6. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego
Rsf spółdzielni podlega zatwierdzeniu przez zwyczajne walne zgromadzenie członków, które dokonuje również podziału nadwyżki bilansowej (zysku) lub ustala sposób pokrycia straty. Zgodnie z art. 83 ust. 8 uosm walne zgromadzenie jest władne podjąć uchwałę ws. zatwierdzenia rsf niezależnie od liczby obecnych na nim członków.
Z uwagi na pandemię COVID-19 wiele spółdzielni nie mogło zatwierdzić rsf za 2019 r. i/lub 2020 r. w terminie wynikającym z art. 53 ust. 1 uor.
[1] Rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (DzU poz. 570).
[2] Rozporządzenie MFFiPR zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji, DzU poz. 572).
[3] Ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 568 ze zm.).
[4] Zmiana Ps na podstawie art. 15 ustawy z 16.04.2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tekst jedn. DzU z 2021 r. poz. 737).
Rozporządzeniem MF z 31.03.2020 r.[1] termin zatwierdzenia rsf za 2019 r., a rozporządzeniem z 26.03.2021 r.[2] – za 2020 r. – został przedłużony o 3 mies., czyli co do zasady do 30.09.2020 r./30.09.2021 r., przy czym dla spółdzielni termin ten przedłużono do dnia odbycia walnego zgromadzenia, o którym mowa w art. 90 ustawy z 31.03.2020 r. (tzw. tarczy 1.0)[3], tj. do 6 tyg. od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii.
Rsf za lata 2019 (o ile dotychczas nie zostało zatwierdzone) i 2020 można zatem zatwierdzić na walnym zgromadzeniu, które odbędzie się w terminie 6 tyg. od dnia ustania stanu zagrożenia/epidemii.
Spółdzielnie mogą jednak w okresie pandemii zatwierdzić rsf w trybie korespondencyjnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Stanowi o tym obowiązujący od 18.04.2020 r. art. 36 § 9–13[4] Ps, zgodnie z którym zarząd lub rada nadzorcza może zarządzić podjęcie określonej uchwały przez walne zgromadzenie na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym uchwała walnego zgromadzenia może być podjęta, jeżeli wszyscy członkowie zostali zawiadomieni o głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała może być również wynikiem głosów częściowo oddanych na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Głosowanie w omawianym trybie może być przeprowadzone niezależnie od postanowień statutu spółdzielni.
Uchwała o zatwierdzeniu rsf oznacza, że zgromadzenie członków spółdzielni uznaje za wiarygodne informacje zawarte w tym rsf i mogą one stanowić podstawę oceny działalności zarządu oraz podziału nadwyżki bilansowej (zysku) lub pokrycia straty.
Z uwagi na specyfikę spółdzielni elementem, który należałoby odrębnie wykazać w uchwale o zatwierdzeniu rsf, powinny być – oprócz kwoty zysku/straty netto z pozostałej (gospodarczej) działalności spółdzielni – kwoty nadwyżki/niedoboru z eksploatacji i utrzymania poszczególnych, imiennie wymienionych nieruchomości, przechodzące na rok następny. Jeżeli spółdzielnia ma dużo nieruchomości, to do uchwały można dołączyć załącznik zawierający dane dotyczące poszczególnych nieruchomości.
Jeśli elementem nadwyżki bilansowej spółdzielni są zyski z części wspólnych nieruchomości, to w myśl art. 5 ust. 1 uosm przeznacza się je obligatoryjnie na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem właściwych nieruchomości. Uchwała ws. podziału nadwyżki bilansowej powinna to uwzględniać.
Uchwała ws. zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok… (fragment uchwały)
…zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe za rok…, na które składają się:
1. Wprowadzenie do sprawozdania finansowego…
2. Bilans zamykający się sumą…
3. Rachunek zysków i strat wykazujący:
a) nadwyżkę bilansową w kwocie… (lub stratę w kwocie…)
oraz
b) nadwyżkę z eksploatacji i utrzymania nieruchomości w kwocie…,
w tym
● nieruchomość C – … zł,
● nieruchomość G – … zł,
c) niedobór z eksploatacji i utrzymania nieruchomości w kwocie…,
w tym:
● nieruchomość A – … zł,
● nieruchomość B – … zł,
● nieruchomość D – … zł.
4. Dodatkowe informacje i objaśnienia.
5. Zestawienie zmian w funduszach własnych*.
6. Rachunek przepływów pieniężnych*.
[* Jeżeli spółdzielnia jest jednostką dużą, podlegającą obowiązkowi poddania jej rsf corocznemu badaniu.]
Uchwała ws. podziału nadwyżki bilansowej za rok… (fragment uchwały)
Część nadwyżki bilansowej w kwocie… (słownie złotych: …), stanowiącą równowartość uzyskanych pożytków z części wspólnych nieruchomości, przeznacza się na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji:
1) nieruchomości A… w kwocie… zł (słownie złotych: …),
2) nieruchomości B… w kwocie… zł (słownie złotych: …).