryzacji: