Spółka z o.o. może wyznaczyć pełnomocnika do podpisywania umów z członkiem zarządu

Magdalena Januszewska radca prawny

Spółka z o.o. zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług z członkiem zarządu. W tym celu chce wyznaczyć pełnomocnika, który jednocześnie będzie upoważniony do reprezentowania spółki w sporach z tym członkiem i do zawierania z nim innych umów.
W jaki sposób należy podjąć uchwały w tej sprawie? Czy można od razu upoważnić do różnych czynności, czy tylko do jednej? A co, jeśli spółka z o.o. jest komplementariuszem w spółce komandytowej, w której wspólnikiem jest ten członek zarządu?

Zgromadzenie wspólników może podjąć uchwałę umocowującą wskazaną osobę do prowadzenia danego rodzaju spraw spółki. Nie jest wymagane wskazywanie konkretnej umowy lub sporu. Tak wynika z uchwały SN z 30.01.2019 (III CZP 71/18).

  • Ksh – Kodeks spółek handlowych
  • SN – Sąd Najwyższy
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy

Wątpliwości wynikają z treści art. 210 § 1 Ksh, zgodnie z którym w umowie między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą zgromadzenia wspólników. Stanowisko SN, że może chodzić o umocowanie w jednej uchwale do wielu spraw (pełnomocnictwo rodzajowe), a nie tylko do pojedynczej sprawy (pełnomocnictwo szczególne), ułatwia funkcjonowanie spółek, zwłaszcza tych, w których trudno zwołać ważne zgromadzenie wspólników. SN uznał, że nie może być to jednak pełnomocnictwo ogólne.

Pełnomocnictwo rodzajowe

Sąd opowiedział się za tym, że możliwe jest ustanowienie przez zgromadzenie wspólników pełnomocnika mającego szersze niż tylko jednostkowe lub jednorazowe umocowanie do zawierania umów przez spółkę z o.o. z członkami zarządu oraz w sporach spółki z tymi osobami. Umocowanie to może mieć charakter rodzajowy, a więc dotyczyć określonego rodzaju umów i sporów spółki z członkiem jej zarządu. Można też ustanowić:

  • pełnomocnika tylko do zawarcia określonej umowy i reprezentowania spółki w konkretnym sporze, a także
  • odrębnego pełnomocnika (pełnomocników) do umów zawieranych z członkami zarządu lub tylko z niektórymi z nich i odrębnego do reprezentowania spółki w jej sporach z nimi.

Celem art. 210 § 1 Ksh jest ochrona interesów spółki z o.o. i jej wspólników, których w umowach z członkami zarządu oraz w sporach z nimi nie może reprezentować ani ten sam członek zarządu, którego to dotyczy, gdyż wystąpi konflikt interesów, ani z podobnych przyczyn nie może działać za spółkę inny członek zarządu, w przypadku zarządu wieloosobowego.

Pełnomocnictwo, o którym mowa, jest pełnomocnictwem w rozumieniu Kc. Na gruncie art. 210 § 1 Ksh nie jest uprawnione ustanowienie pełnomocnictwa ogólnego, jednak może to być pełnomocnictwo rodzajowe, za czym przemawia jego istota, a więc możliwość wskazania zakresu działania pełnomocnika przy zawieraniu określonych umów (rodzaju, gatunku) z członkiem (członkami) zarządu oraz sporów między nim (nimi) a spółką. Jest również możliwe zawężenie tego pełnomocnictwa do indywidualnych, konkretnych umów i sporów, co należy do uprawnień zgromadzenia wspólników.

Decyzja o zakresie umocowania pełnomocnika należy do zgromadzenia wspólników. W razie utraty zaufania pełnomocnictwo można odwołać, co może się zdarzyć zarówno w przypadku pełnomocnictwa udzielonego do konkretnej czynności lub sporu, jak i pełnomocnictwa rodzajowego.

Lepiej wskazać czas

Taka koncepcja ma też walory praktyczne. Nie trzeba za każdym razem zwoływać zgromadzenia wspólników, co wymaga zarówno dochowania odpowiedniej procedury, jak i czasu. Zdaniem SN w uchwale zgromadzenia wspólników spółki z o.o. wskazane jest umieszczenie postanowienia o tym, czy umocowanie o charakterze rodzajowym jest ograniczone czasem, czy bezterminowe. Umocowanie do konkretnej czynności jest zwykle wyznaczone czasem potrzebnym do jej dokonania.

Uchwała wspólników może również określić termin wygaśnięcia umocowania. Jeżeli kwestia czasu zostanie pominięta, to należy przyjąć, że jest ono bezterminowe, a zgromadzenie będzie mogło je odwołać.

Pełnomocnik w spółce komandytowej

Nie ma jednak pełnej swobody wyboru osoby pełnomocnika. Sprawa, którą rozstrzygał SN, dotyczyła spółki komandytowej, w której wspólnikiem była spółka z o.o. Jak wskazał SN, jeżeli w spółce komandytowej komplementariuszem jest spółka z o.o., jej pełnomocnikiem na podstawie art. 210 § 1 Ksh nie może być osoba będąca jednocześnie komandytariuszem w tej spółce komandytowej i członkiem zarządu spółki z o.o. – komplementariusza. Takie powiązanie sprzeciwia się naturze spółki komandytowej.

Podobny problem rozstrzygał SN w uchwale z 7.09.2018 (III CZP 42/18). Chodziło o zmianę umowy spółki komandytowej, której komandytariuszem był członek zarządu spółki z o.o. będącej komplementariuszem. SN stwierdził, że w takim przypadku do wyrażenia przez spółkę z o.o. zgody na zmianę umowy spółki komandytowej ma zastosowanie art. 210 § 1 Ksh.

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 9 Ksh zmiana postanowień umowy spółki osobowej wymaga zgody wszystkich wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Każdy wspólnik musi się zatem zgodzić na zmianę. Aby zmienić umowę, trzeba przedłożyć w KRS albo odpis aktu notarialnego zawierającego oświadczenia wszystkich wspólników w kwestii zmiany umowy spółki (tzw. umowę zmieniającą), albo protokół notarialny zawierający jednomyślną uchwałę wspólników spółki komandytowej w przedmiocie zmiany umowy spółki. Jeśli jednak wspólnikiem jest członek zarządu innego wspólnika, to należy zastosować art. 210 § 1 Ksh, bo znów pojawia się problem umowy członka zarządu „z samym sobą”.

SN zauważył, że przepis ten dotyczy wszystkich umów między spółką a członkiem zarządu, bez względu na to, czy mają związek z funkcją pełnioną przez niego w zarządzie spółki. Trzeba bowiem wyeliminować możliwość działania członka zarządu w podwójnej roli – reprezentanta interesów spółki i reprezentanta interesów własnych. Dlatego do zawarcia umowy spółki komandytowej z udziałem spółki z o.o. oraz członka jej zarządu konieczne jest reprezentowanie spółki z o.o. przez radę nadzorczą albo pełnomocnika powołanego uchwałą wspólników. W takich okolicznościach również przy zmianie umowy spółki komandytowej oświadczenie w imieniu spółki z o.o. powinno być złożone przez radę nadzorczą lub pełnomocnika powołanego uchwałą wspólników.

Spis treści artykułu
Spis treści artykułu:
Więcej na temat: „Działalność Gospodarcza”

Przechowawca dokumentacji pracowniczej do końca 2018 musi zdobyć wpis u marszałka

Renata Majewska
Pracodawca (spółka z o.o.) sam przechowuje dokumentację pracowniczą po swoich byłych pracownikach. Podobno zmieniają się przepisy dotyczące przechowywania akt osobowych i płacowych, a przechowawcy muszą do końca 2018 zdobyć wpis do rejestru nadzorowanego przez marszałka województwa.
Czy na spółce również spoczywa taki obowiązek?

Czy biuro rachunkowe jest przechowawcą dokumentacji kadrowo-płacowej

Renata Majewska
Biuro rachunkowe świadczy m.in. usługi kadrowo-płacowe dla wielu pracodawców, a z niektórymi podpisuje również umowy o gromadzenie ich dokumentacji pracowniczej (akt osobowych i dokumentacji ze stosunku pracy). Po zakończeniu takiej umowy o świadczenie usług dokumentację zwraca pracodawcom.
Czy musi uzyskać wpis do rejestru przechowawców dokumentacji osobowej i płacowej, prowadzonego przez marszałka województwa?

Rozliczenie roczne – zmiany w 2019

Skutki złożenia przez przedsiębiorców zeznania za 2018 w terminie do 20.01.2019

Obowiązująca od 1.01.2019 nowelizacja updof skreśliła przepis, który pozwala przedsiębiorcom nie wpłacać grudniowej (za IV kwartał) zaliczki na PIT, o ile przed terminem jej wpłaty złożą zeznanie roczne do US i zapłacą wynikający z niego podatek.

Podatki i prawo gospodarcze

Opłaty związane z posiadanymi rachunkami bankowymi a koszty finansowania dłużnego

Edyta Głębicka
Jak każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, posiadamy rachunki bankowe, z których regulujemy swoje zobowiązania oraz na które wpływają nasze należności, zakładamy także lokaty. Ponosimy w związku z tym opłaty za prowadzenie rachunków, realizację przelewów, dodatkowe usługi bankowe (np. opinia bankowa, list audytora), dostęp do bankowości elektronicznej (opłata za dostęp do systemu, wydanie tokenów).
Czy powinniśmy zaliczać je do kosztów finansowania dłużnego (KFD)?

Torby reklamowe jako prezent dla dystrybutora – opłata recyklingowa

Piotr Kaim
Spółka jest producentem odzieży sportowej, rozprowadzanej m.in. za pośrednictwem sklepów detalicznych. Regulamin promocji przewiduje, że jeśli dystrybutor (właściciel sklepu) przekracza określony poziom zamówień na wyroby spółki, ta przekazuje mu darmowe torby reklamowe, w zestawach po 500 szt. Torby wykonane są z tworzywa sztucznego o grubości 20 mikrometrów (0,02 mm) i mają nadruki znaków towarowych zarejestrowanych przez spółkę. Dystrybutorzy wykorzystują torby do pakowania wyrobów spółki sprzedawanych klientom detalicznym (nie służą jako opakowania towarów przekazywanych przez spółkę dystrybutorom).
Czy spółka ma obowiązek poboru i zapłaty opłaty recyklingowej od toreb wydawanych dystrybutorom? Czy obowiązek ten ciąży na dystrybutorach w związku z wydawaniem toreb klientom detalicznym?

Nowe terminy i zasady przedawnienia roszczeń majątkowych

Krzysztof Hałub
Od 9.07.2018 podstawowy ogólny termin przedawnienia roszczeń majątkowych został skrócony z 10 do 6 lat.

Zgłoszenia

VAT-R i PIT-16 za pośrednictwem CEIDG

Przedsiębiorcy mogą przez CEIDG zarejestrować się do VAT i wybrać kartę podatkową jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Działalność gospodarcza

Nie każdy administrator wyznacza inspektora ochrony danych

Renata Majewska
Mały pracodawca działający w branży sprzedażowej (poniżej 20 zatrudnionych) przetwarza w zasadzie tylko dane pracowników i klientów. Czy musi powołać inspektora ochrony danych (IDO)?

Jak działa nowa CEIDG

Renata Majewska Paweł Ziółkowski
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) doczekała się własnej ustawy. Co z tego wynika dla przedsiębiorców?

Uchwalona 6.03.2018 ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (DzU poz. 647) weszła w życie 30.04.2018. Jest jedną z 5 ustaw składających się na tzw. Konstytucję biznesu.

Wcześniej zasady działania CEIDG regulowała usdg. Większość przyjętych w niej rozwiązań jest kontynuowanych w nowej ustawie, pojawiło się też jednak kilka nowości.


Temat miesiąca

Obowiązki przedsiębiorców wynikające z RODO

Mateusz Kaczmarek
25.05.2018 zacznie obowiązywać tzw. RODO, czyli przepisy regulujące pozyskiwanie, przetwarzanie i używanie danych osobowych, m.in. do celów związanych z działalnością gospodarczą.
W artykule przedstawiono najważniejsze obowiązki, jakie RODO nakłada na przedsiębiorców – w tym prowadzących biura rachunkowe i doradców podatkowych.

RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (DzUrz UE L 119 z 4.05.2016) – znajduje bezpośrednie zastosowanie na terenie całej UE, bez konieczności uprzedniego uwzględnienia jego przepisów w porządkach prawnych poszczególnych państw członkowskich. Unijny prawodawca tak zdefiniował pojęcia zastosowane w RODO, aby nie było możliwości łatwego ominięcia tych regulacji.


Działalność gospodarcza

Przedsiębiorca wpisany do CEIDG też może ustanowić prokurenta

Renata Ziólkowska
Udzielić prokury mogli dotychczas wyłącznie przedsiębiorcy podlegający obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców. Możliwości tej formalnie byli więc pozbawieni przedsiębiorcy indywidualni i wspólnicy spółek cywilnych. Zmieniło się to wraz z wejściem w życie tzw. Konstytucji biznesu.

Korekta faktur po przekształceniu działalności indywidualnej w spółkę kapitałową

Spółka z o.o. lub akcyjna powstała na skutek przekształcenia działalności indywidualnego przedsiębiorcy ma prawo wystawiać i rozliczać faktury korygujące w odniesieniu do transakcji dokonanych przed przekształceniem.

Działalność gospodarcza

Zawieszenie działalności gospodarczej według Prawa przedsiębiorców

Renata Ziólkowska
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG będą mogli zawiesić działalność na czas nieokreślony. Z możliwości zawieszenia skorzystają też firmy, których pracownicy przebywają na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich czy wychowawczych.

Firma w mieszkaniu – zasady potrącania wydatków na utrzymanie i eksploatację lokalu

Przepisy updof nie uzależniają możliwości zaliczenia wydatków na czynsz, media, remonty czy zakup wyposażenia do kosztów uzyskania przychodów od wyodrębnienia – w dosłownym (fizycznym) sensie – pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....